Udformning af kontrakt.
Fra : Not-my-mail@do-not-u~

Dato : 20-04-04 09:18

Hej Alle

Først et kort resume af mit problem. Mellem min nabo (som er en kiosk) og
mit hus, har jeg en vej. Vejen tilhører mig. Kiosken skal bruge min vej for
at læsse varer af. Kiosken har været nabo til mit hus i 18½ år og om 1½ år
vil han, hvis jeg ikke gør noget, opnå hævdret på brug af vejen. Jeg vil
gerne tillade kiosken bliver ved med at bruge vejen dog vil jeg hindre at
han får hævdret til at bruge vejen.
Kan man selv udforme en kontrakt hvor jeg midlertidig giver kioskejeren lov
til at benytte min vej eller skal der en advokat på. Skal sådan et dokument
tinglyses eller hvorledes kan jeg sikre mig at kontrakten bliver "lov".

Håber nogen kan svarer mig og endnu bedre evt. henvise mig til et sted hvor
der ligger en kontrakt som man kan kopier ordlyden fra.

Mvh.

Morten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-04-04 09:56

<Not-my-mail@do-not-use-this.ok> skrev:

> [...]
>gerne tillade kiosken bliver ved med at bruge vejen dog vil jeg hindre at

Jeg har lånt en garage ud til en overbo - mundtlig aftale. Da der
var gået et par år, blev jeg netop nervøs for hævd og spurgte
herinde. Jeg fik at vide af en jurist at blot det at der forelå
aftale om lån, var nok til at der ikke kunne vindes hævd.

Med et dokument er du naturligvis mere sikker.

>Kan man selv udforme en kontrakt hvor jeg midlertidig giver kioskejeren lov
>til at benytte min vej eller skal der en advokat på.

En aftale er en aftale. Man behøver kun advokater hvor der er
risiko for forviklinger. Hvis du skriver noget a la:

====
Hermed giver jeg NN lov til at benytte min vej så længe han
driver forretning i XX på YY-vej nr XYZ. Jeg gør udtrykkelig
opmærksom på at han ikke kan vinde hævd på benyttelsen.

Hvis forretningen sælges eller arves, må de nye ejere lave en ny
aftale med mig.
====

Datér og få hans og din egen underskrift på - kopi til ham, så
skulle den kartoffel være pillet.

--
Bertel

Fra : Henning Makholm

Dato : 21-04-04 15:12

Scripsit Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>

> [...]

> opmærksom på at han ikke kan vinde hævd på benyttelsen.
>
> Hvis forretningen sælges eller arves, må de nye ejere lave en ny

Hm, hvis nu forretningen bliver solgt og ingen tænker over at forny
aftalen, men de nye ejere alligevel fortsætter med at bruge
adgangsvejen i 20 år vil den nye ejer jo udtrykkeligt ikke være bundet
af hævdfraskrivelsen.

Desuden ville jeg, hvis det var mig der udlånte brugsret til fast
ejendom [1], sørge for at det var klart at jeg kunne opsige lånet til
enhver tid, og at det ihvertfald ikke bandt den nye ejer hvis *jeg*
solgte.

Kan man tinglyse en pligt til at naboejendommen skal anerkende at
brugen af vejen er en nabotjeneste som ikke vinder hævd?

[1] Men stol aldrig på hvad en Makholm siger om vejret og hævd derpå.

--
Henning Makholm "I always thought being *real* sad
would be *cooler* than acting *fake*