Benzin - mindste lovlige salg
Fra : JSM

Dato : 01-04-04 08:13

Da jeg i aftes tankede ved den lokale (ubemandede) OK-tankstation fik jeg
øje på følgende tekst på automaten :
"Mindste lovlige salg ved manuel betjening 20 liter".
Det giver så anledning til et par spørgsmål :
Hvornår er der _ikke_ tale om manuel betjening ?
Jeg tankede kun for en hundredekroneseddel = ca 12½ liter. Har jeg nu brudt
loven ? Og i så fald hvilken lov ?
Eller er det OK Benzin som har brudt loven ved at sælge mindre end
minimumsmængden til mig ? Og hvilken straf vil jeg og/eller OK være
hjemfalden til hvis denne storforbrydelse bliver opdaget ?
På andre benzin-automater har jeg set en lignende tekst dog hvor det mindste
lovlige salg er sat til 5 liter. Hvad er det der afgør om mindste lovlige
salg er 5 eller 20 liter ?

mvh
Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-04-04 08:46

"JSM" <1@2.dk> skrev i en meddelelse news:c4gfd1$1ki$1@sunsite.dk...
> Da jeg i aftes tankede ved den lokale (ubemandede) OK-tankstation fik jeg
> øje på følgende tekst på automaten :
> "Mindste lovlige salg ved manuel betjening 20 liter".

Var det efter midnat?
Tænk lige på datoen igen.

Hilsen Inger

Fra : JSM

Dato : 01-04-04 10:15

"Inger Pedersen" <inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Var det efter midnat?
> Tænk lige på datoen igen.

Nope. Det er ikke en aprilsnar. En Aprilsnar er når jeg får 2 af vores
sælgere til at ringe til henholdsvis Bjørn, på 96312929 (Aalborg Zoo) vedr.
en gammel Honeywell PC og den anden til Rune Steen fra Historisk Museum. Men
teksten på benzinautomaten står der godt nok hele året rundt .

Mvh
Jesper

Fra : Inger Pedersen

Dato : 01-04-04 10:23

"JSM" <1@2.dk> skrev i en meddelelse

Men
> teksten på benzinautomaten står der godt nok hele året rundt .

Så kan jeg godt forstå, du undrer dig.

Hilsen Inger

Fra : MAndersen

Dato : 01-04-04 09:09

> [...]
mindste
> lovlige salg er sat til 5 liter. Hvad er det der afgør om mindste lovlige

Jeg mener det har noget at gøre med hvornår man kan regne med at få de 5/20
liger.

Hvis du kun tanker 1 liter, kan du risikere kun at få 0,99 liter, men når du
tanker de 5/20 liter skulle det være sikkert at du får de 5/20 liter.

MAndersen

Fra : PM

Dato : 01-04-04 11:04

> Hvis du kun tanker 1 liter, kan du risikere kun at få 0,99 liter, men
> når du tanker de 5/20 liter skulle det være sikkert at du får de 5/20
> liter.
>
> MAndersen

Ovenstående er korrekt. Men en mindstemængde på 20 ltr kan næppe passe. 5
ltr iflg Vejervæsenet som det hed engang, og med hensyntagen til de mange 5
ltr. reservedunke. Problemet er nok ikke så stort mere med de mere præcise
tællerværker.... men der er næsten altid ca 50 til 100 ml i slangen når
denne tages fra standeren for påfyldning.

PM

Fra : JSM

Dato : 01-04-04 12:50

"PM" <ps98@Zteliamail.dk> skrev i en meddelelse

> Ovenstående er korrekt. Men en mindstemængde på 20 ltr kan næppe passe.

Tak for svaret.
20 ltr. passer. Den med de 5 liter har jeg set mange gange tidligere på
mange forskellige tankstationer. Det var netop det med de mange liter der
fik mig til at studse.
Og jeg kunne stadig godt tænke vide hvilken lov jeg og/eller benzinselskabet
bryder når jeg tanker mindre end det der er angivet som mindste lovlige salg
og hvad straffen for det evt. er.

mvh
Jesper

Fra : phk

Dato : 01-04-04 15:15

> [...]
> tællerværker.... men der er næsten altid ca 50 til 100 ml i slangen når
> denne tages fra standeren for påfyldning.

Dem i slangen kan du ikke bruge til noget da lukkemekanismen sidder i
pistolen.

--
Per, Esbjerg

Fra : PM

Dato : 01-04-04 23:05

> Dem i slangen kan du ikke bruge til noget da lukkemekanismen sidder i
> pistolen.

Jeg nævnte det nærmet af hensynet til tææerens nøgagtighed. Den tæller
korrekt, men du får ikke den passerede mænde på købstidspunktet. Den der
tankede først i sin tid er den som blev "snydt". Og der er altid den
udsendte kontrollant, da ingen standere må aktiveres før kontrol. Nævnte det
bare, det er uden betydning.

Mener ikke du bryder noget lov. Mængden er fastsat som en norm. Det eneste
lovmæssige er, at du skal have den mængede du betaler for, og her er der
størst sikkerhed for overensstemmelse ved minimum 5 ltr... Skal lige sige
jeg har været distrikchef i et benzinselskab gennem 9 år.

PM