Forsikring, netparty
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 15:27

Vi er en forening, som vil afholde et netparty og vi ved ikke noget om
forsikringer.

Jeg ville høre om der er nogen der har erfaringer med forsikring ved
netparty.

Har vi noget ansvar ved ødelæggelser, eks. hvis der kommer en
overspænding og blænder alle computere af.

Vi har tænkt os at købe noget udstyr, som vi muligvis vil leje ud,
hvordan skal vi forholde os med hensyn til forsikring her, skal vi lave
en, eller er det men der lejrer det? Hvad skal der stå i en lejekontrakt?

/Casper Mønster
Kasserer - Langå NanoLaug
www.nanolaug.dk

Fra : MAndersen

Dato : 05-04-04 16:13

"Casper Mønster" <FJERN_DETTE2.104009@hadstents.post.dk> skrev i en
meddelelse news:40716cb0$0$265$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> hvordan skal vi forholde os med hensyn til forsikring her, skal vi lave
> en, eller er det men der lejrer det? Hvad skal der stå i en lejekontrakt?

Skader ved kortslutning/overspænding kan I næppe være ansvarlige for.
Derimod kan I være ansvarlige efter de almindelige regler, hvis I f.eks.
kommer til at ødelægge en afdeltagernes pc'ere. F.eks. en cola der vælter
etc. En erhvervsansvarsforsikring bør derfor overvejes, og bør kunne tegnes
for kr. 1.000 - kr. 2.000,-.
Selvom I ikke afholdte netparty, burde I overveje en ansvarsforsikring. Jeg
er dog ikke helt klar over, om jeres almindelige private ansvarsforsikring
på indboforsikringen vil dække, da der næppe kan være tale om erhverv i
traditionel forstand.

Køber I udstyr som forening, og lejer det ud, kan det være en ide at tegne
en kaskoforsikring, hvor foreningen er ejer og forsikringstager. Denne
forsikring er næppe billig, og I skal regne med kr. 1.000 - kr. 3.000,-. Der
er typisk en selvrisiko på min. kr. 2.000 på disse kaskoforsikringer. Pris
og selvrisiko skal holdes op mod risikoen.

MAndersen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-04-04 16:27

"Casper Mønster" <FJERN_DETTE2.104009@hadstents.post.dk> wrote in message
> [...]

> hvordan skal vi forholde os med hensyn til forsikring her, skal vi lave
> en, eller er det men der lejrer det? Hvad skal der stå i en lejekontrakt?

Jeg har tidligere været med til at holde noget lokalt netparty - og en ting
i bør være HELT afklaret med er hvordan i vil håndtere APG. De er blevet
meget mere aktive henover de senere tid så der er en overhængede fare for at
de kan/vil se jer over skulderen. Så er der ingen kære mor hvis i bare har
siddet tilbagelænet og set til mens piratkopieringen har stået på.
Derimod bør i se at gøre noget aktivt for at hæmme det. Eksempelvis holde
snitterne fra selv at opsætte filserveren - lave en erklæring som samtlige
deltagere skal skrive under på (med deltagerne,adresse etc) hvor i de står
noget af la piratkopiering medfører bortvisning. Lige hvordan den erklæring
vi brugte lød kan jeg ikke huske, men kan finde den frem hvis det skal være
(smid mig en mail så kan jeg nok se om jeg kan hitte den).
Under selve partyet kan og bør i aktivt søge efter åbenlyse warez
fildelingstjenester (windowsshare,p2p,ftp etc) og lukke dette ned - eller
bortvise så snart i finder en der bryder reglerne (for ligesom at signalere
i mener det alvorligt.)
Vi gjorde simpelthen det at klokken 1900 på startdagen blev alt strøm taget
for at sikre 100% opmærksomhed , dernæst blev den erklæring samtlige
deltagere havde skrevet under minitiøst gennemgået hvor der blev gjort
opmærksom på det altså var ramme alvor.

Hvis i aktivt gør en indsats for at hæmme piratkopiering er der en chance
for i ikke blivet brændt på bålet ligesom Compuclubs bestyrelse blev det da
APG de besluttede sig at lukke festen.

Såfremt at i vil benytte neteradio,mp3,musik videoer etc til
"baggrundsmusik" så husk lige at betal licensen dertil - ville være bittert
at have alt andet i orden og blive knaldet på manglende licens. Mener det er
400kr/døgn det koster for netradio.

Mangler i noget grej har jeg stadigt en del til at stå - drop en mail hvis
det har interesse.

/Dennis

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-04-04 21:54

On Mon, 5 Apr 2004 17:26:48 +0200, "Dennis Pedersen"
<usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote:

> [...]
>bortvise så snart i finder en der bryder reglerne (for ligesom at signalere

Bare fordi at man kører en FTP betyder det altså ikke at man bryder
reglerne for ophavsret!.

> [...]
>for at sikre 100% opmærksomhed , dernæst blev den erklæring samtlige
>deltagere havde skrevet under minitiøst gennemgået hvor der blev gjort

Hvad så hvis at man kommer senere?. De folk har jo ikke hørt
erklæringen. Hvor svært kan det være at lave en erklæring hvori at det
fremgår at forening xxx ikke kan holdes ansvarlig for piratlopiering på
deres netværk, samt at folk der piratkopierer vil blive bortvist såsnart
at der er bevist at det drejer sig om piratkopiering.

