Totalforsikring; SOLID - Er den noget værd~
Fra : Beeblebrox

Dato : 25-04-04 14:52

Hej NG

Jeg har kig på et produkt fra Hifi-Import:
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=hifi&cMain=H%F8jttalere&cSub=Castle

Og de tilbyder en totalforsikring på produktet:
http://www.hifi-import.dk/default.asp?show=&cMain=&cSub=&action=forsikringsbetingelser

Jeg er noget i tvivl fordi betingelserne ser meget strenge ud:
- Er der nogen der kan se om transport fra mig til forhandleren dækkes?
Eller om denne i givet fald betales af forhandleren i tilfælde af
reparation?

-Umiddelbart ser det jo fint ud at produkternes værdi ikke nedskrives
men er der et catch et sted som jeg som ikkesagkyndig ikke forstår?

Håber på at få noget godt input om hvorvidt en sådan tillægsforsikring i
dette tilfælde er spild af penge eller et godt køb?

Vh,
Claus

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 25-04-04 15:43

"Beeblebrox" <beeblebrox_dk@TAKE_THIS_AWAYyahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> - Er der nogen der kan se om transport fra mig til forhandleren dækkes?
> Eller om denne i givet fald betales af forhandleren i tilfælde af

Hvis der er tale om de almindelige betingelser i købeloven, så skal det
under normale forhold dækkes af sælger . Det fremgår af købelovens §78,
stk.4.

"§78 Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller
omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for
køberen, jf. § 79."

Er der givet garanti, skal forbrugeren bevise, at varen ikke fungerer, som
den skal. Garantigiveren (sælgeren) skal så reparere eller ombytte varen,
medmindre han kan bevise, at fejlen skyldes, at forbrugeren ikke har
behandlet varen korrekt.
Som man kan se, ligger forskellen mellem en garanti og en reklamationsret
navnlig i, at forbrugeren, når der er reklamationsret, skal bevise, at varen
er mangelfuld, mens det, når der er givet garanti, er garantigiveren
(sælgeren) der skal bevise, at fejlen ikke er omfattet af garantien.
Afhjælpning skal altid være gratis for køberen.

Fra forbrugerstyrelsens hjemmeside kan man blandt andet læse følgende på
www.fs.dk _

Se dig godt for inden du indgår en aftale om en tillægsforsikring. Nogle
forsikringer kan være fordelagtige for dig - men det er vores erfaring, at
en del forsikringer reelt er værdiløse for forbrugeren. Se på, om

a.. forsikringen dækker i en periode, der ligger ud over købelovens to års
reklamationsfrist, eller om forsikringen i de første 2 år også dækker
slitage
a.. forsikringen dækker det samme som din familieforsikring (så er
forsikringen måske overflødig)
a.. der er ydet en garanti af sælger eller producent, der dækker i samme
periode, som forsikringen (så kan forsikringen være overflødig)
a.. om der skal betales selvrisiko, ved en anmeldt skade, (i så fald skal
du være opmærksom på, at hvis fejlen opstår inden for de første 2 år og
skyldes en fabrikations- eller materialefejl, vil dette være en mangel efter
købeloven, og du skal ikke betale selvrisiko).

> [...]
>
> Håber på at få noget godt input om hvorvidt en sådan tillægsforsikring i
> dette tilfælde er spild af penge eller et godt køb?

jf.ovenover.

--
ahw

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 25-04-04 18:54

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>
> Hvis der er tale om de almindelige betingelser i købeloven, så skal det
> under normale forhold dækkes af sælger . Det fremgår af købelovens §78,
-snip-

Jeg tror ikke at han spørger efter forskellen på garanti og reklamation. Jeg
tror nærmere spørgsmålet går på de konkrete forretningsbetingelser, som der
er linket til. Der står at forsikringen dækker skader eller fejl,
forårsaget af pludselige og uforudsete hændelser. Et hurtigt kig på linket,
giver mig anledning til undren...

>6. Generelle bestemmelser:
-snip-
> Fremsættes erstatningskrav senere end anførte 3 måneder efter skade, er
>SOLID Forsikring fri for ansvar.

Mon ikke der i det mindste skal stå "senere end 3 måneder efter skaden er
opdaget" eller tilsvarende...? Jeg kan huske at noget lignende har været
oppe her i gruppen før, men det var nok ifb. med reklamationsret...?

Jeg håber da at den forsikring er billig... Jeg har aldrig hørt navnet på
selskabet før. Og min holdning til den slags forsikringer er: Lad være. Det
er spild af penge.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Beeblebrox

Dato : 25-04-04 21:37

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> er linket til. Der står at forsikringen dækker skader eller fejl,
> forårsaget af pludselige og uforudsete hændelser. Et hurtigt kig på linket,

Korrekt
(Men tak for det lange detaljerede svar)

> Jeg håber da at den forsikring er billig... Jeg har aldrig hørt navnet på
> selskabet før. Og min holdning til den slags forsikringer er: Lad være. Det
> er spild af penge.

Det var også mit indtryk så jeg fravalgte den - nu er der dog måske brok
med bestillingen - se tråden "Køb af produkter på nettet - prisen ændres
efter handel!?"

Vh,
Claus