ang. BK6
Fra : Bent Hansen

Dato : 12-04-04 19:11

Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!

Bent Hansen

Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-04-04 20:17

"Bent Hansen" <thule@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
> Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!

Ja, det kan du

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-04-04 20:24

"Bent Hansen" <thule@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
> Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!

Hvis du tænker på det "almindelige" bogformat, så må du IMHO gå ud fra en
enkelt ahne, og følge den linje opad i tiden. Men du kan osse vælge at lave
en "anetavle" hvor du følger en enkelt person tilbage i tiden. Du kan altså
_ikke_ få udprintet fx alle fire bedsteforældres forhistorie i en enkelt
arbejdsgang.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 12-04-04 21:10

"Bent Hansen" <thule@mail1.stofanet.dk> skrev i melding
> Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
> Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!

Jeg har selv Brothers Keeper 6, og siste norske versjon av denne.
Der iallefall går man inn i programmet, videre til aner og så kan man
trykke på aner i bokformat. Da kommer det opp at en skal skrive
inn navnet på den en ønsker utskrivt av aner til i bokformat. Man
kan vel kanskje skrive ut dirkete, men jeg pleier å trykke vis først
fordi jeg ønsker å se litt mer før jeg skriver ut.

Anne Lise Hovdal

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 12-04-04 21:26

On Mon, 12 Apr 2004 22:09:45 +0200, "Anne Lise Hovdal"
<anlih@online.fjerndette.invalid> wrote:

> [...]
>kan vel kanskje skrive ut dirkete, men jeg pleier å trykke vis først
>fordi jeg ønsker å se litt mer før jeg skriver ut.

og som registrer bruker av programmet er det også gitt ytterligere
muligheter til å lage gode rapporter

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/bk/

Fra : torleif haugødegård

Dato : 13-04-04 18:40

> [...]

>kan vel kanskje skrive ut dirkete, men jeg pleier å trykke vis først
>fordi jeg ønsker å se litt mer før jeg skriver ut.

Du beskriver her bare en anerapport for 1 person.
Spørsmålet gjelder "_alle_ oplysninger som er inntastet", og det betyr
alle aner for personen og alle disse aners etterkommere, sikkert også
med ektefeller/partnere.

Dette er et meget omfattende arbeid, hvis dette må gjøres manuelt:

Eksempelvis kan utgangspersonen har 150 aner i sine ytteste/eldste
anegreiner, som alle må ha sin egen etterkommerrapport.
Så må de 150 etterkommerrapportene koples sammen der slektsgreinene
møtes, og det må settes inn kryssreferanser til den gren som
fortsetter.

Torleif Haugødegård, Hamar/Trondheim
tha@tha.no
www.tha.no

Fra : Anne Lise Hovdal

Dato : 14-04-04 22:48

"torleif haugødegård" <tha@tha.no> skrev i melding
> [...]
> med ektefeller/partnere.
>
> Dette er et meget omfattende arbeid, hvis dette må gjøres manuelt:

Når jeg ser det Bent skrev nå, så ser jeg jo at han spurte etter
anerapport for alle han hadde lagt inn. Beklager at jeg misforsto.

> [...]
> Så må de 150 etterkommerrapportene koples sammen der slektsgreinene
> møtes, og det må settes inn kryssreferanser til den gren som

Dette høres nok litt mer avansert ut ja, og hvordan dette gjøres
i Brothers Keeper 6 er ikke jeg den rette til å svare på.

Anne Lise Hovdal

Fra : support@bk6.dk

Dato : 12-04-04 21:30

"Bent Hansen" <thule@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
> Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!
>

> Bent Hansen

Ja ingen problemer i dette.

Med venlig hilsen
Chris Gade Oxholm Sørensen - webmaster www.gedcom-nordic.org
www.brotherskeeper.dk - support@brotherskeeper.dk

Fra : Jan Andreasen

Dato : 15-04-04 21:36

Var det ikke en idé at fortælle manden, hvordan han gør - i stedet for 2
gange at skrive, det er muligt ?!?!

Fra : Otto Jørgensen

Dato : 15-04-04 21:52

On Thu, 15 Apr 2004 22:36:08 +0200, "Jan Andreasen"
<affaldspost@get2net.dk> wrote:

>Var det ikke en idé at fortælle manden, hvordan han gør - i stedet for 2
>gange at skrive, det er muligt ?!?!

Jeg vet ikke hva vedkommende har sett etter i hjelpefilen til
programmet, men det burde være godt forklart der. Personlig anbefaler
jeg ofte at man bruker F1 som en første hjelp.

I tillegg kan vedkommende ha forhandsvisning av de ulike alternativene
slik at vedkommende kan finne hva som passer best.

Og hvis vedkommende ønsker dette ut i f.eks. word format, så må
vedkommende ha registrert programmet, så her er mange forutsetninger
og mange muligheter

I tilleg kan selvfølglig vedkommende bli medlem av den Nordiske
postlisten for BK og vil sikkert der i tillegg få ytterligere hjelp av
de mange som sikkert har løst dette på en utmerket måte

Fra : support@bk6.dk

Dato : 15-04-04 23:00

"Bent Hansen" <thule@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Kan man udprinte alle de oplysninger jeg har indtastet i BK6 i bogformat?
> Så kan jeg jo forære familien en "slægtsbog"!

