Rettidig post?
Fra : Kurt Lund

Dato : 03-04-04 07:24

Et (bolig)lejeforhold indgås ifølge huslejekontrakten den 1. marts 2004,
dog efter mundtlig aftale med udlejer med indflytning lørdag den 28.
februar.

Lørdag den 13. marts afsendes fejl- og mangelliste til udlejer
(postkvittering med den dato haves).

Udlejer modtager listen mandag den 15. marts, men brevet er portostemplet
den 14. marts.

Udlejer postulerer at brevet ikke er kommet ham rettidigt i hænde, da
indflytning er sket den 28. februar.

I lejekontrakten står standardteksten: "Er det lejede mangelfuldt ved
lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for ikke at miste retten til at
påberåbe sig manglen senest 14 dage efter lejeforholdets begyndelse
skriftligt meddele udlejeren, at lejeren vil gøre den gældende."

Er brevet rettidigt afsendt?

--
Kurt Lund
- der også filtrerer toppostere fra.

Fra : Gerner

Dato : 03-04-04 11:40

On Sat, 3 Apr 2004 08:24:05 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in
dk.videnskab.jura:

>Udlejer postulerer at brevet ikke er kommet ham rettidigt i hænde, da
>indflytning er sket den 28. februar.

Beviset er vel lejekontrakten, når der skal ske bevisførelse.

>Er brevet rettidigt afsendt?

Det kan du vel lade huslejenævnet afgøre.

--
Gerner
1001WU/4704hrs

Fra : Gerner

Dato : 03-04-04 12:04

On Sat, 03 Apr 2004 12:40:29 +0200, Gerner <nospamadresse@postkasse.org> wrote
in dk.videnskab.jura:

>On Sat, 3 Apr 2004 08:24:05 +0200, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote in
>dk.videnskab.jura:

>Beviset er vel lejekontrakten, når der skal ske bevisførelse.

>Det kan du vel lade huslejenævnet afgøre.

Suplerende.
Ja, jeg synes listen er kommet for sent frem, da post danmark ikke omdeler post
søndag, selv om de har postmedarbejdere i postterminalen til at modtage,
behandle, og stemple posten.
Selv om du tæller fra og med den 1, så er den 15 for sent.

--
Gerner
1001WU/4704hrs

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 03-04-04 12:46

In article <s96t60d0bhkqi406cqqfho9tkq8vh19h0b@4ax.com>, Gerner wrote:
> [...]
> behandle, og stemple posten.
> Selv om du tæller fra og med den 1, så er den 15 for sent.

Hvor kommer ordet ihænde ind her ? Der står i loven at man skal påberåbe
sig det inden 14 dage, ikke at en klage skal være udlejer i hænde inden
14 dage.

Fra : Gerner

Dato : 03-04-04 14:46

On Sat, 3 Apr 2004 11:46:03 +0000 (UTC), "Povl H. Pedersen"
<povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote in dk.videnskab.jura:

>Hvor kommer ordet ihænde ind her ? Der står i loven at man skal påberåbe

Ja, hvor kommer det ind ? Når noget postes må det være fremkomsten af brevet der
gælder, ikke hvornår nogen læser det. Udlejer kan da sagtens være væk fra sin
postadresse og f.eks. først læse mangellisten, lad os sige 14 dage efter
fremkomsten af brevet. Da post ikke omdeles om søndage burde lejer have sørget
for at listen kom frem den 14 eller den 13. Den 14 ved egenhændigt at have
puttet brevet i udlejers postkasse, den 13 ved at sende brevet f.eks. den 12,
selv om post danmark vist ikke kan garantere at breve uden "A" mærkning kommer
frem næste dag.

>sig det inden 14 dage, ikke at en klage skal være udlejer i hænde inden
>14 dage.

"påberåbe sig manglen senest 14 dage efter lejeforholdets begyndelse"

"efter" ikke "inden".

Efter må betyde at den 14 tælles med.
Inden må betyde at den 14 ikke tælles med.

Og "inden" kan slet ikke fremkomme i denne forbindelse da "efter" bindes til
"lejemålets indgåelse".

Så selv om udlejer regner fra den 28 feb. og lejer fra 1 marts, er den 15 for
sen fremkomt.

Hvis lejer er uenig, kan sagen sendes til huslejenævnet for en afgørelse.
Det er min mening og debatteres ikke ydeligere.

Lejeloven:
§ 14. Er det lejede mangelfuldt ved lejeforholdets begyndelse, skal lejeren for
ikke at miste retten til at påberåbe sig mangelen senest 2 uger efter
lejeforholdets begyndelse meddele udlejeren, at han vil gøre den gældende. Dette
gælder dog ikke, hvis mangelen ikke kan erkendes ved anvendelse af sædvanlig
agtpågivenhed, eller udlejeren har handlet svigagtigt.

--
Gerner
1001WU/4704hrs