IT-forundersøgelser
Fra : Michael

Dato : 04-04-04 00:04

Hej ng.

Hvad lovgivning gælder der omkring IT-forundersøgelser?
Jeg går ikke ud fra at der er nogen speciel lovgivning på dette område, men
hvad område hører en sådan ind under ?
Jeg har prøvet at lede på retsinfo.dk meeeeen....det er vist ikke for
læg-folk.

med venlig hilsen
Michael.

Fra : Henning Makholm

Dato : 04-04-04 05:15

Scripsit "Michael" <agentmikie@cFJERNDETTE.dk>

> Hvad lovgivning gælder der omkring IT-forundersøgelser?

Hvad er en IT-forundersøgelse, og hvilke forhold ved den søger du
regler om?

Mit bedste gæt ud fra ordet er at du forestiller dig en kunde med et
problem som betaler en konsulent eller et rådgivningsfirma for at
foretage en indledende undersøgelse af hvordan man kan løse problemet
ved hjælp af IT.

Der er ganske rigtigt næppe nogen lovregler om dét som ikke også
omfatter alskens andre slags tjenesteydelser.

> Jeg går ikke ud fra at der er nogen speciel lovgivning på dette område, men
> hvad område hører en sådan ind under ?

Du bliver nødt til at specificere dit spørgsmål nærmere.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 16:13

Hej.

Indrømmet, spørgsmålet var nok lidt for generelt og upræcis.

Jeg er netop igang med et 3.-4. semester projekt som datamatiker-studerende
for en virksomhed.
I dette projekt indgår bl.a. andet at vi skal lave en forundersøgelse.
D.v.s. jeg ser IT-undersøgelsen fra "leverandørens" synspunkt.
(Det skal lige nævnes grundet det er et studie-projekt er jeg ikke juridisk
bundet til noget.)
Som sådan vil jeg naturligvis gerne prøve at undgå at der opstår
problemer/misforståelser mellem leverandør og kunde. F.eks. undgå at noget
er taget for givet o.s.v
Derfor prøver jeg at sætte mig lidt ind i emnet således, at jeg forhåbentlig
kan undgå f.eks. at bruge vendinger/udtalelser i en forundersøgelse der kan
misfortolkes.

I forundersøgelsen i projektet skal vi komme med 3 bud på løsninger, som vi
mener er relevante.
Løsningerne indeholder fordele og ulemper o.s.v og her spekulerede jeg så på
hvad nu hvis én af løsningerne viser sig forkerte ? At
præmisserne/antagelserne der ligger til grund for netop den løsning er
forkerte. Med andre ord...Vi tog fejl.
En konsekvens af dette kan jo være at kunden vælger en løsning, der ikke kan
lade sig gøre/viser sig umulig at lave.
Og her kommer mit spørgsmål så :

Findes der lovgivning/retningsregler omkring ens forpligtelser som
leverandør af en forundersøgelse ?
(Så vidt jeg ved har PLS Rambøll udfærdiget en standart IT-købekontrakt.)

Lige umiddelbart ser jeg en forundersøgelse sådan at man i princippet "bare"
kan lave 3 fuldstændige vanvittige løsningsforslag uden nogen hold i
virkeligheden.
Og det kan man vel også, men man mister nok ret hurtig kunder :)

Findes der steder hvor kan kan finde gode råd om emnet ?

Som jeg ser det, vil det naturligvis være en advokat der håndterer sådanne
sager, men jeg synes nu alligevel det er relevant.
Dels fordi en advokat måske kan have svært ved at forstå f.eks. tekniske
vendinger/fagsprog og konsekenverne af disse.
Og dels for at undgå misforståelser mellem kunde og leverandør.

Håber mit spørgsmål blev lidt mere forståeligt og sat i den rette kontekst.
Med venlig hilsen
Michael.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 04-04-04 19:45

Michael wrote:

> Findes der lovgivning/retningsregler omkring ens forpligtelser som
> leverandør af en forundersøgelse ?

Du kan f.eks. se hvordan opgaverne/ansvaret er fordelt i statens nye
standardkontrakt K01: http://www.oio.dk/standardkontrakter

Ellers er du inde på det, der meget bredt kaldes "rådgiveransvar". En
problemstilling der findes stort set alle steder, hvor nogen
professionelt rådgiver andre.

M.v.h.

