Aluminiumsbakke i Mikroovn?
Fra : Jakob Munck

Dato : 01-05-04 18:50

Jeg har lige købt en færdiglavet lasagneret i et supermarked, bakken er af
aluminium, og der står i vejledningen, at den kan tilberedes i mikrooven på
15 minutter. Der står i den forbindelse "sæt ALTID aluminiumsbakken på et
fad......"

Nu er jeg forvirret, for i brugsvejledningen til min mikroovn står der, at
man ikke må sætte metal ind i mikroovnen, og - tilsyneladende - mener
producenten af lasagnen, at den skal sættes ind i ovnen sammen med
aluminiumsbakken, som den ligger i.

Mit spørgsmål er derfor: Kan man putte aluminiumsbakker ind i en mikrovn,
uden at det giver de samme dramatiske konsekvenser, som hvis man putter
andre metal-genstande ind i den?

Jeg er forvirret, og håber at nogle kan opklare dette.

v.h.
Jakob Munck

Fra : Hauge

Dato : 01-05-04 19:05

Hejsa

"Jakob Munck" <j.munck_fjern_dette@webspeed.dk> wrote in message
> [...]

> 15 minutter. Der står i den forbindelse "sæt ALTID aluminiumsbakken på et

Grunden til at det kan lade sig gøre, er at det er på et fad, eller en
tallerken..
Den må ALDRIG stilles direkte på den der rist, der ret ofte er i microovne.

> [...]
> man ikke må sætte metal ind i mikroovnen, og - tilsyneladende - mener
> producenten af lasagnen, at den skal sættes ind i ovnen sammen med

Der står så meget i de vildledninger

> Mit spørgsmål er derfor: Kan man putte aluminiumsbakker ind i en mikrovn,
> uden at det giver de samme dramatiske konsekvenser, som hvis man putter
> andre metal-genstande ind i den?

Der er heller ikke problemer med andre ting, bare der er noget til at optage
microbølgerne. En ske i en kop med vand, skader heller intet, men er koppen
uden vand, sker der sjove ting og sager :)

/Hauge