Er lowlevel format en reparation eller tek~
Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-05-04 16:48

Spørgsmålet er opstået i forbindelse med et harddiskcrach i min kammerats
maskine.

Maskinen er oprindeligt købt som en færdigsamlet maskine hos EDB-Mix i
Århus, men siden da er den blevet væsenligt omkonfigureret, med mere ram,
flere harddiske, diverse optiske drev, kraftigere GFX-kort og nyt kabinet.
Disken crashede voldsomt 1. gang, hvorefter han formatterede den (den blev
brugt som Systemdisk) via Win-XP installationsdisken. Disken chrashede igen
dagen efter. og efterfølgende kunne han ikke få kontrol over disken med Win
XPinstallationsCD'en.
Da der stadig er garanti på computeren indleverer han disken på en RMA hos
EDB-Mix.

Efter 3 uger begynder han at rykke for disken.
Til sidst får han den besked, at disken ikke fejlede noget, og han skulle af
med et gebyr på 250 kr.
Ved afhentning får han at vide, at disken er blevet lowlevel formatteret,
partioneret og formatteret.
Efterfølgende finder han heller ingen fejl selv, og serienummeret er det
samme.

Men her er så det gyldne spørgsmål:

Er en lowlevel formattering teknisk assistance eller er det en reparation?
Jeg anser det for umuligt, at en formattering af disken skulle kunne
gennemføres uden denne lowlevel-formattering.

Altså burde han have fået disken retur med beskeden,om at den var repareret
inden for reklamationsretten, eller har EDB-mix ret til at flå han for de
250 kr.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 17:30

"Frodo Nifinger" <jni@holdopmeddettdcadsl.dk> skrev :

>Altså burde han have fået disken retur med beskeden,om at den var repareret
>inden for reklamationsretten, eller har EDB-mix ret til at flå han for de
>250 kr.

flå og flå er vel så meget sagt ... Hvis han har keglet rundt med
disken, kan han selv være årsagen til fejlen, så er de 250.- billigt
sluppet.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-05-04 17:44

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse

> flå og flå er vel så meget sagt ... Hvis han har keglet rundt med
> disken, kan han selv være årsagen til fejlen, så er de 250.- billigt
> sluppet.

Kegle og kegle er da så meget sagt!
Disken crasher, og han kan ikke få lov til at køre en reparation af Windoze,
så han vælger at partionere og formattere via installationsdisken. Systemet
kører, men crasher igen dagen efter uden varsel, hvorefter Win-XP afbryder
formatteringen samme sted 3 gange i rap med besked på at disken er
beskadiget.
Fyren er ret computervant.

Jeg synes 250 kr er meget i betragtning af nye diskes pris. Det drejer sig
om en ExelStore 30 Gb OEM-harddisk
Men OK, han har afskrevet pengene. Til gengæld har vi begge afskrevet
butikken som muligt handelssted i fremtiden

Men spørgsmålet er helt konkret: Er en lowlevel formattering at betragte som
en reparation eller ej, når disken ikke kan håndteres med de almindelige
sytemværktøjer?
Er det ikke en fejl på disken, at man ikke kan håndtere den via en
installdisk?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Henning

Dato : 02-05-04 18:09

> [...]
>kører, men crasher igen dagen efter uden varsel, hvorefter Win-XP afbryder
>formatteringen samme sted 3 gange i rap med besked på at disken er

Hvordan formaterede han disken? Ved en "normal" formatering går
Windows ind i FAT-tabellen og checker for tidligere optegnelser om
dårlige områder - under formateringen forbigåes disse områder, og de
vil efterfølgende stadig være opmærket som dårlige, på trods af de
faktisk ikke er testede! Kører du en format /c checker man disse
områder - det er almindelig kendt, at der kan opstå fejl i oversigten,
selv om disken faktisk ikke har fejl.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 02-05-04 18:27

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> faktisk ikke er testede! Kører du en format /c checker man disse
> områder - det er almindelig kendt, at der kan opstå fejl i oversigten,

SVJV, i med installationsdisken fra Win- XP kør installation > slet partion>
opret ny partion> formatter drevet.> fortsæt installation af Win XP
Ikke noget hejs i det!
Den standsede bare under formatteringen med besked om, at harddisken var
beskadiget og formattering ikke kunne fuldføres. 3 gange samme sted. Han
kører i øvrigt NTFS!

