Skolelærere i 1800-tallet.
Fra : Annelise

Dato : 31-03-04 00:56

Det var én her på listen der anbefalede mig at læse bogen:
"Dimittender fra Danske Skoleseminarier samt privatister 1781-1880."
Jeg har forsøgt at låne den på biblioteket, men bogen findes kun på Danmarks
Pædagogiske Bibliotek, og udlånes ikke derfra.
Er der en her, der har bogen, og kunne slå DITLEV ROSS op for mig? Han var
skolelærer i Engestofte sogn iallefald fra 1834-1845, og blev derefter væk
for mig.

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : Bodil Madsen

Dato : 31-03-04 07:54

Jeg har ikke omtalte bog, men "Lærerne i Nordslesvig ca. 1814 - 1920". Den
giver nok lidt, der kan hjælpe dig på vej.
Nemlig om hans søn.

side 305 nr. 2573 Peter Boie Henrik Ross, født 11.5.1840 i Engestofte,
Lolland, d. i Svendborg 5.10.1909, søn af degn, org. og læ. i Oversø Ditlev
Henrik R. og Kirstine Dorthea Moritzen, konf. i Oversø 1856, elementarlæ. i
Oversø 1856-60, læ. ved borgersk. i Haderslev 1860-65, afskediget med Thir.
pension, fik i 1874 tilbudt læ.embede ved St. Severinskole, afslog og
mistede sin pension, tabte retssag, læ. ved den danske private realskole i
Haderslev 1865-81, overlæ. i Vordingborg 1881-1909. R. af Dbg. 1906.
Haderslev by arkiv Acta 60.5 b.
Folkesk. 1906 s. 335 og 382, 1909 s. 439.

Så meget fra denne bog om sønnen. Jeg kan iøvrigt fortælle dig, at der
findes et stort foto af ham i Lokalhistorisk Arkiv i Vordingborg.
mvh
Bodil Madsen

Fra : Bodil Madsen

Dato : 31-03-04 07:57

Hej Annelise!
Kig også i Danpa-databasen på navnet Ross.

Fra : Annelise

Dato : 31-03-04 14:40

Tusind tak for dit svar.
Det eneste "Oversø" jeg kan finde på et gl.kort, er nede i Slesvig?
Jeg har også kikket i "Danpa", og der er en adr. jeg vil skrive til.

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : strid

Dato : 31-03-04 15:35

Jeg ligger inde med en del bøger og har en der hedder Lærerstanden i
sydslevsvig til 1864.
Jeg slår gerne op hvis du mangler nogen der :)

Fra : Annelise

Dato : 31-03-04 21:01

"strid" <astrid@strid.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg ligger inde med en del bøger og har en der hedder Lærerstanden i
> sydslevsvig til 1864.
> Jeg slår gerne op hvis du mangler nogen der :)

Tusind tak for dit tilbud.
Jeg ville meget gerne vide noget om Ditlev Henrich Ross, som var lærer og
kirkesanger i Engestofte i Maribo Amt og set der i FT1834-1845, men derefter
er flyttet væk. Iflg. Bodil Madsens oplysninger er han derefter flyttet til
Oversø sogn, som jeg har fundet i syd for Flensborg. Jeg vil være glad for
enhver oplysning.

Mvh.
Annelise Brahtz

Fra : strid

Dato : 01-04-04 17:02

Jeg har ham :)

Der står :
Ross, Ditlev Heinrich, Dim. Besterborg 1832, - Kahleby 17.9.1804 søn
af indesidder og skomager Peter Hinrich Ross og Catharina Maria
Nissen. Gift Sakskøbing 5.5.1835 til Kirstine Dorthea Moritzen. - Far
til nr. 2952 Peter Bole Henrik Ross. 1851-1864 dg. (degn) og org. i
Oversø. Tidligere ans. på Lolland og i Holsten. 1865-1876
Højskoleforstander Søgård.
RA, komm 1 U 10 - Haustedt Bor - FLsk 1914 - Ravn Sprogr

Hans bror Ewald Jürgen Ross står der også. Der ud over har jeg en Hans
Ross født i 1703 og en Marcus Ross ( Hans ross´søn)

Hvis du ønsker jeg skal slå broderen op eller noget så sig endelig
til.

Jeg håbder det hjalp dig :)

Mange hilsner

God jagt

Astrid

On Wed, 31 Mar 2004 22:01:08 +0200, "Annelise"

Fra : Ukendt

Dato : 01-04-04 20:41

"strid" <astrid@strid.dk> wrote in message
> Jeg har ham :)
>
> Der står :
> Ross, Ditlev Heinrich, Dim. Besterborg 1832, - Kahleby 17.9.1804 søn

Det må være Vesterborg (præstegårds-)seminarium på Lolland der her er tale
om.

--
Vindskibelig hvislen

Børge Askholm

Husk at rette min mailadresse til det korrekte @

hjemmesideadresse: www.baskholm.dk

Fra : strid

Dato : 01-04-04 22:02

Ja sorry, min tastaturnisse har sneget sig ind :) det er Vesterborg.

