Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvor meget fylder billederne på kortet ?
Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 09:00

Hej gruppe,

I forbindelse med køb af digitalkamera er jeg ved at overveje hvor stort et
CF kort der skal til at opfylde mine krav.
Hvis man har et 3,2 Mp kamera (Canon Powershot A75) - hvor meget fylder et
billede i højeste opløsning ude på CF-kortet ? - er det ca. 3,2 MB eller ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-05-04 09:07

Andreas M. Hansen wrote:
> [...]
> billede i højeste opløsning ude på CF-kortet ? - er det ca. 3,2 MB eller ?

på et 3.2mp i bedste jpegkvalitet formodentligt omkring en 0.9 til
1.3meg per billed... men det er svært at sige uden at kende
kameraet.

Størrelsen på billederne svinger alt efter hvad du fotograferer.

// Hans
--
Sidevogn til Russer MC (Ural/Dnepr) samt militær-udstyr til denne
købes for rimelig pris!

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 09:43

> [...]
> kameraet.
>
> Størrelsen på billederne svinger alt efter hvad du fotograferer.

Dvs. at man gemmer i JPEG, og ikke i "RAW" format ?

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 06-05-04 10:08

Andreas M. Hansen wrote:
> Dvs. at man gemmer i JPEG, og ikke i "RAW" format ?

Tjah, jeg gik ud fra du mente jpeg :)

// Hans

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 06-05-04 10:16

Andreas M. Hansen skrev i et indlæg på usenet:
> Dvs. at man gemmer i JPEG, og ikke i "RAW" format ?

Raw er bedre - fylder lidt mere - giver flere muligheder for at ændre på
billedet efter optagelsen - men du nævnte A75 - og det mener jeg ikke
kan gemme i raw ?

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 06-05-04 10:43

> Raw er bedre - fylder lidt mere - giver flere muligheder for at ændre på
> billedet efter optagelsen - men du nævnte A75 - og det mener jeg ikke
> kan gemme i raw ?

Nej det fandt jeg også lige ud af, da jeg begyndte at dyrke emnet efter at
jeg blev forvirret - men jeg går så ud fra at JPEG da må være ok til
hobbyformål, da det åbenbart er meget udbredt blandt kompakt kameraer.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 06-05-04 11:09

"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> wrote in message

> Nej det fandt jeg også lige ud af, da jeg begyndte at dyrke emnet efter at
> jeg blev forvirret - men jeg går så ud fra at JPEG da må være ok til
> hobbyformål, da det åbenbart er meget udbredt blandt kompakt kameraer.

Jpeg er fint nok. Billedernes størrelse afhænger af motivet, men hvis du
regner med 1,5 MB pr. billede i bedste jpeg kvalitet giver det nok et
rimeligt billede af, hvor mange billeder du kan have på kortet. Jeg har selv
et A40 og regner med 1 MB pr billede, hvilket passer meget godt.

mvh Frank

Fra : Anders Pedersen

Dato : 06-05-04 16:26

On Thu, 6 May 2004 10:00:15 +0200, Andreas M. Hansen wrote:

> [...]
> billede i højeste opløsning ude på CF-kortet ? - er det ca. 3,2 MB eller ?

i følge steves digicam
Large / SuperFine 1,602 2,048 x 1,536 4 8 18 38 76 154
Large / Fine 893 2,048 x 1,536 8 16 33 68 137 276
så billedet fylder ca 1602 kb=1,56mb

Fra : Jens Jensen

Dato : 06-05-04 17:00

Godt klippet - og svært at læse

Fra : Deaster

Dato : 06-05-04 17:17

Jens Jensen wrote:

> Godt klippet - og svært at læse

Apropos svært at læse, gider du så ikke kigge på din citatteknik, det
ville gøre det noget nemmere at følge tråden?

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Henrik

Dato : 07-05-04 13:47

Hej Andreas

Det er et lidt svært spørgsmål du stiller, men jeg vil gerne opstille et par
kriterier jeg mener er relevante og du så kan overveje.

Jeg vil tro at et kort 256 MB vil give ca. 130 billeder i den bedste jpeg
indstilling. Dette er fuldt tilstrækkeligt når man sammenligner med
tidligere tiders film og ens forbrug af disse.

Men en af de ting jeg selv oplevede da jeg gik digital var, at da det nu
var "gratis" tog jeg f.eks. 10 billeder i stedet for før hvor jeg tænkte
økonomisk og kun tog to billeder.

Du skal også lige overveje behovet på ferier hvor du måske er langt væk fra
div. gemme muligheder om ikke andet så mentalt J.

Jeg fandt et 512 MB kort på EDB-priser fra Kingston til 658 kr. det kunne
være et godt forslag.

Nu ved jeg ikke om du har købt kameraet endnu, og selv om du ikke spørger,
vil jeg f.eks. i stedet gerne anbefale et Canon S50 der fås til 3200,-
i.flg. EDB-priser, her får du rigtigt mange muligheder osv.

Hilsen

Henrik

---