Jonathan

mail-setup med daglig backup.
http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 21:47

Hej.
Jeg vil lige kigge lidt nærmere på de standard-kontrakter. Lyder som et godt
sted at starte :)
Måske ligger der også nogle gode råd om "rådgiveransvar" på hjemmesiden.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 05-04-04 19:11

Jonathan Stein wrote:

> Du kan f.eks. se hvordan opgaverne/ansvaret er fordelt i statens nye
> standardkontrakt K01: http://www.oio.dk/standardkontrakter

Damn! Det var ellers noget af en omgang... Og så står der endda at det er
standardkontrakten for /korte/ IT-projekter... Godt jeg ikke skal læse den
for lange IT-projekter

> Ellers er du inde på det, der meget bredt kaldes "rådgiveransvar". En
> problemstilling der findes stort set alle steder, hvor nogen
> professionelt rådgiver andre.

Det er jeg interesseret i at læse nærmere om. Hvilken lov, hvilken §, hvilke
bøger er relevante... Jeg foretrækker links på nettet, men google gav ikke
noget rigtigt spændende, syntes jeg.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 05-04-04 20:23

Martin Jørgensen wrote:

> Det er jeg interesseret i at læse nærmere om. Hvilken lov, hvilken §, hvilke
> bøger er relevante... Jeg foretrækker links på nettet, men google gav ikke
> noget rigtigt spændende, syntes jeg.

Ofte vil det være et spørgsmål, om man ender i et erstatningsansvar.
Prøv at tilføje dette til din Google-søgning.

Det er et stort (men relevant) område, du bevæger dig ind på!

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-04-04 18:44

Jonathan Stein wrote:

> Ofte vil det være et spørgsmål, om man ender i et erstatningsansvar.
> Prøv at tilføje dette til din Google-søgning.

Det hjalp lidt, tak for det.

Et afledt spørgsmål: Ofte ser jeg firmaer som i deres betingelser forsøger
at fraskrive dem ansvaret for næsten alt mellem himmel og jord. Jeg er lidt
forvirret, så nu må jeg hellere spørge: Gælder købeloven ikke altid for
rådgivning således at man ikke må stille køber dårligere end købeloven
foreskriver? På it-rettens hjemmeside, mener jeg at der stod at købeloven
ikke gjaldt for rådgivning/service-ydelser...? Hvad er rigtigt?

Ofte læser jeg i andre firmaers forretningsbetingelser noget ala
nedenstående (denne kilde er http://www.secdatacom.dk/Default.asp?ID=293):

16 RÅDGIVERANSVAR

16.1 SEC DataCom kan kun gøres ansvarlig for tab opstået på grund af dårlig
eller mangelfuld rådgivning, hvis det udtrykkeligt er aftalt, at SEC
DataCom skal yde sådan rådgivning, og SEC DataCom har modtaget særskilt
vederlag herfor.

16.2 SEC DataCom kan ikke gøres ansvarlig for dårlig eller mangelfuld
rådgivning, hvis køber i forbindelse med rådgivningen har givet SEC DataCom
forkerte eller mangelfulde oplysninger, og SEC DataCom har baseret sin
rådgivning herpå.

17 ANSVARSBEGRÆNSNING

17.1 SEC DataCom ifalder ikke erstatningsansvar for forsinkelser, mangler og
skader opstået som følge af rådgivning (pkt. 9, 13, 14, og 16), med mindre
SEC DataCom har gjort sig skyldig i grov uagtsomhed eller forsæt.

17.2 SEC DataCom er under ingen omstændigheder ansvarlig for
produktions-bortfald, driftstab, manglende fortjeneste eller andet
indirekte tab.

17.3 SEC DataCom's erstatningsansvar er begrænset til et beløb, som ikke
overstiger det leveredes fakturerede værdi.

100.000 kroners spørgsmålet kommer nu: Kan man begrænse sit ansvar til et
beløb som ikke overstiger det leveredes fakturerede værdi? Se pkt. 17.1,
17.2 og 17.3. Min sunde fornuft og mit kendskab til købeloven siger
umiddelbart at man ikke kan det. Hvad siger eksperterne?

> Det er et stort (men relevant) område, du bevæger dig ind på!

I høj grad yderst relevant, må man jo sige

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-04 18:50

Martin Jørgensen wrote:

> [...]
> forvirret, så nu må jeg hellere spørge: Gælder købeloven ikke altid for
> rådgivning således at man ikke må stille køber dårligere end købeloven

Som du selv er inde på, at det slet ikke sikkert, at købeloven kommer
til anvendelse. Men hvis det ikke er et forbrugerkøb, kan man i øvrigt
godt aftale at fravige købeloven.