>Hvis i aktivt gør en indsats for at hæmme piratkopiering er der en chance
>for i ikke blivet brændt på bålet ligesom Compuclubs bestyrelse blev det da
>APG de besluttede sig at lukke festen.

Man skal bare logge linien ud af huset. At folk piratkopierer internt
kan man ikek gøre noget som helst ved!.
Flemming Jacobsen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 06-04-04 10:19

"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in message

> Bare fordi at man kører en FTP betyder det altså ikke at man bryder
> reglerne for ophavsret!.

Nej men til et netparty er chancerne for dette meget store. For at kunne
udelukke hvad der er beskyttet og ikke beskuttet er man jo nød til at
gennemgå alt minitiøst - så er det nemmere bare at forbyde det helt.

> [...]
> deres netværk, samt at folk der piratkopierer vil blive bortvist såsnart
> at der er bevist at det drejer sig om piratkopiering.

Det handler om at gøre hvad man kan - den lille procentdel der kommer senere
må man håbe der ved hvad de skrev under på.

> Man skal bare logge linien ud af huset. At folk piratkopierer internt
> kan man ikek gøre noget som helst ved!.

At logge samtlige session ind / ud af huset vil være en opgave der er
umugligt at løfte. Tænk engang de mængder data der bliver kastet igennem
f.eks en 2mbit linje over en weekend - det er ikke småting af logs den vil
lave.
Man kan gøre et forsøg på at dæmme op for piratkopiering - du vil aldrig
kunne stoppe det uanset hvad de gør. Folk kan i princippet bare sene det
krypteret i forn af VPN orbindelser el. andet ->det vil du aldrig kunne gøre
noget ved medmindre man ser alle over skulderen.

/Dennis

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 05-04-04 22:19

> [...]

>for at sikre 100% opmærksomhed , dernæst blev den erklæring samtlige
>deltagere havde skrevet under minitiøst gennemgået hvor der blev gjort

Dennis:

APG skriver fx følgende i deres udlæg til reglerne til et nettræf.

"Arrangørerne vil foretage kontrol af, at forbudet mod ulovlig kopiering
eller distribution af kopier af musik, film eller andet beskyttet
materiale overholdes herunder ved stikprøvekontrol af indholdet af
deltagernes pc'er og medbragte medier."

Hvor er grundlaget lige til at føre kontrol?. Det vil jo kræve at
arrangørerne kræver adgang til computeren. Dette vil så kræve en
dommerkendelse, for jeg vil da personligt aldrig frivilligt lade folk
sidde og rode ved min computer uden min tilstedeværelse.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 07-04-04 14:59

> [...]
> en dommerkendelse, for jeg vil da personligt aldrig frivilligt
> lade folk sidde og rode ved min computer uden min

At man har godkendt reglerne når man deltager i partyet. Dvs. man har
på forhånd givet tilladelse til at arrangørerne roder på din PC.

--
..: Henrik Stidsen - http://hs235.dk/blog/ ::...
'Veni, Vidi, Velcro' - I came, I saw, I stuck around.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 09-04-04 12:28

On Wed, 7 Apr 2004 13:58:55 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in

>At man har godkendt reglerne når man deltager i partyet. Dvs. man har
>på forhånd givet tilladelse til at arrangørerne roder på din PC.

Tja, så er det jo godt at man kan oprette flere brugere og så bare logge
ud og logge ind igen og så har arrangører ikke adgang til særligt meget,
eller bare kører med enkryptering og så baer krypte hele skidtet når at
de gerne vil til computeren.

Og hvis de så vil have adgang til det krypterede så siger man det bare
at det må man ikke, da der i den "pakke" ligger oplysninger som ikke
kommer menigmand ved.
Flemming Jacobsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-04-04 12:40

> Og hvis de så vil have adgang til det krypterede så siger man
> det bare at det må man ikke, da der i den "pakke" ligger
> oplysninger som ikke kommer menigmand ved.

Og så er det ikke noget problem at skrue reglerne sådan sammen at det
bliver til en bortvisning.

Fra : Thunderbird [7100]

Dato : 12-04-04 22:30

On Fri, 9 Apr 2004 11:39:51 +0000 (UTC), Henrik Stidsen
<nospamforme@hs235.dk> wrote:

>"Thunderbird [7100]" <praetorian[NoSpam]@tnfs.dk> wrote in

>Og så er det ikke noget problem at skrue reglerne sådan sammen at det
>bliver til en bortvisning.

Arrangørerne kan jo ikke vide om det man siger er sandt eller falsk. Så
principelt set kan der jo sagtens ligge erhvershemmelligheder i de
krypterede filer.
Flemming Jacobsen

Fra : Kristian Thy

Dato : 12-04-04 22:40

Thunderbird [7100] uttered:

> Arrangørerne kan jo ikke vide om det man siger er sandt eller falsk. Så
> principelt set kan der jo sagtens ligge erhvershemmelligheder i de
> krypterede filer.

Det ændrer jo ikke en tøddel på at hvis reglerne siger at du bliver
bortvist fra arrangementet hvis ikke arrangørerne får adgang til alle
dine filer i ukrypteret tilstand, så bliver du bortvist.

Så må man jo bare overveje om man som deltager vil acceptere de
betingelser inden man deltager. Hvis ikke, så må man jo tage en kiks
og tage hjem.

\\kristian
--
Of course you're not a number. Now what's your IP address?