Findes der en Stilling som hedder Kulsvier
Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 06-04-04 20:57

Hej

Findes der en stilling der hedder Kulsvier (i FT-1850)

Lennart

Fra : jle

Dato : 06-04-04 21:21

"Lennart Frederiksen" <dsl21460@vip.cybercity. + dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Findes der en stilling der hedder Kulsvier (i FT-1850)
>
> Lennart

Om den findes mere skal jeg ikke kunne sige, men den er god nok. Jf. mit
leksikon er en Kulsvier en person, der fremstiller trækul ved brænding af
træ i kulmiler. Denne proces, kulsvidning, har fundet sted i skove overalt i
Danmark og især kendt fra skove i N-sjællænd. erhvervet fandtes frem til ca.
1930.
John

Fra : Lennart Frederiksen

Dato : 06-04-04 21:39

Hej
Tak for svaret

Hovedparten af personerne laver noget med træ i Gammel Rye sogn

Lennart

Fra : Kenneth

Dato : 06-04-04 22:17

I nærheden af Skørping findes der stadig en kulsvier

Kenneth

Fra : Jørgen Abilfelt-Milt~

Dato : 02-05-04 20:34

Ja han lavede trækul.

Fra : Inger Eik

Dato : 02-05-04 22:30

"Jørgen Abilfelt-Miltø" <jamo@webspeed.dk> skrev i melding
> Ja han lavede trækul.
> "Lennart Frederiksen" <dsl21460@vip.cybercity. + dk> skrev i en
meddelelse

Her i Norge fantes slike stillinger, og sikkert i Danmark også. Det var folk
som fremstilte trekull av trevirke ved hjelp av kullmiler.

Inger

Fra : Bent Eggert

Dato : 03-05-04 12:46

Ja - endda i massevis i de nordsjællandske skove.
hilsen Bent.

Fra : Gert Krabsen

Dato : 03-05-04 18:49

Og betegnelsen bruges såmænd endnu. Vi har en enkelt af slagsen i Rold
Skov..

mvh
Krabsen

--
Sendt via Opera.
www.krabsen.dk

Fra : Kjell Henry Skåden

Dato : 03-05-04 19:58

Gert Krabsen skrev:
> Og betegnelsen bruges såmænd endnu. Vi har en enkelt af slagsen i Rold
> Skov..
>

> mvh
> Krabsen

Navnet på en person, som brænder (eller svier) træ til trækul.
http://www.praestkjaer.dk/dk/leksikon/stikordsregister/stikordsregister-k.htm
--
Kjell Henry Skåden
http://home.c2i.net/born39/