Rettigheder ifm jobtræning og ansættelse.
Fra : Sanne Bülow

Dato : 06-04-04 11:45

Hej

En bekendt står i en situation, hvor han har været ansat i jobtræning i ½ år
i en privat virksomhed, virksomheden har nu fået bevilliget nedsat
løntilskud i endnu ½ år mod at garantere ansættelse i 1 år efterfølgende.
Mit spørgsmål er nu, hvor bindende er en sådan kontrakt, altså kan
virksomheden alligevel fyre ham, hvis de f.eks. er nødt til at skære ned,
eller hvis han f.eks. skulle blive syg i en længere periode? Underforstået
er selvfølgelig at han passer sit arbejde som han har gjort hidtil.
Han er p.t ikke medlem af en fagforening, da virksomheden er så lille at der
ikke er nogen overenskomst og da han er i jobtræning er han heller ikke
medlem af en A-kasse. Men ville en fagforening kunne hjælpe ham, hvis
virksomheden af den ene eller den anden grund misligholder kontrakten
(f.eks. fyrer ham lige inden hans "alm" ansættelse begynder)?

--
Knus
Sanne

Fra : Spangkuk

Dato : 06-04-04 22:58

"Sanne Bülow" <sans@abso.adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
ned,
> eller hvis han f.eks. skulle blive syg i en længere periode?

Hej Sanne

Ifbm. jobtræningen, indgår virksomheden og kommunen/AF en
aftale om videre ansættelse af personen/din bekendt, medmindre
der sker en misvedligeholdelse. Der skrives under på div. papirer,
og alle er tilfredse....men...

Kommunen/AF har ingen, siger og skriver, ingen mulighed
for "represalier" imod en arbejdsgiver der bryder denne aftale.
Arbejdsgiveren kan uden problemer fyre medarbejderen i job-
træning når dennes tilskud ophører.

Og dog...for efterfølgende kan de samme instanser vurdere, at
arbejdsgiveren ikke er reel, udnytter systemet, og dermed ikke
er egnet til lignende aftaler.

Men som skrevet,- i det konkrete tilfælde kan ingen "gøre noget",
hvis AG vælger at fyre din bekendte.

Spang