Manglende krog til hund udenfor butik!
Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 12:57

Hej NG!

I den butik jeg arbejder, har vi inge krog udenfor, hvor man kan "parkere"
sin hund, når man besøger os.
Vi havde besøg af et par, der var meget fortørnede over at vi ikke havde en
sådan krog, og det påstod, at uden en sådan krog kunne vi ikke nægte dem, at
tage deres hund med ind i butikken!
Er der nogen af jer, der ved, om dette er korrekt!?

Helmut Lotti

Fra : Ralph

Dato : 22-04-04 13:26

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> tage deres hund med ind i butikken!
> Er der nogen af jer, der ved, om dette er korrekt!?

Vrøvl, du kan da nægte hvem som helst at komme ind i butikken, brokkerøven,
ham der vælter alting, 14-15 årige drenge, folk i bare tæer, rygere, hunde,
elefanter, kvinder, mænd.

Hvis man skal følge deres "logik" så skulle du også have et fuglebur, en
kattekrog, et terrarie, en elefantkrog, fortsæt selv.

--
venligst
Ralph

Fra : Per Christoffersen

Dato : 22-04-04 13:49

> [...]
brokkerøven,
> ham der vælter alting, 14-15 årige drenge, folk i bare tæer, rygere,

Du har delvist ret. Man kan afvise at handle med bestemte personer, men
visse grupperinger må man ikke på forhånd vælge fra . Det fremgår af lov om
forbud mod forskelsbehandling på grund af race mv.:
§ 1. Den, som inden for erhvervsmæssig eller almennyttig virksomhed på grund
af en persons race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller
seksuelle orientering nægter at betjene den pågældende på samme vilkår som
andre, straffes med bøde, eller fængsel indtil 6 måneder.

Hunde er ikke omfattet af denne lov (!), selvom der tales om race...

Selvfølgelig kan man nægte at modtage hunde i sin forretning, - i visse
brancher er det endog et krav.

/Per

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-04 13:47

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
> Selvfølgelig kan man nægte at modtage hunde i sin forretning, - i visse
> brancher er det endog et krav.

Det mente jeg også nok!
Men kunden påstod hårnakket noget andet, og så bliver man hurtigt i tvivl!

Helmut Lotti

Fra : Absolut Jens

Dato : 23-04-04 07:35

Helmut Lotti wrote:
> "Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det mente jeg også nok!
> Men kunden påstod hårnakket noget andet, og så bliver man hurtigt i
> tvivl!

hvad med at sætte nogle kroge op når i nu har fundet ud af at der er
nogle der har hund.

--
Jens

Gud gav ganske vist menneskerne forstanden, men glemte Henrik Kylling &
Allan(2300)

Fra : -++Carsten++-

Dato : 23-04-04 22:14

"Absolut Jens" <postkasse_66@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> hvad med at sætte nogle kroge op når i nu har fundet ud af at der er
> nogle der har hund.

Hvorfor det?
Folk må sgu da lade deres dyr være der hjemme.

Carsten

Fra : bem

Dato : 23-04-04 22:34

-++Carsten++- wrote:

> Hvorfor det?
> Folk må sgu da lade deres dyr være der hjemme.

Nej da - forretningsdrivende skal da også have pligt til at sørge for
cykelstativer, parkeringspladser, kajpladser og landingsbaner, hvis nu
kunderne skulle finde på at lade sig transportere med alternative
transportmidler - derudover bør også forefindes fortøjringsmuligheder til
heste, elefanter, kameler, dromedarer og kængurustylter....for ikke at tale
om en foderplade til skulderrotter.

Bo

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-04-04 09:54

"bem" <bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> transportmidler - derudover bør også forefindes fortøjringsmuligheder til
> heste, elefanter, kameler, dromedarer og kængurustylter....for ikke at

Også her et svar, der er OT - blot så jeg har nogen at henvise til, når jeg
bliver beskyldt for at være OT - og det gør jeg tit!

--
ahw

Fra : Michael C. Andersen

Dato : 27-04-04 07:47

"Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> wrote in message

> [...]
jeg
> bliver beskyldt for at være OT - og det gør jeg tit!

