Mac OSX og fælles login
Fra : freddy

Dato : 30-04-04 07:55

Vi har 15 iMacs som vi gerne vil have til at fungere med en fælles
server så alle på skolen får hver sit login og hver person kan logge ind
fra en hvilken som helst maskine på netværket.

Hvilken server skal man bruge til det?

Hvilken software skal man bruge?

mvh Freddy

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 30-04-04 09:46

freddy wrote:

> [...]
> server så alle på skolen får hver sit login og hver person kan logge ind
> fra en hvilken som helst maskine på netværket.

OS X 10.2/10.3 Server.

Eller fedt rundt med at sætte en netinfo eller ldap server manuelt op på
en central OS X 10 10.2/10.3 klient, og bind iMac'erne op på denne.

Jeg vil på det kraftigste anbefale OSX server løsningen, da den vil
spare dig for endnog rigtig mange timers arbejde.

På 10.3 Server er det osse nemt at binde linux eller windows klienter
op. Husk at en OSX server licens er svært meget billigere end en 2000
eller 2003 server. Hvis i har mange klienter kan i hurtigt tjene Apples
merpris på hardwaren hjem.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk>

@ Shuttle SN41G2(nforce2IGP+MCP), AMD Barton XP2500+ 333FSB,
256MB dual DDR-ram & oldstyle IBM keybord from 1984!

Fra : Niels Prins

Dato : 30-04-04 23:14

In article <40921200$0$130$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>,

> [...]
>
> Jeg vil på det kraftigste anbefale OSX server løsningen, da den vil
> spare dig for endnog rigtig mange timers arbejde.

Hvis man vil spare udgiften til OS X serversoftwaren kan jeg anbefale at
bruge programmet SharePoints. Det giver mulighed for at sætte en alm. OS
X op som filserver o.s.v. med div. brugere, grupper, shares o.s.v.

Jeg har selv gjort det på et blandet windows/mac 9 og X netværk uden
problemer.

Niels

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 01-05-04 02:08

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> [...]
> X op som filserver o.s.v. med div. brugere, grupper, shares o.s.v.
>
> Jeg har selv gjort det på et blandet windows/mac 9 og X netværk uden

Har du måske mod på at skrive en lille smule mere uddybende om dine
erfaringer med eksempelvis SharePoints. Fx hvordan det spiller med mange
brugere logget på, hvordan ser det ud på klientmaskinerne osv. Har netop
downloadet for lige at se lidt nermmere på det, men det er altid rart
med lidt praktisk erfaring.

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Niels Prins

Dato : 01-05-04 14:24

In article <1gd36wc.nrglekfrcr4N%spam@robra.dk>,
spam@robra.dk (Nicolai Brandt) wrote:

> [...]
> brugere logget på, hvordan ser det ud på klientmaskinerne osv. Har netop
> downloadet for lige at se lidt nermmere på det, men det er altid rart

Jeg har sat en B/W G3 op med OS X 10.2.8 der fungerer som filserver på
et netværk med 6 Mac OS X computere, ca 12 windows XP og 5 Windows 98.
Da jeg satte det op var der også nogle Mac OS 8 computere der siden er
skiftet ud med XP computere.

Klient maskinerne ser blot hvad man plejer at se på en filserver, med
div mapper og dokumenter.

På Windows maskinerne mounter jeg netværksdrev baseret på deres login
(XP computerne). På OS X maskinerne har jeg lavet et Applescript der
mounter drevene/sharepoints baseret på login. Jeg har ikke fundet en
metode til at systemet selv mounter de drev/sharepoints brugeren har
adgang til uden de skal indtaste deres brugernavn/adgangskode igen.

Jeg har ikke hørt om problemer med setuppet fra brugerne - jeg har
faktisk ikke haft nogle problemer med den server siden jeg satte den op.

Er der nogle der kender til opsætning af printserver på OS X?

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-05-04 00:09

> [...]

> Jeg har ikke hørt om problemer med setuppet fra brugerne - jeg har
> faktisk ikke haft nogle problemer med den server siden jeg satte den op.

