Hvor mange dage må banken være om at følge~
Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 12:52

Goddag

I fredags kl. 12 bad jeg skriftligt via sikker mail fra bankens
hjemmeside Lån & Spar Bank om at opgøre min datters børneopsparing.

Intet svar.

Mandag formiddag gentog jeg spørgsmålet.

Intet svar.

Så skrev jeg på deres forum, og webmaster/svarer kontaktede Roskilde
Afdeling, der lovede at behandle min sag snarest muligt.

I dag kl. 11:30 kom der svar fra Lån & Spar. De ville opgøre kontoen
hurtigst muligt.

Rent faktisk skulle jeg overføre pengene allerede i går. Det var ret
vigtigt. Jeg bad dem derfor om at opgøre kontoen nu, da det ikke
allerede var sket.

Intet svar. Kontoen er ikke opgjort.

Nu kommer Påsken med lukkede banker.

Hvor mange dage må Lån & Spar Bank være om at lukke en konto?
--
Britt Malka
Tilmeld dig nyhedsbrev og få gratis ebog om html - http://www.tips-og-tricks.com/ebog.html

Fra : alexbo

Dato : 06-04-04 15:01

"Britt Malka" skrev

> Hvor mange dage må Lån & Spar Bank være om at lukke en konto?

Hvis bindingsperioden er udløbet skulle beløbet kunne hæves øjeblikkelig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 16:35

On Tue, 6 Apr 2004 16:00:40 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

> Hvis bindingsperioden er udløbet skulle beløbet kunne hæves øjeblikkelig.

Tak for dit svar.

Bindingsperioden er udløbet, ja. Det gjorde den i søndags. Derfor
skrev jeg til dem allerede i fredags, og de har i øvrigt bekræftet
modtagelsen af mine mails.

Nu har de smølet så meget med sagen, at jeg ikke kan nå at overføre
pengene inden Påske. Men okay, det er ikke første gang, Lån & Spar
Bank er sløve.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 16:43

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> ... Men okay, det er ikke første gang, Lån & Spar
> Bank er sløve.

Er det ikke en billigbank..?...

Hr. Bjørn

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 16:56

On Tue, 6 Apr 2004 17:42:33 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Er det ikke en billigbank..?...

Suk, jo, du har ret

Fra : bem

Dato : 06-04-04 17:04

Britt Malka wrote:
> Rent faktisk skulle jeg overføre pengene allerede i går. Det var ret
> vigtigt. Jeg bad dem derfor om at opgøre kontoen nu, da det ikke
> allerede var sket.

Må jeg spørge, hvad du mener med, at "du skulle overføre pengene"? Jeg går
ud fra, at du er klar over, at pengene tilhører din datter, og at du ikke
kan bruge dem til formål, der ikke kommer din datter til nytte. Ikke fordi
jeg på forhånd mistror dig, men der er mange forældre, som tror at
opsparingen er deres egen.

/Bo

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 17:23

On Tue, 6 Apr 2004 18:04:27 +0200, "bem"
<bo.elkjaer@NOSPAMeudoramail.com> wrote:

>Må jeg spørge, hvad du mener med, at "du skulle overføre pengene"? Jeg går
>ud fra, at du er klar over, at pengene tilhører din datter, og at du ikke
>kan bruge dem til formål, der ikke kommer din datter til nytte.

Nu er min datter kun 14, så hun får ikke pengene udbetalt, før hun
flytter hjemmefra, begynder at studere eller lignende. Og det bliver
os, der giver tilladelse til, hvad de skal bruges til.

>Ikke fordi
>jeg på forhånd mistror dig, men der er mange forældre, som tror at
>opsparingen er deres egen.

Ja, det ved jeg. Mange laver opsparingen af skattemæssige årsager. Det
har aldrig været min hensigt.

Næh, den skal såmænd overføres, fordi jeg vil have pengene her til
Frankrig, hvor vi bor, og hvor pengene kan placeres til langt højere
rente end de sølle 2 %, som Lån & Spar Bank giver.

Eftersom Lån & Spar Bank ikke kan udstede checks, der trækkes på en
fransk bank (de har kun en tysk bank som forbindelse i hele Europa),
så skal de først overføres til en ven, som herefter får lavet en check
til os og får den sendt.

Så alene her koster Lån & Spar Bank os en dag ekstra. Plus
selvfølgelig mindst to dage ekstra, fordi de ikke har overført pengene
til min konto i går, som de skulle. Og så lige to dage ekstra, fordi
bankerne holder lukket torsdag, fredag og lørdag i Danmark (det gør de
ikke her).

Billigbank, som Bjørn skrev? Jooo ... Men ikke i længden!

