I weekenden d. 10 - 12/4 finder vi på
www.dba.dk en brugt scooter 45, som
svarer til det vi går og søger efter. Anerkendt mærke, rimelig velholdt og
kun få km, samtidig med at den befinder sig inden for 10 km fra egen bopæl,
som ved en evt. handel er et stort plus, idet vi ikke har bil.
Jeg kontakter sælger telefonisk, hvor jeg får svar på en række spørgsmål.
Til mit spørgsmål om hvorvidt scooteren fremstår som værende lovlig, svarer
sælger at den er 100% lovlig, men at hun har et tunudstødning, som evt. kan
medgå i handelen.
Torsd. d 15/4 tager vi ud for at se nærmere på dyret og får en prøvetur, vi
beslutter os for at købe og tager den med samme dag.
Det hele foregår meget fornuftigt og sælger har enddog lavet en slutseddel,
for at der nu ikke skal være tvivl om noget. Der er på ingen måde noget der
kunne give en anledning til bekymring, det kommer dog frem at der ifbm. at
de på et tidspunkt har haft tunudstødningen monteret, også er sat andre
ruller i variomaticen "koblingen", den enhed der har indvirkning på
acceleration og tophastighed.
16/4 besøg på motor kontoret, omregistrering foretages.
24/4 Vi har siden købet, kørt 80Km på scooteren. Den ene dag var der på en
parallelvej opsat en hastighedsmåler, hvor målingen sagde 58Km/t - et
forhold som umiddelbart indikerede at de ruller der var monteret, alene var
monteret med henbik på acceleration.
Dog oplevede vi at der skulle gives en del gas inden den begyndte at trække,
så derfor skulle der gøres noget ved det og for ikke at famle i blinde
besluttede jeg mig for at kontakte sælger, for at være sikker på at der ikke
var "pillet" i selve koblingen.
På de spøgsmål jeg stiller bliver det samlede svar således: Der er sat andre
ruller i varioen / Der er pillet ved udstødningen / men derudover er der
ikke lavet noget hverken ved kobling el. motor, men alt i alt betyder det
dog at scooteren ikke er lovlig som sælger ellers havde fortalt!!!
Efter indkøb af diverse specialværktøj, begynder demonteringen med henblik
på at få en mere jævn acceleration og stor bliver overraskelsen, da
sideskjoldet er demonteret og hele transmissionsdelen er gjort synlig, bærer
det efter mit skøn, stor præg af uatoriseret indgreb samt anvendelse af
værktøj der bestemt ikke har været velegnet til formålet.
Følgende skjulte fejl og mangler, dukker op:
Krumtapsaksle: Her er gevindet så ødelagt at det er tvivlsomt om det i hele
taget kan skæres op.
Blæserhjul: Totalt ødelagt, grundet utilstrækkelig tilspænding, i det
gevindet på krumtapsakslen er ødelagt.
Variomatic: Der sidder ikke som forventet en original, men derimod et
tuningskit.
Jeg har regnet på hvad det vil koste at gøre scooteren lovlig og er nået
frem til ca. kr. 2.000,- og det er ren materialepriser.
Jeg er godt klar over at det er noget af en smøre dette her, men har dog et
spinkelt håb om at der er nogen her i gruppen som læser det igennem og evt.
kan foreslå hvad jeg skal gøre.
Som jeg ser det er der 1 ud af 3 muligheder.
1. At sælger refunderer en del af den modtagne salgspris.
2. At handlen går tilbage.
3. At jeg indleder et civilt søgsmål, men hvad kan jeg få ud af det???
/Jan