Mohr og Printzlau i Danmark, Norge og Tysk~
Fra : John

Dato : 04-05-04 08:25

Hven kender til:
Johan Frederik Wilhelm Mohr F ca. 1749 i Tyskland ? G.M. Gertrud
Elisabeth Printzlau F 1752 D 1805 i København, datter af Christian
Lehmann Printzlau F 1715 i Tyskland?

Handelsgartner Udenbys Vester Kvarter, Uden Stadens Vesterport

Familien har angiveligt haft ophold i Norge

Der kendes følgende børn:
August Christian, F ca 1775, muligvis Holt, Aust-Agder, Hordaland
Norge
Carl Fritz, F 1778
Georg Wilhelm, F 1779
Dortha Marie, F 1780 København, D 5 Apr 1858 Hjørring. Gift med
Wolfgang Andreas Resch, f 9 Sep 1770 Eggen ved Trondhjem, Norge, D 5
Nov 1844 Nibe. Apoteker, uddannet i Norge, siden Vesterbro Apotek,
samme sted som svigerfaderen havde sin virksomhed, derefter
Vordingborg og sidst Nibe.
Georg Wilhelm,F 1781
Johan Magnus, F 1785
Ludvig Emanuel, F 1787 i København, D 1868 i Maribo, apoteker
Peder Jacob Iver, F 1790 i København
Carl Frederik, F 1792 i København. D 1845 i København
Johan Anton Wilhelm Født 1799 i København

Alle oplysninger om disse personer har interesse, herunder
henvisninger til hvor yderligere kan findes.

Fra : Sølvi Arntzen

Dato : 04-05-04 11:58

Johan Friedrich Wilhelm Mohr ble født 1749 i Bevern, Braunschweig og døde
1834 i København.
Han var gartner ved Nes jernverk i Holt i Aust-Agder, så handelsgartner og
traktør i København.
Han var sønn av slottsgartner i Bevern i Braunschweig, August Wilhelm Mohr
(1717-73) og Dorothea Elisabeth Hartwig (1719-70)

Sønnen August Christian Mohr (1775-1845) var overkrigskommisær og har
etterslekt i Bergen.
Jeg vet ikke hvem han var gift med, men har har en sønn:
Grosserer i Bergen, Wilhelm Mohr (1820-80), gift 1846 med Antonette Ulrikke
Mowinckel (1823-94)

Kilde: Aschehoug og Gyldendal store norske leksikon, 1980.

Vennlig hilsen
Sølvi Arntzen

Fra : Erik Noer

Dato : 05-05-04 13:41

"Sølvi Arntzen" <solarnt@online.no> skrev i melding
> [...]
Ulrikke
> Mowinckel (1823-94)
>
> Kilde: Aschehoug og Gyldendal store norske leksikon, 1980.

August Christian var gift med Elisabeth Petersen Elhøft, født 1779. Hun var
datter av Anton Petersen Elhøft 1749-1802 og Nancy Frantzine Belling.
Kilde NST III-IV

Hilsen
Erik Noer

Fra : Sigmund Sunde

Dato : 08-05-04 13:54

"Den første af slegten i Tyskland, som kan paavises, er August Wilhelm
Mohr, som ...1746, den 21de juli blev viet til Dorothea Elisabeth
Hartwig."
De hadde 6 barn, blant disse "2. Johann Friedrich (August)Wilhelm
Mohr, f. Bevern 16/5 1749 ... (Stamfader til den dansk-norske slegt
Mohr ...).

Dette står å lese i "Slegten Mohr fra Bevern" av Anthon Mohr Wiesener,
A.S. John Griegs Bogtrykkeri, Bergen 1909. Slekten følges videre over
171 sider, og jeg vil anta at boken kan være av interesse!

Jeg synes enda å erindre at det for få år siden kom en oppfølger til
boken som visstnok het "Slekten Mohr fra Bergen" som skal ha fulgt
slekten videre til våre dager.

Mvh Sigmund Sunde

Fra : Svenn Trønning

Dato : 04-05-04 12:02

"John" <oz6yk@qrz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Lehmann Printzlau F 1715 i Tyskland?
> Alle oplysninger om disse personer har interesse, herunder
> henvisninger til hvor yderligere kan findes.

Du kan finde en masse oplysninger om Handelsgartner og major Johan Friedrich
Welhelm Mohr i " Gartner tidende. ugeskrift for Danske
Erhvervsgartnerforening 1955 Årg. 71 Side 486-88"

Lå det på biblioteket.

Med venlig hilsen og god fornøjelse.

Svenn Chr. Trønning

e-mailadressen må tilføjes [sct] ved direkte svar for at passere spamcheck.

Fra : Steen Thomsen

Dato : 16-05-04 22:55

> Hven kender til:
> Johan Frederik Wilhelm Mohr F ca. 1749 i Tyskland ? G.M. Gertrud
> Elisabeth Printzlau F 1752 D 1805 i København, datter af Christian
> Lehmann Printzlau F 1715 i Tyskland?

Prøv at Spørge kirsten Printzlau i Brande, hun har været aktiv i mange
år.
Se Hvem Forsker Hvad 2003 nr 277
e-post: kprintzlau snabel compaqnet.dk

--