Men hør, er vi ikke ved at køre tråden OT ift. fundatsen for gruppen?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 18:38

> [...]

>en reparation eller ej, når disken ikke kan håndteres med de almindelige

I mine øjne (med omkring 20års erfaring udi tingene) er det en
papløsning, men en mulig løsning - en disk der har drillet, ville jeg
smide i skraldebøtten.

>Er det ikke en fejl på disken, at man ikke kan håndtere den via en
>installdisk?

Nej ! Jeg oplever også af og til at diskcontrollere kan lave sådanne
fejl , sidst for 2 dage siden hvor der måtte et nyt mainboard i en
IBM, da den ikke kunne formattere en disk op

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 17:29

On Sun, 2 May 2004 17:48:11 +0200, "Frodo Nifinger"
<jni@holdopmeddettdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>partioneret og formatteret.
>Efterfølgende finder han heller ingen fejl selv, og serienummeret er det

På nyere HD'er kan man ikke lowlevel formaterer!
Flemming Jacobsen

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 17:47

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

Win

> På nyere HD'er kan man ikke lowlevel formaterer!

Ehmmm, hvor har du hørt det??, man kan sagtens low level formatere nye
harddiske.

Jeg vil ikke mene det kan betegnes som en reperation, da alle og enhver kan
hente diagnostiseringsværktøjer på producentens hjemmeside.

F.eks har Maxtor, værktøjet "Powemax" som kan teste harddisken samt lave en
low level formatering....

mvh
Rasmus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 18:41

On Sun, 2 May 2004 18:46:44 +0200, "Rasmus"
<SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> wrote:

>Ehmmm, hvor har du hørt det??, man kan sagtens low level formatere nye
>harddiske.

Der er blevet snakket om det i forbruger gruppen mener jeg og der sagde
adskillige folk at på grund af HD'erne nye opbygning kunne man ikke
lowlevel formatere længere.

Flemming Jacobsen

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 20:10

> Der er blevet snakket om det i forbruger gruppen mener jeg og der sagde
> adskillige folk at på grund af HD'erne nye opbygning kunne man ikke
> lowlevel formatere længere.

.....ok, jeg har næsten lige low level formateret en 3md gammel Maxtor HD, så
på dem virker det.

mvh
Rasmus

Fra : KL

Dato : 02-05-04 20:49

> ....ok, jeg har næsten lige low level formateret en 3md gammel Maxtor HD, så
> på dem virker det.

Tror at det de kalder low level formatering ikke hænger sammen med det
man kaldte det i "gamle dage".

Jeg faldt over et indlæg andetsteds:

"Most manufacturers have a diagnostic utility that also writes zeros to
the drive. Some people confuse that with the old lowlevel format needed
for MFM & RLL drives. New drives can't be lowlevel formatted except in a
lab with special equipment. The diagnostic utility gives the same
effect, and will remap bad blocks from the spare block pool available on
newer drives if spares are not used up. End result looks like a low
level format, but the process is very different".

Så undtaget med specialudstyr "low-level" formaterer man vist ikke som i
de gode gamle dage

Vh

Klaus

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 21:53

On Sun, 02 May 2004 21:48:49 +0200, KL <kla@XXXpodexxx.dk> wrote:

> [...]
>level format, but the process is very different".
>
>Så undtaget med specialudstyr "low-level" formaterer man vist ikke som i

My point excatly!
Flemming Jacobsen

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 23:00

HD, så

> My point excatly!

En low level formatering på "nutidens" IDE harddiske gøres ved hjælp af
software leveret af producenten. Softwaren finder de dårlige dele af
harddisken, og mapper index tabellen så den ikke peger på den dårlige del af
harddisken. (som der også står i teksten du har sat ind i dit indlæg). Dette
sker ikke på gammeldags MFM og RLL diske!.
Derudover nulstilles alle sectore på harddisken.
TADA!!, så har vi opnået en moderne low level formatering!

