Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
scanning af papirbilleder....
Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 05-05-04 10:39

Hej,

er der nogen der har erfaringer med at scanne alm. papirfoto, behandle
dem i Photoshop etc. og derefter fremkalde digitalt?

Er der noget man skal tage højde for? Hvilken opløsning skal man fx
scanne i?

På forhånd tak.

Mikkel Lautrup

Fra : Søren Theilgaard

Dato : 05-05-04 10:46

On 2004-05-05 11:39:08 +0200, Mikkel Lautrup <tatjingJeghaderspam@sol.dk> said:

> [...]
> dem i Photoshop etc. og derefter fremkalde digitalt?
>
> Er der noget man skal tage højde for? Hvilken opløsning skal man fx scanne i?

Hej,

Kan du ikke lige prøve at hente nogle flere artikler ind, ca. en måneds
tid tilbage, og find det inlæg jeg har lavet der, for det har lige
været oppe at vende. Det handlede lidt om optimal udnyttelse af en
billig scanner, men skulle dække dit spørgsmål.

--
Søren Theilgaard
IT Consultant, M.Sc.Eng

Theilgaard Consult
http://www.theilgaard.dk

Remove NOSPAM from address if replying directly to me.

Fra : den ægte fotograf

Dato : 05-05-04 11:30

"Mikkel Lautrup" <tatjingJeghaderspam@sol.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> er der nogen der har erfaringer med at scanne alm. papirfoto, behandle
> dem i Photoshop etc. og derefter fremkalde digitalt?

Hvis billeder er så dårlige, at man skal behandle dem i photoshop, er det så
ikke penge ud af vinduet at få dem kopieret over på papir?

Så var det måske bedre at bruge noget mere tid, når man tager billedet.

VH

Per

Fra : Mikkel Lautrup

Dato : 05-05-04 11:36

den ægte fotograf wrote:

> [...]
> ikke penge ud af vinduet at få dem kopieret over på papir?
>
> Så var det måske bedre at bruge noget mere tid, når man tager billedet.

Det er ikke fordi billedet er dårligt. Det var for at beskære etc.

Og når billedet er taget er det lidt svært at gøre det om

Mikkel

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-04 18:11

Uheldigvis faldt den ægte fotograf over tastaturet og skrev derved
følgende:

> [...]
> det så ikke penge ud af vinduet at få dem kopieret over på papir?
>
> Så var det måske bedre at bruge noget mere tid, når man tager

Sikke noget ævl at lukke ud!

Hvad hjælper det, hvis manden har en masse gamle billeder, han gerne
vil gemme???

Claus

Fra : den ægte fotograf

Dato : 05-05-04 18:18

> Uheldigvis faldt Claus Tersgov over tastaturet, slog hovedet og skrev
derved
> følgende:
>
> Sikke noget ævl at lukke ud!

Korrekt du ævler, fordi........

> Hvad hjælper det, hvis manden har en masse gamle billeder, han gerne vil
gemme???

Du behøver ikke photoshop for at scanne billederne.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-04 18:42

Uheldigvis faldt den ægte fotograf over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Du behøver ikke photoshop for at scanne billederne.

Det har manden da heller ikke skrevet noget om???
Læs dog hvad han skriver, inden du dummer dig sådan!

Claus

Fra : TommyBoy

Dato : 05-05-04 18:29

scan i den dobbelte opløsning af hvad du regner med at sende ind til
fremkaldelse (300 dpi skulle være rigeligt, eller 600 hvis du får fremkaldt
hos en ordentlig fotograf). Juster farver, kontrast osv., fjern støj og kør
en sharpen _før_ du formindsker billedet og sender det ind.

Generelt scanner jeg altid i dobbelt opløsning, renser op, og så
formindsker.

MVH Tommy