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 17:51

"Britt Malka" <news@foxladi.com> skrev i en meddelelse

KLIP

> Billigbank, som Bjørn skrev? Jooo ... Men ikke i længden!

Cést la vie...

PS: Håber vejret er bedre i Frankrig end i Danmark.

Hr. Bjørn

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 18:03

On Tue, 6 Apr 2004 18:51:08 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Cést la vie...

Mais oui

>PS: Håber vejret er bedre i Frankrig end i Danmark.

Ja, tak, det har regnet et par gange i dag, men det er ellers lunt og
solrigt her. Vi bor ikke i Sydfrankrig, men i Centre. Det er sjældent,
at det blæser, så det føles sjældent koldt, heller ikke når der er
frostgrader.

Fra : alexbo

Dato : 06-04-04 17:52

"Britt Malka" skrev

> Næh, den skal såmænd overføres, fordi jeg vil have pengene her til
> Frankrig, hvor vi bor, og hvor pengene kan placeres til langt højere
> rente end de sølle 2 %, som Lån & Spar Bank giver.

Det lyder interessant, hvor høj en rente taler vi om?
Jeg troede egentlig at det europæiske renteniveau var nogenlunde ens.

mvh
Alex Christensen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 06-04-04 18:10

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det lyder interessant, hvor høj en rente taler vi om?

I Danmark kan du opnå (+)5%.

> Jeg troede egentlig at det europæiske renteniveau var nogenlunde ens.

Mon ikke familien kan opnå en lignende rente, såfremt de er gode kunder i
eks. BNP..? .. jeg kunne sagtens forestille mig det.

Hr. Bjørn

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 19:47

On Tue, 6 Apr 2004 19:09:43 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>Mon ikke familien kan opnå en lignende rente, såfremt de er gode kunder i
>eks. BNP..? .. jeg kunne sagtens forestille mig det.

Nej, BNP har vi dårlige erfaringer med.

De ringede - uopfordret - til mig og tilbød mig en konto (firmaet er i
mit navn).

Kontoen var gratis, og jeg fik ret til et overtræk på 1500 eur.

Af forskellige årsager fik jeg aldrig brug for kontoen, så den stod
bare ... En dag skulle jeg betale nogle af de &/%!!! afgifter, som man
skal betale, når man har et firma, og der var ingen penge på min anden
konto. Derfor betalte jeg med en check på 200 eur fra BNP.

Der omgående kvitterede med at sende mig i uføret! Det viste sig, at
jeg ikke havde ret til et overtræk, når jeg ikke havde brugt kontoen,
men det havde de ikke sagt, og det stod ikke i deres betingelser. Jeg
gad ikke skændes med dem, så jeg skaffede pengene, betalte og opsagde
kontoen.

Fra : Britt Malka

Dato : 06-04-04 19:44

On Tue, 6 Apr 2004 18:52:19 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Det lyder interessant, hvor høj en rente taler vi om?

5 % er meget almindeligt. Set i forhold til de 2 %, Lån & Spar Bank
giver, er det en interessant stigning.

>Jeg troede egentlig at det europæiske renteniveau var nogenlunde ens.

Jo, altså margin er her 3 %, hvilket er mere end en stigning på 150 %,
men selvfølgelig er det ikke en forskel imellem 2 og 17 % fx.

Sjovt nok har vi også en lavere lånerente. Når vi nu skal låne til et
hus, bliver rente 4,5 % (en anden bank), og der er ikke tale om
obligationslån, dvs. vi låner KUN det beløb, vi skal bruge, og vi
betaler tilbage over 15 år.

Til gengæld kan renter almindeligvis ikke trækkes fra. Mig bekendt.
Men der er undtagelser.

Fra : alexbo

Dato : 06-04-04 20:06

"Britt Malka" skrev

> 5 % er meget almindeligt.
> Når vi nu skal låne til et hus, bliver rente 4,5 % (en anden bank).

Det åbner for nogle interessante muligheder, men det må være svært at drive
bank.

mvh
Alex Christensen

Fra : Britt Malka

Dato : 07-04-04 10:32

On Tue, 6 Apr 2004 21:05:33 +0200, "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk>
wrote:

>Det åbner for nogle interessante muligheder, men det må være svært at drive
>bank.

Det betyder, at de må kæmpe på service En god ting.

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 07-04-04 10:47

alexbo wrote:
> "Britt Malka" skrev

> Det åbner for nogle interessante muligheder, men det må være svært at
> drive bank.

Hvordan det ?
Tagselv gebyrerne er da opfundet, og det sidste bankregnskab jeg så var da
med en balance på flere _milliarder_ kroner til den gode side ?

--
Ejvind

Fra : Oscar

Dato : 07-04-04 14:58

alexbo wrote:
> "Britt Malka" skrev

> Det åbner for nogle interessante muligheder, men det må være svært at
> drive bank.

