Thy
Fra : Jes Søndergaard

Dato : 04-05-04 18:14

Hvor går den præcise grænse mellem Thy og Hanherred og er den nogen sinde
administrativt fastlagt? Går grænsen præcis der hvor Hillerslev og Vester
Han herreder grænser op til hinanden, og hvad med Hanstholm og Fjerritslev
kommuner?

Mvh.
Jes Søndergaard

Fra : Kurt Hansen

Dato : 04-05-04 22:46

Den Tue, 4 May 2004 19:14:00 +0200, skrev Jes Søndergaard:

> [...]
>Han herreder grænser op til hinanden, og hvad med Hanstholm og Fjerritslev

Thy er vel mere et landsdelsnavn, end en administrativ enhed? Ellers
skal vi helt tilbage til de gamle sysler, for at finde en eksakt
afgrænsning af Thy, vil jeg mene. Til Thy syssel henregnedes såvel
Vester- som Østerhanherred.

Du kan finde brugbart stof i følgende PDF-dokument:
http://www.thistedmuseum.dk/historisk%20%C3%A5rbog/%C3%85rgang%201999/Alb%C3%B8ge,%20Gordon%20%20Stednavne%20i%20Thy%20med%20udgangspunkt%20i%20sognenavnet.pdf

For dem hvis newsreaders knækker lange links over flere linier, er der
her et short link til samme dokument:

http://makeashorterlink.com/?J56412638

Venlig hilsen
Kurt Hansen
kurt/snabel-a/towle/punktum/dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 04-05-04 23:06

Jes Søndergaard skrev:

> [...]
sinde
> administrativt fastlagt? Går grænsen præcis der hvor Hillerslev og

Som Kurt Hansen skriver, var Han Herrederne egentlig del af Thy Syssel
selv om Thy i daglig tale opfattes eksklusiv Han Herred.

Grænsen mellem Han Herred og (resten af) Thy går historisk set mellem
Vester Han og Hillerslev Herreder.

> og hvad med Hanstholm og Fjerritslev
> kommuner?

I moderne sammenhæng er det nok mere praktisk at sige at grænsen mellem
Thy og Han Herred går mellem Thisted og Hanstholm kommuner på Thysiden
og Fjerritslev Kommune på Han Herred-siden. Men den historiske grænse
fulgte altså herredsgrænsen således at Øsløs, Vesløs, Arup, Tømmerby og
Lild hørte til Han Herred selv om de i dag ligger i to Thy-kommuner.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : skannden

Dato : 07-05-04 12:11

Fra : skannden

Dato : 07-05-04 12:15

> [...]
> fulgte altså herredsgrænsen således at Øsløs, Vesløs, Arup, Tømmerby og
> Lild hørte til Han Herred selv om de i dag ligger i to Thy-kommuner.

Spørgsmålet har været diskuteret for nylig bl.a. i Thisted Dagblad.
Jeg skrev en artiukel i "THYBOEN", der er medlemsblad for "Thyboforeningen"
i København. Den kommer her:
Stefan K

HVAD ER THY ?

Siden Thisted Dagblad i slutningen af juni ændrede sine rubrikker til kun at
omfatte ”Thy” og stryge ”Hannæs” brød uvejret løs. Det resulterede i flere
læserbreve, der forsøgte at fastlægge hvad ”Thy” var for en størrelse. Fra
mag. art Kaj Sekkelund” i Fjerritslev kom der i et læserbrev en fremragende
redegørelse for Danmarks administrative inddeling, som redaktøren, hermed
benytter sig af.

Den ældst kendte inddeling stammer fra 1200-tallet og kendes som ”Kong
Valdemars Jordebog”. Fortegnelsen skulle danne grundlag for udskrivning af
soldater og skat (der altså ikke er en nyhed under solen!). Ifølge ”
Jordebogen” var landet inddelt i Sogn, Herred og Syssel, svarende –
nogenlunde – til sogn, kommune og amt i nyere tider. Syd for Limfjorden
fandtes Himmer Syssel, Salling Syssel og Hard Syssel, mens der nord for
Limfjorden fandtes Vend Syssel og Thy Syssel. Et syssel var selv inddelt i
et antal herreder; Thy Syssel udgjordes af Morsø Nørre og Søndre Herreder,
Refs Herred, Hassing Herred, Hundborg Herred, Hillerslev Herred samt Vester
og Øster Hanherred. Dette betyder at Thy omfattede alt nord for fjorden fra
Oddesund til øst for Brovst – og altså delte grænse med Vendsyssel.

