Hverdags-tzartiki
Fra : Erling Hansen

Dato : 03-05-04 16:57

Jeg har lavet Tzartiki flere gange med den dyre græske youghurt.
Forleden dag stod jeg i Føtex og skulle lige til at tage sådan en halv
liter flydende guld til 34 kr. I stedet endte jeg med at tage en liter
Harmonie økologisk fedtfattig youghurt (0,5 % fedt).
Vel hjemkommen var jeg forbløffet over at der kun ku' drænes 1-2% vand
ud af den - og den færdige Tzartiki var særdeles velsmagende.
Hvis jeg ikke lige står og skal prale af, hvor god jeg er til Tzartiki,
så er min fremtidige Tzartiki-youghurt til hverdag den økologiske og
fedtfattige.

mvh
erling

Fra : Jette

Dato : 03-05-04 17:04

"Erling Hansen" <email@domain.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Hvis jeg ikke lige står og skal prale af, hvor god jeg er til Tzartiki,
> så er min fremtidige Tzartiki-youghurt til hverdag den økologiske og

Hos de fleste indvandrer grønthandlere kan en liter græsk youghurt erhverves
for omkring kr. 20, og det må siges at være en noget anden pris en Føtex's.
Jeg er selv storforbruger af denne slags youghurt, og jeg har fundet ud af
at grønthandlerne (i al fald her i Kbh) er ret enige om prisen.

Ellers tak for tippet.

Mvh Jette

Fra : Ukendt

Dato : 03-05-04 18:01

"Jette" <jetteREMOVETHIS@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg er selv storforbruger af denne slags youghurt, og jeg har fundet ud af
> at grønthandlerne (i al fald her i Kbh) er ret enige om prisen.

Ja, de kalder den bare ikke for græsk, men tyrkisk. Den er slet ikke
produceret i tyrkiet, men er tysk. Bortset fra navnet, er indholdet og
fedtprocenten, og div. andre ting, nøjagtig det samme som den yoghurt, der
sælges under navnet "græsk yoghurt". Forskellen er emballagen og
salgsstedet.

Tina

Fra : Jette

Dato : 03-05-04 20:40

"Tina" <wunjo(snabel-a)webspeed.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fedtprocenten, og div. andre ting, nøjagtig det samme som den yoghurt, der
> sælges under navnet "græsk yoghurt". Forskellen er emballagen og

Du har helt ret i, at det egentlig går under betegnelsen tyrkisk yoghurt.
Det tænkte jeg slet ikke på, da jeg skrev indlægget. Under alle
omstændigheder finder jeg produktet stærkt vanedannede F.eks. en portion
græsk/tyrkisk yoghurt overhældt med et par skefulde god lynghonning. Mums.

Mvh Jette

Fra : Michael Schrøder

Dato : 04-05-04 08:43

> [...]
> Hvis jeg ikke lige står og skal prale af, hvor god jeg er til Tzartiki,
> så er min fremtidige Tzartiki-youghurt til hverdag den økologiske og

Jeg bliver nysgerrig - hvordan laver du den så ?

mvh Michael

Fra : Thïngmand

Dato : 04-05-04 09:05

> Jeg bliver nysgerrig - hvordan laver du den så ?

1 l. yoghurt naturel
2 agurker
Hvidløg
Salt
Peber
Dild (frisk eller tørret)
Evt. olivenolie

Udvend yoghurten i et viskestykke i en si til passende konsistens. 2-3
timer. Lad de revne agurke stå i et dørslag, drysset med salt, i lige så
lang tid. Skyl derefter agurkerne og vrid dem i et viskestykke. Bland dem
med yoghurten og kom pressede hvidløg i efter smag og behag, samt dild, salt
og peber (husk at agurkene stadig er lidt saltede) Er yoghurten drænet
meget, kan man blande lidt god olivenolie i. Grækerne serverer på en
tallerken med et par striber olivenolie og en oliven...

Jo længere tid den trækker (blandet), jo mere smager hvidløgene igennem - så
husk det hvis du laver den dagen i forvejen!

--
Thïngmand