skilsmisse, og vurdering af hus?
Fra : **

Dato : 26-04-04 16:43

Hej NG

I tilfælde af en skilsmisse, og deraf følgende bodeling
hvorledes vurderes et hus, som er belånt op til
skorstenen (80% kreditforening + 20% banklån) ?

Huset vil nok blive vanskeligt at sælge for mere
end vurderingen lyder på.

Fra : Karl Viggo

Dato : 26-04-04 17:08

"**" <**@**.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hvorledes vurderes et hus, som er belånt op til
> skorstenen (80% kreditforening + 20% banklån) ?
>
> Huset vil nok blive vanskeligt at sælge for mere

Det hus vurderes som et hvilket som helst andet hus - nemlig hvad kan det
aktuelt sælges til, hvis det skal realiseres.
I deler så dette provenue og deler tilsvarende gælden. Hvis der er overskud,
skal halvdelen af overskuddet til den fraflyttende.

Viggo

Fra : **

Dato : 26-04-04 17:14

"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tak or hurtigt svar

> [...]
overskud,
> skal halvdelen af overskuddet til den fraflyttende.

Så, hvis overskuddet vurderes til Kr. 0 kan den ene part blive boende
og overtage forpligtelserne, uden yderligere?

Fra : Nico de Jong

Dato : 26-04-04 17:35

> "Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Så, hvis overskuddet vurderes til Kr. 0 kan den ene part blive boende
> og overtage forpligtelserne, uden yderligere?

Både ja og nej.
Ud fra spørgsmålet mener jeg at kunne læse at I ejer huset i fællesskab. En
opløsning af samlivet betyder derfor at kreditforening og
pantebrevsindehaveren skal godkende den tilbageværende som solid nok til at
kunne klare alle udgifter. Jeg har selv været ud i samme problematik.

Nico

---

Fra : Ditte Hansen

Dato : 26-04-04 17:33

> Så, hvis overskuddet vurderes til Kr. 0 kan den ene part blive boende
> og overtage forpligtelserne, uden yderligere?

Hej

Min eksmand overtog vores fælleshus til nul.
Ved godt nok ikke hvad det kostede (kan/vil ikke huske det) He he.
Men det gik rimeligt nemt, jeg kom let og smertefrit ud af huset, og han fik
mulighed for at blive boende.
Det eneste I skal huske, er at få afregnet lys, varme, vand, forsikring etc.
Så den der flytter kun har betalt indtil fraflytning, med mindre man siger
at det der er indbetalt aconto går til beboernes fordel/bagdel, alt efter om
der er overskud.
Hvis den der fraflytter kun har boet der en sommer, så kan det måske være
unfair, at det der indbetales aconto, kommer til at falde til den andens
fordel, da der jo spares op til vinteren, via aconto.

Hilsen Ditte

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-04 17:41

Ditte Hansen <ditte--@bog.dk> wrote:

> [...]
> fraflytning, med mindre man siger at det der er indbetalt aconto
> går til beboernes fordel/bagdel, alt efter om der er overskud.

Det eneste? Hvad med den personlige hæftelse for restgælden?

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-04 17:34

** <**@**.mail.tele.dk> wrote:

> Så, hvis overskuddet vurderes til Kr. 0 kan den ene part blive
> boende og overtage forpligtelserne, uden yderligere?

Kreditgiverne (realkreditinstituttet og banken) skal acceptere, at der
kun er en skyldner som hæfter for lånet fremover. Da deres sikkerhed
forringes, vil de måske nægte dette. Derudover skal begge parter
selvfølgelig være enige om at vurderingen = gæld.

--
Jesper Lund

Fra : **

Dato : 26-04-04 17:51

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> forringes, vil de måske nægte dette. Derudover skal begge parter
> selvfølgelig være enige om at vurderingen = gæld.

Ok, men hvis kreditorerne, accepterer at der kun er een fremtidig
debitor, og parterne i øvrigt kan blive enige om bodelingen, er
der principielt ingen hindringer?

Fra : Jesper Lund

Dato : 26-04-04 18:10

** <**@**.mail.tele.dk> wrote:

> Ok, men hvis kreditorerne, accepterer at der kun er een fremtidig
> debitor, og parterne i øvrigt kan blive enige om bodelingen, er
> der principielt ingen hindringer?

Nej, jeg kan ikke se hvad det skulle være (disclaimer: jeg er ikke
jurist).

--
Jesper Lund

Fra : **

Dato : 26-04-04 18:57

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Nej, jeg kan ikke se hvad det skulle være (disclaimer: jeg er ikke
> jurist).

Jeg vil undlade at hænge dig op på det