> [...]
> 17.2 og 17.3. Min sunde fornuft og mit kendskab til købeloven siger
> umiddelbart at man ikke kan det. Hvad siger eksperterne?

Nu vil jeg langt fra kalde mig ekspert, men man kan næppe skrive sig
fra alt. På den anden side koster det jo ikke noget at skrive det, og i
nogle situationer vil det måske holde.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-04-04 22:03

Jonathan Stein wrote:

> Som du selv er inde på, at det slet ikke sikkert, at købeloven kommer
> til anvendelse. Men hvis det ikke er et forbrugerkøb, kan man i øvrigt
> godt aftale at fravige købeloven.

?!?!?! Nu er jeg rigtigt forvirret. Er du sikker på at du ikke tager fejl?

Jeg troede/mente ikke at man overhovedet kunne aftale sig til nogle
dårligere betingelser end KL foreskriver og det fik jeg faktisk også at
vide i mandags, da jeg fik 10-15 minutters gratis advokathjælp ifb. med
rådgivning til min lille erhvervsvirksomhed.

Jeg fik nogenlunde at vide at købeloven altid gjaldt, også mellem
erhvervsdrivende og at det ville være ugyldigt at forsøge at aftale sig til
nogle dårligere vilkår.

Hvem kan be-/afkræfte?

> Nu vil jeg langt fra kalde mig ekspert, men man kan næppe skrive sig
> fra alt. På den anden side koster det jo ikke noget at skrive det, og i
> nogle situationer vil det måske holde.

Det ser ret uprofessionelt og virker nok noget amatøragtigt, IMO, at skrive
noget som i lovens forstand "ikke holder en meter"... Så hellere være ærlig
og korrekt, IMO.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 07-04-04 23:32

Martin Jørgensen wrote:

> ?!?!?! Nu er jeg rigtigt forvirret. Er du sikker på at du ikke tager fejl?

Købelovens (http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030023729) §1
siger: "§ 1. Denne lovs bestemmelser kommer kun til anvendelse, for så
vidt ikke andet er udtrykkelig aftalt, eller må anses for indeholdt i
aftalen eller følger af handelsbrug eller anden sædvane.
Stk. 2. I forbrugerkøb, jf. § 4 a, kan § 2, stk. 1, § 4 a, § 50, §§
55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, §
80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen."

> Det ser ret uprofessionelt og virker nok noget amatøragtigt, IMO, at skrive
> noget som i lovens forstand "ikke holder en meter"... Så hellere være ærlig
> og korrekt, IMO.

At det ikke holder i alle situationer er ikke det samme som at det
aldrig holder.
I nogle tilfælde vil man altid være ansvarlig - i andre vil man
aldrig være det, men mange tilfælde havner i en gråzone, hvor
ansvarsfraskrivelserne kan være på sin plads.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 08-04-04 18:52

Jonathan Stein wrote:

> [...]
> 55-58, §§ 74 og 75, § 76, stk. 1, nr. 1-3, og stk. 2 og 3, §§ 77-79, §
> 80, stk. 1, og §§ 81-87 dog ikke fraviges til skade for køberen."

Jeg har fundet svaret. Advokaten havde ret, hvis køber er "den svage part".

Det har sikkert været diskuteret her i gruppen før, men ovennævnte citat
siger kun at man godt kan aftale sig til bedre vilkår end købeloven
foreskriver, når der i Karnov står: ..."Det følger af aftaleloven §36, at
ensidige vilkår, der fraviger kbl til skade for en svagere part, e o kan
sættes til side."...

Og aftalelovens §36 kommer her:

§ 36. En aftale kan ændres eller tilsidesættes helt eller delvis, hvis det
vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre den
gældende. Det samme gælder andre retshandler.

Stk. 2. Ved afgørelsen efter stk. 1 tages hensyn til forholdene ved
aftalens indgåelse, aftalens indhold og senere indtrufne omstændigheder.

-snip resten-

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 08-04-04 20:50

Martin Jørgensen wrote:

> Jeg har fundet svaret. Advokaten havde ret, hvis køber er "den svage part".

Det er lidt firkantet. Jeg ville ikke som "svag køber" indgå en
aftale med den forventning, at den ikke senere holdt i retten.
Som "stærk part" kan man på den anden side sige, at det kan være en
meget god idé at holde sig til købeloven, hvis man vil være sikker på,
at ens betingelser holder.