MFM og RLL drev uddøde i starten af ´90erne hvis jeg husker rigtigt...., en
low level formatering på disse diske kunne blive nødvendigt hvis de
afmagnetiserede. Diske med RLL og MFM controller kan ikke re-mappes, men kun
nulstilles.
Det er faktisk lidt morsomt at tænke på at de gamle harddiske i 8 bits XT
maskiner afmagnetiserede, og det resulterede så i at ens data blev
ulæselige...., vupti en low level formatering og disken kunne bruges igen
(dog er alle data selvfølgelig væk)

mvh
Rasmus

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 18:35

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev :

>På nyere HD'er kan man ikke lowlevel formaterer!

Ork jo .....

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 02-05-04 18:41

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 18:56

> [...]

>Der er blevet snakket om det i forbruger gruppen mener jeg og der sagde
>adskillige folk at på grund af HD'erne nye opbygning kunne man ikke

Så er der nogle "adskillige" der vrøvler...

men man skal have de rigtige værktøjer, som ikke er (og aldrig bliver)
hvermands eje

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 20:12

<jan@stevns.net> wrote in message

> Så er der nogle "adskillige" der vrøvler...
>
> men man skal have de rigtige værktøjer, som ikke er (og aldrig bliver)
> hvermands eje

....enhver kan da gå ind på producentens hjemmeside og downloade værktøjet
til det.

mvh
Rasmus

Fra : JS

Dato : 02-05-04 21:18

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> <jan@stevns.net> wrote in message

> ...enhver kan da gå ind på producentens hjemmeside og downloade værktøjet
> til det.

Det er vist ikke en "rigtig" LL-formatering man kan foretage der...

Fra : jan@stevns.net

Dato : 02-05-04 21:24

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev :

>...enhver kan da gå ind på producentens hjemmeside og downloade værktøjet
>til det.

Nope - du tænker nok på noget helt andet ....

Og så er den bevilgede off_topic portion vist opbrugt ?

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 23:03

> Nope - du tænker nok på noget helt andet ....

Hvad snakker du om??, alle og enhver kan hente f.eks powemax

http://www.maxtor.com/en/documentation/manuals/powermax_guide_en.pdf

læs nederst i filen og du vil se at programmet kan foretage low levet
formatering.

mvh
Rasmus

Fra : JS

Dato : 03-05-04 07:16

> [...]
>
> http://www.maxtor.com/en/documentation/manuals/powermax_guide_en.pdf
>
> læs nederst i filen og du vil se at programmet kan foretage low levet
Ja, det skriver de, men er det low level formatering som man opfattede det
i gamle dage? - det tvivler jeg på...

Fra : Rasmus

Dato : 03-05-04 18:15

"JS" <js_539@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> værktøjet

> Ja, det skriver de, men er det low level formatering som man opfattede

Det er korrekt at en low level formatering på en IDE disk bla. indebære
nogle andre ting, end på en disk med enten RLL eller MFM controller (det kan
du læse andet sted i denne tråd). Men fordi en low level formatering foregår
anderledes på en IDE disk, er det vel ikke til en "falsk" eller forkert low
level formatering??
En low level formatering er mere intelligent i dag, end den var engang....,
så vi kan kalde det en en optimeret low level formatering, hvis du bedre kan
acceptere det?
Diskussionen omkring hvad low level formatering er udsprang af at
"Thunderbird[7100]" ikke mente man kan low level formatere en nyere
harddisk, men det kan man altså godt.

mvh
Rasmus

Fra : Ivar Madsen

Dato : 02-05-04 21:32

jan@stevns.net skrev i -dk.videnskab.jura:

> Så er der nogle "adskillige" der vrøvler...
> men man skal have de rigtige værktøjer, som ikke er (og aldrig bliver)
> hvermands eje

Nu bliver jeg nøsgærig, og XFUTter til dk.edb.hardwaare.drev gruppen, hvor jeg
formoder at der er flere med viden om man kan lowlevel formatere en ny modens
harddisk som man kunne det i de go'e gamle dage?

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 02-05-04 19:37

<snip en masse tekst>

> [...]
> Jeg anser det for umuligt, at en formattering af disken skulle kunne
> gennemføres uden denne lowlevel-formattering.

I mine øjne er det en reperation!

Kunden indlevere en defekt harddisk, som fejler når der installeres et
operativsystem.

