Finde en dom
Fra : ml

Dato : 27-04-04 23:02

Hej

Jeg leder efter en bestemt højesteretsdom, men hvordan kan jeg søge i
Ugeskrift for retsvæsen? Og hvordan får jeg adgang til selve dommen. Kan man
låne ugeskriftet på biblioteket?

Jeg er studerende, men ikke indenfor jura.

mvh

ml

Fra : Henning Makholm

Dato : 28-04-04 00:08

Scripsit "ml" <ml@ml.dk>

> Jeg leder efter en bestemt højesteretsdom, men hvordan kan jeg søge i
> Ugeskrift for retsvæsen?

Henvisninger til højesteretsdomme i dansk juridisk litteratur giver
dig direkte årgangen og sidenummeret for dommen i Ugeskrift for
Retsvæsen.

> Og hvordan får jeg adgang til selve dommen. Kan man låne ugeskriftet
> på biblioteket?

Enten har det lokale folkebibliotek det (og så kan du læse det igennem
på læsesalen efter at have fået bibliotekaren til at finde det frem),
eller også kan de ihvertfald skaffe en fotokopi.

--
Henning Makholm "`Update' isn't a bad word; in the right setting it is
useful. In the wrong setting, though, it is destructive..."

Fra : ml

Dato : 28-04-04 01:52

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> wrote in message

> Henvisninger til højesteretsdomme i dansk juridisk litteratur giver
> dig direkte årgangen og sidenummeret for dommen i Ugeskrift for
> Retsvæsen.

Men jeg kender ikke sagens nummer. Er der en søgemaskine for den slags?

> Enten har det lokale folkebibliotek det (og så kan du læse det igennem
> på læsesalen efter at have fået bibliotekaren til at finde det frem),
> eller også kan de ihvertfald skaffe en fotokopi.

Jeg spørger på rette forskningsbibliotek i København.

ml

Fra : Peter G C

Dato : 28-04-04 06:56

"ml" <ml@ml.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Men jeg kender ikke sagens nummer. Er der en søgemaskine for den slags?

Måske - afhænger af, hvor godt biblioteket er udstyret.

Måske vi kan hjælpe dig - hvad søger du præcist efter?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : ml

Dato : 29-04-04 06:36

"Peter G C" <peter@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Måske vi kan hjælpe dig - hvad søger du præcist efter?

Tak for hjælpen, alle. Jeg har fundet et nummer på sagen. Jeg er dog ikke
sikker på, at jeg kan få så meget at vide om den, som jeg ønsker. Men nu må
jeg jo se.

ml

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 28-04-04 07:00

"ml" skrev 28.04.2004 2:51:

> Men jeg kender ikke sagens nummer. Er der en søgemaskine for den slags?

Ja - der er søgefunktioner i den elektroniske udgave af Ugeskriftet.

> Jeg spørger på rette forskningsbibliotek i København.

På Statsbiblioteket i Århus har de online-adgang til UfR, mon ikke de har
det på KB også?

/kristian

Fra : ml

Dato : 29-04-04 04:35

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BCB514ED.36265%

> På Statsbiblioteket i Århus har de online-adgang til UfR, mon ikke de har
> det på KB også?

Det har jeg netop undersøgt, og der er adgang. Desværre kun fra selve
biblioteket. Udenlandske tidsskrifter kan studerende ved samfundsvidenskab
få adgang til derhjemmefra, men altså ikke ugeskrift for retsvæsen. Men nu
ved jeg hvor jeg skal kigge.

ml

Fra : Hans Lindstrøm Svend~

Dato : 30-04-04 22:22

ml <ml@ml.dk> skrev:
> [...]
>får jeg adgang til selve dommen. Kan man
>låne ugeskriftet på biblioteket?
>
>Jeg er studerende, men ikke indenfor jura.

Du skal betale for at få adgang til ugeskriftet over internettet.
Biblioteket har uden tvivl ugeskriftet.

mvh

hls