Tak for infoen. Eneste lille detalje er om alle har seperate opsætninger
på filserveren eller henter man de samme sharepoints?

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 16:35

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> [...]
> brugere logget på, hvordan ser det ud på klientmaskinerne osv. Har netop
> downloadet for lige at se lidt nermmere på det, men det er altid rart

OSX klientens afp server kan ikke håndtere så mange samtidige
indloggede brugere som serverens. (eller heller selv om man
konfigurere den via sharepoints eller netinfo manager).

However til 5-10 samtidige brugere uden den konstant trafik i
gigabyte klassen er den dog fin.

--
Morten Reippuert Knudsen

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth
mus + tastatur, FX5200 Ultra, iSight & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-05-04 00:09

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> OSX klientens afp server kan ikke håndtere så mange samtidige
> indloggede brugere som serverens. (eller heller selv om man
> konfigurere den via sharepoints eller netinfo manager).

Men vil det så blive bedre blot fordi man har server værktøjerne fra
server installeringen eller følger der en forbedret afp-server med
server softwaren?

> However til 5-10 samtidige brugere uden den konstant trafik i
> gigabyte klassen er den dog fin.

Jeg tror nu nok efter at ha kigget lidt på Sharepoints så er den fin
hvis man blot har brug for en fælles fil server, men er det til mere
avanceret brug er man nødt til at kigge efter noget lidt størrer...

Fra : Morten

Dato : 02-05-04 20:33

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Men vil det så blive bedre blot fordi man har server værktøjerne fra
> server installeringen eller følger der en forbedret afp-server med
> server softwaren?

den er "forbedret"

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 02-05-04 23:24

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> den er "forbedret"

Ahhh... Jeg skal faktisk om et par uger deltage i et møde omkring it på
en lille friskole. De har allerede en del mac'er og er slet ikke så
uinteresseret i at fortsætte. Det giver faktisk i forbindelse med skoler
nogle uventede fordele... Mac'erne kan det samme mht. skriveprogram osv
men man slipper for virus og spillegale elever da der ikke er så mange
af de populære spil til platformen. Jeg er netop i gang med at teste
OpenOffice til mac og det ser faktisk ganske godt ud.

Der mangler dog en fil server og min erfaring med Apples server software
er ret begrænset. Men mon ikke man skulle kigge lidt efter det.

Man behøver vel ikke en spritny G5 server, mon ikke en ældre G4 model er
nok... Eller måske en iMac, de er jo' helt lydløse...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-05-04 00:54

Nicolai Brandt wrote:

> Man behøver vel ikke en spritny G5 server, mon ikke en ældre G4 model er
> nok...

Det vil jeg tro, hvor megen trafik skal den serve? Homemapper, eller
bare en almindelig filserver som elever og lærere en gang i mellem tilgår?

I kommer _langt_ med en lettere brugt dual 450, 512-1024MB ram og evt.
et ekstra gigabit netkort (kan jeres kabler og switch klare opgaven?).

Det vil koste jer under 4000kr inkl moms, men ex. evuelle ekstra diske,
backupløsning (sådan en skal i huske!) og prisen på en en managed
gigabit switch (så i kan udnytte serverens båndbrede selv med 100Mbit
klienter).

Og så er der selvfølgelig udgiften til server SW... Mac OS X server er
væsentlig billigere end MS's windows server løsninger pga af disses
licenc politik. (dvs prisen på én 2Kpro/XPpro klient + Extreme-Z IP
server softwaren fra <http://www.grouplogic.com> er ikke helt så høj som
2K/2003 Server)

Eller måske en iMac, de er jo' helt lydløse...

Det er en dårlig ide, den kan ikke håndtere så megen ram, diske og
gigabit ethernet er umuligt - desuden er der problemet mht når skærmen
engang står af. Envidere er G4'er processoren i den forbindelse osse
hurtigere.

Iøvrigt har de vel et server/IT rum hvor den kan stå og larme alt det
den vil. Kopimaskinen kan uden tvivl overdøve den.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 03-05-04 01:11

> Det vil jeg tro, hvor megen trafik skal den serve? Homemapper, eller
> bare en almindelig filserver som elever og lærere en gang i mellem tilgår?