Kunden få harddiske tilbage, og nu er det muligt at installer
operativsystemet uden at disken fejler

Altså er udbedring/reperation af varen, som forhandleren ikke kan tage sig
betalt for.

Det centrale spørgsmål er så. Kan/skal en normal "computerbruger" vide, at
en harddisk kan lowlevel formateres, og at det skal være prøvet før at
harddisken indleveres til reperation.?

Bach

Fra : Henning

Dato : 02-05-04 20:06

> [...]
>operativsystemet uden at disken fejler
>
>Altså er udbedring/reperation af varen, som forhandleren ikke kan tage sig

Sammenlign det med en bil, der ikke kan starte. Du indleverer den til
reparation, værkstedet lader batteriet op og bilen kan starte igen. Er
det en reparation? Det er vel bare almindelig vedligehold på lige fod
som at vide hvilke "værktøjer" man bruger indenfor IT når man vælger
at "rode" selv?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-05-04 01:39

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse news:tgha909eamuvavkrq6n7dcfashtg429s39@4ax.com...

> [...]
> det en reparation? Det er vel bare almindelig vedligehold på lige fod
> som at vide hvilke "værktøjer" man bruger indenfor IT når man vælger

Hvis jeg havde en bil under garanti, der ikke kan holde strøm ved normalt brug, ville jeg da forvente meget mere end, at mekanikerne bare lader batteriet op.
Så er der da noget alvorligt galt - generator - computer - eller fejl i det elektriske system.
Så den allegori var vist dårligt valgt.

En skam, at gebyret er under 500 kr., for sagen er jo egentlig principiel og burde afgøres af forbrugerrådet, så der kan skaffes klarhed over forholdene.
Svarene er, som jeg kan se, absolut ikke entydige.

Min holdning er, at firmaet har udført en lowlevel formattering for at afhjælpe fejlen og efterfølgende påstår, at de ikke kunne finde fejl på disken og opkræver et uberettiget gebyr på en (regulært set dårlig) reparation.

Havde de sendt disken ind på en RMA til Exelstore, var disken garanteret blevet byttet uden omkostninger for forhandleren, istedet for at spilde tiden på en halvdefekt disk og få en utilfreds kunde, der trækker omsætning væk fra butikken.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Andy

Dato : 03-05-04 15:11

> [...]
>af forbrugerrådet, så der kan skaffes klarhed over forholdene.
>Svarene er, som jeg kan se, absolut ikke entydige.

Forbrugerklagenævnets prisgrænse vedrører varens købspris, ikke evt.
servicegebyrer som forhandler senere lægger på. Da PC'en sikkert har kostet
over 800(mener jeg at det er hævet til) kan man sagtens sende den igennem
FKN.

> [...]
uberettiget
>gebyr på en (regulært set dårlig) reparation.

Spørgsmålet er vel om sælger er ansvarlig for filsystem korruption som følge
af kundens daglige brug.

Andy

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 20:23

"Allan Schuster Bach" <newskonto@schuster.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det centrale spørgsmål er så. Kan/skal en normal "computerbruger" vide, at
> en harddisk kan lowlevel formateres, og at det skal være prøvet før at

Hvis man har noget "udstyr" der ikke virker checker man vel først manualen??
Nu er tilfældet at disken er en OEM, og derfor er der med garanti ingen
manual med, så manual/hjælp findes på producentens hjemmeside.

Hvis han havde undersøgt manualen/hjemmesiden ville han ret hurtigt have
fundet frem til at der findes værktøjer som kan teste om ens HD er defekt.

.....desuden vil jeg gætte på at hvis han havde henvendt sig til butikken,
havde de sikkert gerne fortalt ham at han selv kunne undersøge hans disk
inden den blev sendt til reperation.

RTFM!, problemet er at de fleste ikke gider læse manualen for at undersøge
om de selv kan afhjælpe problemet, men hurtigt konkludere at hardwaren blot
ikke virker og derefter sender den til rep.

mvh
Rasmus

Fra : Allan Schuster Bach

Dato : 02-05-04 22:24

> Hvis man har noget "udstyr" der ikke virker checker man vel først
manualen??

Sjovt, at du lige siger manualen.