> [...]
> ensidige vilkår, der fraviger kbl til skade for en svagere part, e o kan

Bemærk "_kan_ sættes til side". - Og at det skal være "urimeligt
eller i strid med redelig handlemåde", hvilket er noget flydende.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 09-04-04 16:58

Jonathan Stein wrote:
-snip-

> Bemærk "_kan_ sættes til side". - Og at det skal være "urimeligt
> eller i strid med redelig handlemåde", hvilket er noget flydende.

Ja, det er lidt gummi-agtigt skrevet

Men i en konkret situation, har man nok selv en rimelig formodning, om
hvornår noget er "urimeligt eller i strid med redelig handlemåde".

Jeg kan godt se, at en advokat bliver nødt til at passe på med ikke at sige
noget forkert til folk, så jeg er egentligt meget tilfreds med at han
tydeligt forklarer, at man skal passe på ikke at stille folk dårligere
betingelser i udsigt, end købeloven foreskriver. Hvem der er stærk/svag
part (f.eks. handelskøb) kan sikkert diskuteres i en konkret situation...

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Michael

Dato : 10-04-04 05:44

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@jay.spam.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> betingelser i udsigt, end købeloven foreskriver. Hvem der er stærk/svag
> part (f.eks. handelskøb) kan sikkert diskuteres i en konkret situation...

Som it-konsulent/it-rådgiver/software-leverandør er man noget nær altid den
stærke part, da man vel netop sælger viden/expertise på et givent område.
Hvis man f.eks.sammenholder standard it-købekontrakten K01s punkt 12.1
vedrørende overtagelsesprøven (accept-test), stiller denne kunden væsentlig
stærkere end købelovens § 42.
"Mangler ved salgsgenstanden" kan være svære at finde/tyde når
salgsgenstanden er software, derfor synes jeg at K01 viser at en
software-leverandør er den stærke part.

Med venlig hilsen
Michael.

Fra : Michael

Dato : 05-04-04 23:37

[snip]
> [...]
hvilke
> bøger er relevante... Jeg foretrækker links på nettet, men google gav ikke

[snip]

http://www.it-retten.dk/indhold.htm

Med venlig hilsen
Michael Weber

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 06-04-04 18:23

Hej Michael.

Michael wrote:
> [snip]
> hvilke

> [snip]
>
> http://www.it-retten.dk/indhold.htm

Tak for linket. Jeg troede egentligt at købeloven altid gjaldt, men den
gælder åbenbart ikke tjenesteydelser, rådgivning og salg af information...
Spændende læsning.

Egentligt tænkte jeg på en kilde, på et lidt mere generelt niveau. Dvs. ikke
indenfor IT-området, nødvendigvis og det kunne du selvfølgelig ikke vide
når jeg spørger i denne tråd. Nu faldt diskussionen bare her og så fik jeg
lyst til at spørge:

Jeg var/er blot interesseret i at læse mere omkring "rådgiveransvar" i
almindelighed. Forstår du... Jeg har startet et lille firma og det kan
sandsynligvis blive nødvendigt og relevant for mig at vide noget om det
begreb i fremtiden...

Så hvis nogen har nogle gode henvisninger, er jeg meget lydhør.

mvh.
Martin Jørgensen

Fra : Michael

Dato : 06-04-04 23:10

[snip]

> [...]
> begreb i fremtiden...
>
> Så hvis nogen har nogle gode henvisninger, er jeg meget lydhør.

[snip]

Det kunne jeg skam også være intereseret i.

Med venlig hilsen
Michael

Fra : Karl Viggo

Dato : 04-04-04 20:48

Ordet forundersøgelse siger jo netop at der endnu ikke er noget særligt
konkret - og derfor kan der også vanskeligt være regelsæt.
Selvfølgelig kan man lave nogen vanvittige forslag - det er der for så vidt
ikke noget galt i, hvis rådgiveransvaret er opfyldt. Det betyder, at
forudsætninger og konsekvenser skal fremstilles ærligt og klart.
Hvilke beslutninger et firma måtte tage på dette grundlag er dybest set
deres eget problem.

Viggo

Fra : //zlgge

Dato : 04-04-04 08:11

> Hvad lovgivning gælder der omkring IT-forundersøgelser?

Hvis du mener undersøgelser af andres software og dets virkemåde/features,
så kan jeg kun lige komme i tanke om lovgivningen omkring industrispionage,
ophavsret, patenter og mønsterbeskyttelse. Groft sagt efterlingning og
kopiering.
Jeg ved ikke om der gælder de samme regler i dk, som i usa, mht. "look and
feel".

Mvh
//zigge