Det bedste vil være med homemapper for hver enkelt bruger. Det kunne
være lækkært hvis hver enkelt kunne nøjes med at se på sit eget
skrivebordsrod.

> [...]
> backupløsning (sådan en skal i huske!) og prisen på en en managed
> gigabit switch (så i kan udnytte serverens båndbrede selv med 100Mbit

Det er netop lagt netværk rundt på hele skolen. Jeg tror det er 100Mbit.
Jeg tror ikke hverken switch eller netværk er klar til gigabit. Men ram
er vel essentielt jo mere jo bedre. Harddiske og backup løsninger er
heldigvis i dag ikke den helt store udgift. Man kunne evt. "blot" nøjes
med en ekstern der tog en daglig backup i løbet af natten.

Jeg har en forhåbning om at der kan blive plads til at man måske lidt
ude fremtiden kan få nedlagt computerummet og få flyttet klienter ud til
grupperum / klasserne og så evt. supplere med et par bærbare og et
trådløst netværk.

> [...]
> væsentlig billigere end MS's windows server løsninger pga af disses
> licenc politik. (dvs prisen på én 2Kpro/XPpro klient + Extreme-Z IP

Det er rigtigt. I det hele taget kunne det være rigtig godt hvis man
helt kunne gøre sig fri af Microsoft. Det er en enorm stor udgift til
licenser osv.

Er der en bruger begrænsning på apples server software? eller kan man
logge så mange klienter på som man har lyst?

> [...]
>
> Iøvrigt har de vel et server/IT rum hvor den kan stå og larme alt det
> den vil. Kopimaskinen kan uden tvivl overdøve den.

Point taken. Det vil muligvis være ret irriterende hvis man først sætter
en maskine op som server der egentlig ikke vil kunne fungere optimalt...
Det vil nok gi et lidt kedeligt indtryk...

Det vigtigste overhovedet er vel at man kan kommer hen til en maskine,
tænde, og så virker det hele...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten

Dato : 03-05-04 14:04

> Det bedste vil være med homemapper for hver enkelt bruger. Det kunne
> være lækkært hvis hver enkelt kunne nøjes med at se på sit eget
> skrivebordsrod.

Hvor mange samtidige brugere påregner i?

> Det er netop lagt netværk rundt på hele skolen. Jeg tror det er 100Mbit.

bare kablerne er cat 5e kan de osse klare gigabit (det er vist ved at
være almindeligt, som mon ikke det er 5e i har fået lagt ind)

> Jeg tror ikke hverken switch eller netværk er klar til gigabit.

> Men ram er vel essentielt jo mere jo bedre.

Ikke hvis i vil have server distribuerede homemapper. Det vil være en
fordel at serveren er på netværket med en eller flere gigabit netkort
frem til en gigabit switch. (en rigtig én!, ikke de hersens
miniswitches som vi bruger hjemme). Klienterne kan sagtens nøjes med
at være på med 100Mbit frem til switchen. Forstil dig at 25 samtidige
brugere ville skulle dele kun en 100Mbit forbindelse, så er vi nede på
noget der minder om diskette hastighed - vel og mærke hver gang de
skal indlæse blot en indstilling fra deres homemappe.

> Harddiske og backup løsninger er
> heldigvis i dag ikke den helt store udgift. Man kunne evt. "blot" nøjes
> med en ekstern der tog en daglig backup i løbet af natten.

mja, men er det ikke fjollet? En båndstation med 90GB kapacitet pr.
bånd kan fås for 6000kr.

> [...]
> ude fremtiden kan få nedlagt computerummet og få flyttet klienter ud til
> grupperum / klasserne og så evt. supplere med et par bærbare og et

ok. dvs at i har ét centralt computerrum - der er formegenlig så meget
støj at en støjende G4 ikke vil gøre den store forskel.

trådløse klienter og serverdistribuerede homemapper er ikke en god ide.

> Er der en bruger begrænsning på apples server software? eller kan man
> logge så mange klienter på som man har lyst?