Jeg tager lige den betjeningsvejledning som var min medion pc, som jeg har
købt i aldi, og her stå der intet omkring lowlevelformatering af harddisk
eller andre problemer med harddisken, udover hvordan man laver en recover,
og den er endag på dansk (forudsætning er at det er det grundsystem som der
er købt: citat "Maskinen er oprindeligt købt som en færdigsamlet maskine hos
EDB-Mix i
Århus")

> Nu er tilfældet at disken er en OEM, og derfor er der med garanti ingen
> manual med, så manual/hjælp findes på producentens hjemmeside.

Hvor stå der noget om i indlæget at det er en OEM disk?

> [...]
blot
> ikke virker og derefter sender den til rep.

Forkert.

Som forbruger tager man den manuel som leverandøre har givet en, og prøver
de fejlmuligheder der er stå beskrevet. Men hvis der ingen fejlmuligheder
stå beskrevet, så kan man ikke afhjælpe problemet.

Og bare fordi at du er "teknisk" kyndig, behøver alle jo ikke at være det.
Hvilket jo også betyder, at man måske slet ikke er klar over, at der kan
findes hjælp på nettet. Min gamle far ville eksempelvis overhovedet være i
stand til at finde det omtale værktøj til lowlevelformatering, men kan
udemærket finde ud af at skrive e-mail og bruge word

Allan Bach

Fra : Henning

Dato : 02-05-04 22:57

> [...]
>stand til at finde det omtale værktøj til lowlevelformatering, men kan
>udemærket finde ud af at skrive e-mail og bruge word

Den "almindelige" forbruger ville så ta' hele kassen under armen og gå
ned i butikken. Begynder du selv at rode, pille, opgradere og bygge
om, er du ikke længere "almindelig" forbruger, og der kan stilles
større krav til din viden, bl.a. brug af diagnostic-værktøjer og
læsning af engelse manualer?

Begynder din bil at gå i stå skiller du den vel heller ikke bare ad på
må og få, og afleverer generatoren på værkstedet fordi "det nok er
den"?

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Rasmus

Dato : 02-05-04 23:16

> [...]
der
> er købt: citat "Maskinen er oprindeligt købt som en færdigsamlet maskine

.....men der står vel et nummer til en hotline i din manual?

> Hvor stå der noget om i indlæget at det er en OEM disk?

læs hele tråden:

citat "Frodo Nifinger":
> [...]

> de fejlmuligheder der er stå beskrevet. Men hvis der ingen fejlmuligheder
> stå beskrevet, så kan man ikke afhjælpe problemet.

.....de fleste manualer til en færdigsamlet computer indeholder et nummer til
en hotline/tekniske support i dag.

> [...]
> stand til at finde det omtale værktøj til lowlevelformatering, men kan
> udemærket finde ud af at skrive e-mail og bruge word

....nej sikkert ikke, men hvis din far ringer til Medions danske hotline vil
de helt sikker guide ham igennem en low level formatering af harddisken,
hvis han melder den fejl som ovenstående maskine har haft. (det samme gælder
forhåbentligt hvis gutten havde ringet til EDB-mix....)

Jeg er sikker på at hvis han vil indlevere en defekt medion computer, for
han at vide han først skal ringe til hotlinen, for at se om de kan løse hans
problem.

mvh
Rasmus

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 03-05-04 00:09

"Rasmus" <SLETDETHERmaximreality@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:40957326$0$235$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> han at vide han først skal ringe til hotlinen, for at se om de kan løse hans

Til orientering er http://www.edbmix.dk/ en lille biks, nærmest noget far/søn forretning. De har ingen hotline. Faktisk er det meget besværligt overhovedet at ringe til firmaet. Telefonen bliver ikke besvaret ret tit.
Der fulgte ingen manual med maskinen, da den blev købt i øvrigt uden OS.

Så vidt jeg kan se, er min kammerat blevet fanget i en gråzone, hvor det er op til firmaet, hvilket ry, det vil ha.
Okay, det er så deres tab, at ingen af os handler der mere, og vi fraråder andre at benytte dem, når der skal vælges computerudstyr.

