Tvinge bilforhandler til at tage bil retur~
Fra : BT

Dato : 09-04-04 21:05

Hejsa..

Jeg sidder her med et problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.

Sagen er:
Dec. 2001 køber vi en helt ny Fiat Punto, hos den lokale Fiat-forhandler.
Han er autoriseret forhandler.
BIlen kostede 180,000, hvor vi betaler 35,000 i udbetaling, og resten
finaniseres igennem Fiatfinans.
Inden for de første 2 måneder får vi skiftet servostyringen
3 mdr. efter, bliver vi påkørt og bilen ligger tæt på en totalskade.
Vi får fra værkstedet af vide, at den er klar efter 5 uger, og det er hele
forsnuden som skal rettes op..
Da vi nærmere os de 5 uger, for vi af vide, at det tager lidt længere tid.
Vi rykker flere gange, for at høre hvornår bilen er færdig. Og det ender så
med at vi får den 3 måneder efter, at de fik den.
Jeg var ikke tilfreds med den lakering den har fået, samt tilpadsningen,
hvor skærme, motorhjem og lygter mødes ikke er for godt. Værkstedet erkender
at det skal gøres om.

Inden jeg for fejlen udbedret, kommer der en masse støbesand på bilen, fra
daværende arbejdsgiver, og værkstedet mener at der skal en total omlakering
til. Jeg aftaler så med værkstedet, at omlakeringen og tilpadsningen af
forsnuden venter til at der ligger en klarhed over hvad der skal ske med den
lakskade.
Taksator mener en polering kan gøre det.
Bilen ryger afsted til polering, og da jeg får den retur, er den ikke blevet
poleret. Nok nærmere kun vasket.
Den ryger tilbage for at blive poleret.
Det er imellemtiden blevet vinter, og jeg bliver tilrådet, af en bekendt,
til at vente med at få fejlen udbedret, hvad angår omlakeringen, fordi det
kan skabe appelsinhud, hvis den kommer ud i kulden uden at lakken er
ordenligt hærdet.
Jeg foreligger så det værkstedet, og de finder det iorden at jeg venter til
foråret inden de udbedrer lakeringen.

Til foråret ryger bilen afsted til omlakering af forsnuden og tilpasning.
Da jeg for den tilbage, er ligner lakken appelsinhud og der er ingen
tilpadsning sket.
Værkstedet erkender fejlen, og sender bilen afsted til omlakering og
tilpasning.
Da jeg får den retur denne gang, er det meget skidt i lakken, og ingen
tilpadsning lavet (Sand og meget små sten).

Værkstedet erkender fejlene. Vi bliver så enige om at køre ned på deres
pladeværksted som ligger i en anden by, så jeg selv kan vise dem fejlene.
Som sagt så gjort..
Bilen ryger på ny afsted.
Da jeg for den tilbage er lakken ok.. Sådan da. Der er et lille sted på
skærmkanten ved det ene hjul, hvor det ser ud som om der er røget et "fli"
af. Der er ingen tilpadsning sket..
Igen erkender værkstedet fejlen...
Bilen ryger afsted. Og denne gang lykkedes det dem at gøre mig tilfreds.

Imellem tiden har jeg gjort dem opmærksom på, at servorstyringen melder
fejl, ved at der kommer et meget kort blink fra advarselslampen. De har
endnu ikke kunne finde en løsning på dette.

Det næste problem er så at vore kære føresæde synker..
Det er et problem, som vi har gjort dem opmærksom på, da bilen er ca, 9
måneder.
Værkstedet har selv sagt, at det ikke må synke. De har nu forsøgt at udbedre
skaden ved sædet, uden held.
Først blev gaspatronerne udskiftet.
Det gjorde de også anden gang
Trejde gang forstærkede de sædet ved at sætte flere gaspatroner i.
Fjerde gang skiftede de hele underdelen af sædet.
Femte gang skiftede de nogle bremseklodser på sædet...

Efter fjerde gang, tilbyder jeg værkføreren at tage min bil hjem, og gøre
som vi gjorde. F.eks, tager konen bilen på arbjede om natten, hvor hun kører
sædet helt op, og så et trin ned. Når hun så kommer hjem om morgnen, for at
aflevere bilen så jeg kan tage den på arbejde, skal jeg til at pumpe den
helt op igen.
Det gjorde han, og han fik samme resultat som vi gjorde. Ergo. Der var noget
galt. Så den kom på værstedet for femte gang, og som før nævnt, fik skiftet
bremsekloder i sædet.

Men lige meget har det hjulpet. Nu har jeg så ringet til forhandleren og
snakket med ham personligt, hvor jeg fremlagde min sag, og nævnte at hvis
jeg skulle leve med at bilen ikke var 100% iorden, ville jeg mene det var på
sin plads, med prisnedsættelse ud fra bilens nypris. Ellers skulle vi finde
en anden løsning, hvor vi handler bil..
Han lovede at ringe tilbage, men vi har intet hørt fra ham..