Den findes i to udgaver: en 10 bruger til 5K kr, og en unlimited til
10K kr (såvidt jeg husker). Med en xserve følger der vist unlimeted.
(jeg tæller selvfølgelig _samtidige_ logins.). Apple har vist lavere
priser til uddannelses institutioner.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 05-05-04 00:44

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Hvor mange samtidige brugere påregner i?

10 - 16

> bare kablerne er cat 5e kan de osse klare gigabit (det er vist ved at
> være almindeligt, som mon ikke det er 5e i har fået lagt ind)

Selvfølgelig. Jeg ved ikke hvorfor jeg troede kablerne gjorde en
forskel.

> [...]
> noget der minder om diskette hastighed - vel og mærke hver gang de
> skal indlæse blot en indstilling fra deres homemappe.

Nu er der ligesom gået et lys op for hvad det er du mener. Og hvorfor
det ikke er helt ligegyldigt hvor stor båndbredden er i serverens
ende...

> mja, men er det ikke fjollet? En båndstation med 90GB kapacitet pr.
> bånd kan fås for 6000kr.

Er båndstation at foretrække fremfor et Raid? Eller er båndstationen
blot billigere?

> ok. dvs at i har ét centralt computerrum - der er formegenlig så meget
> støj at en støjende G4 ikke vil gøre den store forskel.
>
> trådløse klienter og serverdistribuerede homemapper er ikke en god ide.

Hvorfor ikke? Er det trådløse netværk for langsomt? Vil det føles træls?

> [...]
> 10K kr (såvidt jeg husker). Med en xserve følger der vist unlimeted.
> (jeg tæller selvfølgelig _samtidige_ logins.). Apple har vist lavere

Det taler jo' seriøst for at man investere i en "rigtitg" server. Man
kan vel godt nøjes med den lille model og glæde sig over serversoftwaren
der "gratis" følger med...

--
Mvh Nicolai Brandt

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 01:18

> 10 - 16

Det vil en G4 med fornuftige diske snildt kunne klare.

> Selvfølgelig. Jeg ved ikke hvorfor jeg troede kablerne gjorde en
> forskel.

det gør de såmænd osse, men i dag er cat 5e standart.

> [...]
> ende...

> Er båndstation at foretrække fremfor et Raid? Eller er båndstationen

bånd er "sikerer" til backup og man kan lave inkremental backup...
Dernæst er der problemet med at na ikke lige tage raidét med sig -
ellers ryger backup'en jo osse hvis der opstår brand eller tyveri
i serverrummet.

> Hvorfor ikke? Er det trådløse netværk for langsomt? Vil det føles træls?

det er langsomt osse 54G implementeringerne. Men den store problem er
når klienten mister forbindelsen (det sker jævnligt på trådløse
netværk), men s en bruger er logget ind. Alt ender da i /dev/null og
åbne programmer kan ikke læse deres indstillinger etc.

mja.

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 07-05-04 00:29

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det vil en G4 med fornuftige diske snildt kunne klare.

Det lyder godt.

> [...]

> netværk), men s en bruger er logget ind. Alt ender da i /dev/null og
> åbne programmer kan ikke læse deres indstillinger etc.

Jeg vil tage argumenterne med næste gang vi skal diskutere fremtiden.
Jeg er selvfølgelig meget stemt for at man etablere og udbygger den
eksisterende Mac løsning, men der selvfølgelig også nogen der trækker i
en anden retning. Lidt ærgelig hvis de trådløse forbindelser ikke er
gode nok. Det kunne ellers, tror jeg, være en løsning med mange
muligheder for fleksibilitet i undervsiningen.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 03-05-04 14:18

Nicolai Brandt <spam@robra.dk> wrote:

> Er der en bruger begrænsning på apples server software? eller kan man
> logge så mange klienter på som man har lyst?

Den findes både som 10 bruger og unlimited.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/dkstore.woa/90310/wo/sh13zOGg1HH
V3OJK5rBnlB15twp/3.3.0.5.16.0.1.0.1.3.1.1.0?80,55

....og med de priser (kr. 9000,- for unlimited versionen) er det næsten
synd ikke at snuppe en xserve med. Hvis man trække prisen for
serversoftware fra hardwareprisen, er det jo ikke dyrt for en helt ny
server.

