Seks brødre Jørgensen f. 1877 - 1888?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 30-03-04 13:49

Hej gruppe!

Jeg vil gerne hermed forsøge at efterlyse min farmors brødre, som
blev spredt for alle vinde, da deres mor døde ca. 1891. De boede
i Birkerød da min farmor blev født i 1886, men skulle være flyttet til
Høsterkøb efter folketællingen 1890.

I øvrigt var deres far vejmand i Birkerød fra ca 1881.

Oprindelig var han beskæftiget på Nymøllegården i Uggeløse sogn,
hvor de to første børn er født.

Her er navnene på alle drengene:

Hans August Jørgensen f. 10. aug. 1877 i Bastrup, Uggeløse sogn.

Martin Julius Jørgensen f.12. maj, 1879 i Bastrup, Uggeløse sogn.

Vilhelm Peder Christian Jørgensen f. 31. dec. 1880 i Farum sogn.

Anders Viggo Jørgensen f. 14. dec. 1882 i Birkerød sogn.

Emil Frederik Jørgensen f. 18. maj, 1884 i Birkerød sogn.

Carl Ferdinand Jørgensen f. 22. april, 1888 i Birkerød sogn.

¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Min farmor selv, blev født 15. marts 1886. Der er det ejendommelige,
at da jeg havde fundet hendes dåb og alle drengenes, fandt jeg den
sidste dreng Carl Ferdinand Jørgensen, som er den eneste, der blev
født efter min farmor.

Min far blev helt altereret, da jeg kom og fortalte om denne sidste bror
til min farmor. Det kan ikke passe, sagde han, du må have læst fejl, for
ham har jeg ALDRIG hørt om.

Men min far havde da i sin barndom truffet de andre.

Måske med undtagelse af een af de ældste. Der var nemlig een
af dem, der rejste til Amerika, sagde min far. Han havde et brev,
som desværre ikke eksisterer mere. I dette brev havde han
skrevet at han havde måttet tage det hårde arbejde med at bygge
een af de store jernbaner. Og i dette brev havde han spurgt: Tror
I mon at pigen fra Sengeløse venter på mig. Det har fået mig til at
søge efter ham i Sengeløse sogn, hvis han var kommet til at bo
som tyende på een af gårdene dér.

Men pigen kan selvfølgelig også være kommet fra Sengeløse til
Østerbro, hvor min farmor kom til at bo fra en gang i 1890'erne.
Eller til et hvilket som helst andet sted, hvor han må have opholdt
sig, inden han drog til USA.

Om broderen Anders, sagde min farmor af og til: Min stakkels bror
Anders måtte ud hos bønderne og vogte gæs, da han kun var 7 år.

Men jeg har ingen adresseangivelse på nogen af dem.

Så dette er et skud i tågen, hvis nogen skulle kende noget til eet af
navnene.

Venlig hilsen Ruth
--
Vi lokale står ikke så tidligt op.
Det er ufornuftigt at komme solen i forkøbet.

Fra : Pia Baven Palsbjørn

Dato : 30-03-04 17:08

Hej Ruth.

Jeg bruger selv ofte lægdsrullerne (som ligger på Rigsarkivet) for at følge
mandlige familiemedlemmer til mine forfædre. Hvis personen blev ved med at
stå i lægdsrullen, kan man på den måde følge personens flytninger rundt
omkring. Du skal så blot kende det sogn (lægd), som personen opholdte sig i
på det tidspunkt, hvor personen blev indskrevet i lægdsrullen. For din
farmors brødres vedkommende blev de indskrevet som 18-årig, hvilket var
alderskriteriet på det tidspunkt.

God jagt!

Med venlig hilsen
Pia Baven Palsbjørn

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-03-04 21:46

"Pia Baven Palsbjørn" skrev i en meddelelse
> [...]

> på det tidspunkt, hvor personen blev indskrevet i lægdsrullen. For din
> farmors brødres vedkommende blev de indskrevet som 18-årig, hvilket var

Mange tak! Men så kommer vi til det 'pinlige' at min farmors ældste
bror har været ca 13 år, da deres mor døde, og derefter aner jeg ikke
hvor de kom hen.

Det er derfor jeg startede med at spørge efter et søgested, jeg mener,
jeg en gang prøvede, hvor man kun behøvede at skrive fornavn og
efternavn, og så det år man ville søge på - altså hvor var vedkommende
i det og det år.

Som sagt - tak for din velvilje.

Hilsen Ruth

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 31-03-04 00:56

> [...]
>
> Min far blev helt altereret, da jeg kom og fortalte om denne sidste bror
> til min farmor. Det kan ikke passe, sagde han, du må have læst fejl, for

Så er den lille dreng nok død som meget lille, siden hun
ikke har hørt om ham.
Mvh.Bodil.

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 31-03-04 21:56

"Bodil Grove Christensen" skrev i en meddelelse
> [...]

Min far blev dybt forbavset over at jeg havde fundet denne Carl
Ferdinand, han sagde at det kunne ikke passe, for han havde aldrig
hørt om ham. Ikke desto mindre har min kusine også fundet ham på
folketællingen i Birkerød i 1890, og da var han 2½ år.
Men siden har vi ikke kunnet finde nogen af dem, og jeg fandt aldrig
dødsdatoen på min farmors mor.

Hilsen Ruth