På den anden side frygter jeg bøvlet, når hans bundkort begynder at skabe sig.
Det Soltekboard, der sidder i maskinen, har 4-6 elektrolytter, der buler op.
Maskinen er stabil endnu, men "bad Caps" er årsag til mange problemer, så på et eller andet tidspunkt skal det nok gå galt.
Jeg konstaterede de bulede kondensatorer her før jul, da jeg flyttede indmaden over i det nye kabinet for ham. Han kontaktede Edbmix angående problemet, men fik bare at vide, at sådan skulle de være!
Skægt nok var det kun ca halvdelen af et hold identiske elektrolytter, der var bulede, så dem uden buler må jo så være defekte

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : N/A

Dato : 03-05-04 12:16

Fra : Nicolai

Dato : 03-05-04 12:16

"Jesper Bach" <jb@nejtaktil.spam> wrote in message

> Hvordan dælen går man på nettet og læser manualer/henter værktøj når ens
HD
> er død ???????

Nu siger jeg ikke det er ens for alle, men du kan da ikke bare antage at
fordi en harddisk er i stykker, så kan man ikke komme på nettet. Jeg har 4
harddiske i min maskine og en extern. Hvis det var systemdisken der gik, så
er der plads nok til at ligge system på en af de andre. Jeg har 2 maskiner
herhjemme i netværk, så kunne bruge den anden. Den har iøvrigt 2 harddiske.
Så har jeg umiddelbart ca. 15 bekendte/venner med internetadgang,
biblioteket's internet virker også. Jeg har ikke talt antallet af
internetcafeer i nærheden af mig. Ja, der er faktisk masser af muligheder,
hvis det behøves.

Og så har han som du jo selv kan se, en ven på nettet, som sikkert gerne
ville kunne have hentet det. Jeg antager at han gerne ville gøre det for sin
ven, ligesom at han også stiller spørgsmål på usenet for sin ven.

Mangler du bare fantasi? ;)

> Jesper Bach

Nic

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 04-05-04 01:22

"Nicolai" <news2004@FJERNmailme.dk> skrev i en meddelelse news:FRplc.29$3Q1.10@news.get2net.dk...

> [...]
> biblioteket's internet virker også. Jeg har ikke talt antallet af
> internetcafeer i nærheden af mig. Ja, der er faktisk masser af muligheder,

Lad os nu bare antage, at min ven er hr. Jensen, der har købt en maskine og et OEM styresystem til. Han har ikke ændret på maskinen. Bruger den bare til lidt words og internet osv. pludselig crasher maskinen. Hr. Jensen prøver at reparere sin windowsinstallation med disken, men det fejler. Så prøver han at geninstallere, hvad der lykkedes. Dagen efter crasher dyret igen, og denne gang kan Jensen ikke formattere drevet i computeren. Han forsøger flere gange, men uden held.
Jensen er den mest PC-kyndige i hele hans omgangskreds.
Han indleverer hele maskinen med besked om fejlen.

Hvad så nu?

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : Ivar Madsen

Dato : 04-05-04 17:36

Frodo Nifinger skrev i -dk.videnskab.jura:

> [...]
> gange, men uden held. Jensen er den mest PC-kyndige i hele hans omgangskreds.
> Han indleverer hele maskinen med besked om fejlen.

Jensen har gjort hvad man kan forvente af Jensen. Snak om Olsen har en
edbteknikker til fætter som kan finde rundt på en eller anden tilfældig
fabrikants hjemmeside efter et eller andet specielt soft som kan reppe disken,
hvor alm. OS'ers formateringsprogramel må give op, det er Jensen ligegyldigt,
han har gjort hvad han kan, og hvad man kan forvente af ham, og butikken må
erkende at Jensen ikke skal betale for udført reklamation.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 05-05-04 02:05

"Ivar Madsen" <spam.usenet.im@milli.dk> skrev i en meddelelse news:2201517.rn5735o4fO@news.milli.dk...

> [...]
> han har gjort hvad han kan, og hvad man kan forvente af ham, og butikken må
> erkende at Jensen ikke skal betale for udført reklamation.

Jeg har så vel også ret i min antagelse, at min ven ikke skulle have betalt de 250 kr i gebyr for sin harddisk, da den var fejlbehæftet ved indlevering på RMA'en?
Der burde vel ikke være forskel på behandlingen selvom vennen kun indleverer disken, maskinen kører fint med en anden disk!

Nå, vand under broen. Pengene er spildte, men nu ved I til gengæld, hvor man ikke skal handle computerudstyr.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger