Andet multimedie
bentjuul 3670
Kan ACDSee 6 vise AdobeRGB?
Fra : Peter Andersen

Dato : 01-05-04 14:29

Nogen der ved det?

I så fald ikke, findes der så et bedre program til hurtig visning, lidt zoom
ind og ud osv., af billeder som også kan vise sRGB og AdobeRGB '98 mfl.?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 15:35

Peter Andersen skrev:

> Nogen der ved det?

Det eneste ACDSee har er en simpel gamma-korrektion. Den aner ikke
hvad den skal bruge en integreret farveprofil til.

> I så fald ikke, findes der så et bedre program til hurtig
> visning, lidt zoom ind og ud osv., af billeder som også kan
> vise sRGB og AdobeRGB '98 mfl.?

ThumbPlus 6.0 f.eks., men der er jo også file browserne i Photoshop.
I Photoshop CS kan selv de små thumbnails farvestyres, men den kræver
en kraftig computer for at køre tilfredsstillende. Min 2 x 866 Mhz P3
med 2 GB RAM kan slet ikke følge med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-05-04 15:44

Thomas G. Madsen wrote:

> Det eneste ACDSee har er en simpel gamma-korrektion. Den aner ikke
> hvad den skal bruge en integreret farveprofil til.
Skodprogram

> [...]
> I Photoshop CS kan selv de små thumbnails farvestyres, men den kræver
> en kraftig computer for at køre tilfredsstillende. Min 2 x 866 Mhz P3

Ja, det er problemet. Jeg gider nemlig ikke ha PS startet op bare for at
kigge nogle billeder!

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-05-04 15:49

Thomas G. Madsen wrote:

> Det eneste ACDSee har er en simpel gamma-korrektion. Den aner ikke
> hvad den skal bruge en integreret farveprofil til.

> ThumbPlus 6.0 f.eks., KLIP

Hvis Thumbsplus kan så er det genialt. Især fordi jeg kan se at Pro
versionen understøtter Canon RAW filer!
Det lyder meget lovende..!

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 16:18

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> skrev:

>Hvis Thumbsplus kan så er det genialt.

Det _er_ et genialt program.

>Især fordi jeg kan se at Pro versionen understøtter Canon RAW filer!
>Det lyder meget lovende..!

Hmm - det læste jeg også på deres site - og opgraderede fluks. Det ku'
den ikke umiddelbart. Det viser sig at det kræver et plugin

tp_crw.exe

som kan downloades frit. Men iflg. en supportmail fra dem understøtter
der kun *.crw fra

PowerShot A5 (ZOOM)
PowerShot A50
PowerShot A10
PowerShot A20
PowerShot S10
PowerShot S20
PowerShot S30
PowerShot S40
PowerShot S100
PowerShot S110
PowerShot S300
PowerShot G1
PowerShot G2
PowerShot Pro70
PowerShot Pro90 IS
DIGITAL IXUS
DIGITAL IXUS v
DIGITAL IXUS 300
IXY DIGITAL
IXY DIGITAL 200
IXY DIGITAL 300
EOS D30

Jeg har EOS 300D, så jeg har ikke prøvet at installere det. Du må
meget gerne pippe her hvis du hører andet. Jeg synes det var lidt
falsk reklame.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Andersen

Dato : 01-05-04 16:56

Peter Loumann wrote:

> Det _er_ et genialt program.

Det er i hvertfald ikke ringe kan jeg se på det hele.... så jeg har
afinstalleret ACDsee.

> [...]
>
> tp_crw.exe
>
> som kan downloades frit. Men iflg. en supportmail fra dem understøtter

Jeg jeg downloadede det og prøvede, og den viser godtnok thumbnails men med
en rød tekst på hvor der står at man vt skal ha Pro versionen.. kan ikke
lige læse det...

