Hvad siger loven
Fra : [6400] - Qbic

Dato : 24-04-04 13:51

Jeg mangler et link til loven om TV Licens, er der nogen der
kan forklare hvad der gør DR til en sådan som kan opkræve
en afgift.

Jeg har hørt at der findes en EUlov som kan give DR's licenskontor
sved på panden ved fremtidig inddriven af denne afgift, men jeg har
fået forlagt dokumentet da vi flyttede, nogen der kan hjælpe der.

[6400] - Qbic
Tlf. 2336 4892

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 24-04-04 14:08

Tillæg til indlæget, mener det har noget med at EU lavede en
genneral lov om TV og TVsignaler som giver forbrugeren ret til at
fravælge en TV kanal.

Når så DR siges at være en Public kanal, så kan det så heller ikke
blive modsagt at loven omkring dørsalg må have den virkning at man
skal kunne frasige sig denne kanal, også selv om at evt. kabelnet tilbyder
den som pakkeløsninger.

Finder lige et par link frem så man kan se at der er noget
om snakken.....

/ Qbic

Fra : Gevaldi

Dato : 24-04-04 14:16

[6400] - Qbic skriblede:

Brug www.google.com og du havde fundet:

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20020105230

http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad092/

--
/Gevaldi

Fra : Rea721

Dato : 24-04-04 19:52

I news:408a68c9$0$169$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk
skrev Gevaldi følgende tekst:

> http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/raad092/

Citat:
Du skal betale licens:
Hvis du har apparater der kan gengive lyd- eller billedprogrammer, spredt
ved hjælp af radio- eller kabelanlæg. Mange har oftest en radio eller et TV,
men også en videobåndoptager kræver licensbetaling. Benyttes PC er man ikke
forpligtet til at betale licens.

Skal det forstås bogstavligt det der med PC'en??

--
Flyudlejning, Skoleflyvning, Taxaflyvning, Rundflyvning
Commercial certifikat,Single Engine - IR, Multi Engine -Class Rating

Fra : Gerner

Dato : 24-04-04 20:50

On Sat, 24 Apr 2004 20:51:36 +0200, "Rea721" <skod1[remove]@721.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

> [...]
>forpligtet til at betale licens.
>

>Skal det forstås bogstavligt det der med PC'en??

Nej, den er blevet opfanget.
Fra LOVEN § 1

Stk. 3. Monitorer tilknyttet andet elektronisk udstyr anses for modtagere,
såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af
radio- eller kabelanlæg.

Altså en pc med tv-kort e.lign.

--
Gerner
1107WU/5198hrs

Fra : Thomas (8260)

Dato : 24-04-04 20:59

> [...]
> såfremt de kan gengive lyd- eller billedprogrammer, som er spredt ved hjælp af

I princippet skal man betale, men DR vil vist lade folk der kun anvender
tv-kort i pc'en slippe.
<http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=11006>

Thomas

Fra : Froggy

Dato : 24-04-04 21:27

Rea721 wrote:
> [...]
> licens.
>
> Skal det forstås bogstavligt det der med PC'en??
----

Hmmm godt spørgsmål - loven blev lavet om pr. 1. maj 2003
Ref.: http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/B20030027405

§ 1. Efter radio- og fjernsynslovens § 69 skal der betales afgift for
opstillede radio- og fjernsynsmodtagere. Afgift kaldes herefter licens.
Licens opkræves af DR, DR-Licens.

Stk. 2. Ved radio- og fjernsynsmodtagere forstås apparater, der kan
[...]

---------

- der står rent faktisk intet om PC'ere med TV-kort, men ikke desto
mindre fik en del unge mennesker på et kollegie i Skive besøg af DRs
pejlevogn sidste år - og der blev også delt regninger ud til dem, der
så TV på PC'en (der er jo netop fælles kabelanlæg).

Har forbrugerrådet fortolket loven korrekt, når de skriver:
"Benyttes PC er man ikke forpligtet til at betale licens." ?
De referer endda til loven med direkte klik-link...

Det virker selvmodsigende i forhold til Stk.2 og Stk.3 ovenfor.

Og hvordan det forholder sig, hvis en enkelt husstand med egen
TV-antenne kun benytter PC til TV-kiggeri og kun hører net-radio, er
ret uigennemsigtigt :-?

Net-radio kræver jo ingen antenne og intet specielt tuner-kort (og rent
faktisk heller ingen monitor, hvis man altså ku' navigere hen til
netradio-stationen "i blinde").
Spørgsmålet er så om en ledning fra en antenne på taget (eller fra en
stueantenne) til et TV-kort i en PC er et "kabelanlæg"?

--
Froggy
Der er bedre at vide lidt om meget

Fra : Gerner

Dato : 24-04-04 17:36

On Sat, 24 Apr 2004 15:07:56 +0200, "[6400] - Qbic" <info@ringparken.dk> wrote
in dk.videnskab.jura:

>Tillæg til indlæget, mener det har noget med at EU lavede en
>genneral lov om TV og TVsignaler som giver forbrugeren ret til at
>fravælge en TV kanal.

Du betaler ikke licens for at se tvkanaler, om du så kun kan se 1, skal du
betale.

> [...]
>den som pakkeløsninger.
>
>Finder lige et par link frem så man kan se at der er noget

Det kan du bare glemme, da licensbetalingen ikke berører antal kanaler du kan
eller ikke kan se.

Desuden kan du se licensbestemmelserne på DR's hjemmesider.

Og her er lovens navn.

Bekendtgørelse om radio- og fjernsynslicens

BEK nr 274 af 14/04/2003

--
Gerner
1106WU/5193hrs