Ja, det kan du godt.
Fra hovedmenuen vælges om det skal være en efterslægtsbog eller en ane-bog.
Herefter skal du vælge hvem der skal være hovedpersonen i din udskrift.
Når dette er foretaget, har du en række forskellige indstillingsmuligheder
for og hvor meget der skal medtages i din udskrift.
Når dette er valgt kan du udskrive direkte til din printer eller til en
tekst fil, som du efterfølgende kan gemmengå for sproglige fejl, yderlige
tilføjelser herunder registrer m.m.

Ønskes en udskrift i bogform som både indeholder efterkommere og aner skal
der foretages to udskrifter, disse kan eventuelt sættes sammen til en
udskrift ved hjælp af dit tekstbehandlingsprogram.

Du kan se yderligt i hjælpefilen og/eller manualen som også findes på
dansk - eksempler på udskrifter kan ses på www.brotherskeeper.dk

Fra : torleif haugødegård

Dato : 16-04-04 17:00

On Fri, 16 Apr 2004 00:00:01 +0200, <support@bk6.dk> wrote:

> [...]
>der foretages to udskrifter, disse kan eventuelt sættes sammen til en
>udskrift ved hjælp af dit tekstbehandlingsprogram.

To rapporter er ikke nok i dette tilfelle.
Dette gir bare efterkommere og aner for probanden, hva med alle de
andre personene som er etterkommere etter anene?
Eksempelvis probandens besteforeldres (eller oldeforeldres) samtlige
etterkommere, disse kommer ikke med.

Ta utgangspunkt i DIS-Norges GEDCOM testfil "Intro55_Ansi.GED".
Denne har kun 16 personer.
Velg Vibekke Brekke som proband (har både aner og etterkommere).
Hun har bare 1 etterkommer, Per.
Hun har bare 4 aner.
Altså totalt kun 6 personer i to rapporter.
Det mangler fortsatt 11 personer før "alle de oplysninger jeg har
indtastet" er skrevet ut.

Hvis du tar med alle ektefeller til de 6 personene, er vi bare oppe i
9 personer. Fortsatt mangler 6.

Fra : Jens V. Olsen

Dato : 16-04-04 22:13

On Fri, 16 Apr 2004 17:59:34 +0200, torleif haugødegård <tha@tha.no>
wrote:

>Ta utgangspunkt i DIS-Norges GEDCOM testfil "Intro55_Ansi.GED".
>Denne har kun 16 personer.
Hej Torleif
Hvor kan denne testfil hentes.
Med venlig hilsen
Jens V. Olsen

Fra : torleif haugødegård

Dato : 16-04-04 22:46

On Fri, 16 Apr 2004 21:13:28 GMT, jvo@post6.tele.dk (Jens V. Olsen)
>On Fri, 16 Apr 2004 17:59:34 +0200, torleif haugødegård <tha@tha.no>

>Hej Torleif
>Hvor kan denne testfil hentes.

http://www.disnorge.no/
Se under "Slektsprogrammer - Evaluering av slektsprogrammer og
nedlasting av filer" om testresultatene.

Klikk menyvalget "Om testen" for å laste ned GEDCOMfilene og
testbeskrivelsene fra http://www.dis-norge.no/slektsprog/V301.zip

(Menyen var her ikke enkel å forstå)

Fra : support@bk6.dk

Dato : 17-04-04 08:42

"torleif haugødegård" <tha@tha.no> skrev i en meddelelse
> [...]
> nedlasting av filer" om testresultatene.
>
> Klikk menyvalget "Om testen" for å laste ned GEDCOMfilene og

Det er helt OK at du fremkommer med ønsker eller påpeger mangler i et
program - disse ideer til udvikling er altid velkommen.

Men det ville være fint hvis du også husker at oplyse, at du er
programrepræsentant for slægtsprogrammet TMG og dermed også har en anden
interesse i at komme med kritik af et bestemt program. Selv om kritikken
måske kan være relevant.
Kilde: http://www.dis-danmark.dk/program/tmg.asp

Fra : torleif haugødegård

Dato : 17-04-04 18:48

On Sat, 17 Apr 2004 09:41:49 +0200, <support@bk6.dk> wrote:

>Det er helt OK at du fremkommer med ønsker eller påpeger mangler i et
>program - disse ideer til udvikling er altid velkommen.

Jeg påpekte mangler ved metoden som ble beskrevet, og har ikke nevnt
noe om hverken BKs eller TMGs rapportmuligheter.

Metoden er den samme, det må produseres mange etterslektsrapporter for
samtlige ytterste anegrener når brukeren ønsker seg en komplett
oversikt over alle slektninger med ektefeller i en bokform. Altså en
stor jobb, om alt må gjøres manuelt i etterredigering.

Fra : Bent Hansen

Dato : 17-04-04 12:45

Mange tak for de mange svar, nu må jeg igang med arbejdet.