el hegn til hunde
Fra : Jesper Grubach

Dato : 30-04-01 18:44

Nogen der ved hvor man køber elhegn med scensor til halsbånd

tak

Jesper

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 30-04-01 18:53

Er den ikke ulovlig???

--
Venlig hilsen Praxis©

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 30-04-01 20:34

Pernille Lauridsen <peng@city.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ck8op$18j5$1@news.cybercity.dk...
> Er den ikke ulovlig???

<> jo det mener jeg faktisk også det er ... det er i al fald så vidt jeg ved
ulovligt at benytte sig af ... og så er der vel ingen grund til at købe det

MVH Ami

Fra : Ann K.

Dato : 30-04-01 21:44

Jo, det er ulovligt at bruge elhegn til hunde... heldigvis!
Hvad er der for øvrigt galt med at sætte et mindre hegn/stakit op... og så
lære vovsen at grænsen går lige præcis ved hegnet????
Det kan gøres!
Mvh Ann

Fra : Jo-Ann

Dato : 30-04-01 22:25

Hej Jesper !

Jeg ved godt hvor man kan købe det henne, og jeg kan nu ikke se at der
skulle være så meget "galt i det".

Ja, og jeg kan heller ikke forstå at det f.eks. er forbudt på hunde..men
ikke på får ? Ja, er får da mindre følsomme hvis man endelig kommer dertil ?

Det jeg tænker på at de halsbånd som hedder "Dog Butterfly". De fungerer ved
at man ligger sådan en ledning i jorden (f.eks. rundt om haven) og så har
hunden et ganske almindelig læderhalsbånd på, hvor der så er monteret en
lille "dims". "Dimsen" giver så en "advarsel" f.eks. 2 meter fra
ledningen..og de aller fleste hunde lærer at forstå den, og kommer aldrig
tættere på ledningen. Går den endnu tættere på, ja så får den lidt
stød..ganske svagt ! Ja, jeg ville sågar ligge "krop til" så svagt er det.

Det geniale er at f.eks. folk med drivende hunde kan holde dem i haven, uden
at skulle "mure sig inde" bag hegn og hvad ved jeg. Ja, man lægger bare den
bette ledning i hækken.

Jeg har ikke selv et sådan "hegn" og har aldrig haft det..men kan nu ikke
forstå at folk er så "afvisende" overfor det...når ja, det er da
ulovligt..men det er også ulovligt at slippe hunden lagt de fleste steder
folk gør det.....

Hvis du vil have telefon nr. på fabrikanten, så bare email mig privat !

Mvh

Jo-Ann

P.S: en lille bonus. Har engang set nogle som var på ferie...det havde der
to store vovser med, og deres "ledning". Istedet for at vovserne så skulle
stå bundet, ja så smed man lige ledningen ud i haven (var et sommerhus) og
så kunne de være over det hele....smart ikke ?
Kan dog også se en udlempe..nemlig når man selv går forbi en sådan have, og
tror man "bliver ædt" af et par hunden som måske kommer farende..men så
stoppede de pludselig (nemlig ved ledningen) som vi jo ikke kan se...

Fra : R. Ilsøe

Dato : 01-05-01 07:49

Nogen bekendte havde, for 10 år siden, sådan en til deres hund, men sandelig
om ikke hunden var fløjtende ligeglad. Pølsemandens pølser trak så meget, at
hun to' tilløb og løb direkte over ledningen og ned til pølsemanden, så i
sidste ende blev de alligevel nødt til at sætte hegn op, så hvorfor ikke
gøre det først som sidst. Så unsgår man også at påfører hunden unødvendig
smerte.

R. Ilsøe

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-05-01 08:13

R. Ilsøe <gimze@ofir.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:%_sH6.234$ac5.32124021@news.mobilixnet.dk...
> [...]
at
> hun to' tilløb og løb direkte over ledningen og ned til pølsemanden

Tja egentlig er det jo ret logisk ... du ser jo også dette fænomen hos børn
..... at tanken om "straf" og straffen kan være mindre afskrækkende end det
at gå glip af det der lokker ....

Giver du lige en mail vedr. min sidste mail til dig??

tirsdagsforårshils fra
Ami

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-05-01 21:37

---[klip]---
[...]

- og så ændrer straffen jo heller ikke ved det fænomen, at man faktisk
stadigvæk gerne vil det forbudte - eller med andre ord: der opstår en
konflikt i hunden ...

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (Ina)
E-mail: ina@hund.dk
Træningsweekend: http://hunde-viden.homepage.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Jo-Ann

Dato : 01-05-01 10:31

Jeg vi to hunde som også er meget madglade og meget nysgerrige. Vi har (som
tidligere nævnt) ikke sådan et hegn, men har istedet hegn rundt om haven MEN
jeg stoler da stadig ikke på at de så bliver i haven ! Ved da godt at hvis
der f.eks. kom en sådan pølsemand forbi, så skulle mine hunde da nok finde
en vej ud af haven.

Den der "smerte" du snakker om..har du nogensinde sat dig ordentlig ind i
hvordan det halsbånd virker ? Det stød hunden får, det er SÅ LILLE at det
ikke er smerten som holder hunden inde, men mere det at den bliver noget
videre overrasket over hvor dælen den der "prikken" kom fra, når der nu slet
ikke var nogen i nærheden...så det er pga. "usikkerheden" over hva' dælen
det var, og ikke pga. smerten at hunden ikke går over ledningen.

Jeg vil dog heller ikke sige at "hegnet" er 100 % sikker, men som sagt, det
er vores hegn hele vejen rundt om have da heller ikke - ja, og når min tæve
f.eks. er i løbetid, så stoler jeg da slet ikke på at hun ikke kan finde en
vej over den ca. 2,2 meter høje låge !

Jeg ved at forhandleren af disse "hegn" har solgt nogle som han har taget
tilbage igen. Det var til hunden som simpelthen ikke "fattede det" og gang
på gang vadede ud over hegnet (siger igen noget om at det altså ikke er
vildt voldsomme smerter de bliver påført !!) og dem tog han naturligvis
tilbage igen.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 01-05-01 11:18

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:DovH6.219$m_1.57429@news010.worldonline.dk...
> [...]
tæve
> f.eks. er i løbetid, så stoler jeg da slet ikke på at hun ikke kan finde

ups jeg har 90 cm hegn rundt om det meste af min have 60 de sidste 1½ meter
.... men at hegne en have er jo egentlig ikke det eneste du kan kan gøre ...
idet du jo samtidig er nødt til at forme din hund til ikke at forcere
hæk/hegn... min have blev først hegnet da Sandra havde lært at man uanset
bolde osv. der røg uden for haven ... pølsemænd og ispindespisende unger
uden for haven... havde at stoppe ved hækken ... og da hegnet kom op var det
faktisk mere for at holde katte ... og forbandede løsgående hunde ude af
haven end at holde Sandra inde i haven ... og hverken Wupper eller Sandra
har nogen sinde forceret det relativt lave hegn(skønt de sagtens kunne
springe over både 90cm og 60 cm højt hegn de gange Sandra forcerede det var
når en kat eller en af de der uformede hunde fes ind i haven og fik Sandra
til at glemme alt .... hvilket hun og Wupper også så bliver mindet om når
de kommer til hegnet . ) for mig at se er hegn om haven en hjælp til at
undgå at mine hunde bliver ledt i fristelse p. gr. af andre folks
løsgående/omstrejfende hunde og katte ... samt en reminder til mine hunde om
at her går grænsen .... og selv de højeste hegn og elhegn vil ...hvis ikke
hunden har lært grænser være omsonst ... og som reminder vil et ganske alm
hegn 60 eller 90 cm være nok til at holde selv den største og blot
nogenlunde veldresserede hund inde i haven ....

> [...]
> på gang vadede ud over hegnet (siger igen noget om at det altså ikke er
> vildt voldsomme smerter de bliver påført

<> det bekræfter i al fald min antagelse om at selv de mest "sikrede" hegn
er lig nul hvis ikke hunden har en solid formning og respekt for
grænser....
Hej fra Ami

Fra : Ann K.

Dato : 07-05-01 17:49

Hejsa.

> det bekræfter i al fald min antagelse om at selv de mest "sikrede" hegn
>er lig nul hvis ikke hunden har en solid formning og respekt for
>grænser....

<> Vil give Ami helt ret... Vores baghave er adskilt fra forhaven med et
hegn på ca 1 meter... Sif er som redningshund trænet til at forcere endda
meget høje forhindringer og kan sagtens komme over hegnet, hvis hun
ville... Men - hun har aldrig fået lov til det, heller ikke blevet forbudt
det... Hegnet er der bare, og hun har intet at lave på den anden side af
det, med mindre hun er i line, eller sendt ud for at tage imod gæster!!!
Sif stopper ved hegnet i alle situationer - også når det gælder at jage
Mikkel ud af baghaven! Faktisk bliver hun stående (gøende som bare pokker!)
selv om lågen er åben og postbudet både kommer og går igen....

Så prægning/formning kan altså sagtens erstatte elhalsbåndet - meeen det
tager jo selvfølgelig lidt længere tid at opnå et godt resultat... Og man
skal være konsekvent
Vi er ved at lære Dise det samme - pyha _det_ kommer til at tage tid!

Mvh Ann

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 01-05-01 14:02

Hej Jo-Ann

Det er forbudt til hunde - både at bruge og sælge. Og det er også forbudt
at bruge på alle andre dyr, får, køer m.m. Så der er nok en grund til det.
Det gør ondt på hunde og andre dyr og medfører chok - som kan udvikle sig
til at være noget livstruende præcis som hos mennesker. Derfor blev det
sidste år forbudt at bruge på ALLE former for dyr. Kig i dyreværnsloven -
jeg ved ikke præcis, hvor det står. Men det er gjort til lov, det har jeg
fået at vide af en, som arbejder hos Dyrenes Beskyttelse.

Søs

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 01-05-01 16:22

Hej Søs!

Det var noget nyt.
Er det blevet forbudt at sætte el hegn omkring markerne?
Er det forbudt at sætte el hegn op i staldene?
Hvis ja så er der mange der får travlt med at pille det ned.
Hvis nej er det synd for koen at den må få stød??
Er det synd for grisene at de må få stød??
Venlig hilsen Jens Mejdahl

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 04-05-01 16:02

Kære Jens Mejdahl

Det var ikke det jeg skrev. Jeg skrev at elhals - eller som der står i
loven - fjernstyrede elagregater. Dummere er jeg altså heller ikke !!!!

Søs

Jens Mejdahl <mejdahl@mejdahl.dk> skrev i en

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 04-05-01 20:49

Kære Søs
Som du dog kan udtrykke dig!!!
Kærlig hilsen Jens Mejdahl

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 06-05-01 14:40

Kære Jens

Ja, det gik vist lige lidt for stærkt

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 01-05-01 16:34

> [...]
> jeg ved ikke præcis, hvor det står. Men det er gjort til lov, det har jeg
> fået at vide af en, som arbejder hos Dyrenes Beskyttelse.

man videregiver oplysninger man har >>fra anden hånd lige at undersøge disse
først ! Ikke, at jeg ikke tror på det Søs skriver - Jeg vil gerne se det

Pia

Fra : Kosmonauten

Dato : 01-05-01 19:29

Hej Søs,
det må være disse bekendtgørelser DB henviser til.
BEK nr 1043 af 16/12/1999
Kan ses på http://www.retsinfo.dk

Med Netpote hilsen
Martin & Laika

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 02-05-01 19:47

On Tue, 1 May 2001 20:29:11 +0200, "Kosmonauten"
<martino@post6.tele.dk> wrote:
Hej Martin & Laika
Den lov er svær at finde!!!!!
Kan i se noget om forbud mod el hegn til husdyr ( kør - Heste - Grise
m.m.????

