Negativ aftalebinding
Fra : Mikkel

Dato : 02-04-04 15:08

I forbindelse med min lønpakke, har mit firma en pensionsordning med PFA,
hvortil firmaet indbetaler en vis procentdel af min løn.

PFA har indført et produkt, der hedder "KundeKapital". Dette produkt går ud
på, at 5% af ens fremtidige indbetalinger går ind i en særlig risikofyldt
pulje.

Derfor har PFA været så venlige at sende et tilbud hjem til bl.a. mig,
hvoraf det fremgår, at såfremt vi _ikke_ indsender et "nej tak" inden en
given dato, vil vi automatisk bliver tilmeldt denne ordning.

Via firmaet har vi fået at vide, at der kun er denne ene mulighed for at
fravælge KundeKapital.

Holder det rent aftalemæssigt, at man køber et produkt, KundeKapital, hvis
man ikke takker nej?

Mvh,

Mikkel

Fra : Rune Wold

Dato : 02-04-04 15:31

Mikkel wrote:

[klip]

> Holder det rent aftalemæssigt, at man køber et produkt, KundeKapital, hvis
> man ikke takker nej?

Hvis der reelt er tale om negativ aftalebinding, så holder
fremgangsmåden ikke.

Men problemet i denne sag kan være, at du i din ansættelseskontrakt med
det firma, du arbejder ved, har givet firmaet fuldmagt til, at aftale
det nærmere indhold af pensionsordningen med PFA. I så fald kan firmaet
på dine vegne indgå en aftale, som du skal afslå, hvis du ikke vil være
bundet. Dette har for så vidt intet med begrebet negativ aftalebinding
at gøre.

/Rune Wold

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-04-04 18:42

Mikkel <palle_ib@hotmail.com> wrote:

> [...]
> en særlig risikofyldt pulje.

[klip]

> Holder det rent aftalemæssigt, at man køber et produkt,

PFA har relativt vide rammer for at investere dine pensionspenge
(medmindre det er en unit-link ordning, hvor du selv placerer
pensionsopsparingen), og jeg vil ikke afvise at et pensionsselskab kan
lave en sådan ordning uden overhovedet at spørge kunderne om lov. Dermed
kan man (måske) sige at PFA giver dig et tilbud om at investere på anden
vis end de foreslår.

PFA skal heller ikke indhente din tilladelse, hvis de vil flytte pengene
fra russiske ejendomme til kinesiske aktier.

--
Jesper Lund