trolovet efter kongelig bevilling----hvorf~
Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 21-03-04 19:16

Hej har nogen et godt svar?

Hvilke forhold gjorde en kongelig bevilling nødvendig i dette tilfæde?

Hvilke forhold gjorde iøvrigt en kongelig bevilling nødvendig ?

Findes den oprindelige ansøgning endnu?

*
Them kirkebog 1748
Den 31.oktober, trolovet efter kongelig bevilling, Jens Jensen og Mette
Pedersdatter, begge af Virklund. Blev viet den 29.november.
*
Jens Jensen Meldgaard
1730 ==> Aft 20 Apr 1777, Lysbro, Balle Sogn, Hids H, Viborg

Married 29 Nov 1748, Them sogn

Mette PEDERSDATTER
1731, Virklund, Them S,==> Aft 26 Mar 1792, Lysbro, Balle S, Hids H, Viborg
Wife's father Peder Jensen VESTERGAARD, Virklund

Med venlig hilsen
Bent

[...]
1730 ==> Aft 20 Apr 1777, Lysbro, Balle Sogn, Hids H, Viborg A

Fra : Marianne Vestli

Dato : 21-03-04 20:39

Hei.
Jeg har fått til svar på lignende spørsmål ; at det kunne være at paret var
nært slekt ( det var regler for hvor nært slekt de kunne være), eller at det
ikke var tid til å la det gå de tre uker som det skulle for lysningen. Det
kunne også være at de var adelige.Mange alternativer med andre ord.
Mvh Marianne Vestli

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-03-04 00:27

BJOE@e-box.dk (BENT J?RGENSEN) skrev 21 Mar 2004 10:15:41 -0800

>Hvilke forhold gjorde en kongelig bevilling nødvendig i dette tilfæde?

Er bruden fyldt 18 år på det tidspunkt.?

--
mvh, A:\Feldborg

Folketællinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : BENT J?RGENSEN

Dato : 22-03-04 13:25

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote in message news:<068s50t43uj9dtovggfsaq2n2hv9unb5ih@news2.tele.dk>...
> BJOE@e-box.dk (BENT J?RGENSEN) skrev 21 Mar 2004 10:15:41 -0800

> Er bruden fyldt 18 år på det tidspunkt.?

Nej hun er sandsynligvis 17år, det er jo nok svaret.
Jeg var ellers ikke klogere end at ægteskabsgrænsen på 18 år var en
relativt nutidig foreteelse.

Mon nogen kender reglerne som de har ændret sig gennem tiderne?

Jeg havde ellers håbet at der var noget med beslægtethed, da det så
ville kunne hjælpe mig videre med brudgommens familie.

Med venlig hilsen og tak til dem der har svaret og dem der eventuelt
vil uddybe svaret.
Bent

Fra : Morten Møller Hansen

Dato : 22-03-04 21:35

BENT J?RGENSEN <BJOE@e-box.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:887963d4.0403211015.59527cf4@posting.google.com...
> Hej har nogen et godt svar?
>
> Hvilke forhold gjorde en kongelig bevilling nødvendig i dette tilfæde?
>
> Hvilke forhold gjorde iøvrigt en kongelig bevilling nødvendig ?
>
> Findes den oprindelige ansøgning endnu?

Efter min erfaring er den hyppigste årsag slægtsskab i 2., 3. eller 4. led,
men i dette tilfælde vil jeg også tro, at årsagen skal søges i parrets unge
alder.

Jeg har haft held til at finde ganske mange Kongelige Bevillinger fra
1700-tallet i afskrift på Rigsarkivet, Danske Kancelli. Det er ret tykke
årbøger af indbundet korrespondance, som skal gennemblades, men kender man
trolovelsesdatoen kan man som regel finde bevillingen indenfor 1-2 måneder
før denne dato.

Man bliver som oftest belønnet med en forklaring om årsagen til udstedelsen
af bevillingen, men i 1-2 tilfælde ud af 10 står der blot ganske kort, at
bevillingen er givet... Der er altså gode chancer for succes, så held og
lykke!

Morten M. Hansen