Trailer eller ej?
Fra : Jean

Dato : 10-04-04 18:52

Hej NG!

Afgørelsen på en lille diskussion.
Må jeg køre med denne trailer?

Bilens tal:
Egenvægt: 825
Max last: 475
Totalvægt: 1.300

(Påhængskøretøjets største totaltvægt med bremser: 600 kg.)

Trailers tal:
Egenvægt: 300
Max Last: 700
Totalvægt: 1.000

(Traileren har bremser!)

Jeg har allerede udfyldt dette skema:
http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80

Skemaet siger, at jeg må køre med almindeligt B-kørekort, dog max med en
last på 300 kg.

Har jeg ret, eller har jeg ret...

Mvh Jean.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-04-04 18:57

Jean wrote:
> Må jeg køre med denne trailer?

> Skemaet siger, at jeg må køre med almindeligt B-kørekort, dog max med
> en last på 300 kg.
>
> Har jeg ret, eller har jeg ret...

Hjemmesiden du henviser til har ret.

Hvorfor er du i tvivl hvis siden siger ovenstående?

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : Jean

Dato : 10-04-04 19:09

Morten skrev:
> Hjemmesiden du henviser til har ret.

Godt!

> Hvorfor er du i tvivl hvis siden siger ovenstående?

Fordi et familiemedlem hårnakket påstod, at jeg ikke måtte. En mekaniker
havde bildt ham ind, at han ikke måtte...

Mvh Jean

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 10-04-04 19:21

Jean wrote:
> Fordi et familiemedlem hårnakket påstod, at jeg ikke måtte. En
> mekaniker havde bildt ham ind, at han ikke måtte...

X = det laveste af: det bilen må trække og trailerens totalvægt
= 600 kg eller 1.000 kg
= 600 kg.

Regel 1.
Hvis X + bilen totalvægt over 3.500 kg. skal du have B/E kort.
DVS. 600 kg + 1.300 kg = 1.900 kg. Dette er under 3.500 kg. Dermed kræver
regel 1 ikke B/E kort.

Regel 2:
Hvis X overstiger bilen egenvægt med mere end 50 kg, skal du have B/E kort.
600 kg + 50 kg er mindre end 825, dermed kræver regel 2 ikke B/E kort.

Grunden til at du maks må laste 300 kg i traileren er at bilen maks må
trække 600 kg. og traileren vejer 300 kg. 600 - 300 = 300 kg.

--
Mvh. Morten Fruergaard

Fra : petersen_michael

Dato : 10-04-04 19:46

meddelelse news:c59du7$t2l$1@sunsite.dk...
600 kg + 50 kg er mindre end 825, dermed kræver regel 2 ikke B/E kort.

> Grunden til at du maks må laste 300 kg i traileren er at bilen maks må
> trække 600 kg. og traileren vejer 300 kg. 600 - 300 = 300 kg.

Dog under forudsætning, at bilen er monteret med hvide Nr. plader !!

Så fremt bilen er monteret med gule Nr. plader, benyttes altid TT
på både bil og trailer og vogntoget må ikke overstige en vægt af
3500 Kg. der er dog i det tilfælde een undtagelse, i det at så fremt
bilen ellers må trække 750 Kg. må man også selv om den samlede
TT på vogntoget overstiger 3500 Kg. slæbe afsted med
påhængskøretøjet.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-04-04 20:07

petersen_michael skrev:

> Så fremt bilen er monteret med gule Nr. plader, benyttes altid TT
> på både bil og trailer og vogntoget må ikke overstige en vægt af
> 3500 Kg.

Kan du henvise til nogle paragraffer, der understøtter ovenstående?

--
Reino

Fra : petersen_michael

Dato : 10-04-04 20:29

"Reino Andersen" <abc@def.gh> skrev i en meddelelse

> Kan du henvise til nogle paragraffer, der understøtter ovenstående?

Nej, jeg beklager min vildfarelse.

Fra : Jean

Dato : 10-04-04 20:08

Michael skrev:
> Dog under forudsætning, at bilen er monteret med hvide Nr. plader !!

Bilen er på hvide plader.

Mvh Jean.

Fra : Niels

Dato : 10-04-04 20:10

"petersen_michael" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:407840e8$0$180$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> bilen ellers må trække 750 Kg. må man også selv om den samlede
> TT på vogntoget overstiger 3500 Kg. slæbe afsted med

Hvorfra har du den regel med at der benyttes tilladt totalvægt på begge når
det handler om gulpladebiler ?

Link?

I det link, der oprindeligt blev henvist til i tråden:
http://www.faerdselssikkerhed.dk/164e3e80
står der at det er samme regler for person- og varebiler:

Citat:
-----------
Bestemmelserne om trailerkørekort vedrører person- og varebiler med en
tilladt totalvægt indtil 3.500 kg, sammen med påhængskøretøjer med en
tilladt totalvægt på mere end 750 kg.
------------
Og der henvises ikke til specielle regler for gulpladebiler.

Mvh Niels

Fra : Jean

Dato : 10-04-04 20:08

Morten skrev:
> Grunden til at du maks må laste 300 kg i traileren er at bilen maks må
> trække 600 kg. og traileren vejer 300 kg. 600 - 300 = 300 kg.

Tak for det fyldestgørende svar.

Mvh. Jean

Fra : Niels

Dato : 10-04-04 18:58

"Jean" <askforit@jean> skrev i en meddelelse

> [...]
> http://www.faerdselssikkerhed.dk/164b3e80
>
> Skemaet siger, at jeg må køre med almindeligt B-kørekort, dog max med en

Du har ret.
Traileren må læsses op til en faktisk totalvægt på 600 kg og B-kørekort er
tilstrækkeligt.
Forudsat at trailerens bredde er under 210 cm, ellers kommer der nogle
ekstra regler i brug.

Hvorfor mener nogen, at du ikke har ret?

Mvh Niels

Fra : Jean

Dato : 10-04-04 19:11

Niels skrev:
> [...]
> tilstrækkeligt.
> Forudsat at trailerens bredde er under 210 cm, ellers kommer der nogle

Den er lige under 210 cm.

> Hvorfor mener nogen, at du ikke har ret?

Se svaret i et andet indlæg...

Mvh Jean

Fra : Gevaldi

Dato : 10-04-04 20:42