Men en helt anden ting: den indbyggede picture viewer i windows XP, kan den
ikke vise farveprofiler?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 17:50

>Jeg jeg downloadede det og prøvede, og den viser godtnok thumbnails men med
>en rød tekst på hvor der står at man vt skal ha Pro versionen

Det er den jeg har, og den jeg snakkede om.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Peter Loumann

Dato : 03-05-04 18:08

Peter Loumann <me@privacy.net> skrev om Thumbs Plus og *.crw:

>det kræver et plugin
>tp_crw.exe
>der kun *.crw fra [kamera-liste]
>Jeg har EOS 300D, så jeg har ikke prøvet at installere det. Du må
>meget gerne pippe her hvis du hører andet.

Det fik mig til omsider at tage mig sammen og spørge deres support.
Jeg havde ret i min formodning idet *.crw ikke bare er *.crw. Jeg
citerer et udsnit af svaret:`

Man må sige at deres support fungerer.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 16:10

Peter Andersen skrev:

> Hvis Thumbsplus kan så er det genialt. Især fordi jeg kan se
> at Pro versionen understøtter Canon RAW filer!
> Det lyder meget lovende..!

Her er et par eksempler snuppet fra ThumbsPlus 6.0 og Acdsee Classic.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/acdsee.jpg>
(220 KB). Som du ser, så retter den sig ikke efter de integrerede
profiler.

Det gør ThumbsPlus 6.0 derimod og viser billedet nøjagtig som det
ser ud i Photoshop:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/thumbsplus.jpg>.
(189 KB).

Du kan se ThumbsPlus' farvestyringsmuligheder her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/thumbsplus_farvestyring.png>
Den har dog en tendens til at glemme fluebenet i 'Enable in:
Thumbnail view' her, men det er til at leve med.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-05-04 16:14

Uheldigvis faldt Thomas G. Madsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

Understøtter programmet dual cpu?

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 16:42

Claus Tersgov skrev:

> Understøtter programmet dual cpu?

Det tyder det på fra og med version 5.0.

| Multithreading
|
| You can now perform most multi-image actions (making thumbnails,
| batch conversion, etc.) in separate threads (processes), so that
| you do not have to run multiple copies of ThumbsPlus in order
| to do work in the background.

Den ved også at jeg har to processorer:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/system_info.png>.

Det er en lynhurtig billedbrowser. Det eneste der irriterer mig
meget ved den er, at den ikke er så god til at zoome som AcdSee.
Når jeg når 4x zoom, bliver billedet delt op i tern som her:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/tern.png> og
jeg fatter ikke hvorfor den gør det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 17:55

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[Thumbs Plus:]

>Når jeg når 4x zoom, bliver billedet delt op i tern som her:
><http://home18.inet.tele.dk/madsen/billedbrowsere/tern.png> og
>jeg fatter ikke hvorfor den gør det.

De hedder pixels Det er da en fed feature. Mere end fotoshop kan
klare med alm. grid.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-05-04 03:35

Uheldigvis faldt Thomas G. Madsen over tastaturet og skrev derved
følgende:

> Det tyder det på fra og med version 5.0.

Det var din adobe, jeg tænkte på..

Claus

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 17:01

Peter Andersen skrev:

> Men en helt anden ting: den indbyggede picture viewer i
> windows XP, kan den ikke vise farveprofiler?

Nej.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 18:05

Peter Loumann skrev:

> De hedder pixels

Gør de det? :)

> Det er da en fed feature.

Jeg kan ikke se noget fedt i den feature, da jeg ikke bruger
ThumbsPlus til billedredigering. Den bruges kun til at kigge
billeder med her.

> Mere end fotoshop kan klare med alm. grid.

I Photoshop kan man trods alt slå griden til og fra. Kan man
ikke det i ThumbsPlus?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 01-05-04 18:13

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Jeg kan ikke se noget fedt i den feature, da jeg ikke bruger
>ThumbsPlus til billedredigering.

Nej, det gør jeg normalt heller ikke. Men i en snæver vending kan man
lave en *.ico i den, og så er det smart nok. Ellers generer det vel
ikke meget, da 4*zoom alligevel sjældent er kønt.

>I Photoshop kan man trods alt slå griden til og fra. Kan man
>ikke det i ThumbsPlus?

