Erhvervsbetegnelser og titler omkr. 1850
Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-04 17:09

Hej eksperter

Under lokalhistorisk arbejde har jeg lidt problemer med indholdet i
nogle titler og erhvervsbetegnelser:

1834: krigsråd (og) toldko(ntrollø)r
1845 og 1850: jægermester
1860: rittermeister
1867: ritmester

Hvad dækker krigsråd, jægermester, rittermeister/ritmester? Er det
militære funktioner, tomme tiler eller ...?

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ole Damgaard

Dato : 04-05-04 02:41

Peter Loumann <me@privacy.net> wrote in message news:<lerc90t9u7dicfijr4vkpdkvik0m8tdho6@4ax.com>...
> Hvad dækker krigsråd, jægermester, rittermeister/ritmester? Er det
> militære funktioner, tomme tiler eller ...?

Krigsråd er en gammel betegnelse for embedsmænd i krigsministeriet.
En jægermester var ansat ved store skovdistrikter (ved statsskovene
Kgl. Jægermester)og skulle arrangere jagterne - og vel også sørge for
vildtpleje så der var noget at jage.

En ritmester var/og er en militær titel ved kavalleriet (kaptajn).

Fra : Peter Loumann

Dato : 05-05-04 22:24

odg@dr.dk (Ole Damgaard) skrev:

>Krigsråd er [...].
>En jægermester var [...].
>En ritmester var/og er [...].

Tak!

Her i byen havde postmesteren indtil 1864 titel af justitsråd. Det er
ikke min fornemmelse at han nogensinde havde været embedsmand i
justitsministeriet, snarere at det var en tom titel eller rangklasse.
Kunne det forholde sig sådan med 'krigsråd'?

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk/biblio/koebmagergade09.html

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Ole Damgaard

Dato : 24-05-04 03:18

> [...]
> justitsministeriet, snarere at det var en tom titel eller rangklasse.
> Kunne det forholde sig sådan med 'krigsråd'?

Ja. I perioden 1660-1848 anvendte man i statsadministrationen den
såkaldte kollegiestyreform. En række kollegier skulle rådgive kongen i
div. spørgsmål - samt i visse tilfælde også selv administrere.
Medlemmerne af kollegiernes styrende organer blev betegnet "raad´er" -
og de blev valgt blandt de fremmeste. Både justitsråd og krigsråd var
i denne periode bestemte funktioner i statsadministrationen.
Men eftersom der var stor ære forbundet med disse titler, var de
naturligvis eftertragtede og efterhånden gik de over til osse at blive
en honorær titel - og især i perioden 1848-1900 slyngede man om sig
med disse titler, som man kunne søge.
De gav samtidig adgang til 6-7 rangklasse (og selv om det ikke var nok
til at komme til kongens kure, var det dog nok til at man var med
klassificeringen.
mvh ole

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-05-04 10:04

odg@dr.dk (Ole Damgaard) skrev:

> [...]

>med disse titler, som man kunne søge.
>De gav samtidig adgang til 6-7 rangklasse [...]

Fint! Tak!

http://pedalo.dk/thailand/