/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Husleje nedsættelse
Fra : Preben og Anette


Dato : 01-05-04 09:10

Hej

Jeg vil lige hører om der er nogen der kan hjælpe med følgende:
Vi (min kone og jeg) har lejet et hus.
I februar fik vi en vandskade på huset alt vores ødelagt indbo blev dækket
af vores indbosforsikring og de ting der kunne reddes blev pakket ned til
opbevaring.
Huset er indrettet med: stue, køkken i et højere plan end resten som er
badeværelse, soveværelse, børneværelse, kontor og et bryggers, der er
trægulve i soveværelse, børneværelse og kontor disse rum stod med affugtere
i 1 mdr. og herefter blev trægulvene skiftet. Derefter var det så stuen og
køkkenets tur til at få skiftet trægulve. dette tog 2 mdr. ialt i den tid
det tog fik vi en campingvogn sat på grunden til at bo i.
Hvad kan man forlange tilbagebetalt af husleje? Det hele eller hvad er
normalt vi har jo ikke kunnet bruge det lejede fuldt ud.
Nu mangler der så at blive lavet gulve i gang, badeværelse og bryggers kan
vi så forlange nogen nedsættelse af huslejen indtil dette er færdigt?
Vinduer i værelserne kan ikke åbnes så udlufning i disse rum kan ikke lade
sig gøre.
Det skal så lige siges at vi selvfølgelig har betalt fuld husleje i den tid
det hele har stået på. ( fra 1 februar til nu 1 maj) på 4500 kr plus
forbrug.
Alle udgifter der har været på gulve o.sv. er betalt af ejers bygningskasko
forsikring.

--
Venlig hilsen

Preben Christensen



 
 
Gerner (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 01-05-04 11:13

On Sat, 1 May 2004 10:10:22 +0200, "Preben og Anette" <prebec1@hotmail.com>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hej
>
>Jeg vil lige hører om der er nogen der kan hjælpe med følgende:
>Vi (min kone og jeg) har lejet et hus.
########
>Det skal så lige siges at vi selvfølgelig har betalt fuld husleje i den tid
>det hele har stået på. ( fra 1 februar til nu 1 maj) på 4500 kr plus
>forbrug.
>Alle udgifter der har været på gulve o.sv. er betalt af ejers bygningskasko
>forsikring.

Ok, det spurgte i også om den 4 og den 13 april.

Jeg har ikke fundet noget i lejeloven som siger noget om lejenedsættelse for
andre ting en f.eks. forminsket skat og den slags.

Men en lejer kan kræve erstatning for lejeværdiforringelser.

§ 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og
afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv
afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med
lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig
adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.

Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
forringer det lejedes værdi for lejeren.

samt evt. denne.

§ 13. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge af
udlejerens forsømmelse, eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper for
lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

Så der er en mulighed for at kræve lejenedsættelse for den tid lejeværdien har
været forringet.

Så et krav sendes til udlejer på det beløb i mener er realistisk, måske hele
lejen, og så ser i om udlejeren vil hoste op med pengene.
Hvis ikke, eller han vil betale for lidt tilbage, så er der en konflikt som kan
afgøres i huslejenævn eller boligret.
I behøver ikke vente til al arbejde er udført hvis i mener en nedsættelse også
skal have virkning på det bestående arbejde.

--
Gerner
1137WU/5341hrs

Nielsen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 01-05-04 15:27



Gerner wrote:

> Men en lejer kan kræve erstatning for lejeværdiforringelser.

Dette kaldes retteligt et forholdsmæssigt afslag, jf. også nedennævnte
bestemmelses stk. 2.

> § 11. Er det lejede ikke ved overtagelsen og under lejeforholdets bestående i
> den stand, som lejeren efter retsforholdet mellem ham og udlejeren kan kræve, og
> afhjælper udlejeren ikke straks mangelen efter påkrav derom, kan lejeren selv
> afhjælpe den for udlejerens regning. Vedrører mangelen det lejedes forsyning med
> lys, gas, varme, kulde el. lign., kan lejeren ved fogdens bistand skaffe sig
> adgang til ejendommens installationer for at afhjælpe mangelen.
>
> Stk. 2. Lejeren kan kræve et forholdsmæssigt afslag i lejen, så længe en mangel
> forringer det lejedes værdi for lejeren.
>
> samt evt. denne.
>
> § 13. Lejeren kan kræve erstatning, hvis det lejede ved aftalens indgåelse
> savnede egenskaber, som må anses for tilsikrede, eller udlejeren har handlet
> svigagtigt. Det samme gælder, hvis det lejede senere lider skade som følge af
> udlejerens forsømmelse, eller der i øvrigt opstår hindringer eller ulemper for
> lejerens brugsret som følge af forhold, som udlejeren er ansvarlig for.