Jeg har søgt, men det gamle bibelord gik ikke i opfyldelse.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 01-05-04 18:23

Peter Loumann skrev:

> Ellers generer det vel ikke meget, da 4*zoom alligevel
> sjældent er kønt.

I den højeste opløsning på en Kodak PhotoCD f.eks. kan du komme
ret tæt på uden at billedet virker pixeleret i ACDsee, men i
ThumbsPlus er hele fornøjelsen ødelagt allerede ved 4x zoom pga.
det s.... gitter.

> Jeg har søgt, men det gamle bibelord gik ikke i opfyldelse.

Heller ikke her, men der er dæleme også mange indstillinger at
komme igennem, så muligheden er der måske et sted.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 01:17

Thomas G. Madsen skrev:

> Heller ikke her, men der er dæleme også mange indstillinger at
> komme igennem, så muligheden er der måske et sted.

Det er øjnene man først bliver blind på!
Ctrl + J (for Options > Viewing) og under fanebladet Appearance
fjerner man så fluebenet i 'Show gridlines when zoomed'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-04 10:43

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

[Thumbs Plus:]

>Ctrl + J (for Options > Viewing) og under fanebladet Appearance
>fjerner man så fluebenet i 'Show gridlines when zoomed'.

Heureka!

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 12:11

Claus Tersgov skrev:

> Det var din adobe, jeg tænkte på..

Nå ok. Det havde jeg ikke lige gennemskuet.

De fleste af Adobes programmer understøtter dual cpu.

<http://www.2cpu.com/articles/6_1.html>

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 14:29

Peter Loumann skrev:

> Heureka!

Ja, det må du nok sige. Faktisk havde jeg kun ACDSee Classic
installeret pga. gitteret i ThumbsPlus, men nu når gitteret er
væk, har jeg sådan set ikke noget at bruge ACDSee til.

Har været ved at gå lidt mere i dybden med ThumbsPlus i dag og
det er egentlig et glimragende program rent farvestyringsmæssigt
også. F.eks. så kan det både tildele, konvertere og fjerne farve-
profiler til/fra billederne og det både hurtigere og nemmere
end det tager at lave en action i Photoshop, som gør det samme.
ThumbPlus bruger dog ICM som CMM, hvor Adobes ACE skulle være
mere nøjagtig. Havde man kunnet vælge Adobe ACE som CMM, havde
det været helt perfekt, men det går Adobe nok ikke med til.

Det kunne være rart, hvis man kunne få ThumbsPlus til at sende
billedet til Photoshop når man markerer et billede og trykker
Shift + Enter, men det kræver åbenbart, at filtypen er associeret
med Photoshop. Det havde været smart med en mulighed for at vælge
editor på samme måde som man kan i de nyeste versioner af ACDSee,
men den funktion kan jeg ikke finde i ThumbsPlus.

Jeg undrer mig også over, at ThumbPlus viser ikonerne ud for
harddiskene som delte. Altså med den blå hånd under, som er
Windows' måde at vise på, at diskene er delte. Mine diske er
ikke delte.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-05-04 17:00

Thomas G. Madsen wrote:

> Ja, det må du nok sige. Faktisk havde jeg kun ACDSee Classic
> installeret pga. gitteret i ThumbsPlus, men nu når gitteret er
> væk, har jeg sådan set ikke noget at bruge ACDSee til.
Ja, det er faktisk rigtig glimrende! jeg er meget tilfreds. Jeg kan bare
ikke vænne mig til de genveje for zoom og fit osv. og at man skal bruge
space/backspace til at gå frem og tilbage...

Er det ikke fordi du kører win2k?

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-04 18:56

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Faktisk havde jeg kun ACDSee Classic installeret pga. gitteret
>i ThumbsPlus [...]

Jeg har også ACDSee Classic inde - det kan være ret med to
billedbrowsere, senere versioner gider jeg ikke have med at gøre selv
om det irriterer mig at Classic ikke vil vise tiff.

>Det kunne være rart, hvis man kunne få ThumbsPlus til at sende
>billedet til Photoshop når man markerer et billede og trykker
>Shift + Enter,

Det kam man sagtens.

>men det kræver åbenbart, at filtypen er associeret med Photoshop.

