Aftale, dødsfald og opsigelse
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-04 20:11

Hej alle

Hvis jeg f.eks. dør i morgen, ophører alle mine aftaler så
egentlig ikke automatisk, Stofanet, Licens, Fagforening osv.?

Er det ikke noget med at krav skal anmeldes til dødsboet inden en
offentliggjort frist, og for sent anmeldte krav bortfalder
automatisk

Spørgsmålet er affødt af et indlæg i en andne gruppe om en der
afmeldte en Viasataftale som hans afdøde far havde haft.

--
Bertel

Fra : Gerner

Dato : 08-04-04 20:40

On Thu, 08 Apr 2004 21:10:36 +0200, Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk>
wrote in dk.videnskab.jura:

>Hej alle
>
>Hvis jeg f.eks. dør i morgen, ophører alle mine aftaler så
>egentlig ikke automatisk, Stofanet, Licens, Fagforening osv.?

Nej, krav på evt. betaling skal ske til skifteretten eller den kontaktperson der
er udpeget til bobestyrer. (det sidste er jeg ikke sikker på, men det virker
logisk). Så finder firmaerne selv ud af at afslutte konti. Faktisk kan de vel
egentlig ikke vide du er død før regninger ikke bliver betalt og dine bankonti
er lukket for automatiske betalinger over BS.

>Er det ikke noget med at krav skal anmeldes til dødsboet inden en
>offentliggjort frist, og for sent anmeldte krav bortfalder
>automatisk

Der skal afleveres en proklama i 2 ex. til enten skifteretten, som så sender den
tilstatstidende, eller direkte til statstidende. Proklama udløber efter 8 uger.

>Spørgsmålet er affødt af et indlæg i en andne gruppe om en der
>afmeldte en Viasataftale som hans afdøde far havde haft.

Det er vel også i orden, men derfor kan der godt være betalingskrav på
abonnementet som de så sender til skifteretten.

Det er forresten ikke tilladt for efterlevende at begynde betale regninger du
har liggende eller får senere. Banken må heller ikke. så vidt jeg ved, betale de
regninger du har sat til senere betaling via BS.

--
Gerner
1025WU/4814hrs

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 09-04-04 11:51

"Gerner" <nospamadresse@postkasse.org> skrev i en meddelelse
> [...]
betale de
> regninger du har sat til senere betaling via BS.

Jeg ´har situationen tæt inde på livet, så jeg kan i hvert fald svare på det
sidste: det er sådan at banken kun må udbetale til nødvendige
begravelsesomkostninger uden om skifteretten, ellers skal alle fordringer og
konti standses fra det øjeblik kunden er død. Det kommer - hvis den afdøde
er på et plejehjem f.eks. - hurtigt til at ske, faktisk fra time til time.

Det er skifteretten der udpeger et bos bestyrer under hensyn til evt.
arvinger. Eksekutoren kan være et familiemedlem, hvis denne påtager sig at
sørge for det praktiske omkring begravelsen og i det hele taget at det må
antages at hjemmet er af ringe værdi.
Det har ført til mange bitre familiefejder, hvor den øvrige familie har ment
at den pågældende har stukket noget til side for sig selv, påstande om at
arven var større etc.

Men alt skal ske via skifteretten - og hvis der er andre der har fordringer,
så kan man vælge at lade boet betale dem - er der ikke flere penge i boet og
man ikke kan gøre regres gældende over for trediepart, så er pengene tabt.

--
ahw

Fra : @rsten

Dato : 13-04-04 17:11

Arne H. Wilstrup wrote:
> [...]
> Det har ført til mange bitre familiefejder, hvor den øvrige familie
> har ment at den pågældende har stukket noget til side for sig selv,
Ja, hvis man tror at en familie altid kan enes - så prøv at lade dem arve,
man tror at det er løgn men det bringer det værste op i folk, utroligt men
sandt.

--
/carsten

Fra : Henrik Vestergaard

Dato : 09-04-04 03:45

Hej Bertel

> Hej alle
> Hvis jeg f.eks. dør i morgen, ophører alle mine aftaler så
> egentlig ikke automatisk, Stofanet, Licens, Fagforening osv.?

Jo, aftalegrundlaget må jo siges at falde fra, om man så må sige... ;-D

Ang. Viasataftaler må man jo også se frem til den vigtige afgørelse Tænk +
Test har nævnt vil komme. Det vil mange andre -- især i levende live -- nyde
godt af bliver afprøvet ved en domstol.

Henrik, Slagelse