V.H. Jens Mejdahl

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-05-01 22:33

Hej Jens,
i det oprindelige indlæg nævnes der censor på halsbånd,
hvis censoren giver stød er det forbudt.
Jeg mener ikke at der er et forbud mod elhegn til grise, heste, køer, hunde
el. sågar katte!(Jo den er skam god nok)
Ellers er der mangen en landmand og forhandler som overtræder loven ;c)
Så skulle den (fy ord) "mis" forståelse være ordnet ;c)
Med Nethilsen
Martin & Laika.

Fra : Jens Mejdahl

Dato : 02-05-01 19:51

Fra : J :o\) h n

Dato : 02-05-01 22:42

> Den lov er svær at finde!!!!!
> Kan i se noget om forbud mod el hegn til husdyr ( kør - Heste - Grise
> m.m.

Hej Jens / Martin.

Der er faktisk korrekt Jens, at der ikke forligger nogen forbud mod
elhegn til husdyr. Dog findes der i en bekendtgørelse
om Stærkstrømsbekendtgørelsen af Elektriske installationer et
påbud om strenge krav mht til elhegn vedr. bla. husdyr. Noget
med mængden af tilladt watt osv.

Nedenstående lov som Martin rigtig nok henviser til påbyder
at brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat, der
hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden
væsentlig ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

Jeg kan så se længere nede i tråden, at der henvises til
at man så bare kan køre over grænsen ( Tyskland ) og
hente sådanne et elhundehalsbånd, og så tage det med her til Danmark. At
opfordre til at overtræde en gældende Dansk lov der er skabt for at
beskytte hunde og dyr imod sådanne uhyrlige redskaber
er virkelig bekymrende læsning.

VH Jhn & Labs.

Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater, halsbånd mv. til
dyr1)

I medfør af § 11, stk. 1, § 12, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven,
jf. lov nr. 386 af 6. juni 1991 som ændret senest ved lov nr. 80 af 9.
februar 1999, fastsættes følgende:

§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk virkende aggregat,
der hæftes på dyr, og som påfører dyret elektrisk stød eller anden væsentlig
ulempe, når det aktiveres, er forbudt.

§ 2. Halsbånd skal være lavet af et materiale, der er velegnet til brug
på den pågældende dyreart og ikke på nogen måde skader dyret.

Stk. 2. Brugen af halsbånd, der på den indvendige side er forsynet med
skarpe eller spidse pigge, er forbudt.

Stk. 3. Til hunde må der kun anvendes halsbånd med en fast lukning eller
med en glidelukning, der har en selvudløsende stramningseffekt. Disse
halsbånd må på indersiden være forsynet med stumpe metalombøjninger eller
tappe, der dog højst må have en længde på 8 mm fra underkanten af
efterfølgende led.

§ 3. Overtrædelse af §§ 1 - 2 straffes med bøde.

§ 4. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2000.

§ 5. Bekendtgørelse nr. 600 af 12. juli 1993 om brug af halsbånd m.v.
ved dressur af hunde ophæves.

Justitsministeriet, den 16. december 1999

Frank Jensen

Fra : Kosmonauten

Dato : 02-05-01 23:11

Hej John,
yeps det er korrekt når du skriver at der er strenge regler for hvor meget
strøm der må "løbe" i et el-hegn.

Synes selv at tanken om at bruge et el-halsbånd er for langt ude, der er
bedre og sikrere måder at holde en hund inde på, ex. parcelhegn og deslige,
og så selvfølgeligt træning.(Ja ja det er hørt før, men kan ikke siges for
tit)

Med Nethilsen til dig & Lab'sen.
Martin & Laika.
PS: Ex. med Sølvræven er rå men på rette plads!

Fra : Jo-Ann

Dato : 02-05-01 23:26

Hej Martin !

Men nu er der jo så stor forskel på hvor "nemt" det er at lære en hund at
blive inde....nogle, som f.eks. labber osv. ja de har jo ikke samme trang
til at "gå en tur" som f.eks. min egen race har !

Jeg kan stadig ikke se det forfærdelige i et halsbånd som givet et lille
"prik" som er mindre end det jeg jævnligt får når jeg rører ved bilen !!
Smerterne er garanteret også mindre end dem en del folk giver deres hunde
når de rykker voldsomt i kvælerhalsbåndet !

Men jeg ville dog aldrig selv have "tillid" til et sådan "hegn"..men nogle
har det, og jeg synes altså ikke det er så "forfærdeligt"...men kan dog ikke
se hvorfor man skulle købe dem i tyskland, ja det er jo lige ulovligt om du
køber dem der eller herhjemme...

Mvh

Jo-Ann

Fra : Kosmonauten

Dato : 03-05-01 00:07

Hej Jo-Ann,
nu kunne du ikke vide at min bagbo's Lab faktisk er skyld i at vi har brugt
nogle dage på at sætte et plankeværk op ;c)
(bl.a fordi jeg ikke ønsker at få (citat fra et andet indlæg):
"syge og ikke stambogsførte hunde til underpris" hvilket er mucho ironisk
ment og forøvrigt noget ævl)
Hulihækhunde er da lige så dejlige som de stambogsførte.

Hans Lab stikker af med jævne mellemrum og har flere gange forceret
ligusterhæk+hegn.
Måske med en helhjertet indsats fra ejerens side KUNNE vi have undgået den
udgift.

Ok det var måske OT men alligevel..... ;c)
Du har fuldstændigt ret, man må da selv vælge om man vil sætte elhegn op el.
ej.
Jeg henviste blot til at der findes en lov imod påhæftning af strømgivende
aggregater og at jeg personligt ikke ville vælge en sådan løsning.
Og det er selvom jeg bor 25 m. fra en af DK's mest trafikkerede veje.

Med "vov"ede hilsner
Martin & Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 03-05-01 10:44

Thu, 3 May 2001 01:06:39 +0200, Kosmonauten wrote:

> [...]
>(bl.a fordi jeg ikke ønsker at få (citat fra et andet indlæg):
>"syge og ikke stambogsførte hunde til underpris" hvilket er mucho ironisk

Nu går I sgu for vidt igen igen!!!
Jeg har aldrig påstået ikke-stambogsførte hunde var syge!
Det er dog nøjagtigt lige så forkert at påstå, at alle bastarder er raske!

>Hulihækhunde er da lige så dejlige som de stambogsførte.

Det kan de være ja, men nøjagtigt lige så befængt med HD, PL o.s.v.

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de 3 ***
http://www.sonpet.mixeren.com/

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-05-01 12:07

"x Vuf x" <sonpet@***mixeren.com> skrev i en meddelelse

> Nu går I sgu for vidt igen igen!!!
> Jeg har aldrig påstået ikke-stambogsførte hunde var syge!
> Det er dog nøjagtigt lige så forkert at påstå, at alle bastarder er raske!

Det er vist lidt af et fortolkningsspørgsmål, når du i en anden tråd
skriver:

--citat--
Så længe folk er for næreige og for dumme til at købe raske,
stambogsførte hunde, lever hundehandlere højt!
--citat slut--

Det opfattede jeg altså som om du mente, at kun stambogsførte hunde er
raske.

> Det kan de være ja, men nøjagtigt lige så befængt med HD, PL o.s.v.

Men et elle andet sted i dine udtalelser skinner det igennem, at du ikke har
ret meget til overs for ikke stambogsførte hunde. Beklager, jeg er ikke
enig!! - Jeg har købt min dejlige Bernhard hos en "stueopdrætter", der kun
skulle prøve at have hvalpe denne ene gang, og det har jeg aldrig fortrudt.
De sidste 5-6.000 kr. som den ville have kostet ekstra, med stambog og hele
pivtøjet vil jeg ene og alene betegne som et gigantisk spild på den
administrative konto, og på "snobbekontoen".

Venlig hilsen
Alex Linaa

--
http://belone.linaa.com -Se hvor langt hornfisken er nået (Indmeld selv)
http://multe.linaa.com -Hvor er multen nået til? (Indmeld selv)

Fra : Heidi Høegh

Dato : 03-05-01 12:18

Alex Linaa <@nospam@a@linaa.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cre41$5ss$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
> pivtøjet vil jeg ene og alene betegne som et gigantisk spild på den
> administrative konto, og på "snobbekontoen".

Hej Alex
Jeg kan ikke være mere enig, og jeg kunne ikke have skrevet det bedre selv

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-01 13:36

Hej Alex !

Vi er godt nok kommet et godt stykke (faktisk temmelig langt) væk fra
overskriften, men pyt med det !

Først, jeg har INTET imod blandingshunde. Kender mange og de fleste er
utrolig dejlige hunde !

Det jeg IKKE forstår er folk som dig...folk som køber en "ægte" hund men
uden stamtavle ! Hvorfor ?!?!?

Du skriver "De sidste 5-6.000 kr. som den ville have kostet ekstra, med
stambog og hele
pivtøjet vil jeg ene og alene betegne som et gigantisk spild". Se, DET er jo
noget vrøvl at skrive !! En stamtavle koster ca. 400 kroner, afhængig af
kuldets størrelse. Så kommer der prisen på chip eller tavovering, men de
skal din ikke stambosgsførte hun jo også have. Alle øvrige udgifter KAN være
de samme...men tit er udgifterne til hanhund, transport, udstillings osv. jo
større ved en stambogsført hund.

Mine svigerforældre skulle for et halvt år siden have ny hund. De ville
"bare" have sådan en som de havde haft, nemlig en gravhund uden stamtavle !
Jeg spugte dem så også hvorfor, og det var jo fordi at den kunne de måske få
til 500-1000 kroner hvorimod de skulle give 2500-4000 for en stambogsført
hvalp. Jeg spurgte så om de også ville sparer på f.eks. en ny bil, en ny
vaske maskine eller lign. og de ville de så...til en hvis grad. Okay.

De var ude og kigge på en del hvalpe. Nogle var krydsninger mellem to
gravhunde pelstyper. Nogle af som din bernhard..nogle som bare "for sjov"
ville have et kuld hvalpe...og se, det er dem jeg er MEGET mistænksom ved.

Jeg bad min svigermor spørge hvorfor de havde valgt ingen stamtavle at have.
Kom de med "jamen den var da lige gyldig" eller "så var de jo billigere" så
skulle hun ikke købe dem, da disse "undskyldninger" jo ikke holder vand. Tit
og ofter viser det sig jo faktisk at kuldene enten er "uheld" eller en af
forældre ikke kan opfylde kritirierene for stambogsføring, ja og hvorfor
købe en sådan hund ?

Jeg fatter simpelthen ikke du køber en ægte hund uden stamtavle..men sådan
er vi jo så forskellige. Jeg kan så måske forstå dem som køber en
blandingshund. Disse er ofter herlige...men jeg kan også se en kæmpe "farer"
ved dem..f.eks. at man ikke aner hvordan de bliver, og f.eks. bliver en del
blandingshunde jo aflivet, udelukkende fordi de blev meget større end ejerne
havde regnet med ! Kender et ældre ægte par som også skulle ud og have en
"dejlig lille hund". De faldt for nogle små sorte hvalpe. De har altid haft
pudler (mellem pudler) og hunde i den størrelse. Ham her var efter en
schæfer blanding, og en anden lille vovse. Så, det skulle jo nok kunne gå.
De viser sig dog bare at schæferen vist nok er blanding af schæfer og
newfoundlænder...og den lille sorte vovse blev jo så en del større end en
sch. Han blev aflivet i januar måned...knap 1 år gamml. En sund og rask og
utrolig dejlig hund, så bare var blevet "for stor" (

Din sidste bemærkning med "betegne som et gigantisk spild på den
administrative konto, og på "snobbekontoen" - ja, den kan jeg kun grine af,
for hvis du tror folk har race hunde for at være snoppet...tja, så har du
virkelig ikke meget begreb om det !!

Hvor er det godt at vi alle er forskellige og har forskellig opfattelse af
ting ! Jeg har idag to stambogsførte hunde. Den ældste er en hygge hund, ja
og tænk sig, han er sågar kastreret ! Tænk at give 7000 kroner for en vovse
og så kasrerer ham og slet ikke kan lave dyre "snobbe hvalpe" på ham ! Den
ande er en tæve, som har koster lidt mere...men, hun er også langt
bedre..når man kigger på de snobbede stamtavler. Hun er er herlig hund, og
her om et års tid får vi sågar nok hvalpe på hende...og jeg kunne ALDRIG
drømme om at sælge dem uden stamtavle ! Til gengæld vil alle hunden som ikke
kan bruges i avl, blive solgt til ca. samme pris som du nok har givet for
din hund uden stamtavle. Din hund som du faktisk ikke kan vide hvad den
VIRKELIG grund til at den ingen stamtavle har er !! For det er helt sikkert
ikke den med at de ville gøre det "bare for sjovt".

Mvh

Jo-Ann

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-05-01 14:04

> [...]
være
> de samme...men tit er udgifterne til hanhund, transport, udstillings osv.

De hårde facts:

Min hunds mor er ikke stambogsført
Min hunds far er stambogsført i en "forkert" forening (Ikke DKK)
Min hund kan absolut ikke blive stambogsført, på grund af interne
stridigheder foreningerne imellem, og administrativt bavl.

Facts part 2:

Pris på 1 stk. ikke stambogsført, men helt igennem ægte Sankt Bernhard: kr.
2.000,-
Billigste pris på en stambogsført ditto jeg kunne finde nogetsteds: kr.
8.000,-

Så prøv lige at forklare mig hvad det er jeg får for de sidste 6.000 kroner,
for jeg kan altså ikke se fidusen.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-01 14:39

Se bare...så var der jo en grund til at de ikke havde stamtavle..andet end
at det "kun var for sjovt".

Grunden er jo så at din hunds mor ikke har stamtavle. Din hunds far har
sikkert en DRU stamtavle eller lign, ja og det synes jeg da ikke der er
noget "forkert" i....det skulle moderen jo så også bare have haft..og så
havde du også haft en stambogsført hvalp.

At din hund ikke er stambogsført har således INTET med nogle foreningers
stridigheder at gøre...da dine "opdrætter" jo bare kunne have sørget for
selv at have en stamtavle på deres hund, også parre hende med en hanhund med
samme stamtavle...

Kan da godt se at det er noget af en pris forskel på 6000 kroner..men
stadig..jeg ville til en hver tid have givet dem !! Ja, for ved du f.eks. så
hvorfor din hunds mor ikke er stamborgsført ? Måske lider hendes forældre af
slem HD ? Hvem ved !?!?!?

Jeg tror dog ikke denne "samtale" vil fører nogle steder..da du er så indædt
overbevidst om at det ikke kan betale sig at "smide penge ud af vinduet" på
en stambogsført hund. Jeg er dog glad for at det gennem tiderne er lykkedes
mig at overbevise en del folk om hvorfor man giver de lidt flere penge for
en stambogsført hund ! Ja, for hva' skal man egentlig "bruge" alle de ikke
stambogsførte hunde til ? Ja, til hvilken gavn er de ? Jeg mener, hvis man
er glad for en race, som du jo nok er for Sct. Berharden...ja, så forstår
jeg heller ikke man vil berige racen med nogle "ubrugelige" hunde - men du
kan du jo nok slet ikke forstå ! Hermed slut herfra !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-05-01 18:29

Jo-Ann wrote:

> [...]
> jeg heller ikke man vil berige racen med nogle "ubrugelige" hunde - men du
> kan du jo nok slet ikke forstå ! Hermed slut herfra !

Det kan jeg egentligt godt forstå du gør, altså slutter, for det fører
ingen vegne.
At du i et offentligt medie kan få dig selv til at kalde min hund
"ubrugelig", siger vist mere om din smalsporethed og mangel på
forståelse end min.
Og hvis du ikke kan fatte hvad jeg vil bruge min ikke stambogsførte hund
til, så er du vist langt ude i hampen. Jeg vil bruge den som
familiehund, er det ikke oplagt? Men det er altså i modstrid med
principperne i din verden, og du må for min skyld da gerne blive i din
vildfarelse.

EOD og ikke mere spildt krudt herfra

Alex

Fra : Jo-Ann

Dato : 03-05-01 21:00

Hej Alex !

Ja, ville jo egentlig heller ikke bruge mere krudt på det her...men er dog
lige nødtil at "udrede" noget.

Jeg har aldrig kaldt DIN hund ubrugelig !! Den har sikkert mange
anvendelser..ja, vi har f.eks. også en hvis vigtigste opgave er at passe på
sofaen ALLE kan og blive da brugt til "et eller andet".

Når jeg skriver "ubrugelige" hunde, så er det udelukkende avlsmæssigt !
Hunde uden stamtavle har ingen "anvendelse". F.eks. avler jeg en race som
skal have en del forskellige "særheder". Hunden uden disse kan ikke bruges i
avl. Når jeg en dag får hvalpe, så vil alle "ubrugelige" hunde bliver
aflivet hvis kuldet er stort. Min tæve skal ikke spilde "unødige" kræfter på
disse hunde. Måske er det hårdt...måske vil nogle mene forkert...men hvorfor
dælen da bruge krudt på dem ?

Men altså, der her vi jo helt forskellig syn på sagen, og det er jo godt
nok. Som sagt kender jeg da også rigtig mange blandingshunde, og de er
utrolig dejlige. Kender da også hunde med fejl...hunde som hvis de var født
ved mig var blevet aflivet, og disse hunde er også dejlige hunde, men
igen..vi har alle vores mening om tingene.

Din hund er sikkert utrolig dejlig, ja den ser sådan ud (tror det eller ej,
jeg har da været inde og se din "ubrugelige" hund *SS*) og jeg håber den vil
få et langt og lykkeligt liv !

Mvh

Jo-Ann

Fra : J :o\) h n

Dato : 03-05-01 23:15

> [...]
> aflivet hvis kuldet er stort. Min tæve skal ikke spilde "unødige" kræfter

> disse hunde. Måske er det hårdt...måske vil nogle mene forkert...men

Go`Davs Jo-Ann

Det er virkelig et fantastisk livssyn man bliver
præsenteret for i dagens Danmark År 2001 Kl. 00.00.dut på en
fredelig Fredag. Det være sig som menneske eller som
hund.

Men som du skriver, så er det heldigvis din mening og
hermed tillykke med den. Jeg skal da på ingen måde forsøge at
vriste den fra dig .

Hmmm forresten.....et hint fra menneskeverden: "Hvis der var en der fik
trillinger og de 2 af dem var født med down-syndrom, ville pågældende
garanteret også lade de 2 "aflive", for derefter at give sin store kærlighed
til den raske med de blå øjne. Hvorfor dog bruge unødige krudt på at
holde liv i det ubrugelige og skabe en hindring i ens liv, og
alle de mange dejlige (avls)penge"

Tænk lidt over den. Grænsen imellem dit og dette hint
er ikke længere end bommen der krydser vejen!.

Nethygge - Jhn og "fejlfarven" - Den ultimative fejlbefængte
lab-x med skæve øre og aaaaaaaaaaaalt for lang snude.

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 00:15

Hej John !

- det var dog en elendig sammenligning...andet kan jeg ikke sige til det !!

Forresten..hvor vil du vide fra at der ikke er nogle som vil handle på den
måde som du helt klart finder "umulig". Jeg kunne godt forestille mig det !!
Ja, der findes jo idag faktisk også en del mennesker som ikke ønske at få
børn med down-syndrom, og så får en abort - det ved du vel godt ??? Ja, og i
Holland er det nu faktisk tilladet at "aflive" mennesker.... Men nu er vi
endnu længere væk fra emnet end før !

Lige til sidst, forstår ikke helt din sætning: "Hvorfor dog bruge unødige
krudt på at
holde liv i det ubrugelige og skabe en hindring i ens liv, og alle de mange
dejlige (avls)penge" ja, ved ikke lige hva' du mener med det, men det er
faktisk ren og skær tilsætning at aflive hvalpe. Ja, alt kan jo sælges !! At
alle så ikke alle vil det, ja det er noget helt andet !!

Mvh

Jo-Ann

Fra : J :o\) h n

Dato : 04-05-01 01:43

> Hej John !

Kære Jo-Ann

> - det var dog en elendig sammenligning...andet kan jeg ikke sige til det
!!

Det var dog et elendigt svar - andet kan jeg ikke sige til det.!!

Du fattede nemlig åbenbart ikke min pointe. Jeg forsøgte ellers ihærdigt
at drage parallen imellem de to næreste punkter omkring respekt
for at give selv det "defekte" en chance for at leve. Uanset om du er
en hundehvalp eller menneskebarn på vejen mod abort!.

Det der stak mig i øjet var specielt denne kommentar som du
selv påpeger som hårde ord og mulig forkert i andres øjne:

> [...]
>aflivet hvis kuldet er stort. Min tæve skal ikke spilde "unødige" kræfter
>på disse hunde. Måske er det hårdt...måske vil nogle mene forkert...men

Jeg fandt sætningerne ikke særlige respektfuldt for liv og for at sige det
mildt, så lyder det rimelig overfladisk og som om at "de ubrugelige hvalpe"
blot er ting der smides væk som var det køkkenaffald. En grundholdning
jeg måske har ud fra at jeg selv ejer en "defekt" hund, som idag har
et fantastisk godt hundeliv, trods loppeallergi og skæve øre. Det kan lade
sig
gøre at give det, i dine øjne, det ubrugelige et godt liv.

> men det er faktisk ren og skær tilsætning at aflive hvalpe. Ja, alt kan jo
sælges !! At
> alle så ikke alle vil det, ja det er noget helt andet !!

Jamen det er jo grotesk. Det vil sige at du ligefrem brokker dig over at
der er afsætning ved aflivning af hvalpe, som du selv mener er ubrugelige
?.
Hvad så med at lade hvalpen leve og giv den et hundeliv som er den vel
undt ?. Det er jo det jeg prøver at overbevise dig om for pokker , men
som jeg startede mit indlæg, så er dit svar hertil præget på især
det "pengemæssige" område og ikke det respektfulde for hvalpens liv, derfor
elendigheden i svar-responsen fra dig.

Nathygge
J:oohn & "den defekte labs".

Fra : Pia Palmblad Wright

Dato : 04-05-01 09:07

> - det var dog en elendig sammenligning...andet kan jeg ikke sige til det
!!

hvalpe at leve fordi det tærer for hårdt >>>på moderen - I andre racer kan
der forekomme albinoer, der ikke kan stambogsføres hvorfor disse må

tip-tip-olderforældre - Al ære og >>>respekt til blandingshunde, hvor man
kun kan gætte hvad de indeholder og dermed kan blive overrasket >>>over
deres temperament (men her kommer jeg ind på et helt nyt emne)

ellers ville uddø i dens oprindelige >>>hjemland - Har nogen tænkt over
dette?

