Arbejde i karantæne-periode som nyuddannet~
Fra : RH

Dato : 02-04-04 18:52

Jeg bliver snart færdig med min cand.merc. uddannelse, og er i den
forbindelse ved at finde ud af, hvordan jeg skal "overleve" rent økonomisk
bagefter.

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man må have lov til at arbejde i den
måned, hvor man er i karantæne i sin A-kasse inden man bliver
dagpengeberettiget? Har hørt at man godt må, men at man skal få sin
arbejdsgiver til at fyre sig dagen inden man bliver dagpengeberettiget. Er
der nogen, der kender til reglerne på området?

På forhånd tak

/Sanne

Dette indlæg er også postet i dk.forbruger.offentlig-service

Fra : Inger Pedersen

Dato : 02-04-04 20:15

"RH" <robin@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at vide, om man må have lov til at arbejde i den
> måned, hvor man er i karantæne i sin A-kasse inden man bliver
> dagpengeberettiget?

Naturligvis må du arbejde.
Det var sådan set meningen med karantænereglerne, at man ikke skulle kunne
holde ferie på "systemets" regning.

> Har hørt at man godt må, men at man skal få sin
> arbejdsgiver til at fyre sig dagen inden man bliver dagpengeberettiget. Er
> der nogen, der kender til reglerne på området?

Du må skam gerne fortsætte med at have arbejde.
Det er sådan set meningen med at tage en uddannelse - og der er næppe nogen
lovbestemmelse, der fratager nogen retten til at arbejde.

Hilsen Inger

Fra : Henning Makholm

Dato : 02-04-04 22:41

Scripsit "Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk>

> Du må skam gerne fortsætte med at have arbejde.

Problemet opstår hvis det arbejde man har, er et lavtlønnet
studiejob. Så kan man - så vidt jeg forstår - risikere at havne i en
situation hvor man pludselig ikke har ret til dagpenge på
dimittendsats, men kun i forhold til den løn man har fået i
studiejobbet i stedet for dimmitendsatsen.

Derfor rådes dimittender ofte til at sige deres studiejob op før
dimissionsdagen. Det er ikke nødvendigt at blive fyret af
arbejdsgiveren, idet dimittendreglerne gør ens tidligere færden på
arbejdsmarkedet irrelevant. Man bliver således ikke "straffet" for at
have været "selvforskyldt ledig" *under* sine studier.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-04-04 09:14

> [...]
> dimittendsats, men kun i forhold til den løn man har fået i
> studiejobbet i stedet for dimmitendsatsen.

- nemlig ... så lad være med at tage et par timer om ugen til 100 kroner i
timen. Du kan gå på sjasen og låne en måneds bistand i den periode ..

ras

Fra : RH

Dato : 03-04-04 09:30

> [...]
> arbejdsmarkedet irrelevant. Man bliver således ikke "straffet" for at
> have været "selvforskyldt ledig" *under* sine studier.

Jeg er naturligvis udmærket klar over, at jeg altid må have lov til at
arbejde. Det jeg vil undgå er at det får indflydelse på mine dagpenge
bagefter. Og ja, det er et lavtlønnet studiejob, jeg har, og det er det job,
jeg gerne vil fortsætte med i min karantæneperiode.

Sagen er den, at jeg sandsynligvis bliver færdig sidst i juni - derefter får
jeg en måneds karantæne fra A-kassen, dvs. jeg bliver først
dagpengeberettiget sidst i juli. Derfor går der 3 mdr. fra den sidste
SU-udbetaling til den første dagpengeudbetaling (30. august), og derfor er
jeg rimelig meget på røven, hvis jeg ikke i det mindste kan tage lidt ekstra
timer på mit nuværende studiejob.

Jeg har så hørt fra nogle af mine studiekammerater, som allerede er blevet
færdige, at man skal sørge for at få sin arbejdsgiver til at fyre sig, da
man ellers vil risikere en ny karantæneperiode. Jeg har været inde og læse
på A-kassens hjemmeside, men kan ikke helt tolke deres regler på det punkt.

/Sanne

Fra : Henning Makholm

Dato : 03-04-04 19:52

Scripsit "RH" <robin@stofanet.dk>

[...]

> Jeg er naturligvis udmærket klar over, at jeg altid må have lov til at
> arbejde.

Lad venligst være med at citere uden kildeangivelse. Øverste linje
ovenfor ("Du må skam gerne...") skrev Inger Pedersen, og hele resten
("Problemet opstår...") har jeg skrevet. Men man kan end ikke se at
det er citater fra to forskellige indlæg. Fy!

--
Henning Makholm "I paid off ALL my debts and bought a much-needed new car."

Fra : NoTrabajo

Dato : 03-04-04 04:51

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Du må skam gerne fortsætte med at have arbejde.
> Det er sådan set meningen med at tage en uddannelse - og der er næppe nogen
> lovbestemmelse, der fratager nogen retten til at arbejde.

Der findes nok ingen bestemmelser "der direkte fratager nogen retten til
arbejde", men samspilsregler mellem arbejdsindkomst på den ene side og sociale
ydelser, transportudgifter til arbejde samt f.eks. tilbagebetaling af studiegæld
på den anden side gør, at det ofte kan betale sig at holde op med at arbejde og
i stedet indkassere de sociale ydelser.

NoTrabajo

Fra : Michael

Dato : 04-04-04 16:20

> [...]
nogen
> lovbestemmelse, der fratager nogen retten til at arbejde.

Man fristes til at nævne den danske skattelovgivning. :)

Med venlig hilsen
Michael.