hardware retur med evt. piratsoftware
Fra : rasmus carlsen

Dato : 16-04-04 21:30

Hejsa,

Jeg skal levere en bærbar computer tilbage til forretningen ...den virker
ikke helt og har formentlig en hardwarefejl. Skal jeg være bekymret for at
butikken siger "hovsa, har du licens til det program"? Eller noget mere
teoretisk "hovsa - den slags billeder er vist ulovlige" - eller hovsa "den
terroplan ser ikke rar ud"?

ras

Fra : Ralph

Dato : 16-04-04 22:00

"rasmus carlsen" <rasmus[punktum]carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:AnXfc.3600> Jeg skal levere en bærbar computer tilbage til forretningen
> [...]
> teoretisk "hovsa - den slags billeder er vist ulovlige" - eller hovsa "den

Ja, helt klart, EDB-teknikkere har ikke andet end tid - de SKAL bruge (står
der i deres overenskomst) mindst 2 timer pr. computer for at søge efter
nøgenbilleder og videoer af tvivlsomt indhold. Det er lidt ligesom bankfolk,
de laver intet andet end at se hvor Rasmus nu har brugt sit dankort. "Ha,
ser her allesammen, han betaler fame 700 kroner nede ved lidelige Laila,.
jeg har aldrig givet mere end 200"

Bortset fra det, hvis du har en analfiksering af 8 årige Stefan som tapet på
dit skrivebord, så vil jeg nok lige tænke 2 gange, og så købe en ny
computer - med andre ord, står din overtrædelse mål med prisen på en ny PC

--
venligst
Ralph

Fra : rasmus carlsen

Dato : 16-04-04 22:12

> Bortset fra det, hvis du har en analfiksering af 8 årige Stefan som tapet

> dit skrivebord, så vil jeg nok lige tænke 2 gange, og så købe en ny
> computer

- hehe så vidt det teoretiske ... men sæt nu det var en mindre
lovovertrædelse...

> med andre ord, står din overtrædelse mål med prisen på en ny PC

- det er sådan set ikke min maskine ... jeg har bare lige haft den til
"eftersyn" og meddelt ejeren (som intet aner om den slags maskiner) at jeg
synes den skal en tur til forhandleren. Men da styresystemet er af tvivlsom
oprindelse var hun lidt bekymret ... og det er denne bekymring, jeg deler
med jer. De kan vel ikke kommer og sige, at garantien er bortfaldet fordi
der liggger en ulovlig version af win98 eller noget i den stil)

ras

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-04-04 22:11

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> teoretisk "hovsa - den slags billeder er vist ulovlige" - eller hovsa "den

Hvis dine programmer/data ikke har noget med fejlen at gøre, må
forretningen ikke snage, men det forhindrer dem ikke nødvendigvis i at
gøre det. Der er i hvert fald mindst én, der er blevet knaldet for
børneporno, efter at computeren har været til reparation (engelsk
sanger, der blev kendt - vist nok i 70'erne - for et heavy udseende med
læderjakke og kæder, men ikke om jeg kan huske hans navn).

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Palle Bruselius

Dato : 17-04-04 14:08

> [...]
> sanger, der blev kendt - vist nok i 70'erne - for et heavy udseende med
> læderjakke og kæder, men ikke om jeg kan huske hans navn).

Svaret er nok helt OT, men det var Gary Glitter, der blev taget med bukserne
nede om hælene - undskyld udtrykket

Palle

Fra : Gerner

Dato : 16-04-04 22:17

Hvad er det juridiske spørgsmål ?
Hvilken lov du har brudt ?
Hvilken lov firmaet evt. vil bryde ?

--
Gerner
1068WU/5014hrs

Fra : rasmus carlsen

Dato : 16-04-04 22:32

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse

> Hvad er det juridiske spørgsmål ?
> Hvilken lov du har brudt ?
> Hvilken lov firmaet evt. vil bryde ?

- risikerer jeg at få APG på nakken HVIS der er piratsoftware på den
maskine, jeg afleverer i butikken. Må butikken kigge på min software? Må -
eller skal de - give rette myndigheder besked, hvis de ser noget, de finder
mistænkeligt?

ras

Fra : Daniel Overby

Dato : 17-04-04 08:03

> [...]
> teoretisk "hovsa - den slags billeder er vist ulovlige" - eller hovsa "den

Hvordan skal en forretning nogensinde tjekke om du har licens til et givent
program?

- Daniel

Fra : Brian A.

Dato : 18-04-04 12:15

"Daniel Overby" <mailFJERN@FJERNoverbyhansen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan skal en forretning nogensinde tjekke om du har licens til et
givent
> program?

Til fx. Windows XP er man sikker på at det er en "pirat-version" hvis
licens-nøglen starter med "FCKGW". Det kræver dog, så vidt jeg husker et
lille program til at "aflure" hvilken nøgle der er brugt...

Fra : Kasper Dupont

Dato : 17-04-04 15:38

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> teoretisk "hovsa - den slags billeder er vist ulovlige" - eller hovsa "den

Mit råd:

Uanset hvad du ellers har tænkt dig at gøre, så tag
en backupkopi af alt vigtigt inden du indleverer
maskinen. Du kan ikke være sikker på at se dine data
igen når først maskinen er blevet indleveret.

Og når du nu har taget en backupkopi kan du jo lige
så godt slette diskens indhold inden du indleverer
den. Hvis du bruger det rigtige program til at slette
diskens indhold kan du være sikker på, at de ikke
finder noget ved en tilfældighed.

Blev maskinen leveret med eller uden software? Hvis
den blev leveret uden software burde det heller ikke
være noget problem at indlevere den igen uden
software. Ellers ville jeg nok vælge at lægge den
originale software ind igen inden jeg indleverede den.

/* Would you like fries with that? */

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 18-04-04 13:24

Nøjer mand FCKGW Det bruger den halve Danmark jo nok.

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 18-04-04 13:41

Glemte lige, der søges ikke efter piratsoftware, men har du
nogle anstødelige billeder eller lign ved fejlsøgningen, så kan der blive
tale om at politiet bliver indblandet.

Børneporno vil være et oplagt emne for politiet, men en piratversion af
verdens mest ustabile operativsystem sker der vel ikke noget ved.

/ Qbic

Fra : [6400] - Qbic

Dato : 24-04-04 08:17

DVS at du kører med piratsoftware, det er så ikke lovligt
og du vil nok modtage et girokort i den kommende uge.

APG's metoder.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-04-04 13:50

rasmus carlsen wrote:

> [...]
> program"? Eller noget mere teoretisk "hovsa - den slags billeder er
> vist ulovlige" - eller hovsa "den terroplan ser ikke rar ud"?

Jeg har den oprindelige disk (10Gb) med det oprindelige OS liggende klar til
at skubbe i min bærbare hvis den skal til rep
Nemt og ligetil
Og så behøves jeg heller ikke at diskutere med supporten vedr OS/rigtige
drivere og hvad pokker de ellers kan finde på man lige skal tjekke fordi
skærmen er totalt død :-]

- Peter