regnskab andelsforening
Fra : Henrik Petersen

Dato : 07-04-04 19:06

Hej

Er der flere måder, hvordan man kan lavet et regnskab på i en
andelsforening.?
Der jeg vil hen, er at jeg har hørt at der findes forkelllige modeller til
at lave et regnskab i en andelsforening, så bestyrelsen kan holde en andel
nede i pris, er dettte korekt og hvilken modeller til regnskab findes der.

Det er fordi i den andels forening jeg bor er andels værdien ikke steget i
10-12 år, men resten at danmark er steget, jeg ved godt at dette ikke er en
ejerlejlighed.

Men er der forskel på udregningen, alt efter hvilket resultat bestyrelsen
ønsker?

henrik

Fra : Henning

Dato : 07-04-04 19:18

On Wed, 7 Apr 2004 20:05:42 +0200, "Henrik Petersen"
<iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> wrote:

> [...]
>10-12 år, men resten at danmark er steget, jeg ved godt at dette ikke er en

Andelskronen beregnes på friværdien i huset minus eventuelle
hensættelser. Stiger ejendomsvurderingen, ville friværdien automatisk
stige med mindre der hensættes til fremtidige forbedringer. Kig i
seneste årsregnskab, der står det hele forklaret.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : David T. Metz

Dato : 08-04-04 12:51

Henning wrote:

> Andelskronen beregnes på friværdien i huset minus eventuelle
> hensættelser.

Rigtigt. (Bortset fra at det er egenkapitalen og ikke "friværdien")

> Stiger ejendomsvurderingen, ville friværdien automatisk
> stige med mindre der hensættes til fremtidige forbedringer.

Forkert.

Det afhænger af hvilken metode man har anvendt jf. Ingers svar.

Som Inger også skriver er det ikke bestyrelsen der bestemmer, men
generalforsamlingen. Som regel fremlægger bestyrelsen dog blot regnskabet og
heri ligger metodevalget "gemt" og derfor vil mange aldrig opdage at de
faktisk vælger beregningsmetode samtidig med at de stemmer for godkendelse
af regnskabet.

Der kan være undtagelser fra denne typiske fremgangsmåde. Fx kan det være
vedtægtsbestemt hvilken metode der anvendes.

David

Fra : Inger Pedersen

Dato : 07-04-04 20:50

"Henrik Petersen" <iskold(fjern?)@(fjern?)boparken.dk> skrev i en meddelelse

> Men er der forskel på udregningen, alt efter hvilket resultat bestyrelsen
> ønsker?

Bestyrelsen kan godt ønske - men det er generalforsamlingen, der beslutter

Værdien af en andel kan opgøres på flere måder:
Huset/husene indgår som aktiver med
- anskaffelsesprisen
- den offentlige vurdering
- en vurdering ud fra, hvad ejendommen ville kunne sælges til.

I alle tre tilfælde tillægges og fratrækkes øvrige aktiver og passiver.
(gæld, tilgodehavender, etc.).

Det kan give tre meget forskellige max-priser på andelene - hos os en
forskel på 200.000 kr., afhængigt af, om vi anvender anskaffelsespris eller
seneste offentlige vurdering.
Bestyrelsen så have en holdning til ret og rimelighed ift prisen og kommer
med et FORSLAG til generalforsamlingen.
Der er klare interessekonflikter i prisfastsættelsen: Skal man snart sælge,
ønsker man prisen høj - er man pensionist, der får boligydelse, kan man
ønske, at prisen er lav (indtil den dag, man selv skal til at sælge.)
Men generalforsamlingen beslutter suverænt.

Du kan læse mere i lov om andelsboliger § 5.

Hilsen Inger