Arbejdsskade i cirkus mili
Fra : Martin

Dato : 31-03-04 23:21

Jeg fik lidt over et års tid siden en skade, den skete da jeg var
værnepligtig og jeg sørgede for at få den registreret som arbejdsskade
derinde. Nu har jeg så stadig problemer med skaden (en rygskade) som
fysioterapi og træning ikke har hjulpet det store på. Jeg har fået sagen
genoptaget ved forsvaret, men hvis jeg kender dem ret skal der en hel
del til at få arbejdsskade erstattet. Derudover snakkede min læge noget
om at jeg nok ikke skulle forvente for meget i erstatning, da min ryg
ikke er så vigtig for min profession, som er
softwareingeniør(studerende). Kan det virkelig passe at jeg ikke ka få
erstatning pga. mit karrierevalg? Det er jo ret træls at må sige nej tak
til div. fysisk krævende fritids/sommerferie-jobs, pga. min dårlige ryg.

Jeg har derudover en fuldtidsulykkesforsikring som jo også burde dække
sådanne skader, men hvem sidder egentlig med "aben", forsvaret eller mit
eget forsikringsselskab? Og er der nogen egentlig juridisk definition af
hvor slem en skade skal være, før der kan være tale om en erstatning?

MVH
Martin

Fra : Claus Stensgaard

Dato : 31-03-04 23:47

Jeg ved at min bror fik en klækkelig erstatning fra forsvarets arbejdsskade
forsikring samt at han fik et par hundrede tusinde fra sin egen forsikring -
han hoppede ned fra et tag under en øvelse og fik en skade i foden. Nu er
din ryg nok lidt mere vital end min brors fod - så jeg vil mene, uden at
være fagmand, at du har en ganske klar mulighed for at følge et
erstatningskrav helt til dørs. Men det er nok en langsommelig procedure du
skal igennem med speciallæge undersøgelser og meget andet. Jeg har selv fået
piskesmæld og er igennem møllen pt.

Arbejdsskadestyrelsen har pt ventetider på op til 2 år, men hvis det er en
erstatning på flere hundrede tusinde, er det vel også kampen værd. Det er
det faktisk uanset hvad, for det er dit helbred der er tale om. Så gå ind i
det med brask og bram - uden hensyntagen til hvad du kan få ud af det - kæmp
kampen, og tag hvad du kan få i sidste ende.

Claus Stensgaard

Fra : Padre

Dato : 01-04-04 20:27

> [...]
> fysioterapi og træning ikke har hjulpet det store på. Jeg har fået sagen
> genoptaget ved forsvaret, men hvis jeg kender dem ret skal der en hel

Afgørelsen træffes af Arbejdsskadestyrelsen (ASK).
Arbejdsskadesikringsloven:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20000094329-REGL

Der kan efter arbejdsskadesikringsloven ydes:
Méngodtgørelse - for de fysiske gener. Ménet skal være på 5 % og derover før
en godtgørelse udbetales, jf. lovens § 33
Erstatning for tab af erhvervsevne - den forringede evne til
selvforsørgelse. Skal være på 15 % og derover før en erstatning udbetales,
jf. lovens § 32.
Refusion af behandlingsudgifter, som afholdes under sagens behandling i ASK,
og som dækker helbredende behandling. Bemærk at forsikringsselskabet
(forsvaret) kan betale pr. kulance, og at de ofte gør.

> [...]
> erstatning pga. mit karrierevalg? Det er jo ret træls at må sige nej tak
> til div. fysisk krævende fritids/sommerferie-jobs, pga. min dårlige ryg.

Hvis dine erhvervsmæssige fremtidsudsigter ikke er forringede af
arbejdsskaden, vil der ikke blive givet erstatning for tab af erhvervsevne.
Ved en evt. ménerstatning er spørgsmålet om profession ligegyldig, idfet
vurderingen afhænger af en generel vurdering af skadens omfnag i forhold til
et "normalhelbred" så at sige.

Méntabellsen kan ses her:
http://www.ask.dk/udgivelser/vejledninger/html/mentabel_2004.asp

Mit foretrukne eksempel på forskellen mellem mén og erhvervsevnetab er en
programmør og en tømrer, som begge får amputeret en fod. Tømreren er ude af
stand til at beholde sit arbejde, da han på sit arbejde skal kunne gå
omkring og bære tunge ting, mens programmøren burde være i stand til at
beholde sit job.

Man har altså to skader, hvor ménet er det samme. Men erhvervsevnetabet i
den ene sag er nul, mens det i den anden kan være særdeles højt.

> [...]
> eget forsikringsselskab? Og er der nogen egentlig juridisk definition af
> hvor slem en skade skal være, før der kan være tale om en erstatning?

Der er intet til hinder for at få erstatning fra ens egen forsikring og ASK
samtidig. Det er såmænd også set, at arbejdsgiver samtidig var
erstatningspligtig jf. erstatningsansvarsloven, og at skadelidte så fik
erstatning fra 3 steder.

--
Padre

Fra : Padre

Dato : 01-04-04 21:54

Glemte at skrive, at værnepligtige er omfattet af loven efter særlig
lovhjemmel
--
Padre
"The lion and the calf shall lie down together but the calf won't get much

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 03-04-04 15:29

Padre wrote in dk.videnskab.jura:

> Glemte at skrive, at værnepligtige er omfattet af loven efter særlig
> lovhjemmel

Det eneste sted jeg har kendskab til at værnepligtige er nævnt i forbindelse
med arbejdsmiljøloven er i § 2 hvor der står noget om at i forbindelse med
udførelse af "egentlig militærtjeneste" er arbejdsmiljøloven ikke gældende.
Kan du venligst henvise til den særlige lovhjemmel du omtaler?

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Of all those sperm.... How come YOU where the fastest?!"
-- Wallace Langham as Joshua Blair in 'Veronicas Closet'

Fra : Padre

Dato : 03-04-04 22:57

> Kan du venligst henvise til den særlige lovhjemmel du omtaler?

Det er ikke arbejdsmiljøloven, jeg taler om, men arbejdsskadesikringsloven.

Efter 01.01.04
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A20030042330-REGL

Før 01.01.04
http://www.retsinfo.dk/_GETDOCM_/ACCN/A19780008030-REGL

Padre

Fra : Henrik Bøgh

Dato : 04-04-04 09:28

Padre wrote in dk.videnskab.jura:

[...]

> Det er ikke arbejdsmiljøloven, jeg taler om, men
> arbejdsskadesikringsloven.

Oh ja for søren. Den missede jeg lige. Men takker for info. Jeg var faktisk
ikke klar over at arbejdsskadesikringsloven omfattede værnepligtige på lige
vilkår med civile i forsvaret.

[...]

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Bøgh || http://55.5cm.dk/geek/usenet.html

"Excuse Me. Naked male insecurity really leaves me cold"
-- Moira Kelly as Kate in 'Cutting Edge'

Fra : Padre

Dato : 04-04-04 11:52

> [...]
faktisk
> ikke klar over at arbejdsskadesikringsloven omfattede værnepligtige på

Den omfatter også fængselsfanger.

Så de psykiske lidelser, isolationsfanger får, er en erhvervssygdom