wok gryde behandling
Fra : Svante Vinther

Dato : 03-05-04 19:48

Hejsa entusiaster :).

Jeg har nys fået en ny støbejerns wok gryde.
På en vedlagt instruktionsseddel stod der er at den skulle have følgende
behandling, før og efter brug:

Vaskes med sæbe, tørres og smøres med olie.

Kan det passe at det der menes er, at den skal vaskes med sæbe, tørres
og smøres med olie efter brug, og så yderligere smøres med olie
umiddelbart før næste brug?

Eller skal den alternativt bare vaskes med sæbe og tørres. Og så smøres
umiddelbart før brug næste gang?

M.v.h. Svante

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-05-04 21:18

"Svante Vinther" <yeah@right.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa entusiaster :).
>
> Jeg har nys fået en ny støbejerns wok gryde.

- tillykke ... men prøv en dag at købe en billig blik-sag til 50 kroner hos
en kineser. Det er fantastisk!

> [...]
> Kan det passe at det der menes er, at den skal vaskes med sæbe, tørres
> og smøres med olie efter brug, og så yderligere smøres med olie

- både og ... støbejern kan have godt af at stå i lidt fedtstof. Men bruges
den rimelig ofte skal du bare vaske og tørre den. Det gør jeg ...

ras

Fra : Geo

Dato : 03-05-04 21:47

Jeg er personligt også en stor tilhænger af de billige blik-wok'er,
MEN de er kun for folk med gas-komfur. Bunden buler ud, så snart den
bliver varm og har således minimal kontakt med en alm. kogeplade. Den
bliver selvfølgelig rigeligt varm ift. madlavning, men komfuret bryder
sig ikke meget om det. Hvis man køber en blik (eller vel retteligt
stål-) wok, er det også vigtigt at forbehandle den rigtigt. Og her
snakker vi altså ikke smøre med olie...næh, det skal nærmest brændes
ind i metallet!!

Fra : Jesper

Dato : 03-05-04 22:59

hvilken slags wok skal alle os stakler uden gaskomfur så købe??

Jesper

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-05-04 09:07

"Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvilken slags wok skal alle os stakler uden gaskomfur så købe??

- et gaskomfur ... en rimelig kvalitets wok kan bruges. Den buler ikke
ud.

ras

Fra : mansen

Dato : 05-05-04 05:56

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper" <jesperts@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> - et gaskomfur ... en rimelig kvalitets wok kan bruges. Den buler ikke
> ud.
>
> ras
Hvis i skal ha en god wok så køb den fra scanpan,det er kanon godt både til
gas og el
min kone er thai og bruger deb hverdag,og vi har brugt den i 5 år keine
problem bare vask den af.
Men de fleste vil ikke købe kvalitet fordi så skal de af med penge.den
koster ca 600 kr,men de er godt givet ud
mansen

Fra : Kim Jensen

Dato : 06-05-04 23:15

> hvilken slags wok skal alle os stakler uden gaskomfur så købe??

Jeg bruger en støbejernswork på mit keramiske komfur. Jeg lader den blot stå
på fuld "blus" i cirka 10 minutter før jeg bruger den. Den skal være rygende
varm før du kommer olie i.

Det virker helt fint, men ikke HELT nær så godt som med gas, da den ikke kan
holde høj varme nær så lang tid.

Kim Jensen
// NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Fra : Jørgen Hess

Dato : 08-05-04 08:31

"Kim Jensen" <kim@NOSPAMlitewerx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mvh
> Kim Jensen
> // NewsCaster.dk // R2DVD.com // Port80.biz //

Det siges at de rigtige gasbrændere til wokmad udvikler 6 kWt
varmeeffekt.
Sammenlignet med et elkomfurs maksimale 2,1 kWt er der ikke noget at
sige til at en tynd wok på gas er det bedste.
Ellers er måden at spare varme op i en tyk støbejerns wok det helt
rigtige.

I øvrigt kan man heller ikke i det uendelige lave fuld effekt på
gasbrænderen. Især hvis den bliver forsynet med gas fra en lille
gasflaske. Flasken bliver meget kold når den afgiver store mængder
gas, og efterhånden som flasken afkøles falder gastrykket.
Har en lille ukrudtsbrænder med en gasdåse der skrues på brænderen,
efter 10 minutter holder den op med at virke og dåsen er iskold at
røre ved. Efter et stykke tid virker brænderen igen.
Hvis en wokbrænder skal arbejde længe skal den forsynes fra en 11kg
gasflaske eller endnu bedre en 33kg flaske.

mvh
Jørgen