Maskindirektivet
Fra : Jesper@vels.dk

Dato : 12-04-04 19:56

Hej

Jeg arbejder i en virksomhed der er ved at bygge til og lave om i
virksomheden, i en af afdelingerne har de en maskine som larmer en del og
køre det meste af dagen. Jeg ved ikke hvor meget den larmer men det er
påkrævet høreværn hvis man opholder sig i afdelingen i mere end 30 min.

Jeg har kigget i maskindirektivet
http://europa.eu.int/smartapi/cgi/sga_doc?smartapi!celexplus!prod!CELEXnumdoc&lg=da&numdoc=398l0037

Der står der om støj
"1.5.8. Støjrisici
Maskinen skal være konstrueret og fremstillet således, at risici som følge
af luftbåret støjemission mindskes til det lavest mulige niveau, der med
rimelighed kan forventes på baggrund af den tekniske udvikling, og de
eksisterende midler til støjdæmpning, bl.a. ved støjkilden."

Vil det sige sig at virksomheden har pligt til at afskærmen maskinen men en
støjmur, så maskinen ikke larmer så meget, iforbindelse med de bygger om i
afdelingen?

/Jesper Vels

Fra : Erik Olsen

Dato : 12-04-04 20:03

Jesper@vels.dk wrote:

> Vil det sige sig at virksomheden har pligt til at afskærmen maskinen
> men en støjmur, så maskinen ikke larmer så meget, iforbindelse med de
> bygger om i afdelingen?

Maskindirektivet gælder for *nye* maskiner. Du har sikkert større
sandsynlighed for at finde argumenter i Arbejdstilsynets regler for
støjdæmpning i forbindelse med en ombygning.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 13-04-04 07:55

Erik Olsen wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Maskindirektivet gælder for *nye* maskiner. Du har sikkert større
> sandsynlighed for at finde argumenter i Arbejdstilsynets regler for
> støjdæmpning i forbindelse med en ombygning.

Tjaeh.
Hvis du kigger på At-anvisning nr. 2.2.0.1, november 1996, erstatter
november 1995, Maskiner og maskinanlæg står der i den udgave jeg har
liggende på bordet (som er udskrevet fra www.retsinfo.dk for et årstid
siden) står der i afsnit 7 ((Støj og vibrationer m.v.) note 1 at en maskine
ikke må udsætte arbejdstagerne for en støjbelastning over 85 dB (A) og hvis
den gør må arbejdsgiveren kun lade arbejdet udføre hvis der anvendes
høreværn (med reference til bekendtgørelse om støjgrænser på
arbejdspladsen).
At-anvisningen skyder ret bredt i sit dækningsområde - dog med en del
undtagelser - og uden at kende maskinen nærmere er det svært at vurdere om
pågældende maskine er dækket ind. Derfor bør Jesper nok lige selv gå ind på
www.retsinfo.dk, finde At-direktivet og læse afsnit 1.1 og de deri nævnte
referencer for at finde ud af om pågældende maskine er dækket ind.
For lige at knytte det til EF's maskindirektiv citerer jeg lige
At-direktivet:
"Kapitel 2 i bekendtgørelsen indeholder regler, der gennemfører
EF-maskindirektivet. Det gælder kun for maskiner og sikkerhedskomponenter,
der er omfattet af direktivet. Alle andre maskiner m.v. falder ind under
reglerne i bekendtgørelsens kapitel 3."

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"My love for you is like this scar - ugly but permanent"
-- Megan Mullally as Karen Walker in 'Will & Grace'