Husk nu på at banken betaler een gang indlånsrenten til kunden. Udlånsrenten
derimod kan du stort set gange med 15, så har du hen imod hvad banken hiver ind.

OSc

Fra : alexbo

Dato : 07-04-04 17:20

"Oscar" skrev

> Husk nu på at banken betaler een gang indlånsrenten til kunden.
Udlånsrenten
> derimod kan du stort set gange med 15, så har du hen imod hvad banken
hiver ind.

For mig lyder det som om du mener de låner de samme penge ud 15 gange, den
må du gerne uddybe, i dk.penge f.eks.
Vi er ved at være OT her.

mvh
Alex Christensen

Fra : Oscar

Dato : 08-04-04 20:19

alexbo wrote:
> "Oscar" skrev

> For mig lyder det som om du mener de låner de samme penge ud 15
> gange, den må du gerne uddybe, i dk.penge f.eks.
> Vi er ved at være OT her.

Jeg har ikke mulighed for at anvende andre NGs end dk.videnskab.*.
Hvad jeg personlig mener er ikke af betydning.
Stort set al bankvirksomhed idag er ikke i særlig grad afhængig af indlån for at
låne ud. De er bundet til omkring 8% i reserver i forhold til udlån og så er der
endda den meget anvendte mulighed som panttagning som sikkerhed/reserver for
udlån - dvs at banken i realiteten laver den geniale byttehandel med kunden som i
realiteten betyder at de (banken) eksempelvis får et hus for 10 minutters arbejde
og kunden får mange års slid. Men sådan er det.

Så jo, du kan godt sige de samme penge bliver lånt ud et utal af gange.

Mvh
Osc

Fra : alexbo

Dato : 08-04-04 22:16

"Oscar" skrev

> Så jo, du kan godt sige de samme penge bliver lånt ud et utal af gange.

Det kunne ikke falde mig ind at sige, det er lige så forkert som det andet
du har skrevet.

De 8% er bankens ansvarlige kapital, aktiekapital, bankobligationer,
ansvarligt indlån.

Det giver en mulighed for en §, så vi ikke er helt OT.

Bankloven
§ 21. Den ansvarlige kapital med tillæg af kortfristet supplerende kapital,
jf. § 22, stk. 2, skal til enhver tid udgøre mindst 8 pct. af
pengeinstituttets vægtede aktiver m.v., herunder poster med markedsrisiko.
Finanstilsynet fastsætter nærmere regler for opgørelse af solvensprocenten

mvh
Alex Christensen

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 07-04-04 00:04

On Tue, 06 Apr 2004 20:43:48 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>5 % er meget almindeligt. Set i forhold til de 2 %, Lån & Spar Bank
>giver, er det en interessant stigning.

Hvilke babnker giver lige 5% i indlån. I hverftald ikke nogle af dem jeg
har snust til.
Flemming Jacobsen

Fra : Britt Malka

Dato : 07-04-04 10:10

On Wed, 07 Apr 2004 01:04:22 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvilke babnker giver lige 5% i indlån.

Vi har lige modtaget en reklame fra INK, der tilbyder det. Jeg har
ikke tjekket øvrige banker ud, for vi har i forvejen en opsparing der.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-04-04 12:30

On Wed, 07 Apr 2004 11:10:08 +0200, Britt Malka <news@foxladi.com>
wrote:

>Vi har lige modtaget en reklame fra INK, der tilbyder det. Jeg har
>ikke tjekket øvrige banker ud, for vi har i forvejen en opsparing der.

INK?.
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 09-04-04 12:43

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> INK?.

Det er en bank.

Hr. Bjørn

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-04-04 22:28

On Fri, 9 Apr 2004 13:43:13 +0200, "Bjørn Jørvad"
<mrbear@post_dot_tele_dot_dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse
>
>KLIP

>Det er en bank.

Hedder den bare INK eller har den et andet navn?
Flemming Jacobsen

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 12-04-04 23:43

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hedder den bare INK eller har den et andet navn?

Det er ikke et dansk foretagne.

Vil du flytte dine penge til udlandet..?

Hr. Bjørn

Fra : Britt Malka

Dato : 07-04-04 10:33

On Wed, 07 Apr 2004 01:04:22 +0200, "Thunderbird [7100]"
<praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote:

>Hvilke babnker giver lige 5% i indlån. I hverftald ikke nogle af dem jeg
>har snust til.

Har netop fået en reklame om en opsparing på 6 % i en begrænset
periode:

http://www.cortalconsors.fr/cgi-bin/Vis/minisite/tp_mini.jsp?pCLE=FRAEXT&pCODE_ANNONCE=SHQ

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 07-04-04 10:46