Michael H Svensson wrote:
>
> Ofte bliver man dog overrasket hvis man får vejet en rejseklar CV,
> f.eks. hos en CV-forhandler, i en grusgrav eller hvor man nu kan
> finde en stor vægt.
>
> Held og lykke
> Michael
Større Genbrugspladser er for det meste åbne i weekenden og korn og
foderstof steder har også en vognvægt.
Aftal et sædvanligvis stille tidspunkt med vejemesteren - f eks. et par
weekender inden i skal køre.
Tag lidt kringle til kaffen og en 6pak øl og vand med.
Og som der siges - bliv overrasket.
Ikke mindst over bilens vægt når den er tanket op og pakket rejseklar.
Og glem så deres grin og kommentarer når du står ud af trækket.
Jeg fik vejet samlet - koblede fra, kørte bilen væk fra vejepladen og
fik en seddel på hver. Tankevækkende.
Og så har jeg lige været på værksted, her Bilkvik i Hillerød hvor jeg på
under 3 minutter fik affjedringstestet først forakslen vægt 830 kg og
bagenden vægt 660 kg. Total 1490 kg. og så testet vejkontakt og dæmpning
.. Til slut testes bremserne på kendt vis og grafer udskrives. Vægten er
med mekanikker, et ordentligt brød og fuld tank. (og reservehjul). Men
ellers tom bil. Egenvægt i henhold til registrering 1250 - last 550 og
totalvægt 1800 Kg. Jeg så intet til hindre for at man også kunne teste
akslen på f.eks. en CV (bortset påløbsbremsen). Ved ikke om computeren
blir forvirret, ikke har data for CV men uanset om der er dæmpere på CV
har programmet sikkert en mening om vejkontakt og dæmpning i forhold til
akselvægten. Nye tider? Jeg skal ha en ny bøsning på en
stabilisatorstang - afsløret på 10 sek. Ellers meget fin undervogn -
hvad jeg da vidste i forvejen - men, man vænner sig måske - rart det er
tjekket.-
Hilsen Sten Bo