Hehe..lidt OT, men i den virksomhed hvor jeg arbejder, er der en afdeling i
Sverige, (langt ude i vildmarken, i en lille bygd, eller hvad det nu hedder
"derovre") hvor jeg var oppe og arbejde for noget tid siden.
Det er nogle VIRKELIG gamle bygninger (moderniseret, jovist), men udenfor er
der en række ringe i væggen, hvor folk i gamle dage kunne tøjre deres heste.

Dette grinte jeg lidt af, indtil andendagen af mit besøg, hvor der pludselig
faktisk stod en hest tøjret til en af disse ringe....
Så de var åbenbart stadig i brug! ;)
(og jeg fandt ud af, hvorfor de aldrig var blevet fjernet)

--
Med venlig hilsen / Regards

Michael C. Andersen

Fra : -++Carsten++-

Dato : 23-04-04 22:12

> [...]
at
> tage deres hund med ind i butikken!
> Er der nogen af jer, der ved, om dette er korrekt!?

Har i cykelstativ?
Ellers må man vel også tage sin cykel med!

Folk er sgu for latterlige nogen gange, godt det ikke kom på hesteryg!

Carsten

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-04-04 09:51

"-++Carsten++-" <y@y.xx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Ellers må man vel også tage sin cykel med!
>
> Folk er sgu for latterlige nogen gange, godt det ikke kom på hesteryg!

Det er muligt at folk er latterlige - men belært af mange, så er ovenstående
jo helt OT, jf.fundatsen.

Det, den forretningsdrivende spørger om, er ganske klart: har man som
butiksejer pligt til at lade hundekrog opsætte - det må der vel være nogle
juridiske hjerner, der kan gennemskue - moral har i dette tilfælde intet med
sagen at gøre.

Der har /eller eksisterer stadigvæk for eksempel en regel om at man som
forretningsdrivende ikke kan nægte folk adgang til et toilet, selvom de ikke
er kunder i butikken.
Der er /eller eksisterer stadigvæk for eksempel regler om hvor langt ude på
en gade man må anbringe et skilt, hvordan butikken skal være, hvis man
handler med fødevarer etc.

Nogle handlende sætter også skilte op på deres vindue om at cykelparkering
er forbudt - men den holder ikke -kun politiet kan opstille sådanne skilte,
og de skal opfylde visse formkrav, selvom der ikke er nogen formel logik i
netop disse formkrav.

Det er altså ikke helt uforståeligt at der også kunne findes regler for
hvordan man skal håndtere sagen som den med hundekrogen.

I Danmark må folk parkere deres barnevogne uden for restauranter uden
problemer - i USA er det ikke tilladt - man kan her risikere fængselsstraf
for forbrydelsen under betegnelsen "vanrøgt" af børn.

Så inden du altså stiller dig op på den høje hest med moralske fordømmelser
over hvor "dumme" folk er, så kunne det måske være fint, hvis du i stedet
kunne henvise til en paragraf, der handler om hunde og butikker. Ellers er
det vel uvedkommende her i gruppen, skulle jeg mene (som nævnt belært af
folk som Rune og andre, som mærkværdigvis nok ikke har været på banen i
denne sag)

--
ahw

Fra : Per Christoffersen

Dato : 26-04-04 07:51

"Arne H. Wilstrup" <nn@nogen.dk> skrev i en meddelelse
> Der har /eller eksisterer stadigvæk for eksempel en regel om at man som
> forretningsdrivende ikke kan nægte folk adgang til et toilet, selvom de
ikke
> er kunder i butikken.

Det gør der nu ikke, men der eksiterer en vandrehistorie om, at det
forholder sig sådan.
Ligesom historien om, at man ikke må nægte nogen et glas vand.

/Per

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-04 10:25

On Thu, 22 Apr 2004 13:57:02 +0200, "Helmut Lotti"
<HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote:

> [...]
>tage deres hund med ind i butikken!
>Er der nogen af jer, der ved, om dette er korrekt!?
Hvilken type forretning/butik er der her tale om ?
i nogle typer af forretninger har hunde(dyr) ikke adgang bla.
fødevarebutikker, restautioner, etc. Det kan derfor godt tænkes at der
omkring disse typer af forretninger er regler om at der skal være
"hundekrog". Måske man skal søge omkring bekendgørelser fra
levnesmiddelkontrollen ?

/Hans