Pia

Fra : J :o\) h n

Dato : 04-05-01 19:53

"Pia Palmblad Wright" <fallohide@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
Jo-Ann
> 100% ret i det hun skriver !
> hvalpe at leve fordi det tærer for hårdt >>>på moderen - I andre racer kan
> der forekomme albinoer, der ikke kan stambogsføres hvorfor disse må

Jeg vil ikke kalde det hårdt og brutalt, jeg vil kalde det ren og
skær kynisme.

Men fortolkning og forståelse er heldigvis denne debat ærlig
og forskellige. Jeg acceptere naturligvis både din holdning
og Jo-Anns udlægning, men er rygende uenig i at hvalpe forvaltes
så skamløst som det åbenbart er på mode i disse kredse. At aflive
blot fordi at den er albino og ikke passer ind i rækkefølgen er jo
absurd. Hvad er det for en måde at forvalte livet på ?. Hvis man ville
kunne man sagtens finde en god familie til sådanne en hvalp, og
give den, som jeg har pointeret det før, et værdigt hundeliv.
Men det er jo også nemmere at køre til dyrlægen og derefter
brokker sig over regningen som Jo-Ann udlagde sig.

>tip-tip-olderforældre - Al ære og >>>respekt til blandingshunde, hvor man
>kun kan gætte hvad de indeholder og dermed kan blive overrasket >>>over
>deres temperament (men her kommer jeg ind på et helt nyt emne)

En f.eks raceren schæfer kan blive påvirket udefra til bidskhed, uanset om
dens
stambogsfader er så ren at den gløder. Ikke at dette er en given ting, men
stambogen
og dens tipoldefædre er ikke altid den sikker garant til udelukkelse af
diverse temperamentsproblemer. Vi er inde på et andet emne som du selv
siger, men jeg synes jeg lige ville kommentere da du rammer noget
konstruktivt.

God weekend til dig og dine Basenji´s samt alle andre "debatister" i denne
ret udviklende tråd der går fra el hegn til skæve fødder hos den
menneskelige
race .

John & lab-x´en Basse.

Fra : Kosmonauten

Dato : 06-05-01 14:18

Hej Pia,
jeg har den dybeste respekt for det arb. som du bl.a laver med at redde en
ellers uddøende hunderace.
Modsat har jeg også den dybeste respekt for alt levende!
Ja ja, så kald mig bare blåøjet og naiv ;c)

Derfor må jeg lige støtte op omkring Johns svar til dig.
Lige som at du og andre har jeres holdning til det at være opdrætter, og
jeres holdning bliver respekteret herfra,
er jeg dog rygende uenig ;c)
Jeg kan simpelthen ikke forstå at man kan bakke op omkring nogle raceklubber
som påbyder aflivning af ellers velfungerende og sunde hvalpe.
Jeg kan til nød forstå, hvis det drejer sig om sygdom.

Nu skal man ikke drage en parallel imellem dyreverdenen og menneskeverdenen,
men jeg har et skræmmende billed inde i mit hoved:
En kvinde får trillinger, ingen af dem er syge, dog skal hun af med det ene
barn fordi der er et for meget.
Det er en meget uetisk sammenligning bevares, men er det ikke det visse
klubber ber jer om at gøre?

Det der med at det ikke må tære for hårdt på moderen, er det ikke i
virkeligheden et spørgsmål om at moderen helst skulle have kræfter til en
anden graviditet?
Altså en beskyttelse af sin investering?

Eller findes der racer hvor risikoen ved fødsler er for stor?

Jeg spørger bare fordi jeg ikke har set et sagligt svar endnu.
Ja livet er hårdt og brutalt, men der er en forskel når det hårde og brutale
er sat i "system".
Hvis min hund havde været "ægte" og den havde fået hvalpe, så skulle der
ikke komme en el. anden karl smart og be mig om at aflive nogle af hvalpene,
så ville jeg vise vedkomne hvor David købte øllet (og det er IKKE i Netto
;c) )

Kunne man ikke bare sælge den "ikke perfekte" hvalp til en god familie for
halvpris?
Det er jo trods alt langt fra alle stambogsførte hunde som der planlægges
drægtighed med.
Kender flere som ejer dejlige hunde med bogen i orden som aldrig har fået
parret deres respektive hanner og tæver.

Med Netpotehilsen fra "Spørge Jørgen" ;c)
Martin & Hulihækkeren

Fra : J :o\) h n

Dato : 06-05-01 15:47

"Kosmonauten" <martino@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Derfor må jeg lige støtte op omkring Johns svar til dig.

Tak!..

> jeg har den dybeste respekt for det arb. som du bl.a laver med at redde en
> ellers uddøende hunderace.
> Modsat har jeg også den dybeste respekt for alt levende!
> Ja ja, så kald mig bare blåøjet og naiv ;c)

Hvis det drejer sig om sygdom vil jeg også mene med nød at det er ok.
Som sagt har jeg intet imod opdrættere og deres "hobby". Jeg
mener blot at man godt kan forlange at få en forklaring på hvorfor
fuldstændigt raske hvalpe skal lade livet blot fordi de besidder en ydre
defekthed, som
f.eks albinoisme ( tror det hedder sådan .) ?.

> [...]
ene
> barn fordi der er et for meget.
> Det er en meget uetisk sammenligning bevares, men er det ikke det visse

Jeg forsøgte i mit forrige indlæg at drage parallel imellem
den menneskelig verden og dyreverden. Jeg fik et gok i hovedet
og indlægget blev kaldt elendig. Jeg kan bare ikke se at der
er så stor en grænse, men måske VIL Pia og Jo-Ann
ikke drage ligheder på grund af at de ikke VIL høre om det,
og så kan jeg såmænd godt forstå elendigheden!.

> Jeg spørger bare fordi jeg ikke har set et sagligt svar endnu.
> Ja livet er hårdt og brutalt, men der er en forskel når det hårde og
brutale
> er sat i "system".

Kan man sætte aflivning i system, kan man også sætte en
form for udslusningsprocess i gang for alle de såkaldte
defekte hvalpe med ydre fejl, som ikke passer ind i normerne.

> Med Netpotehilsen fra "Spørge Jørgen" ;c)
> Martin & Hulihækkeren

Nethilsen fra Jhn og "bastarden".

Fra : Nina El Falaki

Dato : 06-05-01 16:41

Hej John og Martin

Det der tærer mest på en tæve er diegivningen. Så af hensyn til tæven vil
det være godt, hvis man kun lader et vist antal hvalpe leve.

En tæve har 8 patter, men det er normalt kun de 6, der giver godt med mælk.
Da de fleste opdrættere også har et arbejde at passe, kan det være en fordel
for både hvalpe og tæven, hvis man kun lader 6 hvalpe overleve.

Hvis jeg var hundeopdrætter ville jeg først sortere evt. syge eller svage
hvalpe fra og derefter dem med fejl.

Jeg mener dog, at man i avlen bør tilstræbe kuld på 4-6 hvalpe, da det er
det naturlige. Antallet af hvalpe er arveligt, så her synes jeg, opdrætterne
inden for visse racer har en mission.

Jeg ville ikke ligge under for en specialklubs evt. pres om at aflive fx
fejlfarvede hvalpe, derimod ville jeg arbejde for at få kortlagt hvilke
hunde, der bærer gener for de forkerte farver, og så udelukke dem fra avlen.
Jeg ved, det er lettere sagt end gjort bl. a. p.g.a. genpuljen, som skal
have en vis størrelse, hvis racen skal bevares.

Jeg ved godt det er fy fy, men jeg kan ikke lade være med at sammenligne med
katteverdenen. Her bliver ALLE racerene katte stambogsført, og de ikke
godkendte farver kan udstilles, men de kan ikke få certifikater og derfor
heller ingen titler. Desuden er de fleste racekatteopdrættere meget
omhyggelige med udvælgelsen af køberne (jeg ved, det er mange
hundeopdrættere også) og stiller krav om kastration af katte solgt som
familiekatte.

--
Nina El Falaki
Feca somali- & bengalcats

Fra : Kosmonauten

Dato : 06-05-01 18:18

Hej Nina,
tusind tak for dit svar ;c)
Der var noget, for mig brugbart og så alligevel noget, lad os sige
uforståeligt.
Jeg sidder ex.vis med en hund som var den sidste fødte af et kuld på 8(+ en
dødfødt).
Jeg skal nok lade være med at komme med alle de fortræffelige ting som hun
indebærer.
(vi synes jo alle at lige præcis vores hund el. kat er den bedste ;c) )
Jeg er nok bare "soft" når jeg tænker på hvor mange andre fortræffelige
hvalpe som har måtte lade livet fordi "kvoten" var opbrugt.

Jeg behøver vel heller ikke at fortælle at alle hvalpe blev afsat til gode
hjem og har det rigtigt godt.
Vi var til "træf" sidste år og skal igen i år :c)
Jeg synes faktisk at hundeklubberne kunne "lære" lidt af fyfy
katteopdrætterne :c)

Men endnu engang tak for dit svar, som var sobert, sagligt og uden "gok i
nød" ;c)

Fortsat god søndag og nus til uhauha misserne ;c)
Martin & Hulihækkeren

Fra : J :o\) h n

Dato : 06-05-01 19:47

"Nina El Falaki" <feca@edb.dk> skrev i en meddelelse

Hej Nina og tak for svarene.

Jeg vedholder dog min kritik, og især det med at man er
noget dertil hvor der aflives blot pga. pigment i huden/pels,
er for mig dybt uacceptabel. Kald mig svag i knæhaserne ,
men tanken om hvor mange prægtige hvalpe som "smides"
ud på den måde, hiver groft i min opfattelse af respekt for liv.

> [...]
> omhyggelige med udvælgelsen af køberne (jeg ved, det er mange
> hundeopdrættere også) og stiller krav om kastration af katte solgt som

Du har fat i noget der kunne skabe debat i hundekredse, så
du skal egentlig ikke "undskylde" på nogen måde.

Forsat god Søndag.
John & lab-x´en.

Fra : Kosmonauten

Dato : 04-05-01 14:20

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse
>Ja, og i
>Holland er det nu faktisk tilladet at "aflive" mennesker....

Hej Jo-Ann,
du tænker vist på Aktiv Dødshjælp som er beregnet på at dødsyge mennesker
hvor medicinsk behandling ikke længere slår til, kan vælge at afslutte livet
med lægens hjælp.

Der er nu engang MEGA forskel på at aflive en hvalp på grund af udseende og
så "aflive" et dødsygt menneske.

Jeg NÆGTER at tro på, at du kunne finde på at overføre den tanke til
menneske verdenen.

Man er ikke en "snob" fordi man har stambog på sin hund, men tro mig de
findes altså i den virkelige verden.
Ligesom der også findes folk som ikke kan forstå, hvad
Ulvehunde laver i DK når vi ikke har ulve ;c)

Og så kan man jo grine lidt af at vi stræber efter det perfekte, når ikke en
gang vores egne fødder er helt ens :c)
De racerene hunde er jo også i starten hulihækhunde hvis egenskaber jo bare
er blevet forædlet til det vi nu kan bruge dem til, de er jo ikke bare
dukket op af den blå luft.

Jeg synes det har været en kanon god debat og vil da
ønske alle hundeejere, både dem med OG uden papir,
en supergod weekend med jeres Canis Lupus Familiaris.
Med Netpote hilsen
Martin & Hulihækkeren Laika(Canis Lupus Kosmonautus)(Fint skal det være
;c) )

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-05-01 15:50

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cuabj$5g8$1@news.inet.tele.dk...

