Indboforsikring der dækker indo sttjålet f~
Fra : John

Dato : 15-04-04 13:45

Hej,

Jeg overlader min bil til et automekaniker værksted en lørdag og afhenter
den om mandagen. Da har der været indbrud på værkstedet og nogle ejendele
(som normalt vil være dækket af min indbo) er stjålet ud af min bil! Der er
tilsyneladende ikke tegn på voldeligt opbrud på værkstedet. I følge
forsikringsselskabet, var det mig der skulle politianmelde det, da det var
mit indbo - så det gør jeg. Der er ikke tegn på opbrud af bilen, da
mekanikeren ikke har aflåst bilen, da den jo har stået i et aflåst værksted.

Er det begrundelse nok, af forsikringsselskabet, at begrunde afslaget med
der ikke har været synlige tegn på opbrud af bil og værksted?

I en tlf. samtale med forsikringsselskabet, hvor sagsbehandler bliver spurgt
direkte: hvis f.eks. bilen havde stået uaflåst (læs: selve bilen er ikke
låst) i naboens garage, men at selve garagen var låst - ville
indboforsikringen tilsyneladende have dækket, hvis der blot var synlige tegn
på opbrud af naboens garage.

Mvh,
John

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 15-04-04 15:18

"John" skrev 15.04.2004 14:45:

> Er det begrundelse nok, af forsikringsselskabet, at begrunde afslaget med
> der ikke har været synlige tegn på opbrud af bil og værksted?

Hvad siger dine forsikringsbetingelser?

/kristian

Fra : John

Dato : 15-04-04 15:34

Hej,

Som jeg læser det, dækker den ikke medmindre der er tegn på voldeligt opbrud
på bilen... Men jeg kan ikke se nogen steder om hvad der står hvis den er
indelåst i en garage, og selve bilen ikke er aflåst.

Spørgsmål: har jeg pligt til at oplyse et autoværksted om at opbevare min
bil forsvarligt og låse den, hos dem - eller kan jeg tillade mig at antage
at den er trygt opbevaret på deres værkssted?

Mvh
John

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BCA46651.34DEC%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

Fra : Peter Hansson

Dato : 15-04-04 17:32

"John" <jjensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bil forsvarligt og låse den, hos dem - eller kan jeg tillade mig at antage
> at den er trygt opbevaret på deres værkssted?

Man kunne måske rette kravet med værkstedets ansvars/tyveriforsikring. Jeg
mener ikke man har en speciel pligt til at bede et værksted, om at opbevare
bilen sikkert.

Jeg vil tro at kravet kunne afvises for genstande, der ikke ligesom hører
hjemme i en bil man overlader til et værksted.

PH

Fra : MAndersen

Dato : 15-04-04 21:16

> [...]
> låst) i naboens garage, men at selve garagen var låst - ville
> indboforsikringen tilsyneladende have dækket, hvis der blot var synlige

Du må lige skrive hvad det er for ting du har fået stjålet.
Hvis det er tøj, tasker m.m., skal din indboforsikring dække. Der er tale om
simpelt tyveri, og de nævnte ting er omfattet af denne.

Er der tale om cd'er til bilen, er det bilens kasko, og her kan der være
krav om at der på bilen skal være tale om voldeligt opbrud.

Er det penge og andre pengerepræsentativer, er der næppe dækning, da dette
er særlig privat indbo, og kun dækket ved indbrud=opbrud/smadret
garageport/vindue etc.

MAndersen

Fra : Manne

Dato : 16-04-04 10:01

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev i en meddelelse

-klip-

> [...]
>
> Er der tale om cd'er til bilen, er det bilens kasko, og her kan der være
> krav om at der på bilen skal være tale om voldeligt opbrud.

Det er lige omvendt...... Indboforsikringen kræver voldeligt opbrud, det gør
kaskoforsikringen ikke

Leif

Fra : MAndersen

Dato : 16-04-04 11:29

"Manne" <lbp@FJERNDETTElystig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> om

> -klip-
>
> Det er lige omvendt...... Indboforsikringen kræver voldeligt opbrud, det

Forkert. Hvis en person går ind i mit hus, gennem en åbentstående dør,
sjæler min sofa, fjernsyn, reoler og andet almindeligt indbo, er der
forsikringsdækning på min indboforsikring.

I mange forsikringsbetingelser til auto, står der at en betingelse for
dækning er, at der har været tale om voldeligt opbrud.

MAndersen

Fra : Ole Jansen

Dato : 16-04-04 16:12

> Forkert. Hvis en person går ind i mit hus, gennem en åbentstående dør,
> sjæler min sofa, fjernsyn, reoler og andet almindeligt indbo, er der
> forsikringsdækning på min indboforsikring.

I henhold til de fleste forsikringsbetingelser, SKAL der være tale om
voldeligt opbrud på en bil før at tyveri herfra bliver dækket. Når det
drejer sig om effekter som befinder sig i en bil så lad være med at snatte
om indbrudstyveri og/eller simpelt tyveri . I tilfælde af tyveri fra en bil
med voldeligt opbrud, vil skaden blive behandlet som simpelt tyveri med
hensyn til de genstande som er stjålet.

Sjovt nok er det sådan, at hvis du f.eks. har din frakke liggende på
kølerhjælmen og den bliver stjålet mens du vender ryggen til et øjeblik, så
vil din indbosforsikring dække. Hvis den samme frakke befinder sig på
bagsædet af bilen og bliver stjålet herfra uden synlig tegn på opbrud, så er
der ingen dækning.

Hilsen Nanjan

Fra : MAndersen

Dato : 16-04-04 21:01

"Ole Jansen" <Ole.Jansen@privat.INVALID> skrev i en meddelelse

> [...]
bil
> med voldeligt opbrud, vil skaden blive behandlet som simpelt tyveri med

Nu har jeg kigget efter, og du har ret.

MAndersen