Er der nogen som kan hjælpe os, med hvad vi kan gøre. Evnt. link til
afgjorte sager eller § som vi kan bruge..

Brian Toft

Fra : Rune Wold

Dato : 09-04-04 22:52

BT wrote:

[klip]

> Er der nogen som kan hjælpe os, med hvad vi kan gøre. Evnt. link til
> afgjorte sager eller § som vi kan bruge..

Umiddelbart kan jeg kun se to fejl, som er køberetligt relevante.

Servostyringen og synkeproblemet i sæderne

Du skriver at servostyringen blev udskiftet 2 måneder efter købet. Hvad
skyldtes dette?

Den nye servostyring laver korte blink i advarselslampen. Spørgsmålet
er, om det overhovedet udgør noget reelt problem, eller om det blot er
en "løs" forbindelse. Sålænge problemet alene er korte blink i
advarselslampen, og det ikke får nogen reel betydning ift. mekanikken,
så er det antagelig alt for bagatelagtig til, at det kan udløse
mangelsbeføjelser.

Mht. synkeproblemet er der formentlig mere at hente. Men husk købet er
underlagt den gamle købelov, derfor skal du have reklameret inden
rimelig tid fra det tidspunkt, hvor du burde have opdaget manglen. Det
kan iøvrigt være tvivlsomt om problemet overhovedet er en mangel, da det
kan skyldes trafikuheldet. I så fald er det køber uvedkommende. Det er
dig der umiddelbart har bevisbyrden for mangler, men der anlægges
antagelig en mere fri bevisbedømmelse i forbrugersager.

Synkeproblemet er en mangel, hvis den giver anledning til
misligholdelsesbeføjelser. Dvs. hvis der er tale om et problem, der var
tilstede ved risikoens overgang, som du har reklameret over rettidigt.
I så fald må du i hvert fald erhverve afslagsbeføjelsen og eventuelt
også hævebeføjelsen, da de endnu ikke har kunne afhjælpe manglen, jf. i
det hele den gamle købelovs § 78. Du har selvfølgelig også krav på
afhjælpning, i det omfang manglen stadig er tilstede.

/Rune Wold

Fra : BT

Dato : 10-04-04 10:36

"Rune Wold" <none@none.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det hele den gamle købelovs § 78. Du har selvfølgelig også krav på
> afhjælpning, i det omfang manglen stadig er tilstede.

Hej Rune

Det med at bilen sæde synker, har jeg gjort værkstedet bekendt med inden
bilen blev 1 år.
Jeg spugte den daværnde værkfører om den måtte synke, og derrtil svarede
han, at det måtte den ikke.
Fejlen kan ikke skyldes trafikuheldet, da hele underdelen i sædet er blevet
skiftet en gang. Med andre ord. Alt hvad der mekanisk har med hæve sænke
bevægelsen af sædet er blevet udskiftet totalt. Derfor kan jeg ikke se, at
det har noget med ulykken at gøre.

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 09-04-04 23:56

"BT" skrev

> Jeg sidder her med et problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med.
>
> Er der nogen som kan hjælpe os, med hvad vi kan gøre. Evnt. link til
> afgjorte sager eller § som vi kan bruge..

Du har to forskellige problemstillinger, det ene er fejl ved bilen, det
andet en forsikringsskade.

For at tage den sidste først, skriv til forsikringen om dine problemer efter
skadereparationen, og bed om at få bilen efterset på FDM, for at få
kontrolleret kvaliteten af reparationen.
Servoproblemerne kan jo stamme fra skaden, desuden er der åbenbart
tilpasningsproblemer og lakproblemer, hvis ikke du gør noget nu, så er det
lige pludseligt for sent.

Det undrer mig lidt med den servolampe, er servoen elektrisk?

Hvad angår sæde og servo, så skriv til FIAT danmark og forklar dem dine
problemer, skriv at du har mistet tilliden til at dit værksted kan løse dem,
og at du nu ønsker FIAT DK tager affære.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 10-04-04 00:58

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> For at tage den sidste først, skriv til forsikringen om dine problemer
efter
> skadereparationen, og bed om at få bilen efterset på FDM, for at få
> kontrolleret kvaliteten af reparationen.

En bil der har været *så*tæt på totalskade, må da være behæftet med en
værdiforringelse (der vil noget).

Er det ikke noget forsikringsselskabet skal økonomisk kompensere for..da
ikke mange vil købe en sådan bil..?

Hr. Bjørn

Fra : Deaster

Dato : 10-04-04 08:27

"Bjørn Jørvad" <mrbear@post_dot_tele_dot_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> værdiforringelse (der vil noget).
>
> Er det ikke noget forsikringsselskabet skal økonomisk kompensere for..da

Jo hvis man selv gør opmærksom på det, og kun hvis bilen er indenfor et år
gammel da skaden sker. (og det er den jo i dette tilfælde)

--
<Efter en "diskussion om debatteknik i dk.m.p:
Michael Findrilakis: "Du skal vist ikke komme

Fra : BT

Dato : 10-04-04 10:39

> Jo hvis man selv gør opmærksom på det, og kun hvis bilen er indenfor et år
> gammel da skaden sker. (og det er den jo i dette tilfælde)

Som jeg læser det, er du lidt forkert der. Nu sidder jeg ikke lige med mine
forsikrings papirer ved hånden, men jeg er 99% sikker på at der står, hvis
bilen er af nyere dato. Men ellers ja. Man skal selv gøre opmærksom på det.
Og jeg har fået værdiforingelse af forsikringen.
Men det har ikke noget at gøre med, at jeg render på værksted med sædet..

