Andet multimedie
bentjuul 3670
Billeder....
Fra : Keld Rosenberg

Dato : 02-05-04 21:33

Hej Ng...

Kan nogen henvise til et sted man kan læse om håndtering af billeder.....
og/eller anbefale software der kan gøre som jeg beskriver...

Jeg tænker specielt på når jeg tager et billede med mit digitalkamera, så
dannes billeder på 400 - 500 kbyte og i ca. A4 størrelse...

Jeg vil godt kunne skalere billederne ned i størrelse og evt. også pille ved
pixeltætheden for at få filstørrelsen ned .. . .

Hilsen Keld

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-04 21:42

Keld Rosenberg wrote:

> [...]
>
> Jeg vil godt kunne skalere billederne ned i størrelse og evt. også
> pille ved pixeltætheden for at få filstørrelsen ned .. . .

Her finder du en lille suite af sider om emnet:

http://www.hjemmesideskolen.dk/grafik/index3.asp

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : emj

Dato : 02-05-04 21:48

On Sun, 2 May 2004 22:32:55 +0200, "Keld Rosenberg"
<keld.rosenberg@mæil.dk> wrote:

>Kan nogen henvise til et sted man kan læse om håndtering af billeder.....
>og/eller anbefale software der kan gøre som jeg beskriver...

Software som Photoshop Elements eller Paint Shop Pro er ganske
glimrende programmer.

> [...]
>Jeg vil godt kunne skalere billederne ned i størrelse og evt. også pille ved
>pixeltætheden for at få filstørrelsen ned .. . .

Filstørrelsen er bestemt ikke ret stor i forvejen, hvis dine billeder
kun fylder 400-500 kb.
Hvis du skal have billederne vist på en hjemmeside, skal de
selvfølgelig ned i filstørrelse, men det klarer man med
komprimering/resize eller cropping.
Du opnår ikke noget, ved at skalere billederne ned i størrelse, hvis
de skal udskrives.
Hvis du skal have print af en billedfil på 400-500 kb på et A4 ark, så
må det være en temmelig udpint sag.
Pixeltæthed er kun interessant ved udskrift. Hvor mange pixel er dine
400x500 kb billeder på?
Hilsen emj

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-04 23:06

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@mæil.dk> skrev:

>Hej Ng...

Hej Keld

> [...]

>Jeg tænker specielt på når jeg tager et billede med mit digitalkamera, så
>dannes billeder på 400 - 500 kbyte og i ca. A4 størrelse...

Et digitalt billede har ikke bogen bestemt fysisk størrelse, så 'ca.
A4 størrelse' giver i sig selv ikke rigtig nogen mening. Kilobyte og
antal pixels giver mening.

>Jeg vil godt kunne skalere billederne ned i størrelse og evt. også pille ved
>pixeltætheden for at få filstørrelsen ned .. . .

Du kan begynde med det glimrende gratis

http://www.irfanview.com/

Der kan du få størrelsen ned både i KB og px. Det kan ske på tre
måder:
- beskæring: færre px, færre KB
- rezize: færre px, færre KB
- kompression (jpg): færre Kb, uændret antal px, ringere kvalitet.

"Pixeltætheden" giver kun mening ved print, ikke på skærmen eller
harddisken.

http://pedalo.dk/thailand/