Morten R. - Har du prøvet at sætte en ldap server op på Linux? (Der
findes en hel del howto beskrivelser ang. dette på nettet, men der er
sikket lidt langhåret, omend det jo nok ville være den billigste løsning
til en server. Fedora core 2 (tidl. redhat) med kernel 2.6 kører
fremragende godt.)

--
Mvh Martin

Fra : Morten

Dato : 04-05-04 13:01

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> [...]
> til en server.
> Fedora core 2 (tidl. redhat) med kernel 2.6 kører

Nej jeg har endnu ikke forsøgt mig med det, men jeg overvejer det idet
jeg har køet en PC til linux brug (og sporadisk windows brug mhb. på
support opgaver). Endnu ved jeg ikke hvor meget jeg kommer til at
bruge den, hvis den ikke bliver brugt så ofte og hvis jeg får købt en
stille strømforsyning til den vil jeg muligvis sætte den op som server
i stedet for den iBog 300 jeg pt anvender.

det er i øvrigt sådan en lækker dims, og finnishen er bestemt
konkurencedygtig med hvad apple producerer (bortset fra G5):

<http://de.shuttle.com/sn41g2.htm#sn41g2v2>

desværre er der tale om en version 1 der ikke har den stille
strømforsyning

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-05-04 20:15

> [...]

> stille strømforsyning til den vil jeg muligvis sætte den op som server
> i stedet for den iBog 300 jeg pt anvender.

Den iBook, hvordan har den været som server?

> det er i øvrigt sådan en lækker dims, og finnishen er bestemt
> konkurencedygtig med hvad apple producerer (bortset fra G5):
>
> <http://de.shuttle.com/sn41g2.htm#sn41g2v2>

Ja der er ret mange fede mini PC'er. Shuttle var de første, men Soltek
http://www.prcdata.dk/Produkt.asp?ProduktID=31697050 laver også nogle
flotte modeller. Sådan en ville jeg nok købe hvis ikke jeg var Mac
bruger "through and through".

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 00:44

> Den iBook, hvordan har den været som server?

fin-fin til mit brug (den er udstyret med 320MB ram og en 40GB 5400rpm
disk med 8MB cache):

Web: loadet på webserveren er ret lille og det klares fint osse selv om der
er tale om dynamiske sider.

Mail: min mailserver er dog rimelig tung med adskillige GB mail på IMAP, her
er der ej heller problemer.

File: Jeg kan osse køre to-tre serverdistribuerede homemapper (har ikke
prøvet flere på én gang pga af mangel på maskiner). Selve fileserveren
kan sagtens flytte 8MB/sek (ifølge Helios LAN test).

News: Min cachende newsserver (leafnode) har jeg dog måtte flytte idet at
fetchnews og texpire processernes disktilgang kunne mærkes ganske
alvorligt på webserveren.

> [...]
> http://www.prcdata.dk/Produkt.asp?ProduktID=31697050 laver også nogle
> flotte modeller. Sådan en ville jeg nok købe hvis ikke jeg var Mac

Den støjer endnu mere end en standart shuttel ifølge de tests jeg har
læst, men i865G chipsættet havde jeg osse i kiggerten (Shuttle SB61G2)
pga. af SATA (har osse SATA på min G5)
Desværre er Intels P4 CPU'er ret meget dyrere end AMD's - og
celeron'erne der primsæssigt starter på nivau Barton er meget
langsommere end AMD'erne. - selv en Duron 1.4 til 250kr løber fra en
celeron 2.6 til tre gange så meget.

Det skal siges at min oprindelige intention var en meget billig PC, og
der faldt jeg over en Shuttle SK41G (VIA KM266) med Duron 1.6. HD, ram,
optisk drev, mus og tastatur havde jeg liggende. Prisen ville være ca
1550kr men efter en uge med research endte jeg med SN41G2, en 120GB disk,
DVD-drev, floppydrev, en optisk mus og en XP2500+ (barton) til 3900 istedet.
(kaldet "mer, vil ha' mer" syndromet)

Fra : Morten

Dato : 04-05-04 13:05

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Fedora core 2 (tidl. redhat) med kernel 2.6 kører
> fremragende godt.)

