[C++Builder] Explorer-style folder-struktu~
Fra : -{ Rene Brehmer }-

Dato : 03-05-04 01:30

Bare for god ordens skyld ... jeg er totalt grøn til C++ ... er vant til
PHP, Java og VB ... (og jeg aner ikke hvordan man gør det her i VB, for kan
ikke finde kontrollen jeg skal bruge mellem de mange hundrede der er)...

Relative simpel opgave: Vis diskens indhold (kun folderne, ikke filer) i en
træ-struktur à la windows explorer.

Hvordan gør man det???

Fandt frem til TTreeView .... men kan ikke finde ud af at bruge den til det
her ... (synes ikke rigtig hjælpen beskriver ordentligt hvordan man
overhovedet bruger den til noget some helst) ...

Nogen hints, hjælp, kildekode, whatever ??? ... Hvis der er en færdig kontol
et-eller-andet-sted derude der kan gøre det her, så tager jeg mod den med
kyshånd ... har ikke kunnet finde en skid brugbart med google... og
hjælpefilen er håbløs ...

Om det er kønt eller ej er underordnet, bare jeg kan se hvordan det gøres,
så kan jeg altid finde ud af resten senere ...

Og nej, ikke til skolen, selvom jeg skriver "opgave" ... det er et VB
program jeg selv har lavet for længe siden jeg forsøger at konvertere til
C++ ... for at lære det (ordentligt, for vi lærer det sku ikke særlig godt i
skolen, og vi har ikke engang GUI før næste semester)...

TIA

Rene
--
Rene Brehmer
aka Metalbunny

~ If you don't like what I have to say ... don't read it ~

http://metalbunny.net/
References, tools, and other useful stuff...
Check out the new Metalbunny forums at http://forums.metalbunny.net/

Fra : Kasper Larsen

Dato : 03-05-04 15:45

"-{ Rene Brehmer }-" <metalbunny@metalbunny.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> her ... (synes ikke rigtig hjælpen beskriver ordentligt hvordan man
> overhovedet bruger den til noget some helst) ...

Glem hjælpen, Borlands hjælp er uanvendelig og fejlbehæftet.

> Nogen hints, hjælp, kildekode, whatever ???
You bet.
Google er din ven : http://tinyurl.com/35dwx

Kasper

Fra : Mogens Hansen

Dato : 03-05-04 17:11

"-{ Rene Brehmer }-" <metalbunny@metalbunny.net> wrote:

[8<8<8<]
> Relative simpel opgave: Vis diskens indhold (kun folderne, ikke filer)
> i en træ-struktur à la windows explorer.
>
> Hvordan gør man det???

Det gør man ved hjælp af Win32 API funktionen SHBrowseForFolder.

Den kan så pakkes ind i VCL komponent.
En sådan komponent kan findes på
http://www.programmersheaven.com/zone2/cat60/14478.htm

Den er skrevet i Pascal til Delphi, men det spiller ingen rolle, idet den
umiddelbart kan bruges i C++Builder (som også indeholder en Delphi
compiler).
Bare tilføj PAS filen til projektet, så bliver der genereret en C++ header
fil.

[8<8<8<]
> [...]
> C++ godt i
> skolen, og vi har ikke engang GUI før næste semester)...

Hvis du vil lære C++ at kende, vil jeg ikke anbefale at starte med at lave
GUI idet det er meget værktøjsspecifikt, og der er meget forskel på hvor
godt de forskellige biblioteker er designet. Dermed kan man nemt lære
teknikker som enten ikke er er generelt anvendelige eller ikke er optimale.

Biblioteket VCL til C++Builder er nemt at anvende, men har nogle egenskaber
der gør det lidt anderledes end Standard C++ generelt (f.eks. kan objekterne
kun allokeres på heapen, og der er særlige keywords).

Hvis du ikke allerede har den, vil jeg anbefale bogen
Accelerated C++, Practical Programming by Example
Andrew Koenig, Barbara E. Moo
ISBN 0-201-70353-X
som er en lille, meget god introduktion til moderne C++.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kasper Larsen

Dato : 03-05-04 17:40

> [...]
> Andrew Koenig, Barbara E. Moo
> ISBN 0-201-70353-X
> som er en lille, meget god introduktion til moderne C++.

En anelse OT : Du kan købe den af mig for 300 kr for jeg kvajede mig og
købte to stk fra Amazon