> Og så kan man jo grine lidt af at vi stræber efter det perfekte, når ikke
en
> gang vores egne fødder er helt ens :c)

Ja, det har du fuldstændig ret i

En rigtig god weekend til dig og din hulihækhund

Med Venlig Hilsen
Heidi Høegh og de tre hulihækhunde

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 15:51

Hej Martin !

Joh, jeg tænker på Aktiv Dødshjælp og jeg ved skam godt hva' det går ud på.

Selvfølgelig er der mega forskel på at aflive en hvalp på grund af udseende
og så at hjælpe et dødsygt mennesker herfra.

Men man hjælper jo altså også af og til små børn herfra...børn som ikke er
raske og aldrig vil gå et godt liv, ja, og jeg har så måske bare sat
linierne lidt "skarpere", nemlig ved at sige at en ikke "perfekt" hund
heller ikke skal leve her hos mig ! Hvad andre gør, ja, det er så op til dem
og også helt okay med mig !

Jeg synes også det har været en rigtig gode debat, og selvom nogle af os har
været rygende uenige, så har tonen da været pæn - flot synes jeg.

Jeg er faktisk meget overrasket over at så mange har reageret som de har.
Jeg kan da fortælle at en jeg kender sidste år fik et kuld hvalpe på 13
hvalpe. Alle sunde og raske. Der var 5 "forkerte"..altså hunde som aldrig
blive avlsgodkendte. Den ene var den sidste fødte, en meget lille hanhund.
Han blev aflivet, og hun beholdte så 12. Tænk sig, hun fik så meget
"ballade" over det. Mange mente det var totalt uansvarligt at beholde så
mange hvalpe...ja, og nogle fattede simpelthen ikke at man kunne finde på at
beholde de der "fejlhunde"....ja, og der var nok efter den gang jeg fik et
noget mere "hårdt" syn på det.

Hun blev sågar beskyldt for at avle udelukkende for pengenes skyld...hvilket
ikke var tilfældet..hun kunne bare ikke få sig selv til at sorterer nogle af
de sunde og raske hvalpe fra.

Ja, hvem ved, det er jo heller ikke sikkert jeg kan når det kommer til
stykket....og så er der jo måske nogle af Jer herinde som bliver glade *S*

Hvis man ikke kan have ulve i DK fordi vi ingen ulve har, hva' så med
løvehunde når vi ingen løver har ? *S* Ja, eller for den sags skyld med alle
de border collierne, når der kun få steder er store fåreflokke...hm..de
mennesker er ikke nemme at blive kloge på !

Ja, er lidt sjovt at vi tilstræber det perfekte ved vores hunde...men når vi
selv vælger "avlspartner" så er det ganske andre kriterier...ja, er nok mest
"temperament" vi der ligger vægt på

Også en RIGTIG GOD WEEKEND til dig og Laika !

Mvh

Jo-Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-01 17:27

Fri, 4 May 2001 15:19:34 +0200, Kosmonauten wrote:

>Ligesom der også findes folk som ikke kan forstå, hvad
>Ulvehunde laver i DK når vi ikke har ulve ;c)

<Fniiis>

>Og så kan man jo grine lidt af at vi stræber efter det perfekte, når ikke en
>gang vores egne fødder er helt ens :c)

Måske derfor?

> [...]
>ønske alle hundeejere, både dem med OG uden papir,
>en supergod weekend med jeres Canis Lupus Familiaris.

Av det lyder flot. *G*
En af mine hvalpe døbte jeg King Kyon...Kong Hund...tihi

--
Mvh Sonja sonpet@***mixeren.com fjern de tre *
http://www.sonpet.mixeren.com

Fra : Kosmonauten

Dato : 06-05-01 23:38

Hej Sonja,
vi mødte såmænd en ældre "dame" og hendes Papillion(give and take some
stavefejl) i dag, hendes hund hed.....
Baron ;c)
Det var jo liiige før vi gik over på det andet fortov :c)
Netpote hilsen
Martin & Hulihækkeren Laika

Fra : x Vuf x

Dato : 07-05-01 11:28

Mon, 7 May 2001 00:37:59 +0200, Kosmonauten wrote:

>vi mødte såmænd en ældre "dame" og hendes Papillon i dag,
>hendes hund hed..... Baron ;c)
>Det var jo liiige før vi gik over på det andet fortov :c)

Hahahahaha...Min ældste datters hed Marquis.
Jeg har nu også haft en Prinsesse Pia.
Jow jow...

--
HP updated 05.05.2001
-

Fra : J :o\) h n

Dato : 07-05-01 12:22

> Hahahahaha...Min ældste datters hed Marquis.
> Jeg har nu også haft en Prinsesse Pia.
> Jow jow...

Fornemt! - det er jo lige før vi er over i
Kongelige hofhunde .

Her i kvarteret kan vi kun prale med
f.eks wiktor, olsen og samson, men lidt er jo også godt

Hygge
Jhn og Hof(øl)hunden Basse.

Fra : x Vuf x

Dato : 07-05-01 14:14

Mon, 7 May 2001 13:22:07 +0200, J h n wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***mixeren.com> skrev...

>Fornemt! - det er jo lige før vi er over i
>Kongelige hofhunde .

Ja man er vel royalist!

>Her i kvarteret kan vi kun prale med
>f.eks wiktor, olsen og samson, men lidt er jo også godt

Og Samson er vel en lille bitte vovse?
Jeg har mødt en kæmpevovse, der hed Fifi. *G*

Fra : J :o\) h n

Dato : 07-05-01 22:11

> Ja man er vel royalist!

Må jeg i den anledning sende De varmeste
hilsner til grøn.....undskyld til *Vuf* .

> Og Samson er vel en lille bitte vovse?

Det er såmænd en Cocker Spaniel!.

>Jeg har mødt en kæmpevovse, der hed Fifi. *G*

Det bliver bedre og bedre. Kan levende forstille
mig en KÆMPE Grand Danois der kommer tromlende
med et lillebitte hundetegn og en sød rød
sløjfe i håret når man kalder.........FIFI!!!!!!!!!.

Nethyggelige hilsner til dig.
Jhn
www.nethundeguiden.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 08-05-01 00:04

Mon, 7 May 2001 23:10:44 +0200, J h n wrote:
>"x Vuf x" <sonpet@***mixeren.com> skrev...

>Må jeg i den anledning sende De varmeste
>hilsner til grøn.....undskyld til *Vuf* .

<Fniiis>...Der vinkes royalt.

>Det er såmænd en Cocker Spaniel!.

Hihihi...Hvad med en dværgpincher ved navn Bamse?!
Han var bare så nuttet.

>Det bliver bedre og bedre. Kan levende forstille
>mig en KÆMPE Grand Danois der kommer tromlende
>med et lillebitte hundetegn og en sød rød
>sløjfe i håret når man kalder.........FIFI!!!!!!!!!.

Netop bortset fra at hun er newfoundlænder! *G*
Min venindes Grand Danoise hed Fie.

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 00:20

glemte lige noget...

Faktisk har nogle af os jo en special klub som ligefrem TILRÅDER at man
afliver visse hvalpe allerede ved fødslen ! Det kan vel også forekomme dig
totalt "uvirkeligt"...men sådan er den barske verden nu engang...ja og som
ejer af en syg hund, kan jeg kun sige, at jo flere "dårlige" hunde, man får
skaffet ud af verden, jo bedre ! Problemet er så bare at finde dem...og jeg
ved godt at hvis man kunne det, så havde det betydet at jeg ikke havde den
ene af mine hunde. Han er en herlig hunde, men ingen tvivl om at jeg gerne
ville have haft en mere rask hund istedet ! Måske er netop det at jeg har
ham, grunden til at jeg er lidt "barsk" - ja, for jeg vil for alt i verden
undgå at andre skal have de samme sorger og bekymringer (og enorme dyrlæge
regninger)...

Mvh

Jo-Ann

Fra : J :o\) h n

Dato : 04-05-01 01:59

> [...]
> undgå at andre skal have de samme sorger og bekymringer (og enorme dyrlæge

Uha! - nu skal du ikke blive for barsk, for så blive jeg bange og
løber min vej sammen med min defekte og ubrugelige labs .

Virkeligheden er mig ganske vågen Jo-Ann, men du skal lade være med
at ville trumfe igennem at den racerene skal LEVE for alt i verden, og at
det
defekte skal af vejen. Der er mange ubrugelige hunde der ude som lever
et godt hundeliv trods deres påståede handicaps og der kan sagtens komme
flere til uden at de giver skyhøje dyrlægeregning i baglommen. Det kaldes
som sagt respekt for det levende, som jeg fra start har forsøgt at ligge for
dine fødder.

Erkend dette og enigheden er trods alt ved binde os sammen .

Nathilsen
Jhn.

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-05-01 07:00

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:iPiI6.4833$T22.339561@news010.worldonline.dk...
> [...]
> aflivet hvis kuldet er stort. Min tæve skal ikke spilde "unødige" kræfter

> disse hunde. Måske er det hårdt...måske vil nogle mene forkert...men

Jamen Jo-Ann det er jo totalt absurd, hvordan kan nogle små hvalpe være så
ubrugelige, og kan du ikke beskrive hvordan man kan se på nyfødte hvalpe
hvordan de ser ud når de er ubrugelige ?

Hvorfor stræber du så meget efter det "perfekte" er det for din eller
hundens skyld ? Det virker på mig utroligt absurd, du kan gå ind og sige du
er ikke god nok, væk med dig. Hvad er det for et syn på dyr, jeg kunne
aldrig drømme om og slå noget ihjel, som jeg selv havde været med til at
skabe. Hvis hvalpene er sunde og raske, ja så kan jeg ikke se hvorfor de
skal aflives med mindre man tænker lidt for meget på forretning eller
prestige.

Da vores hund var drægtig (hun er en blanding og hunden hun blev parret med
var også en blanding, og det var ikke en planlagt parring) kæmpede vi en
brav kamp for gøre alt så optimalt som muligt, men der opstod komplikationer
under fødslen, den første var dødfødt, den næste spræl levende og den sidste
blev taget ved kejsersnit, og levede kun i meget kort tid. Vi har en utrolig
sød dyrlæge der tilside satte alt andet den søndag for at kunne hjælpe vores
hund. Det hele endte med at Snauser (vores hund) kunne forlade dyreklinikken
med en hvalp som vi stadig har og er bare en af de dejligste hunde på hele
jorden. Vi kæmpede alle : Snauser, dyrlægen og os for at få gang i alle
hvalpene, men desværre uden resultat for to af dem, og så virker det altså
noget absurd at du vil aflive nogle hvalpe fordi de måske ikke lige lever op
til en standard.

Mvh
Heidi Høegh
Snauser med skæve tænder og strithår (en blanding af Riesen Schnauzer og
labrador)
Tilde med strithår og tynde ben (blanding af Riesen Schnauzer, Labrador,
Rottweiler).
Ratata med for lange ører (en blanding af Golden Retriever, Labrador og
Cocker Spaniel).

Fra : Alex Linaa

Dato : 04-05-01 09:13

"Heidi Høegh" <bentogheidi@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis hvalpene er sunde og raske, ja så kan jeg ikke se hvorfor de
> skal aflives med mindre man tænker lidt for meget på forretning eller
> prestige.

Jeg tror du har ramt nøgleordet her: "Forretning"
Face it, hunde med det helt rigtige udseende er big business, og så længe
man kan bilde folk ind at hunde der ikke lever op til branchens kriterier
ikke er noget værd, har man en forrygende foretning. Det vil de selvfølgelig
ikke have ødelagt af nogen der avler på en ikke stambogsført hund, som måske
får afkom med ½ cm for lange snuder som sælges til en lav pris, eller blot
foræres bort.

venlig hilsen
Alex Linaa (Som ialt har haft 3 pragtfulde hulihækhunde)

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 10:27

Hej (igen *S*) Alex

hvis du tror det er nøgleordet, så tager du ENORM fejl !!

Faktisk er jo nok en de af få opdrættere af min race som er "forholdsvis"
lige glad med udseendet ! Ja, det ville være uansvarligt slet ikke at tænke
på det når man vælger avlspartner, men det har lagt fra højeste piriotetet
her ved mig !

Det aller vigtigste er nemlig at finde en hanhund som er af samme gode
afstamning som min egen tæve (altså selvfølgelige ikke "samme" på den måde
at de så vil være i familie *S*) han skal være KERNE SUND og med et super
temperament.

Jeg havde netop fundet en sådan partner til hende. Han var mange dobbelt
champion (ikke noget jeg lagde vægt på men var da meget dejligt) og han
havde lige de ting min tæve manglede (tænk..hun er faktisk heller ikke
fejlfri, for en sådan hund FINDES IKKE..) eneste var så at han er fra et
land hvor man ikke røntgen fotografere albuerne på hundene. Jeg fortalte jo
så at de skulle få ham AA (albue) fotograferet, og når ja, det var de så
nødtil..og det fik det gjort.

Det viste sig så at han havde dårlige (ikke vildt dårlige, men de var ikke
helt raske) albuer, og selvom jeg stort set har alt på plads..og vi havde
planlagt at tage ned og se ham flere gange, ja, så blev parringen aflyst.
Var da virkelig en bet, og bestemt ikke billigt lige pludselig at ombestemme
sig...men min hund skal kun parres med det bedste ! Sundhedsmæssigt..og så
kan vi da godt gå på komprime med om han nu måske har lidt hvidt på en pote
(må de ikke have) eller måske et øre som ikke sætter helt som det skal.

Lige til din oplysning. En hund med en ½ cm for kort snude vil ikke være
"ubrugelig" den skal bare parres med en med korrekt snude )

Nå, men som sagt er jeg snart ved at opgive at forklarer her via nette hvad
jeg mener, og jeg tror at I er ved at få et alt for "barskt" indtryg af
mig...sådan er jeg nemlig slet ikke, vil bare ikke være med at min tæve skal
bruge unødvendige kræfter på "ubrugelige" hvalpe, hvis der er rigelig med
raske. Hvem ved, måske er jeg så uheldig hun kun får 3 "forkerte"
hvalpe...og så må jeg jo se hvad jeg så gør..er der nogle syge ryger de
væk...men ellers må vi jo se.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 10:17

Hej Heidi !

Jeg synes nu ikke det er så absurd.

De hvalpe som vores speciel klub ligefrem siger man BØR aflive, er hvalpe
som har en sygdom som hedder Dermoid Sinus. Det er en utrolig "grim" sygdom.
Hvalpene kan sagtens overleve, men vil skulle gennemgå en opereration (eller
flere) i løbet af ganske kort tid. Disse hvalpe er ikke bare
"ubrugelige"..disse hvalpe vil heller ikke få et lige så godt liv som en
rask hvalp, da den jo vil skulle til dyrlæge en del gange, og jeg VED hvad
jeg snakker om hvad det angår. Mine egen hanhund var inden han blev ½ år til
dyrlæge flere gange end mange hunde er i hele deres liv. Det tog meget hårdt
på ham og vi måtte virkelig gøre meget for at han ikke skulle tror at alle
mennesker var grimme dyrlæger.

Beskrivelsen af en "ubrugelig" (igen avlsmæssigt set) hvalp, er en som har
så store fejl at den aldrig vil kunne udstilles. Min race skal have et
kendetegn hen af ryggen, har de ikke det, så kan de ikke avlsgodkendes.
Dette kendetegn kan man se om er okay allerede når hvalpene bliver født -
helt uden problemer. Andre alvorlige fejl kan være albinoer eller grå hunde,
som inden for visse racer jo slet ikke kan stambogsføres. Kan vores dog, men
kan aldrig bruges i avl.

Hvorfor jeg stræber så meget mod det perfekte ? Ja, det er jo nok fordi at
det jo faktisk er meningen med avl at man hele tiden skal FORBEDRE racen..og
hvorfor så berige den med hvalpe som ikke kan forbedre racen ?

Jeg kan da så godt fortælle dig hvad jeg havde gjort hvis det var min tæve
med de tre hvalpe, men det finder ud nok igen utrolig absurd, så jeg må nok
hellere lade være med at fortælle det.

Det har da INTET med "forretning eller prestige" at gøre !! Hvorfor ikke
hvorfor I alle fabler om det ! Hvis jeg får et kuld på 12 hvalpe, og måske
aflivet 2 fordi de har sinus (hvilket jeg så sandelige ikke håber !!) og 2
fordi det har nogle alvorlige fejl, ja, så sætter jeg da ligefrem penge til
! Jeg SKAL forøvrigt stadig oplyse om alle 12 hvalpe...og så var der da nok
mere "prestige" i bare at lade alle 12 hvalpe leve..for på denne måde ikke
at indrømme at man havde fået 4 dårlige hvalpe !

Jeg siger jo heller ikke at jeg vil aflive alle hunde der ikke lever helt op
til standarden, siger bare at hunde med alt for alvorlige fejl, ja, dem skal
min tæve ikke bruge kræfter på.

Hvis hun f.eks. får de der 12 hvalpe som jeg nævner længere oppe. Så vil de
to syge hvalpe sikkert skabe uro hele flokken...moderen kan måske mærke det
er noget galt med dem..de to "fejl" hunde er måske to store som virkelig
tager for sig ved mælkebaren. Så vil disse 4 "uønskede" hunde måske gøre at
de 8 sidste...dem som jo er de gode (uha hvor er jeg hård nu..) ja, de vil
måske få mindre mælk, og vil blive præget af uroen.....hvorfor dog risikerer
det ???

Tror efterhånden jeg opgivet "Jer" for internettet kommunikations muligheder
er nok for ringe til at kunne forklarer mig. Jeg kan bare sige at jeg selv
har to dejlige hunde, som jeg er vildt glade for..også ham den TOTALT
UBRUGELIGE hanhund jeg har....han er måske nok den jeg er aller mest glad
for, jeg vil bare for alt i verden ALDRIG nogensinde selv berige verden med
en sådan hund hvis jeg kan undgå det...heller ikke selvom jeg er vildt glad
for ham, og han har givet os mange glæder !

Mvh

Jo-Ann

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-05-01 15:46

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:huuI6.6796$T22.431645@news010.worldonline.dk...
> [...]
> med de tre hvalpe, men det finder ud nok igen utrolig absurd, så jeg må

Ja det gør jeg jo nok, og hvis du mener det jeg tror (kan jo kun gætte) har
du da givet mig endnu en grund til aldrig og støtte det arbejde du laver !

Heidi Høegh

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 16:21

hov..og nu har jeg lige rost den gode tone denne debat er foregået i !!

Jeg havde ikke begyndt på at forsøge at få de to hvalpe til at overleve. Af
den simple grund at jeg ikke tror at det ville kunne "have betale sig".

Igen har det nok noget med min egen hund at gøre. Han er et SKRAVL...et
kæmpe et af slagsen...og jeg har god grund til at tror at han nok er en af
de der hvalpe som har "fået lidt hjælp".

Jeg håber du har en sund og rask hund, og aldrig skal opleve hvordan det er
at han en "død-syg" hund, og ALDRIG skal prøve hvordan det er næsten dagligt
at tænke på om han mon er blevet "genoplivet". Jeg finder aldrig ud af det,
da hans opdrætter desværre døde sidste år i en alt for ung alder...når jeg
nu selv har oplevet det, så fortæl mig en eneste god grund til hvorfor jeg
selv skulle gå ind og forsøge at holde liv i hvalpe som "vil" dø...og som
der er større risiko for blive "dårlige" (ja, og her er det ikke engang bare
i avl jeg tænker på) hunde...for min hanhund er en DEJLIG..utrolig dejlig
hund, men som sagt, jeg kunne sagtens have levet uden ham...og håber
inderligt at jeg tager fejl når jeg har den der mistanke om at han har fået
hjælp som hvalp !

Jeg kender en del eksemplarer med hunde som bliver aflivet i en meget ung
alder. En del (selvfølgelig langt fra alle) er hunde som moderen faktisk har
afvist som hvalp. Jeg ved det ikke, men det er da sandsynligt at de tæve
også allerede havde afskrevet de to hvalpe, ja og så mener jeg nu engang man
skal lade naturen gå sin gang. At du har en anden mening, ja det er da helt
okay med mig !! Jeg ville bare ALDRIG gøre det. Ja, jeg kan strække mig så
langt som til at sige det er okay man lige hjælper hvalpene hen til
"mærkebaren" hvis de ikke lige selv kan finde der hen..men betyder de så
ikke selv at tage for sig...ja, så er det bare ærgeligt !! Ja og afviser
moderen direkte hvalpen, så vil jeg tage den fra hende......

Jeg synes så det er utrolig barsk dem som lader hvalpene (og også killinger)
dø hos moderen, og mellem resten af kuldet. Det tror jeg ikke jeg vil kunne
holde ud og se på, så hellere tage hvalpen/killingen fra hende, og få
dyrlægen til at aflive den.

Så, nu behøves du ikke længere gætte på hva' jeg mon mente.....og at du
aldrig vil støtte det arbejde jeg laver, jamen det kan jeg såmænd sagtens
leve med. Jeg har nemlig allerede solgt 9 hvalpe.....og det til folk som
faktisk har noget lunde samme meninge om det her med hvalpe som jeg har !

God weekend !

Jo-Ann

Fra : Aino

Dato : 04-05-01 07:10

Jo-Ann wrote:

> F.eks. avler jeg en race som
> skal have en del forskellige "særheder". Hunden uden disse kan ikke bruges i
> avl.

Hvilke særheder er det her, du taler om? Går de på sundhed og godt
temperament, kan jeg godt følge dig, men undrer mig så lidt over
betegnelsen 'særhed'. Går de på eksteriør, ja så må jeg stå af.

> [...]
> disse hunde. Måske er det hårdt...måske vil nogle mene forkert...men hvorfor

Da jeg ikke kan svare pænt på dette, vil jeg undlade.

Jeg ville da i øvrigt gerne have min Golden Shlabfer Collie
stambogsført, men racen er temmelig sjælden, jeg kender i hvert fald kun
til 10 af denne race i Danmark, og racestandarden forekommer i ca. 10
udgaver *G*

--
Mvh Aino

Never trust anything that can think for itself if you can't see where it
keeps its brain. - Mr Weasley

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 10:29

Hej Aino

Om det går på sundhed, temperament eller eksteriør kan du læse i et af mine
andre indlæg. De går selvfølgelig FOR OG FREMMEST på sundhed.

Jeg tror da helt sikkert at dine "golden shlabfer collier" er nogle herlige
hunde.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Alex Linaa

Dato : 03-05-01 14:21

"Jo-Ann" <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en meddelelse

Jeg overså lige denne i første omgang.

> Din hund som du faktisk ikke kan vide hvad den
> VIRKELIG grund til at den ingen stamtavle har er !! For det er helt
sikkert
> ikke den med at de ville gøre det "bare for sjovt".

Nu har jeg for vane at stole på folk indtil det modsatte er bevist, og dine
gisninger om "leverandørens" bevæggrunde synes jeg du skulle holde for dig
selv, for du har da ikke en kinamands chance for at ramme noget andet end
injurierende påstande.
Jeg valgte at købe hunden hos nogle mennesker som jeg fik et godt indtryk af
ved flere besøg, nogle mennesker som havde et dejligt forhold til deres
hunde, og som til forskel fra flere kenneler jeg har set, faktisk havde
hundene eksponeret for mennesker døgnet rundt i de første 8 uger, ved at
have hvalpene i stuen. Se det er nogle bevæggrunde der er til at tage og
føle på.
At købe en stambogsført hund i en kennel er ikke en garanti for noget som
helst andet end en markant højere pris. Det har jeg kunnet opleve med mine
svigerforældres seneste 3 Cocker Spaniels, som har været nogle værre skravl,
til trods for fine papirer.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Carina Graversen

Dato : 03-05-01 20:20

Hej Alex.

---[klip]---
[...]

- det kommer nu lidt an på hvor man køber sin hvalp, og hvad man forstår
med »fine papirer«.

Køber man en hvalp hos en seriøs opdrætter, følger der ofte en god garanti
med. Da jeg købte min hund for et par år siden var der garanti mod HD, AA og
hundens brugsegenskaber/mentalitet (jeg skulle bruge den til redningshund,
så derfor er det egenskaber jeg ligger meget vægt på)... - for mig
er »fine papirer« lig med en hund, der har bevist sine brugsegenskaber og
som er utrolig velfungerende som familiehund, hvorimod hundens udseende
kommer langt nede på listen over vigtige egenskaber (selvfølgelig
underforstået at den er fysisk sund) .

Er man derimod på "jagt" efter en almindelig familiehund, så er det måske
lidt mere svært at finde en egnet opdrætter - men de findes da .

Men selvfølgelig er der mange gode grunde til også at købe en blandingshund.
Et argument som jeg selv synes er godt, er hvis man på forhånd kender begge
hvalpens forældre godt, og synes det er pragtfulde hunde - eller man måske
kender opdrætteren godt, så man kan få lov til at følge hvalpen i hele dens
opvækst og evt. få lov til at "låne" den med hjem et par timer engang
imellem inden den bliver 8 uger ... - dette kunne i hvert fald godt være
et argument for at jeg engang køber en blandingshund/hund uden stamtavle
... - dog vil jeg generelt kun købe hunde der er første-gangs
blandingshunde (altså en blanding mellem 2 ægte hunde), selvom der
naturligvis også findes gode »meget blandede hunde« *GGGG*.

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk
Min hund: http://hunde.homepage.dk/Daneskjolds_Pippi.htm
Hundetræningsweekend: http://hunde-viden.homepage.dk
Redningshunde: http://www.redningshund.dk
ICQ # 50 67 93 53

Fra : Heidi Høegh

Dato : 03-05-01 14:39

Jo-Ann <joann@rhodesian-ridgeback.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:oicI6.4380$T22.289042@news010.worldonline.dk...
> [...]
sikkert
> ikke den med at de ville gøre det "bare for sjovt".

Jeg kan godt forstå du "farer" op og forsvarer hvorfor stambogsførte hunde
koster det de koster, for det er der absolut en grund til. Jeg tror ikke man
køber en stambogsført hund for at være snobbet bestemt ikke, og det er ikke
fordi jeg ikke vil give den pris som en stambogsført hund koster, for min
kærlighed til den hund kan slet ikke gøres op i penge, så det er jeg
fuldstændig ligeglad med. Men jeg kan blive død irriteret over de
kommentarer der kommer herinde om ikke stambogsførte hunde, og dem der
"producerer" dem.
Jeg tror godt vi kan blive enige om at der er opdrættere der ikke burde være
opdrættere og der er blandingsproducenter (undskyld mig udtrykket, jeg ved
ikke lige hvad jeg ellers skal skrive) der ikke burde producere blandinger.
Der er risikoer ved alt, og også når man anskaffer sig en hund. Jeg mener
det er et holdningsspørgsmål om hvor meget man vil sikres her i livet, nogle
køber stambogsførte hunde fordi de mener det giver dem en tryghed for
hvordan hunden bliver som voksen, andre (mig selv inklusiv) køber af princip
kun blandingshunde, jeg er godt nok heller ikke typen der er sikret i hoved
og r..

Når jeg har besluttet mig for at købe en hvalp undersøger jeg hvilke
forældre den har, er det en rottweiler og en labrador der er forældre kan
jeg godt regne ud at det bliver en stor hund, og en hvalpetest kan man jo
lave uanset race, og på den måde finder jeg min hund. At der så er en chance
for at hunden har HD eller andet, må jeg tage som det kommer, nu har jeg
valgt denne her hund, og derfor er ansvaret mit, og jeg er parat til at gøre
hvad som helst for den, og hjælpe den hvis det bliver nødvendigt.

Det er altså ikke for at være ikke-snobbet men et holdningsspørgsmål, da jeg
heller ikke helt kan identificere mig med alt det arbejde der bliver lagt i
og få et bestemt udseende, hvilket nogle gange indebærer meget kedelige
skavanker.

Det her skal ikke forstås som et angreb på opdrættere eller folk der køber
stambogsførte hunde, slet ikke. Men jeg syntes der burde skabes lidt mere
"luft" for folk der har blandingshunde eller racer der ikke er
stambogsførte. Fordi en hund ikke er stambogsført er ikke ensbetydende med
at den så er syg eller 100% har arvelige skavanker.

Mvh
Heidi Høegh

Fra : Kosmonauten

Dato : 03-05-01 18:50

Hej Heidi,
du rammer præcist med følgende sætning:
>for min
> kærlighed til den hund kan slet ikke gøres op i penge, >så det er jeg
fuldstændig ligeglad med.
Det er vel derfor denne gruppe er til uanset om ens hund har stambog eller
ej.

Jeg har (tro det eller ej) stor respekt for det arb. der bliver gjort ude
omkring på landets kenneler.
Og har intet imod racehunde, tværtimod.
Hvis folk ønsker at købe en Golden el. Labrador el. RR med tavle er det da
bare fint.
Men at antyde at ikke stambogsførte hunde er syge og "ikke" gode nok, det er
en usaglig udtalelse.
Der er brådne kar alle vegne både hos "seriøse" opdrættere og hundehandlere.

I bund og grund har vi alle jo en interesse og lad os bare sige kærlighed
til hunden som dyreart.

Om det er en stambogsført el. bastard, rundkørsel el. hulihækhund er da
underordnet.
Slut resultatet vil jo altid være: En hund.

Med Nethygge hilsen
Martin & Laika

Fra : Heidi Høegh

Dato : 04-05-01 07:02

Kosmonauten <martino@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9cs5q0$dmo$1@news.inet.tele.dk...
> Om det er en stambogsført el. bastard, rundkørsel el. hulihækhund er da
> underordnet.
> Slut resultatet vil jo altid være: En hund.

Hej Martin
Det har du fuldstændig ret i, og sikkert en dejlig hund

Mvh
Heidi Høegh

Fra : J :o\) h n

Dato : 04-05-01 11:53

> Om det er en stambogsført el. bastard, rundkørsel el. hulihækhund er da
> underordnet.
> Slut resultatet vil jo altid være: En hund.

Mere kort og præcis kan det ikke siges. Tak for det.

Hygge
Jhn & labs.

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-01 10:47

Thu, 3 May 2001 14:35:44 +0200, Jo-Ann wrote:

> [...]

>være de samme...men tit er udgifterne til hanhund, transport, udstillinger osv.

Fordi de skal avlsgodkendes ja. Stambogen alene koster ca. kr.125,-, hvis man
har registreret kennelmærke. Og det hedder det uanset, om man kun er et lille
hobbyopdræt eller en kæmpekennel!

> [...]
>blandingshunde jo aflivet, udelukkende fordi de blev meget større end ejerne

Og fik et forkert temperament!

> [...]
>sch. Han blev aflivet i januar måned...knap 1 år gamml. En sund og rask og
>utrolig dejlig hund, så bare var blevet "for stor" (

Stakkels hund! Endnu en sørgelig skæbne.

> [...]
>for hvis du tror folk har racehunde for at være snobbet...tja, så har du

Ku' ikke ha' sagt det bedre!

> [...]
>VIRKELIGE grund til, at den ingen stamtavle har, er!! For det er helt sikkert
>ikke den med, at de ville gøre det "bare for sjovt".

Det vil jeg ikke helt gi' dig ret i. Der findes jo desværre stadig mennesker,
der tror på, at en tæve SKAL ha' hvalpe bare én gang i sit liv, og så synes de
måske naboens hanhund er sød og dejlig som deres egen hund er sød og dejlig, så
hvalpene fra de to må da også blive søde og dejlige...eller hvad...Næppe!

Fra : J :o\) h n

Dato : 03-05-01 19:35

> [...]
> Jeg har aldrig påstået ikke-stambogsførte hunde var syge!
> Det er dog nøjagtigt lige så forkert at påstå, at alle bastarder er raske!

Kæreste * VUF *
Er det ikke lige dig der er gået for vidt om jeg må spørge ?.

Jeg føler mig faktisk rimelig trådt på af din hentydning, men
af bedste egenskab som ejer af verdens bedste lab-x, kan jeg
dog på alle måder dog blot fortolke din udlægning
som det rene uvidenhed.

Du kan dog ikke fraskrive dig at du ordret skriver:

"Så længe folk er for næreige og for dumme til at købe raske,
stambogsførte hunde, lever hundehandlere højt!"

Ergo påpeger du at ikke stambogførte hunde er noget
skidt og som noget kun lyssky hundehandlere har med
at gøre. Eller trænger jeg til briller 8o) Frau Vuf!.

At jeg så samtidig er en fattigrøv & dum, er vel mit problem! ..

Iøvrigt er ironi verdens bedste medicin.

Glade nethilsner til alle bastardejere.........
Jhn & "Skævøre"

Fra : Aino

Dato : 04-05-01 08:48

Hej Sonja og Jo-Ann

Ja, I er jo kommet lidt i modvind, men forhåbentlig kan vi diskutere
dette interessante emne og stadig allesammen være på talefod (skrivefod)
bagefter *S*

Jeg har *stor* respekt for det arbejde stambogsopdrættere lægger i at
sikre, at der kun bliver avlet på hunde, der ikke bærer på arvelige
defekter, og at temperamentet er godt og afstemt med det man forventer
af en hund af den pågældende race. Dog i erindring om, at måske 90 %
(blindt skud i tågen) af hvalpene _ikke_ ender som brugshunde, medens 99
% ender som familiehunde.

Jeg bryder mig så ikke om, når det i stedet kommer til at handle på
udseende.

Vælger man at købe sin hvalp hos en for-sjov-bare-en-enkelt-gang
stueopdrætter, er det helt sikkert at man skal kigge sig bedre for end
hos en stambogsopdrætter, da førstnævnte måske ikke er tilstrækkeligt
vidende om de vigtige forhold omkring prægning. Er det oven i købet et
uheld, har der jo heller ikke været overvejelser omkring tævens eller
hanhundens avlsegenskaber, og opdrætteren har måske slet ikke haft lyst
til det kæmpe arbejde. Det kan sagtens være godt, men kræver kritisk
sans hos hvalpekøberen.

Er det derimod planlagt avl af en ansvarsfuld opdrætter, er jeg egentlig
ligeglad med stambogen.

En tænkt situation:
En stambogsopdrætter står og skal have parret sin tæve, og ender med to
kandidater: 1. En champion i Norge, Sverige og England, der bor i
Holland hvor den gentagne gange er blevet BIS. Den er sund og har et OK
temperament. 2. En hund opdrætteren kender godt, da den bor i nærheden.
Den er stambogsført og sund, og har et fantastisk temperament. Den er
kanonglad for børn, kommer godt ud af det med alle hunde og mennesker,
og er nem at træne og glad for at samarbejde. Men med dens mærkelige øre
vil den dog aldrig vinde nogen præmier.

Hvilken hanhund vil opdrætteren vælge til at parre tæven? Jeg ved godt,
hvem jeg helst vil have en hvalp fra.

Fra : Jo-Ann

Dato : 04-05-01 10:39

Hej Aino !

Hov, havde du også et indlæg "hernede"..

Se nu nærmer vi os MEGET at blive enige !!

Og lige mens jeg husker det...selvfølgelig er vi da på talefod
bagefter..ellers er man da for nærtagende !

Du rammer lige præcis noget af det jeg gang på gang på gang (burde faktisk
stå hele linien ud tror jeg) forsøger at forklarer andre opdrættere. De vil
ALLE opdrætte udstillings/avlshunde...men ja, hvor få bliver ikke brugt til
det ? Eks. min hanhund er af et kuld på 11, og han er den eneste som
nogensinde har været udstillet...ja og faktisk er han også en "ubrugelig"
hund..udstillingsmæssigt set, men tror da nok hele kuldet er nogle dejlige
(en del af dem også sunde og raske..men desværre ikke alle ( ) familie
hunde !!

Min race har nogle gange et lidt voldsomt temperament. Jeg kan ikke fordrage
når de har det, og ingen af min har det. Jeg mener at ud af 10 hunde bliver
måske de 2 "brugt" og de 8 andre vil blive dejlige familie
hunde...forhåbentlig.

Nogle mener at vores race skal bebeholde sig lidt barske temperament, da den
jo skulle have det " i sin tid " nu er det bare sådan at dengang blev den
brugt ude i en jungle hvor den så helt selv skulle klare opgaven...det skal
den ikke idag ! Derfor mener jeg også man bør avle temperamentet hen imod
det som største delen af hunden bliver brugt til..nemlig FAMILIE hunde !!

Jeg bryder mig heller ikke om at folk kommer til at handle på
udseendet...slet ikke !!

Synes dit tænkte eksempel er rigtig godt...for ja, vi ved da godt hvad
svaret i langt de fleste tilfælde vil være...desværre ! Jeg tør så faktisk
godt sige hvad jeg vil vælge, da jeg jo netop i denne uge har afvist
"hanhunden fra Holland".

Jeg vil dog så heller ikke lige bruge naboens...bliver nok stadig en
udenlansk hanhund, men ikke nødvendigvis en med så mange titler.

Så Aino, jeg lyder måske noget hård og barsk..men er jeg faktisk slet
ikke..og se bare, vi er jo faktisk rimelig enige om nogle ting alligevel

GOD WEEKEND !!

Jo-Ann

Fra : x Vuf x

Dato : 04-05-01 10:47

Fri, 04 May 2001 09:48:23 +0200, Aino wrote:

> [...]

>af en hund af den pågældende race. Dog i erindring om, at måske 90 %
>(blindt skud i tågen) af hvalpene _ikke_ ender som brugshunde, medens 99

Det er vi opdrættere skam godt klar over, men mon ikke 75% ville være mere
rigtigt? Min nabo har en jagthund, der henslæber sine dage i en alt for
lille hundegård. Hun bli'r aldrig brugt til jagt!

>Jeg bryder mig så ikke om, når det i stedet kommer til at handle på
>udseende.

Ej heller jeg.

> [...]
>hos en stambogsopdrætter, da førstnævnte måske ikke er tilstrækkeligt
>vidende om de vigtige forhold omkring prægning.

De kan jo heller ikke vide, hvilke evner hvalpen skal præges efter.

>Er det derimod planlagt avl af en ansvarsfuld opdrætter, er jeg egentlig
>ligeglad med stambogen.

Ja men mon ikke det er blevet fastslået nu, at det ikke er stambogen, der
koster. Det er jo kun hundens fødsels- og dåbsattest! I dag er det jo ikke
engang et ejerpapir. Det er kun registreringsattesten fra Dansk Hunderegister!

> [...]
>vil den dog aldrig vinde nogen præmier.
>Hvilken hanhund vil opdrætteren vælge til at parre tæven? Jeg ved godt,

Jeg kan skam godt følge din tankegang, men det at den "forkerte" han er
sød, rar og glad for børn, er ikke noget, han gi'r videre! Det er prægning
og opdragelse. Tævens temperament derimod kan godt gå igen i hvalpene, men
det er jo netop prægning fra hende. Hvis hun er bidsk overfor sine ejere,
skal du ikke bilde mig ind, at hvalpene bliver søde efter faderen!

Fra : Søs D. Jensen

Dato : 04-05-01 16:03

Tak Martin

Jeg kan IKKE finde rundt på retsinfo. Så du kan rolig tro på, hvad jeg
skriver Pia !!!

Søs

Fra : Kosmonauten

Dato : 04-05-01 16:35

Hej Søs,
hvis du ikke lige fandt det du søgte får du lige en kort gennemgang(mere til
en anden gang ;c) ):
http://www.retsinfo.dk
Du trykker så på Pegasus(hesten) og på næste skærmbillede klikker du på
søgning i den øverste menu.
Du er nu fremme ved Feltsøgning her skriver du dyreværnsloven el. kopierer
BEK nr 1043 af 16/12/1999
og indsætter det i søgning i alle felter ;c)

Dette er selvfølgeligt OT men hellere forklare det her fremfor at føre
tråden over i dk.jura ;c)
Netpote hilsen og god weekend Søs

Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 01-05-01 16:34

Jeg ser lige billedet for mig: Min rottweiler som normalt holder sig tæt til
huset, og ikke stikker af eller strejfer. Jeg får sat/lagt el-hegn
op/ned*GG* Han lærer hurtigt at "hertil og ikke længere". MEN en dag kommer
en løbsk tæve forbi, eller endnu værre (I hans øjne) en stor "grim" hanhund,
som bare skal ha' tæsk, eller jages ad H. til, eller parres (Gæt selv hvem
hvad går ud over).
Han drøner afsted......glemmer alt om halsbånd, gode råd og el-hegn. Og
kommer over hegnet... Ups, han fik stød, og stopper op. Men på den forkerte
side af hegnet. Og nu tør han ikke komme tilbage ind igen!!!!!

--
Venlig hilsen Praxis©

Fra : Jo-Ann

Dato : 01-05-01 16:48

Hej Pernille !

Som der bliver nævnt længere oppe, så skal hunden jo lærer det uanset om det
drejer sig om en hæk, hegn eller "el-halsbånd"..ja, og hvis jeg havde en
rotte som havde det med at ville "banke" nogle...så ville jeg ALDRIG lade
ham gå ude i haven uden "tilsyn"...

Jeg har selv en hanhund på "rotte-størrelse"..og da han ikke var kastreret,
ja der gik han da heller ALDRIG ude i haven selv..(heller ikke selvom vi har
hegn omkring haven). Nu er han kastreret, og kan faktisk godt gå selv ude i
haven...for han hygger sig, og er ret ligeglad med alt andet uden for
haven...

Men jeg er nu også ret sikker på at du ikke engang vil kunne købe et sådan
hegn...da han jo ikke sælger dem til "allle og en hver"..og han ved da også
godt selv at de ikke vil kunne holde en rotte han fra en anden stor "grim"
hanhund.

Mvh

Jo-Ann

Fra : Carina Graversen

Dato : 03-05-01 20:25

> [...]
forkerte
> side af hegnet. Og nu tør han ikke komme tilbage ind igen!!!!!

- eller han løber ud mod hegnet og får et stød, og efter dette har gentaget
sig tilpas mange gange, begynder han at se en sammenhæng mellem fremmede
hunde og smerte !!!

- desuden forhindrer et el-hegn jo ikke fremmede hunde i at komme ind i
haven. Det er jo heller ikke særlig rart at tænke på at ens hund så
risikerer at blive angrebet af den anden hund, og pga. el-hegnet ikke tør
flygte (OK, det sker nok ikke liiige med en rotte *GGGG*).

Hilsen
Carina

- - -
Carina Graversen (INA)
E-mail: ina@hund.dk

Fra : Carina Graversen

Dato : 01-05-01 21:43

Hej Jesper.

Hvilken hund har du, hvor gammel er den, og hvordan har du tidligere forsøgt
at lære hunden at blive i haven ???

- har du overvejet at indhegne haven eller bygge en hundegård i stedet for
???

Hilsen
Carina

- - -

Fra : Twixi

Dato : 02-05-01 20:08

Jeg ved at i Tyskland er de lovlige, så mon ikke de kan købes der i en
dyreforretning!!
Kirsten
Carina Graversen <carina.graversen@mail.dk> skrev i en

Fra : J :o\) h n

Dato : 02-05-01 22:46

"Twixi" <twixi@heaven.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ved at i Tyskland er de lovlige, så mon ikke de kan købes der i en
> dyreforretning!!
> Kirsten

Hej Kirsten.

"§ 1. Brugen af ethvert fjernbetjent eller automatisk
virkende aggregat, der hæftes på dyr, og som påfører
dyret elektrisk stød eller anden væsentlig ulempe,
når det aktiveres, er forbudt"

Vil du ikke godt fortælle mig hvad der får
dig til at opfordre til at gå imod gældende Dansk
lov ?.

Bekendtgørelse om forbud mod brug af visse aggregater,
halsbånd til dyr m.v., i Dyreværnsloven, er jo ikke skabt
for sjov skyld, men for at værne at der bruges el på og i dyr.

Jeg skriver " i " da jeg går ud fra du ved hvordan
f.eks en sølvræv bliver aflivet ?.

VH Jhn & Labs.

Fra : Twixi

Dato : 03-05-01 20:00

Jeg kunne aldrig selv finde på at bruge sådan et elektrisk hegn, da jeg kun
behøver et hegn på max. 1/2 meter i højden til min hund, men jeg ved at min
nabo her har sådan et elektrisk et til hendes hund, og hun har købt det i
Tyskland!!
og iøvrigt, hvis folk absolut vil have sådan et, så skal de nu nok finde ud
af hvor det kan fås alligevel - også selvom jeg ikke havde skrevet ind!!
Venlig hilsen Kirsten

Fra : Carina Graversen

Dato : 03-05-01 20:06

Hejsa ...

Jeg kan slet ikke forstå al den modstrid mod el-hegn, for jeg synes det er
en knebbel-god opfindelse ...

Se nu f.eks. ham der blev nr. 3 til Darwin prisen i 2000:

En hundeejer havde en hund, der var slem til at strejfe, og besluttede sig
for at opføre et el-hegn. Da han selv var lidt fingernem, byggede han selv
hele hegnet og satte det til husets el-installaion. En dag ville hundeejeren
ud at plukke en tomat i haven, og fik så fejlagtigt fat i el-hegnet, og man
må sige det havde en vis effekt, for han har aldrig været i nærheden af
hegnet siden .......

PS. Skulle måske lige sige, at Darwin-prisen er opkaldt efter Charles
arwin - I ved, ham med evolutionsteori. Kandidaterne til priser er
mennesker der på den mest idiotiske måde formår at slå sig selv ihjel, og
dermed undgår at fremtidige generationer skal være plaget af deres gener !!!

KILDE: Bagsiden af »Ingeniøren« fredag den 12.1.2001

Hilsen
Carina
- der seriøst ikke bryder sig om el-hegn, uanset om det er lovligt eller ej
!!!