/Brian

Fra : Deaster

Dato : 10-04-04 21:26

"BT" <et@eller.andet> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser det, er du lidt forkert der. Nu sidder jeg ikke lige med
mine
> forsikrings papirer ved hånden, men jeg er 99% sikker på at der står, hvis
> bilen er af nyere dato.

Nyere dato, plejer at være 1 år, ihvertfald de gange jeg har set det.

>Men ellers ja. Man skal selv gøre opmærksom på det.

Hehe, ja sjovt nok gør de ikke selv opmærksom på det.

Fra : BT

Dato : 10-04-04 10:43

> [...]
dem,
> og at du nu ønsker FIAT DK tager affære.

Hej Alex..

Jeg har snakket med mit forskring selskab. Og det var først da jeg gjorde
forhandleren opmærksom på, at jeg havde kontaktet dem, at bilen blevet lavet
ordenligt, i forbindelse med skaden. Bilen har også været til FDM-test.

Det med at kontakte FIAT danmark, lyder som en god ide.
(Gad vide om de kan tage hans autorition fra ham??)
Men ud over at FIAT DK, kan slåham oven i hovedet, kan de vel ikke gøre
mere??

/Brian

Fra : alexbo

Dato : 10-04-04 11:44

"BT" skrev

> Det med at kontakte FIAT danmark, lyder som en god ide.
> (Gad vide om de kan tage hans autorition fra ham??)

For et sæde der ikke virker, næh hvorfor skulle de det, mener du virkelig at
manden skulle miste sin forretning pga. dine sædeproblemer?
Men de kunne måske hjælpe med at få dit sæde i orden.

Noget andet er, at når vi sidder herude og prøver at give gode råd, så
regner vi jo med at spørgeren har fortalt
"sandheden, kun sandheden, og hele sandheden"

Når nu du skriver en lang historie om skaden, hvorfor skriver du så ikke at
du har haft kontaktet forsikringen, og at FDM har kontrolleret bilen, det
samme med værdiforringelsen, hvorfor skal tingene trækkes ud af dig, når vi
rent faktisk forsøger at hjælpe.

Hvad sagde FDM til servoproblemerne?
Og som allerede spurgt om af Rune, hvorfor blev den skiftet første gang?
Det er som at få lavet bil hos din forhandler, der skal mange forsøg til.

mvh
Alex Christensen

Fra : BT

Dato : 10-04-04 21:38

> "BT" skrev

Hej Alex

> [...]
> manden skulle miste sin forretning pga. dine sædeproblemer?
> Men de kunne måske hjælpe med at få dit sæde i orden.
Det her de jo forsøgt mange gange nu. Uden at det endnu har lykkedes for
dem.
Så jeg tror heller ikke at lige dette værksted kan.
Det med om at tage hans autorition fra ham, var såmen bare en tanke der
strøg hen over mig.

> Noget andet er, at når vi sidder herude og prøver at give gode råd, så
> regner vi jo med at spørgeren har fortalt
> "sandheden, kun sandheden, og hele sandheden"
Det er skam også kun sandheden jeg fortæller. Hvis jeg omgik sandheden lidt
for besindigt kan jeg jo ikke bruges jeres hjælp til noget, da jeg modtager
hjælp ud fra hvad jeg skriver.
Så hvorfor skulle jeg da skrive andet end sandheden?

> [...]
> samme med værdiforringelsen, hvorfor skal tingene trækkes ud af dig, når
OK. Det er så min fejl, at jeg ikke sagde dette med det samme. Beklager. Kan
bare ikke se, at det er relevant ud fra at min bil stadig har fejl og
mangler.

> Hvad sagde FDM til servoproblemerne?
> Og som allerede spurgt om af Rune, hvorfor blev den skiftet første gang?
> Det er som at få lavet bil hos din forhandler, der skal mange forsøg til.
FDM chekkede kun om skaden var blevet udbedret som den skulle, og om bilen
ikke var blevet skæv.
FDM kommenterede ikke skiftligt noget om lakken. Men ham som chekkede bilen
gav mig ret i at lakken ikke var OK. Og værkstedet havde allerede inden
FDM-testen erkendt at lakeringen skulle laves om..
Grunden til at den blev skiftet første gang, var af samme årsag.
Servostyringen meldte fejl. Værkstedet oplyste mig, at den type som
servomotor som sad i min bil fra ny af, var kendt for at der var problemer
med dem. Derfor blev den skiftet udenvidere, med en servomotor af anden
fabrikat.

MVH.. Brian