I dag er det en almindelig opfattelse at alt øst Vejlerne ikke hører med til
Thy, men det er altså ikke helt rigtigt. For de af os, der endnu kan huske
de gamle kendings- bogstaver, står det klart at alle biler fra Oddesund
Nord til og med Brovst havde kendingsbogstav ”S” for Thisted Amt. Den 1.
april 1958 fik bilerne tilføjet et ekstra bogstav, der viste, hvilken
politikreds bilen kom fra: ”SA” var fra Thisted Politikreds, ”SE” var fra
Hurup Politikreds og ”SK” var fra Nykøbing Mors politikreds. Det blev ikke
anfægtet, at Thisted Amt strakte sig hele vejen østpå forbi Brovst!

Der må dog da vor forening blev stiftet i 1941 have været lidt vaklen, fordi
foreningen jo faktisk hedder ”Hjemstavnsforeningen for Thy og Vester
Hanherred”, hvilket navn for øvrigt også anvendes af Lokalhistorisk Museum
for Thy og Vester Han Herred (til dagligt kaldet ”Bymuseet”).

Med hensyn til Hannæs ligger det ret klart, at denne betegnelse for det
afgrænsede geografiske område er af nyere dato, selvom der omtales et
såkaldt ”Næsbo eller Hannæs Birketing”, der har været henlagt til Tømmerby
Kirke siden 1500-tallet. Men Hannæs ligger altså i Thy, lige så vel som
f.eks. Hundborg Herred og Øster Hanherred gør det.

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-05-04 14:22

skannden skrev (i et citat):

> [...]
ikke
> anfægtet, at Thisted Amt strakte sig hele vejen østpå forbi Brovst!

Bilernes amtsbogstaver fulgte ikke altid amtsgrænserne. Øster Han Herred
er et af adskillige eksempler på at det ikke var tilfældet. I Øster Han
Herred havde man S på bilerne, men det lå i Hjørring Amt.

Så man kan roligt anfægte at Thisted Amt strakte sig østpå forbi Brovst.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk

Fra : skannden

Dato : 07-05-04 22:31

"Thomas Thorsen" <usenet@thomasFjernDettethorsen.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
[...]

Et sagligt argument bør man lytte til. Du har ret mht Øster Han Herred. Det
er naturligvis derfor, at der står: Aalborg Amt, Hjørring Amt og Thisted Amt
på Aggersundbroen.
Jeg synes dog alligevel, at det er usædvanligt at en politikreds rækker ind
i et naboamt - lige som jeg synes, at der er usædvanligt at et del-herred
ligger i et nabo-syssel - var aådanne undtagelser almindelige?
Stefan K

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 07-05-04 22:24

skannden skrev:

> Jeg synes dog alligevel, at det er usædvanligt at en politikreds
rækker ind
> i et naboamt

Det var ikke så usædvanligt idet det forekom i ca. 20 % af
politikredsene. Jeg kender følgende eksempler (inddelingen før 1956):

5. Køge Politikreds omfattede dele af Københavns, Præstø og Sorø Amter.
11. Slagelse Politikreds omfattede dele af Sorø og Holbæk Amter.
13. Ringsted Politikreds omfattede dele af Sorø, Holbæk og Københavns
Amter.
14. Næstved Politikreds omfattede dele af Præstø og Sorø Amter.
19. Nykøbing F. Politikreds omfattede dele af Maribo og Præstø Amter.
34. Kolding Politikreds omfattede dele af Ribe og Vejle Amter.
36. Horsens Politikreds omfattede dele af Skanderborg og Vejle Amter.
38. Silkeborg Politikreds omfattede dele af Skanderborg og Viborg Amter.
39. Hads Herreds Politikreds omfattede dele af Århus, Skanderborg og
Viborg Amter.
45. Hadsund Politikreds omfattede dele af Aalborg og Randers Amter.
46. Hobro Politikreds omfattede dele af Randers, Aalborg og Viborg
Amter.
49. Nørresundby Politikreds omfattede dele af Aalborg og Hjørring Amter.
53. Thisted Politikreds omfattede dele af Thisted og Hjørring Amter.
65. Ribe Politikreds omfattede dele af Ribe, Tønder og Haderslev Amter.
67. Toftlund Politikreds omfattede dele af Haderslev og Tønder Amter.
71. Tønder Politikreds omfattede dele af Tønder og Aabenraa-Sønderborg
Amter.

Og der er kun reget medregnet egentlige amtsgrænser, ikke
amtsrådskredsgrænser.

Efter politikredsændringerne i 1956 var amtsgrænseoverskridelserne i
politikredsinddelingen lidt anderledes, og der var antagelig lidt flere.
Blandt andet blev Skive og Randers amtsgrænseoverskridende, og Hads
Herreds Politikreds kom til at ligge i ikke mindre end 4 amter.

I nogle af de ovennævnte tilfælde fulgte bilernes amtsbogstaver
amtsgrænsen, i andre tilfælde fulgte de politikredsgrænsen.

--
Thomas Thorsen

http://nrpl.dk