"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse
news:VkPic.862$2G1.308@news.get2net.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har kig på et produkt fra Hifi-Import:
>
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=hifi&cMain=H%F8jttalere&cSub=Castle
>
> Og de tilbyder en totalforsikring på produktet:
>
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&cSub=&action=forsikringsbetingelser
>
> Jeg er noget i tvivl fordi betingelserne ser meget strenge ud:
> - Er der nogen der kan se om transport fra mig til forhandleren dækkes?
> Eller om denne i givet fald betales af forhandleren i tilfælde af
> reparation?
Hvis der er tale om de almindelige betingelser i købeloven, så skal det
under normale forhold dækkes af sælger . Det fremgår af købelovens §78,
stk.4.
"§78 Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79."
Er der givet garanti, skal forbrugeren bevise, at varen ikke fungerer, som
den skal. Garantigiveren (sælgeren) skal så reparere eller ombytte varen,
medmindre han kan bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren ikke har
behandlet varen korrekt.
Som man kan se, ligger forskellen mellem en garanti og en reklamationsret
navnlig i, at forbrugeren, når der er reklamationsret, skal bevise, at varen
er mangelfuld, mens det, når der er givet garanti, er garantigiveren
(sælgeren) der skal bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien.
Afhjælpning skal altid være gratis for køberen.
Fra forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man blandt andet læse følgende på
www.fs.dk _
Se dig godt for inden du indgår en aftale om en tillægsforsikring. Nogle
forsikringer kan være fordelagtige for dig - men det er vores erfaring, at
en del forsikringer reelt er værdiløse for forbrugeren. Se på, om
a.. forsikringen dækker i en periode, der ligger ud over købelovens to års
reklamationsfrist, eller om forsikringen i de første 2 år også dækker
slitage
a.. forsikringen dækker det samme som din familieforsikring (så er
forsikringen måske overflødig)
a.. der er ydet en garanti af sælger eller producent, der dækker i samme
periode, som forsikringen (så kan forsikringen være overflødig)
a.. om der skal betales selvrisiko, ved en anmeldt skade, (i så fald skal
du være opmærksom på, at hvis fejlen opstår inden for de første 2 år og
skyldes en fabrikations- eller materialefejl, vil dette være en mangel efter
købeloven, og du skal ikke betale selvrisiko).
>
> -Umiddelbart ser det jo fint ud at produkternes værdi ikke nedskrives
> men er der et catch et sted som jeg som ikkesagkyndig ikke forstår?
>
> Håber på at få noget godt input om hvorvidt en sådan tillægsforsikring i
> dette tilfælde er spild af penge eller et godt køb?
>
jf.ovenover.
--
ahw