? vedr. arv og pengegaver forud.
Fra : Søren P

Dato : 04-05-04 16:10

Hej jeg har et par ? vedr arv fra min far der døde for 2 uger siden. Idet jeg er enebarn og
havde et nært forhold til min far, har jeg i de sidste par år administreret hans økonomi, med
fuld adgang til hans bankkonti.
Situationen er at jeg igennem de sidste 3 år med min fars samtykke hævede ialt ca 100.000 som
idag er i en bankboks i mit navn. De sidste 25.000 blev hævet et apr uger forinden hans død,
hvormed der var mindre end 1.000 på hans bankkonto på dødstidspunktet.
Af diverse årsager, heriblandt en større bankgæld, der ikke er forhandlet på plads endnu,
ønsker jeg ikke at nogen myndigheder får kendskab til beløbet i boksen, specielt ikke banken,
idet min økonomiske situation i forvejen er ret dårlig.
Idet jeg har fået brev fra skifteretten om et snarligt møde der, kan jeg se at de bla.
efterspørger bankbøger/ kontoudtog, samt at de åbenbart selv har beføjelse til at indhente
oplysninger. Hvormeget information kan skifteretten egentlig få fat i?
Med hensyn til begravelseshjælp fra kommunen, kan de evt. tilbyde ca 7.000,- såfremt der på
dødstidspunktet er mindre end 11.000, som nævnt er der knap 1.000, så jeg antager at den sidste
pengegave til mig ikke har indflydelse på dette, eller hvordan ser det ud.
Det der er vigtigst for mig er at banken ikke får kendskab til beløbet, bla. fordi mine
nuværende udgifter er højere end min indtægt der er ret lav for tiden, samt at min pige nu kan
påbegynde en uddannelse, der koster ca. 60.000,-. Jeg håber så at jeg inden for overskuelig
fremtid bliver i stand til at lave en aftale om gældsafvikling med banken.

mvh Søren

Fra : Gerner

Dato : 04-05-04 19:23

On Tue, 4 May 2004 17:09:38 +0200, Søren P <soepe@telia_no.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>oplysninger. Hvormeget information kan skifteretten egentlig få fat i?

Alt efter hvilken paragraf i dødsboskifteloven der skal benyttes kan
skifteretten få adgang til al information om den afdødes økonomi fra bank, og
debitorer/kreditorer, kommunen og told&skat. Desuden skal arvinger tale sandt om
deres egne økonomiske forhold.

Dødsboskifteloven kan læses her
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A19960038330-REGLTARGET

kik på §§ 18. 25, 33.

Så er der også dødsboskatteloven.
http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2003/0082729.htm

> [...]
>pengegave til mig ikke har indflydelse på dette, eller hvordan ser det ud.

Så vidt jeg forstår skal arveforskud og pengegaver være aftalt og nedskrevet for
at være gældende.

Iøvrigt fra arveloven.
§ 32. Har ægtefællers fælles livsarving erkendt at have modtaget et arveforskud,
skal dette, når det er ydet af fælleseje og der skiftes i den længstlevende
ægtefælles levende live, så vidt muligt afkortes i arven efter den førstafdøde,
medmindre andet er aftalt. Et af førstafdøde oprettet testamente må vige, for så
vidt dette er nødvendigt, for at afkortning kan finde sted. Den del af
forskuddet, som ikke er afkortet i arven efter den førstafdøde, skal afkortes i
arven efter den længstlevende.

Stk. 2. Foranstående regler gælder også for forskud, som ydes af en
ægtefælle, der hensidder i uskiftet bo.

> [...]
>fremtid bliver i stand til at lave en aftale om gældsafvikling med banken.

Det vil ikke være korrekt at give dig hjælp med noget der kan vise sig at være
en kriminel handling.

--
Gerner
1148WU/5401hrs

Fra : Karl Hansen

Dato : 04-05-04 20:18

"Søren P" <soepe@telia_no.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> havde et nært forhold til min far, har jeg i de sidste par år administreret hans

Du tager din fars bankbog med til skifteretten.
Skifteretten får fra kommunen en udtalelse om hvor mange penge(formue) din far havde på
sidste skatteårsopgørelse
og hvis der er under det du skriver 11.000 spørges der ikke om mere.
Der bliver også spurgt om du vil betale begravelsen og hvis JA, vil du få max
begravelseshjælp mere end 8.000
Så vil skifteretten (normalt en kontorfuldmægtig) give dig en "skifteretsattest om
boudlæg" som du kan vise og hæve resten i banken.
Din fars gæld skal du ikke betale, bare sig at boet er udlagt til dig som "boudlæg" dvs.
der er intet at arve så udlægges resten af
pengene til dig mod at du betaler begravelsen og får begravelseshjælpen.

Svaret på et sprog som alle forstår !

vh KH (der har prøvet det selv)