Nej!

>Det havde været smart med en mulighed for at vælge
>editor på samme måde som man kan i de nyeste versioner af ACDSee,
>men den funktion kan jeg ikke finde i ThumbsPlus.

Så må du have hjælp: Højreklik på et billede, vælg 'Configure Type
....', vælg så 'Edit file using:' [Command] og brus dig frem til
Photoshop. Så kører det.

Et alternativ er at lægge en genvej til Photoshop i værktøjslinjen, så
du kan starte den derfra og så trække billedet ned på værktøjslinjen.
Men det første er da hurtigst. Du skal så gøre det for alle de
filtyper du ønsker.

>Jeg undrer mig også over, at ThumbPlus viser ikonerne ud for
>harddiskene som delte. Altså med den blå hånd under [...]

Det gør min ikke.

>Mine diske er ikke delte.

Heller ikke mine. Jeg har kun xp home og altså ikke 'simpel
fildeling'.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 17:16

Peter Andersen skrev:

> Jeg kan bare ikke vænne mig til de genveje for zoom og fit
> osv. og at man skal bruge space/backspace til at gå frem og
> tilbage...

De irriterer også mig. Det ville være rart hvis man selv kunne
definere genvejene.

> Er det ikke fordi du kører win2k?

Jeg kører WinXP med simpel fildeling slået til, så jeg ser
heller ikke noget "hånd-ikon" på diskene inde i My Computer.
Derfor undrer det mig, at ThumbsPlus viser det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Andersen

Dato : 02-05-04 18:44

Thomas G. Madsen wrote:

> De irriterer også mig. Det ville være rart hvis man selv kunne
> definere genvejene.

Til gengæld så jeg at der er gode indstillingsmuligheder i View delen af
Thumbsplus.. fx. at man kan bruge scrolknappen på sin mus til zoom. Der var
en del andre jeg ikke lige gad kigge på så måske kan der stilles på andet
også!

> Jeg kører WinXP med simpel fildeling slået til, så jeg ser
> heller ikke noget "hånd-ikon" på diskene inde i My Computer.
> Derfor undrer det mig, at ThumbsPlus viser det.

I både XP og 2k er der en administrativ fildeling af diskene så en
administrator altid kan komme til sine diske! i win2k bliver det vist med en
hånd og i XP bliver der altså ikke vist - bortset fra i visse programmer og
altså også i Thumbsplus...

--
M.v.h. Peter Andersen.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 20:17

Peter Andersen skrev:

> fx. at man kan bruge scrolknappen på sin mus til zoom.

Ja, den har jeg også slået til.

> Der var en del andre jeg ikke lige gad kigge på så måske kan
> der stilles på andet også!

Jeg har forsøgt at få den til at fatte, at jeg vil bruge højre
museknap til at flytte på billedet når der er zoomet ind, men
det kan jeg ikke få den til i Full Screen, som jeg helst vil
køre med. Den eneste måde jeg kan få det til at fungere på, er
at stille den til Maximize inde i Options > Viewing > Window,
så det står den til her pt.

> [...]
> bliver det vist med en hånd og i XP bliver der altså ikke vist
> - bortset fra i visse programmer og altså også i Thumbsplus...

Hmm, jeg er næsten sikker på, at ThumbPlus ikke altid har vist
den hånd.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 20:17

Peter Loumann skrev:

> Jeg har også ACDSee Classic inde - det kan være ret med to
> billedbrowsere, senere versioner gider jeg ikke have med at
> gøre selv om det irriterer mig at Classic ikke vil vise tiff.

Min Classic kan nu godt vise TIFF. Det er version 2.44 her.
Selv CMYK-TIFF'er med LZW-komprimering kan den forstå.

> Så må du have hjælp: Højreklik på et billede, vælg 'Configure
> Type ...', vælg så 'Edit file using:' [Command] og brus dig
> frem til Photoshop. Så kører det.

Tak. Lækkert at den også har den funktion. Så er ACDSee endnu
et skridt nærmere udslettelse ;)

> Jeg har kun xp home og altså ikke 'simpel fildeling'.

