Amerikaner lost i Danmark
Fra : Ukendt

Dato : 05-04-04 02:43

Kan en dansktalende pensionist med amerikansk statsborgerskab flytte til
danmark? Hun har kun meget begrænset arbejdsevne og har brug for medicin.

Hvilke rettigheder vil hun få? Hvad hvis hun bliver syg?

Fra : #2066

Dato : 05-04-04 16:01

Har du kigget paa http://www.udlst.dk/Default.htm?

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 19:38

> Har du kigget paa http://www.udlst.dk/Default.htm?

Mange tak hr.!

Fra : Ralph

Dato : 05-04-04 17:15

"B. G. Jørgensen" <-> skrev i en meddelelse
> Kan en dansktalende pensionist med amerikansk statsborgerskab flytte til
> danmark? Hun har kun meget begrænset arbejdsevne og har brug for medicin.
>
> Hvilke rettigheder vil hun få? Hvad hvis hun bliver syg?

Det var da et godt spørgsmål, og iflg. #2066´s link så kan man IKKE få varig
opholdstilladelse, bortset fra nordiske statsborgere, EU-borgere med job,
asylsøgere og flygtninges ægtefæller børn.

Jeg troede ikke reglerne var så skrappe. Har en storesøster i nogenlunde
samme situation, hun har en fin opsparing, pensionsordning og
sygeforsikring, det har altid ligget i luften at hun vil til DK når hun ikke
kunne arbejde mere, men det skal der vist ses lidt på igen. Hun er heller
ikke dansk statsborger.

--
venligst
Ralph

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:04

> [...]
> opholdstilladelse, bortset fra nordiske statsborgere, EU-borgere med job,
> asylsøgere og flygtninges ægtefæller børn.

Hvad med 'proforma' ægteskab? Ja, jeg ved godt det er amoralsk men hun blev
faktisk gift her i tidernes morgen :\

> [...]
ikke
> kunne arbejde mere, men det skal der vist ses lidt på igen. Hun er heller

Ja de er meget strikse og det er vist ikke godt at blive syg her hvis man
ingen rettigheder har. Måske kunne man tegne en privat sygeforsikring men
igen hvis man ikke kan få lov til at arbejde? Hun er god til at oversætte og
har tjent en del penge på den måde.

Hvad mon det kræver at blive EU-borger?

Ak Bertel, du skød med spredhagl efter Mohammed og Mustafa men ramte en del
hvide mennesker LOL

Fra : Henning Makholm

Dato : 06-04-04 20:28

Scripsit "B. G. Jørgensen" <->

> Ak Bertel, du skød med spredhagl efter Mohammed og Mustafa men ramte en del
> hvide mennesker LOL

Huh? På min newsserver har Bertel slet ikke blandet sig i tråden, og
sådan som du beskriver plejer han da heller ikke at opføre sig. Mon
ikke du misforstår et eller andet?

--
Henning Makholm "Jeg skrællet har kartofler; min ene tommeltot
røg vistnok med i gryden. Jeg har det ellers got."

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 06-04-04 21:07

"Henning Makholm" wrote

> Huh? På min newsserver har Bertel slet ikke blandet sig i tråden

Jeg tror ikke at den Bertel har tid til at fedte rundt på usenet, men hvem
ved

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 20:58

> Huh? På min newsserver har Bertel slet ikke blandet sig i tråden, og
> sådan som du beskriver plejer han da heller ikke at opføre sig. Mon
> ikke du misforstår et eller andet?

Du må da indrømme han var en såkaldt 'strammer' :)

Jeg ønsker ikke at blande mig i udlændigepolitik men Bertel H. skruede da
'bissen' på og skar godt ned i statistikkerne :)

Spørg bare Brixtofte! (medbring gerne en par flasker rødvin LOL)

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 21:30

> Huh? På min newsserver har Bertel slet ikke blandet sig i tråden, og
> sådan som du beskriver plejer han da heller ikke at opføre sig. Mon
> ikke du misforstår et eller andet?

Blot en lille navneforbytning, jeg har sendt ham min uforbeholdne
undskyldning :)

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-04-04 20:49

B. G. Jørgensen skrev:

>Ak Bertel, du skød med spredhagl efter Mohammed og Mustafa men ramte en del
>hvide mennesker LOL

Er du venlig i dk.admin.netikette at forklare hvad du mener?

Jeg har sat XFUT dertil.
(svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

--
Bertel   http://bertel.lundhansen.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 21:08

> [...]
>
> Jeg har sat XFUT dertil.
> (svar sendes til den gruppe og kan kun læses dér)

Navneforbytning!

Beklager, jeg abonnerer ikke på den gruppe(livet er for kort til flames!),
du får min uforbeholdne undskyldning hér :)

Tilbage til det opr. emne :)

Fra : Henning Makholm

Dato : 05-04-04 23:54

Scripsit "B. G. Jørgensen" <->

> Kan en dansktalende pensionist med amerikansk statsborgerskab flytte til
> danmark?

Borgere i lande uden for EU/EØS skal have opholdstilladelse for at
kunne bosætte sig i Danmark.

Hvis grunden til at pensionisten taler dansk er at hun tidligere har
haft dansk indfødsret, har hun (så vidt jeg læser udlændingelovens
§9d) krav på at få udstedt opholdstilladelse.

Ellers vil det nok være besværligt at få en.

> Hvilke rettigheder vil hun få? Hvad hvis hun bliver syg?

Som hovedregel følger sociale rettigheder (herunder den offentlige
sygesikring) i Danmark *bopælen*. Hvis man først er fast og lovligt
bosat i landet, har man samme rettigheder som alle andre indbyggere.

--
Henning Makholm "In my opinion, this child don't
need to have his head shrunk at all."

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 06-04-04 10:59

> Scripsit "B. G. Jørgensen" <->

danmark?

Ja, men ikke opnå dansk statsborgerskab uden videre.

> [...]
> haft dansk indfødsret, har hun (så vidt jeg læser udlænidngelovens
> §9d) krav på at få udstedt opholdstilladelse.

Der er lukket for almindelige immigration til Danmark - man kan altså ikke
flytte til Danmark og bosætte sig med mindre man har danske forældre eller
danske bedsteforældre eller på anden måde har én tilknytning til landet. Det
fremgår af udlændingestyrelsens oplysninger.

Hvis man flytter til Danmark og ansøger om opholdstilladelse og har disse
familiære tilknytninger til landet, som forudsat, bliver man medens man
ansøger, betragtet som turist og skal altså selv betale for både
sygehusophold og lægebesøg kontant.

Hvis ens oldeforældre f.eks. er danskere, men at man selv er amerikaner, kan
man altså ikke komme til Danmark og bosætte sig på nogen måde, med mindre
man f.éks. gifter sig med en dansk statsborger.

--
ahw

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-04 21:53