Fra : Bodil Madsen

Dato : 01-04-04 22:40

I Lolland-Falsters Historiske Samfunds Årbog 1960 side 385 i en artikel af
H. Friis-Petersen om "Dimittenderne fra Vesterborg Seminarium" står
følgende.
Ross, Ditlev Heinrich (1832. 1. kar.) født ca. 1811 i Kahleby i Gottorp a.
skolelærer og kirkesanger i Engestofte - 1835, 1850 -, i Oversø ved
Flensborg, højskoleforstander på Søgård ved Vamdrup 1865-76; gift 5.5.1835 i
Saxkjøbing med Kirstine Dorthea Moritzen, født 14.6. 1816 i Saxkjøbing, d.
af kordegn Boje Moritzen og Sophie Johansdatter. - Ingen af dem er fundet
døde i Vamdrup til 1891.
(D.D.D. I/230 - J.J.F.Friis s. 100).

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Annelise

Dato : 02-04-04 20:18

"Bodil Madsen" <bodil@fjernmig.nyraad.net> skrev i en meddelelse
> I Lolland-Falsters Historiske Samfunds Årbog 1960 side 385 i en artikel
af -----------------

Også mange gange tak for din hjælp - jeg havde da nærmest opgivet at finde
ud af noget om Ditlev.

Min E-mail adresse er lise.bAishoejby.dk (Erstat A med snabel a)

Hilsen
Annelise

Fra : Annelise

Dato : 01-04-04 22:26

Hej Astrid

Du kan tro, at det hjalp mig! Tak for oplysningerne.
Jeg vil også meget gerne have oplysningerne om broderen og de andre
familiemedlemmer også, hvis det ikke er for meget?
1865-76: skal jeg forstå disse linier som at Ditlef har været
højskoleforstander for en højskole som hed Søgård?

Jeg kan se, at der både for faderen og sønnen Peter Boie i 1864-65 sker et
stillingskifte. Mon det hænger sammen med tyskernes overtagelse af området
1864?

Hilsen
Annelise

Fra : strid

Dato : 02-04-04 09:45

Ross, Ewald Jürgen. Autod. - Født Kahleby 31.7.1821, død Bistensee
17.5 .1870. Broder til Ross, Ditlev Heinrich.
Gift 1. gang med Enken Maria Christine (Paulsen) f. Hansen (død 1865),
Gift 2. gang Johanne Friederike Høgel. 1840 el. i Borne, 1844-1852 læ.
i Nørby, 1852 -(1870) i Ahlefeld-Bisten-See.

LA schl, abt. 168.410 - RA, SL Min, 3. dept. indber. om vis II.1

Ross, Hans, - født (1703), død Treja 16.5.1758. - gift i treja med
Botilla Jepsen (død) 1742). - Far til Ross Marcus. 1732-1758 dg.
(skom) i Treja
LA schl. abt. 168.407

Ross, Marcus, - Født Treja febr. 1738, død Nordstrand 14.12.1799. Søn
af Ross Hans. Gift i Mildsted 23.4.1773 til Dorthea Catharina Brand
(død1 1796). 1775-1799 dg. org. og skoho (skoleholder) i Odenbøl

Ross, Peter Boie Henrik født Egenstofte, Maribo amt, 11.5.1840, død
Svenborg 5.10.1909 Søn af Ross, Ditlev Heinrich. Før. sem. : 1856-1860
2. læ. i Oversø, senere ans. i Haderslev og Vordingborg
Ravn. Sprogr.

Jeg har en bog der hedder Slægtshirstorie i Sønderjylland - en
vejledning hvis du vil vide noget derfra så sig endelig til :)

Astrid

Fra : PM

Dato : 02-04-04 16:36

En af mine forfædre Poul Jørgensen var Væver og en halvstuderet røver.
Deltog ved flere skiftehandlinger og beherskede fagets latin, efter sigende
en lidt pralende figur. Han blev skoleholder først i Rhode, ved Sønder Dalby
og senere forflyttet til Lidemark ved Bjæverskov, hvor han døde 1834, efter
hukommelsen, som skolelærer og kirkesanger.
Spørgsmålet er, findes der materialer over sådanne lærere, der ikke var
uddannet på seminarier, men fik adgang til embedet via en overhøring af
præsten ??

Preben Müller

Fra : Bodil Madsen

Dato : 02-04-04 18:55

Prøv at kigge i bogen "Sjællands Stifts Degnehistorie"
med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Annelise

Dato : 02-04-04 20:09

> Jeg har en bog der hedder Slægtshirstorie i Sønderjylland - en
> vejledning hvis du vil vide noget derfra så sig endelig til :)
>
> Astrid
______________________

Hej Astrid

Mange tak for flere oplysninger! Tilbudet med vejledningen lyder virkelig
godt - jeg kan nok trænge til det, så jeg
siger ja tak igen!! Eller er det en bog jeg kan få fat i på biblioteket?
Min E-mail adresse er lise.bAishoejby.dk ( Skift A ud med snabel a)

Hilsen
Annelise

Fra : Mørch

Dato : 31-03-04 18:37

Hej

Denne tråd gav mig et spor - Står der noget om en Jørgen Mørch, han var
lærer flere steder i Vendsyssel medio 1800 tallet - uddannet på

1841-1846 lærer i Rubjerg, 1846-1850 i Vidstyrup ved Hjørring, ca. 1854 i
Hugdrup, Skæve sogn og i Dal, i Understed sogn hvortil han var kaldet.

Han har bl.a. også været privat lærer på Egense kloster - og det vides også
at han har været privat lærer på Møn - men hvor?

Hilsen
Jørgen Mørch

morch(at)oz4abh.dk