Chilli på Shawarma-barer
Fra : Rigor Mortis

Dato : 04-05-04 19:58

Hvordan laver det der helt specielle og meget velsmagende chilli der står i
skåle rundt omkring på Shawarma-barer?

Det svinger lidt i kvalitet fra sted til sted, men det smager som regel
alligevel bedre end det jeg selv kan lave.

Jeg har lavet noget selv på følgende måde:

1 dl. Tomatpuré
1 spsk. PIRI-PIRI
Olie

Og så har jeg blandet sammen og sørget for at dække det hele med lidt olie
og ladet det stå og trække noget tid.
Det er godt. Men det er som om det alligevel mangler lidt i forhold til
andres.

Jeg fik en rigtig god chili forleden, men indehaveren af grillen ville ikke
fortælle sin opskrift, men jeg kunne da købe 10 kilo af ham for 500,-...
Han fortalte, at det tager ham en time at lave en portion, så det tyder på,
at der er lidt mere end tomatpuré og PIRI-PIRI i blandingen.

Håber nogen ved besked...
--
RM

Fra : mcloud

Dato : 05-05-04 08:02

"Rigor Mortis" <rigor@12mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvordan laver det der helt specielle og meget velsmagende chilli der står
> skåle rundt omkring på Shawarma-barer?
>
> Hej Rigor
Dette er ikke helt den de har på barene ,men den er kanon til alt pasta
,burgere,pizza og diverse andre sydlandske anretninger hvor chili er et must
:

2ds. cherrytomater (drænet for juice )
2 glas grillede paprikapebre i olie
1 lille glas soltørrede tomater i olie
1 lille glas sambal olek
2-4 grønne Anaheim eller 1-2rød chili
1/2 limefrugt ( Saften af )
5-10 store fed hvidløg efter smag
2 rødløg
2 spsk. kapers
3 syltede drueagurker
2-3 spsk rødvinseddike eller balsamico
1 spsk sukker eller honning
Masser af kværnet peber
0,5 liter olivenolie
Salt ( forsigtigt med salten ,smag dig frem )

Skræl løgene og rens chilierne ,dræn tomatjuicen fra cherrytomaterne .

Blend det hele i en foodprocessor til chili salsa konsistens og smag til og
tilsæt olien til sidst og rør det hele godt sammen.

Fyld det chili salsaen på rengjorte ,skoldede glas med tætsluttende låg og
opbevar køligt ( holdbarhed ca 2-3 mdr )

--
mvh. Kim Rasmussen
www.leChef.dk

Fra : Thïngmand

Dato : 05-05-04 08:14

2-3 dåser tomatpure blandes op med tørret knust chili, til det får en
passende konsistens. Der kommes en æggeblomme i, samt lidt salt og peber.
Dette fyldes på et atamon skyllet glas og fyldes efter med rapsolie. Kan
holde sig ca. 14 dage på køl.

--
Thïngmand

..·´¯`·.¸¸.·><((((º>

Fra : Davidsen

Dato : 05-05-04 16:44

> [...]
på,
> at der er lidt mere end tomatpuré og PIRI-PIRI i blandingen.

Har engang spurgt 'min' shawarma-pusher om det samme. Heller ikke her var
der en nøjagtig opskrift, men han kogte(!) bl.a.
Bearnaise (Ja, fandme!)
Tomatpuré
Knust chili
Spidskommen
Olie
...og sikkert også andre ting.

Selv synes jeg ofte at man kan smage en del kanel.

Mvh
Davidsen