opkræve feriepenge ...
Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-04-04 18:05

Jeg laver lidt freelancearbejde hist og pist ... ikke som selvstændig men
som lønmodtager. Nogen gange skal jeg selv give en pris - andre gang er det
en fast timeløn. Nogen gange er det en stor virksomhed og så går det hele jo
ganske nemt. Jeg får løn og lønsedler ... og feriepenge - sådan helt af sig
selv. Men hvis jeg nu får 7500 kroner af en lille forening, en badmintonklub
eller lignende ... hvordan så med feriepenge? Sådanne steder har jo ikke et
lønkontor, men blot en kassér, der udbetaler en check ...

ras

Fra : GiWeo

Dato : 18-04-04 18:12

Hejsa

>Men hvis jeg nu får 7500 kroner af en lille forening, en badmintonklub
>eller lignende ... hvordan så med feriepenge? Sådanne steder har jo ikke et
>lønkontor, men blot en kassér, der udbetaler en check ...

Så er du selvstændig - sådan ser Told og Sakt i hvert fald på det -
Den lille forning indberetter nemlig ikke at du har tjent penge hos
dem, da du formegentlig ikke oplyser dit CPR ?

Altså selvstændig = ingen feriepenge

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 18-04-04 20:36

"GiWeo" <giweoFJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er du selvstændig - sådan ser Told og Sakt i hvert fald på det -
> Den lille forning indberetter nemlig ikke at du har tjent penge hos
> dem, da du formegentlig ikke oplyser dit CPR ?

- ikke helt forstået ... så længe jeg får løn er jeg vel lønmodtager og ikke
selvstændig. Foreningen kunne jo ansætte mig for en dag, en uge eller 3
måneder ... og så får jeg jo løn - og feriepenge. Men bottom-line er vel, at
jeg bare skal smide 12½ % oven i det tilbud, jeg giver ...

ras

Fra : GiWeo

Dato : 19-04-04 08:23

Hesja

> [...]
>måneder ... og så får jeg jo løn - og feriepenge. Men bottom-line er vel, at
>jeg bare skal smide 12½ % oven i det tilbud, jeg giver ...

Det er stadig som selvstænding - du udskriver en regning på en ydelse
og får penge derefter - du skal selv indberette til Skattevæsenet.

Og selvstændige har ikke feriepenge - men tilgengæld bestemmer de
selv deres løn !

--

Lars Engelhardt
webmaster@linkssiden.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-04 09:08

> Det er stadig som selvstænding - du udskriver en regning på en ydelse
> og får penge derefter - du skal selv indberette til Skattevæsenet.

- jeg er vel ikke selvstændig, hvis jeg bliver ansat med en kontrakt, der
gælder for en uge ... eller en måned!

> Og selvstændige har ikke feriepenge - men tilgengæld bestemmer de
> selv deres løn !

- jeg ser pointen ...
¨
ras

Fra : Ralph

Dato : 19-04-04 20:19

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> - jeg er vel ikke selvstændig, hvis jeg bliver ansat med en kontrakt, der
> gælder for en uge ... eller en måned!
> - jeg ser pointen ...

En lille historie fra det virkelige liv:

Jeg har været lønmodtager, begyndte så småt at stemme klaverer, og tog
selvfølgeligt penge for det, på et tidspunkt oversteg min indkomst ved
klaverstemning kr. 10.000 pa, og da det dengang var grænsen blev jeg
momsregistreret, det betyder bl.a. at man kan trække sine omkostninger fra
ved det selvstændige arbejde.
Lidt senere blev jeg fyret, og havde så dagpenge(via SID) og mine
stemninger, disse blev opgivet via momsregnskab, og fratrukket time for time
i dagpenge, til sidst havde jeg så mange kunder at jeg ikke kunne få
dagpenge mere, meldte mig ud af SID og ind i ASE.
År senere blev jeg tilbudt et bedre job - i samme firma som tidligere havde
fyret mig - og jeg trappede stemninger ned og blev HK´er. Siden købte jeg
mig ind i firmaet og blev dermed selvstændig igen, og tilbage til ASE. Til
stadighed har jeg stemt, dog ikke nær så meget på det sidste og mine
stemninger er et selvstændigt firma, dvs. at nu er jeg 2 x selvstændig.

Denne historie er blot et eksempel på at man kan flere ting på een gang, og
at den ene ikke nødvendigvis udelukker den anden, det med fagforeningerne er
blot for at synliggøre de forskellige stader af mit arbejdsliv.

Håber du forstår

--
venligst
Ralph

Fra : Per Christoffersen

Dato : 19-04-04 08:25

> [...]
> Den lille forning indberetter nemlig ikke at du har tjent penge hos
> dem, da du formegentlig ikke oplyser dit CPR ?

De udbetaler næppe nogen penge uden en faktura med SE-nr eller til en person
med CPR-nummer. Gør de det kan de få temmelig store problemer ifht. evt.
offentlige tilskud.
Men de kan udbetale som B-indkomst, som er en ren honorarafregning uden
skattetræk (og som regel uden feriepenge).

/Per

Fra : rasmus carlsen

Dato : 19-04-04 09:12

"Per Christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men de kan udbetale som B-indkomst, som er en ren honorarafregning uden
> skattetræk (og som regel uden feriepenge).

- ok ... hvis jeg får et honorar (og ikke løn) er der ingen ko på isen. Der
kan jo opstå et problem næste år, hvis jeg skal holde ferie mens jeg er på
dagpenge. Så skal jeg jeg bruge de optjente feriedage før jeg får
feriedagpenge ...

ras

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-04-04 10:46

"rasmus carlsen" wrote

> [...]
> kan jo opstå et problem næste år, hvis jeg skal holde ferie mens jeg er på
> dagpenge. Så skal jeg jeg bruge de optjente feriedage før jeg får

Mjahh, der kan stadig opstå problemer i forhold til feriedagpenge da al
indtægt skal opgives til A-kassen
Honorarer trækker fra på linje med anden indkomst
Tjek med A-kassen!

- Peter