Bortset fra at der gik meget ged i den da jeg opdaterede fra 1.91 til
1.92 som jeg møgsommeligt havde installeret over http

Lige nu ligger der RH 9 på, som spiller perfekt med såvel nvidias
gForce som nforce drivere, mens jeg er ved at hente DVD iso'en af
test3.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 04-05-04 20:15

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> Lige nu ligger der RH 9 på, som spiller perfekt med såvel nvidias
> gForce som nforce drivere, mens jeg er ved at hente DVD iso'en af
> test3.

Ja, den så jeg godt - smart med iso på DVD. Jeg kunne bare ikke finde en
der var hel (mange af dem var kun omkring 80mb i størrelse og på mange
mirrors var den slet ikke til stede.)

Fra : Morten

Dato : 05-05-04 00:27

> [...]

> Ja, den så jeg godt - smart med iso på DVD. Jeg kunne bare ikke finde en
> der var hel (mange af dem var kun omkring 80mb i størrelse og på mange

<ftp://ftp-stud.fht-esslingen.de>

jeg er dog spændt på hvordan den spiller med nvidia driverne. især den
kerne der skal instralleres fra. Hverken Core 1 eller 2 (test2) CD'en
ville ikke genkende nvidias integrerede ATA controler, så jeg måtte
boote fra en floppy med netinstall istedet.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-05-04 21:37

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> floppy med netinstall istedet.

Hail "the floppy"! (Håber test 3 giver et bedre resultat.)

Fra : Morten

Dato : 06-05-04 08:25

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> Hail "the floppy"! (Håber test 3 giver et bedre resultat.)

mja ud over Xorg driller. Jeg kan ikke få den til at vise mere end
800x600 (selv om jeg konfigurere den til 1280x1024), og pt er det ikke
lykkedes mig at få nvidia driverne til at virke

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 05-05-04 21:37

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> <ftp://ftp-stud.fht-esslingen.de>

Hrm...

Hvis jeg tager en get-info på dvd iso'en i
ftp-stud.fht-esslingen.de/pub/Mirrors/fedora.redhat.com/linux/core/test/
1.92/i386/iso/FC2-test3-i386-DVD.iso så siger den 80,8 mb.

Er det den forkerte iso jeg har fat i?

Fra : Morten

Dato : 06-05-04 08:23

> [...]

> ftp-stud.fht-esslingen.de/pub/Mirrors/fedora.redhat.com/linux/core/test/
> 1.92/i386/iso/FC2-test3-i386-DVD.iso så siger den 80,8 mb.

prøv en ftp klient der kan håndtere filer over 2GB, det måtte jeg
gøre. Imaget er på 4.08GB. Det er det rette image du kigger på.

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-05-04 16:26

Morten - spam@reippuert.dk on 06/05/04 9:23 wrote:

> prøv en ftp klient der kan håndtere filer over 2GB, det måtte jeg
> gøre. Imaget er på 4.08GB. Det er det rette image du kigger på.

Jeg har lige hentet det via terminalens ftp.

--
/peter

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 06-05-04 17:02

Morten <spam@reippuert.dk> wrote:

> prøv en ftp klient der kan håndtere filer over 2GB, det måtte jeg
> gøre. Imaget er på 4.08GB. Det er det rette image du kigger på.

Ahhhh, det hjalp!

Fra : Morten

Dato : 01-05-04 16:32

Niels Prins <niels@_fjernes_prins.dk> wrote:

> Jeg har selv gjort det p? et blandet windows/mac 9 og X netv?rk uden
> problemer.

Det duer kun til fielserverbrug. Ikke til servferdistriuibuerede
homemapper og logins - der skal sættes en ldap eller netinfo server op
osse (velbekommen hvis du vil gære det manuelt uden OSX Servers admin
værktøjer)