et godt tilbud til et bestemt segment af k~
Fra : Peter T.

Dato : 07-04-04 12:34

Jeg ved ikke om dette hører ind under dk.videnskab.jura eller dk.forbruger,
men valgte førstnævnte gruppe. Så undskyld mig, hvis det er den forkerte
gruppe.

En stor dansk hjemmeside (AAA) med mange tusinde brugere har indgået en
aftale med en internetudbyder (BBB), som er specielt rettet imod AAA's
brugere. Det drejer sig om et tilbud på en adsl-forbindelse, og der lægges
kraftigt signal om, at det _kun_ er AAA's brugere, som kan benytte sig af
tilbudet sålænge man tilmelder sig igennem AAA's hjemmeside. Det er dog
ikke tilfældet, for når jeg kigger på BBB's hjemmeside, ser jeg at tilbudet
gælder for alle uanset om man er bruger af AAA eller ej.
Altså der er ikke nogen fordel ved at tage imod dette tilbud, som BBB har
tilbudt igennem denne hjemmesiden hos AAA.

Er dette lovligt eller er det vildledning?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]

Fra : Karl Viggo

Dato : 07-04-04 13:16

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilbudt igennem denne hjemmesiden hos AAA.
>
> Er dette lovligt eller er det vildledning?

Begge dele - vildledning er ikke nødvendigvis ulovlig.

Viggo

Fra : Per Christoffersen

Dato : 07-04-04 13:36

"Karl Viggo" <karl_viggo@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Begge dele - vildledning er ikke nødvendigvis ulovlig.

I det omfang der er tale om markedsføring så vil vildledning være ulovligt
jvf. Markedsføringsloven:
§ 2. Der må ikke anvendes urigtige, vildledende eller urimeligt
mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel eller
udbud af varer, fast ejendom og andre formuegoder samt arbejds- og
tjenesteydelser.

Teoretisk kan tænkes en vildledende markedsføring, der ikke er egnet til at
påvirke efterspørgsel. Men det er vist kun i teorien...

/Per

Fra : Peter T.

Dato : 08-04-04 14:50

Per Christoffersen wrote:

> [...]
>
> Teoretisk kan tænkes en vildledende markedsføring, der ikke er egnet
> til at påvirke efterspørgsel. Men det er vist kun i teorien...

Det vil sige, at den situation, som jeg har beskrevet, er i en gråzone?

--
[Sig removed by Administrator: Signature can not exceed 20GB]