Så vidt jeg ved, så kører WinXP Home med simpel fildeling koblet
til akkurat som WinXP Pro gør det som standard. Forskellen på
de to er blot, at man i WinXP Pro har mulighed for at slå simpel
fildeling fra.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 02-05-04 21:04

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev:

>Min Classic kan nu godt vise TIFF.

Der hører jeg også fra andre, og det ærgrer mig grusomt hver gang ;o(

>Det er version 2.44 her.

2.43 her. Og 2.44 er så vidt jeg kan se ikke længere til download selv
om min licens vel også dækker den. Jeg har ellers en arbejdsdeling
mellem ACDSee Classic og Thumbs Plus der ville vinde væsentligt ved
den funktion. Jeg har også licens til version 3 eller 4, husker det
ikke længere, men den gider jeg ikke spilde tid på: kulørte lamter +
ustabilitet.

>Selv CMYK-TIFF'er med LZW-komprimering kan den forstå.

Øv!

>Tak.

Glæden er aldeles på min side. Det er sjældent jeg kan hjælpe dig, det
plejer van at være omvendt.

>Lækkert at den også har den funktion.

Thumbs Plus kan _meget_!

> [...]
>til akkurat som WinXP Pro gør det som standard. Forskellen på
>de to er blot, at man i WinXP Pro har mulighed for at slå simpel

Aha! Da jeg ikke ved hvad det indebærer, gider jeg ikke ærgre mig over
at jeg ikke kan slå det fra. Jeg var simpelthen for nærig til at ofre
de extra 500 kr. da jeg for 2 måneder siden købte ny maskine på kanten
af budgettet - ville hellere bruge pengene på 1 Gb ram.

http://pedalo.dk/thailand/

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 20:56

Thomas G. Madsen skrev:

> Hmm, jeg er næsten sikker på, at ThumbPlus ikke altid har vist
> den hånd.

Nå, man kan åbenbart bare højreklikke på drevet inde i ThumbsPlus
og vælge Properties > Sharing, hvor man så placerer et flueben i
feltet 'Not shared'. Så forsvinder ikonet og det tilsyneladende
uden bivirkninger.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 02-05-04 21:50

Peter Loumann skrev:

> Thumbs Plus kan _meget_!

Ja, det må man sige.

[Simpel fildeling]

> Da jeg ikke ved hvad det indebærer, gider jeg ikke ærgre mig
> over at jeg ikke kan slå det fra.

Fornuftigt synspunkt. :D

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-05-04 20:03

> Ja, det må man sige.

Kan den også placere et billede i f.eks. Quark, InDesign og GoLive ved
drag and drop og holde stien intakt til originalbilledet

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 21:02

Thomas G. Madsen skrev:

> Nå, man kan åbenbart bare højreklikke på drevet inde i
> ThumbsPlus og vælge Properties > Sharing, hvor man så placerer
> et flueben i feltet 'Not shared'. Så forsvinder ikonet og det
> tilsyneladende uden bivirkninger.

Men ThumbsPlus har sat hånden på igen efter en genstart af
Windows.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 03-05-04 21:02

Storm skrev:

> Kan den også placere et billede i f.eks. Quark, InDesign og
> GoLive ved drag and drop og holde stien intakt til
> originalbilledet

Ja det kan den faktisk, men det kan ADCSee Classic nu også. :)
(Har kun prøvet med drag'n'drop til InDesign CS).

--
Hilsen
Madsen

Fra : Storm

Dato : 03-05-04 21:48

> Ja det kan den faktisk, men det kan ADCSee Classic nu også. :)
> (Har kun prøvet med drag'n'drop til InDesign CS).

Det er måske en selvfølge (for andre), at et thumnail program kan den
slags...

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 04-05-04 00:51

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> museknap til at flytte på billedet når der er zoomet ind, men
> det kan jeg ikke få den til i Full Screen, som jeg helst vil

Man trykker åbenbart bare Ctrl-tasten ned. Så kan man "trække"
sig rundt på billedet med venstre musetast trykket ned.

--
Hilsen
Madsen