Bestemmelsen vedrører ikke lejenedsættelse/forholdsmæssigt afslag, men
erstatning for tab lejeren måtte have lidt som følge af mangler ved det
lejede, f.eks. skader på lejerens ting, husleje til midlertidig bolig,
opmagasinering m.v.

>
> Så der er en mulighed for at kræve lejenedsættelse for den tid lejeværdien har
> været forringet.
>
> Så et krav sendes til udlejer på det beløb i mener er realistisk, måske hele
> lejen, og så ser i om udlejeren vil hoste op med pengene.
> Hvis ikke, eller han vil betale for lidt tilbage, så er der en konflikt som kan
> afgøres i huslejenævn eller boligret.

Huslejenævnet har ingen kompetence i forhold til ovenstående
bestemmelser. Hvis lejerne ønsker et forholdsmæssigt afslag, må de
anlægge en sag herom ved boligretten, medmindre udlejeren frivilligt
imødekommer kravet om forholdsmæssigt afslag.

mvh. Kim


Kurt Lund (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 03-05-04 11:38

Nielsen skrev:

> Gerner wrote:

>> Så der er en mulighed for at kræve lejenedsættelse for den tid
>> lejeværdien har været forringet.
>>
>> Så et krav sendes til udlejer på det beløb i mener er realistisk,
>> måske hele lejen, og så ser i om udlejeren vil hoste op med pengene.
>> Hvis ikke, eller han vil betale for lidt tilbage, så er der en
>> konflikt som kan afgøres i huslejenævn eller boligret.
>
> Huslejenævnet har ingen kompetence i forhold til ovenstående
> bestemmelser. Hvis lejerne ønsker et forholdsmæssigt afslag, må de
> anlægge en sag herom ved boligretten, medmindre udlejeren frivilligt
> imødekommer kravet om forholdsmæssigt afslag.

Jo, det har huslejenævnet kompetence til. Udlejeren har dog mulighed for
at indklage afgørelsen for boligretten senest fire uger efter
huslejenævnets afgørelse.

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


Gerner (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 03-05-04 12:41

On Mon, 3 May 2004 12:37:46 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Nielsen skrev:
>
>> Gerner wrote:
>
>>> Så der er en mulighed for at kræve lejenedsættelse for den tid
>>> lejeværdien har været forringet.
>>>
>>> Så et krav sendes til udlejer på det beløb i mener er realistisk,
>>> måske hele lejen, og så ser i om udlejeren vil hoste op med pengene.
>>> Hvis ikke, eller han vil betale for lidt tilbage, så er der en
>>> konflikt som kan afgøres i huslejenævn eller boligret.
>>
>> Huslejenævnet har ingen kompetence i forhold til ovenstående
>> bestemmelser. Hvis lejerne ønsker et forholdsmæssigt afslag, må de
>> anlægge en sag herom ved boligretten, medmindre udlejeren frivilligt
>> imødekommer kravet om forholdsmæssigt afslag.
>
>Jo, det har huslejenævnet kompetence til. Udlejeren har dog mulighed for
>at indklage afgørelsen for boligretten senest fire uger efter
>huslejenævnets afgørelse.

Det vil nok være billigere at gå omkring ankenævnet først.

--
Gerner
1147WU/5396hrs

Kurt Lund (03-05-2004)
Kommentar
Fra : Kurt Lund


Dato : 03-05-04 12:49

Gerner skrev:

Kurt Lund skrev:

>> Jo, det har huslejenævnet kompetence til. Udlejeren har dog mulighed
>> for at indklage afgørelsen for boligretten senest fire uger efter
>> huslejenævnets afgørelse.
>
> Det vil nok være billigere at gå omkring ankenævnet først.

Hvorfor det?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.


Nielsen (04-05-2004)
Kommentar
Fra : Nielsen


Dato : 04-05-04 06:27



Kurt Lund wrote:

> Jo, det har huslejenævnet kompetence til. Udlejeren har dog mulighed for
> at indklage afgørelsen for boligretten senest fire uger efter
> huslejenævnets afgørelse.
>
Nej. Huslejenævnet har absolut ingen kompetence i forhold til lejelovens
kap. 3, jf. § 106 modsætningsvis.


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste