/ Forside / Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet multimedie
#NavnPoint
refi 19159
Klaudi 13515
severino 5400
pallebhan.. 4553
molokyle 4203
o.v.n. 3762
tedd 3707
bentjuul 3670
transor 2817
10  miritdk 2644
Skærmkalibrering ved hjælp af Eye-One (i1)
Fra : Peter Andersen


Dato : 29-04-04 07:45

Er der nogen der har erfaring med subj.?

Jeg har fået en og har fået lidt af vide hvordan man gør. Jeg har dog et
problem:
afhængig af styrkeindstillingen af de 3 farver på min skærm bliver min
skærmkalibrering enten svagere eller kraftigere (mærkere/lysere?). Hvad kan
jeg gøre ved det? i følge dem der arbejder med det skal man når man når til
RGB kalibrering sætte sin skærm til 100% rød og så justere R og G derefter.
Det virker også meget fint og jeg får et nydeligt billede til sidt,
problemet er bare at det er extremt meget knald på billedet! Laver jeg samme
kalibrering ved fx. 50% rød får jeg samme billede bare svagere/mørkere...

Hvad er løsningen? ideen er vel også at finde ud af hvad der er den
/rigtige/ styr på mit skærmbillede.

--
M.v.h. Peter Andersen.



 
 
Thomas G. Madsen (29-04-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 29-04-04 22:20

Peter Andersen skrev:

> afhængig af styrkeindstillingen af de 3 farver på min skærm
> bliver min skærmkalibrering enten svagere eller kraftigere
> (mærkere/lysere?). Hvad kan jeg gøre ved det?

Der må være en indikator for, hvornår du rammer det rigtige
niveau, er der ikke? Nu kender jeg ikke Eye-One, da jeg bruger
et program ved navn PreCAL (Monitor Spyder fra ColorVision) til
at justere farvekanonene på en CRT-skærm med, og dér skal man
justere så farverne står ens, men så de sammenlagt udsender en
luminans, som ligger på imellem 85 og 95 cd/m².
Se evt.: <http://www.computer-darkroom.com/photocal/pcal-6.gif>.

> i følge dem der arbejder med det skal man når man når til RGB
> kalibrering sætte sin skærm til 100% rød og så justere R og G
> derefter. Det virker også meget fint og jeg får et nydeligt
> billede til sidt, problemet er bare at det er extremt meget
> knald på billedet!

Ja, det tror da pokker, hvis du fyrer helt op for farvekanonerne
og så holder din skærm i øvrigt heller ikke ret længe, hvis det
da ellers er en CRT-skærm vi taler om, men det er det vel?

Har du prøvet at følge denne vejledning, eller sådan ser softwaren
måske slet ikke ud hos dig?
<http://www.computer-darkroom.com/ione/ione-monitor.htm>.

--
Hilsen
Madsen

Peter Andersen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 01-05-04 07:25

Thomas G. Madsen wrote:
> Ja, det tror da pokker, hvis du fyrer helt op for farvekanonerne
> og så holder din skærm i øvrigt heller ikke ret længe, hvis det
> da ellers er en CRT-skærm vi taler om, men det er det vel?
>
> Har du prøvet at følge denne vejledning, eller sådan ser softwaren
> måske slet ikke ud hos dig?
> <http://www.computer-darkroom.com/ione/ione-monitor.htm>.

Jo, det er stortset det samme... problemet er bare at den så vidt jeg kan
finde ud af ikketage højde for farve/lysstyrken af kanonerne. Jeg kan
sagtens indstille forholdet på dem individuelt, men jeg ved ikke hvad der er
korrekt, altså om det skal ligge nede på 30% eller på 80%.

Nu har jeg lige prøvet at maile til dem og høre hvad ideen er.


--
M.v.h. Peter Andersen.



Peter Andersen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Peter Andersen


Dato : 01-05-04 07:33

Peter Andersen wrote:
> Thomas G. Madsen wrote:
>> Ja, det tror da pokker, hvis du fyrer helt op for farvekanonerne
>> og så holder din skærm i øvrigt heller ikke ret længe, hvis det
>> da ellers er en CRT-skærm vi taler om, men det er det vel?
>>
>> Har du prøvet at følge denne vejledning, eller sådan ser softwaren
>> måske slet ikke ud hos dig?
>> <http://www.computer-darkroom.com/ione/ione-monitor.htm>.
>
> Jo, det er stortset det samme... problemet er bare at den så vidt jeg
> kan finde ud af ikketage højde for farve/lysstyrken af kanonerne. Jeg
> kan sagtens indstille forholdet på dem individuelt, men jeg ved ikke
> hvad der er korrekt, altså om det skal ligge nede på 30% eller på 80%.
>
> Nu har jeg lige prøvet at maile til dem og høre hvad ideen er.

Det er i øvrigt denne version jeg har:
http://www.computer-darkroom.com/i12/i12_page_1.htm

--
M.v.h. Peter Andersen.



Thomas G. Madsen (01-05-2004)
Kommentar
Fra : Thomas G. Madsen


Dato : 01-05-04 13:28

Peter Andersen skrev:

> Jeg kan sagtens indstille forholdet på dem individuelt, men
> jeg ved ikke hvad der er korrekt, altså om det skal ligge nede
> på 30% eller på 80%.

Okay. Det vil min så fortælle vha. en værdi for lysstyrken, som
man skal sørge for at komme i nærheden af.

--
Hilsen
Madsen

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177501
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408527
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste